Guest ulmanen Posted July 28, 2005 Report Posted July 28, 2005 Olen nyt paininut kuukauden päivät ohjauken kanssa. Keulan ollessa ilmassa pyörät ovat ok.Kun lasken auton alas, pelkääjän puolen rengas kääntyy aivan liian paljon ja pyörät alkavat osoittaa myös ulospäin ratin ollessa suorassa. Palloniveliä on jo säädetty puoleen ja toiseen. Olen myös vaihtanut kertaalleen koko raidetangon ja silti sama vika jatkuu. Missä vika?? Olisiko ammattilaiselle pikku homma? Osaisiko joku kertoa mikä hommassa mättää? tekijäkö?
Guest mgbgt67 Posted July 28, 2005 Report Posted July 28, 2005 Kokeile vaikka tätä: Keskitä hammastanko: apukuskin jalkatilasta hammastangon u-pultin vierestä löytyy kumitulppa ja sen alta muovitulppa (kierteet).Poista tulppa ja laita reikään 6mm tappi, kierrä ohjausta kunnes tappi lukitsee ohjauksen. Kun keskiasento on löytynyt, ratti suoraan (siis irti ja suoraan, jos vaatii säätöä)ja aurauksen säätö, molempien etupyörien pitää olla koriin nähden samassa linjassa.Muuten ei auto kulje suoraan. Säätö suoritetaan auton ollessa pyöriensä päällä mielellään vaikka kuski ja hanttimies kuormana. Tehtaan arvo haritukseksi on 1,6mm.
Guest ulmanen Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Kiitos vastauksesta !!! Ko. säätö tehty ja silti harittaa. Lopuu raidetangosta kierteet??? ...on jo kierretty lähes ääriasentoon.
Guest levyjarrut Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Voisko olla väärän malliset "pässinsarvet" eli ohjausvarret olkanavoissa ?? Vanhan ja uudemman mallin hammastangossa ja "pässinsarvissa" on eroja ! Eivät taida sopia ristiin yhteen ?
Guest mgbgt67 Posted July 31, 2005 Report Posted July 31, 2005 Onko sun autossa vakiomittaiset alatukivarret? Entä alatukivarsien kumipuslien kunto.
Guest ulmanen Posted August 1, 2005 Report Posted August 1, 2005 tukivarret alkuperäiset ja kelkkaan vaidettu kaikki uudet kumit. Pitääpä vertailla pässinsarvia (tarkoitat varmaan palloniveltä, joka on raidetangon päässä)
Guest mgbgt67 Posted August 1, 2005 Report Posted August 1, 2005 "Levyjarrut" tarkoitti ohjausvarsia olkanavoissa: katso http://www.minimania.de/kat8.htm sivu 65 osat 17 ja 18. Hammastanko on erilainen mk1 ja mk2 malleissa ja myös ohjausvarret ovat erilaiset. Osien yhdisteleminen ristiin voi aiheuttaa ongelmia.Cooper S ohjausvarret vielä erilaiset.
Guest ulmanen Posted August 2, 2005 Report Posted August 2, 2005 Kaikki tekniikka on Mk1 mallin Morris Ministä(-65, muiden mallien osia ei löydykkään.
Guest levyjarrut Posted August 2, 2005 Report Posted August 2, 2005 Onko tämä ongelma ilmestynyt yhtäkkiä ? Jonkun korjauksen jälkeen ? Onko auto sulle uusi ? Onko mahdollista että joku muu on jo joskus vaihdellut/sekotellut osia, eikä ole vain kiinnittänyt mitään huomiota pyörän kulmiin?
Guest ulmanen Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Ostin projektin laatikoissa. Osia oli kahdesta eri mk1 ministä. keulan tekniikka kokoillessa tarkistin että osat ovat samanlaisia. Ongelma on ollut alusta saakka. Sain kuitenkin ohjauksen korjaantumaan huomattavasti, vaihtamalla pallonivelen asennon kiinnittymään alhaalta ylöspäin. Olin siis laittanut väärin pallonivelen. y Know? ohjaus korjaantui, mutta vieläkin jokin mättää. Pitää vielä miettiä mikä osa olisi esim väärän mallinen. Kuvia projektista: Minimaailmassa RED DEVIL -savolainen iäisyysprojekti
Guest levyjarrut Posted August 3, 2005 Report Posted August 3, 2005 Miten yleensä sait raidetangon päät asennettua väärin päin ? Ohjausvarressahan on kartio millä koko nivel pysyy kiinni! Mutterihan on vain varmistus. Toivottavasti et rikkonut kartiota kun kiristit sen väkisin väärin päin! Jos kartio ei pidä, niin on aika vaarallinen peli liikenteessä !
Guest ulmanen Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 hmm..... ei kyllä ollut mitään ongelmia pallonivelen kiinnityksessä ohjausvarteen. Mitään ei myöskään mennyt rikki. Pitääpä vielä tarkistaa kartion kunto.
Guest ulmanen Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 Pitääpä tarkistaa vielä ohjausvarsien pituus, ja verrata niitä toisiin varastossa oleviin ohjausvarsiin. Toivotaan että pituus ei ole sama. Silloin ongelma on ratkaistu. Kiitos kaikille aktiivisuudesta ongelmaani :-)
Guest levyjarrut Posted August 4, 2005 Report Posted August 4, 2005 Ohjausvarsien vinouden kulmissa on eroja, ei niinkään pituudessa. Normaalisti nivel ei irtoa ohjausvarren kartiosta ilman erikoistyökalua, jos kartio on kunnossa!
Guest 970s Posted August 7, 2005 Report Posted August 7, 2005 Löytyykö sulta tuosta hammastangosta tuo mgb:n mainitsema muoviitulppa tangon keskitystä varten ? Jos löytyy niin hammastanko on Mk2 tai uudempi. Mk1 tangossa ei moista hienoutta ole. Mk2 hammastanko tarvitsee omat kääntövarret (ohjausvarret). Ne erottaa pallonivelen kartion kohdallla olevista kahdesta "kyhmystä", jotka ovat molemmin puolin varren päätä. En ymmärrä miten olet saanut pallonivelen kiinni yläpuolelta, siitä suunnasta se ei mene kuin muutaman millin reikäänsä ja mutteri yltää nippa nappa jengoille. Onkohan sulla jonkin muun vehkeen hiluja autossa kiinni ? Saisitko otettua muutaman digikuvan noista rojuista niin olisi helpompi arvuutella ongelmaa ?
Guest ulmanen Posted August 8, 2005 Report Posted August 8, 2005 Keskitystapin paikka kyllä löytyy ko. kumitulpan alta.otan kuvia mahdollisimman pian.
Guest ulmanen Posted August 14, 2005 Report Posted August 14, 2005 Ongelma ratkaistu. Kiitos teidän !!!! Ohjausvarsissa oli selvä ero. Vaihdoin ohjausvarret, ja nyt ohjaus pelittää loistavasti. En olisi keksinyt vian syytä ilman teidän apua.
Guest olly Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Jatkanpa tähän samaan, kun liittyy sopivasti... Meidän -69 on vaihdettu -72 etukelkka, ja ongelma on sama. Ja, jousitus on vaihdettu normaaliksi. Enpä osaa asettaa kysymystä, pyydän vain kommentteja...
Guest olly Posted October 14, 2005 Report Posted October 14, 2005 Pikku lisäys vielä, Motonet myy raidetangon päitä, vuoteen -80 asti, yhtenä tuotteena. Mihinköhän nuo mahtavat sopia...?
Recommended Posts