Jump to content

Hmm... turboko...?


Recommended Posts

Posted

Tuo Mini-projektini on vasta alkutekijöissä (raakakori kaavittu puhtaaksi), mutta tekniikka jo mietityttää. Auto on Morris Mini ja tonninen koneeltaan, vm.1971.

Onko foorumin henkilöistä kukaan muutoskatsastanut samankaltaista autoa turbolla? Tarvitseeko tähän hakea poikkeuslupa vai meneekö tämä vieläkin muutoskatsastamalla jos tehot pysyvät alle tuon 90hv:n..? Verraten Cooperiin (1275)...?

Posted

Et ole ihan ensimmäinen joka asiaa kysyy mutta nykyisen lainsäädännön mukaan menee muutoskatsastuksella. AKE:n linja on se että vertailumallina on Cooper 1275S, eli auringontarkasti mentäessä 7,5" levyt+tehostin. ERA Turbo ei kelpaa vertailumalliksi AKE:lle. Tod. näk. tehomittauskuponki vaaditaan leimalle.

Posted

Juu selasin noita vanhoja (2003) tekstejä eilen... Ajattelin kysäistä viimehetken tietoja.

 

Kiitos 970s! :)

Guest janecky
Posted

tuli vaan mieleen että mitä jos tekee niin että kun on jo minissä 1300 luvat niin laittaa turbon ja leimaa sillä perusteella että tehot eivät ole nousseet yli (oliko 20%) sallitun jonka saa lain mukaan nostaa??

mahtaako ake uskoa jos sellaisella dyno lapulla menee leimalle?

Posted

AKE:lle ei tarvi esittää yhtään mitään. Jos sulla on 1300 tekniikka (ja toivon mukaan 7,5" tai 8,4" levyt) leimattuna niin homma on paljon yksinkertaisempaa. Sen kun lykkäät turbon kiinni, mittautat tehot ja esität kupongin konttorilla niin homma on siinä.

 

Asennusteknisesti homma ei välttämättä ole ihan simppeli, riippuu myös siitä mikä koneen nykyinen speksi on. Ennen muinoin AKE:n linja oli se että ahtimen lisäys toi 40 prossaa ja ahdin+välijäähdytin 60 prossaa tehoa lisää. Nykyään mitään numeerisia arvoja ei ole vaan pelataan sen teholapun mukaan. Siihen kirjataan auto, ahtopaineet jne. Kaikki konttorit eivät edes vaadi moista kuponkia.

Guest janecky
Posted

8,4 levyt on ja niin kuin tiedät että viku saa kyllä millaisen dyno lapun tahansa!! jos saan tuon sinun vanhan ahtimen toimimaan!!

×
×
  • Create New...