Jump to content

apua kaivattas


Guest minsku

Recommended Posts

1000 morris mini-73 jossa allergon kone.

12"levyt vai 8,4" levyjarru sarja eteen? kumpi on parempi ja sopiiko normaalisti vanhojen rumpujen tilalle? miten 12"vanteet? entä kone jos käytän koneistamolla mitkä männät ja mitä muuta kannattaa samalla laittaa kun kone on auki?--kiitos---

Link to comment
Share on other sites

Lueppa nimimerkki 970S:n jarrumuutoksia koskevia juttuja tältä foorumilta alkaa moni asia selvitä. Jos koneesi on 1300 tarvit joko 8,4" tai 7,5" tuuman levyt tarvikkeineen + tehostimen. Jos koneesi on 1100 jarrumuutoksia ei tarvita. Olen joskus toimittanut katsastusasemalle varaosanumero luettelon mitä eroavaisuuksia levyjarrupelissä (10" pyörillä varustettu auto)on verrattuna rumpujarruihin, yritän etsiä jospa tiedosto helposti löytyisi.

Link to comment
Share on other sites

ei tehostinta meikämannen pelissä, eikä käsittäkseni sitä vaaditakaan.

7" levyt ei varmaankaan riitä 1300 koneelle. tosin ei niitä varmaan mistään löydykään.

Jos haluat 10 " vanteet 7,5" levyt satuloineen mahtuu niiden sisään.

Link to comment
Share on other sites

"Jos koneesi on 1300 tarvit joko 8,4" tai 7,5" tuuman levyt tarvikkeineen + tehostimen." Tämä on asiansa osaavan katsastussedän kanta. Lue AKE:n sivuilta: Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998) 5§ . Näin siis auto saadaa lain koukerot täyttäväksi. Kyllähän 7,5" levyjä löytyy, eri asia löytyykö niitä omistavilta myyntihalukkuutta.

Link to comment
Share on other sites

No joo, muistaakseni yhtään mallisarjaan kuúluvaan peliä ei löydy 8,4" levyillä JA tehostimella. Eli Cooper S mallit oli 7,5" levyillä ja tehostimella, 8,4" kiinteät levyt on aina olleet ilman tehostinta, ERA Turbo 8,4" jäähdytetyillä+tehostimella. Ns. pikku Cooperin 7" tuumaisilla ei käytännössä tee muuta kuin tyydytä sinisilmäisen katsastusmiehen mielihalut.

 

12" levyt ja 8,4" levyt on sama asia, levyn ulkohalkaisija on 8,4" ja vaatii käytännössä 12" vanteet. Hyvät jarrut jos ei vannekoko häiritse. Mullakin on vajaa sarja 7,5" levyjä mutta ei niistä ole kellekään riemua, vasen satula on viallinen.

 

Tehostin ei sinänsä jarrujen tehoa paranna pätkääkään, ainostaaan pienentää poljinvoimaa. Ihme sinänsä jos katsastushenkilö vielä vaatii niitä...

Link to comment
Share on other sites

Kiitti omasta puolesta kun valotitte asiaa!

 

Nyt vaan pitäis jostain löytää ne 7.5" levyjarrut. Noita varmaan saa Minisportilta ym. puljuista uutena. Onko kukaan tehnyt kyselykierrosta tuommoisen setin hinnoista eri liikkeissä? Mistä löytyis edullisimmin???

 

-M

Link to comment
Share on other sites

... no huh. esim. Minitronilla uusi Cooperin 7.5" setti yli 1000€, kun taas kunnostettu 8.4" setti 240€. Helpoiten ja halvimmalla pääsis kun laittais 12" tuumaiset + 8.4" levyt mutta kun uudet 6x10" ehdin jo tilaamaan. Kele...

Link to comment
Share on other sites

Viittauksella säädöksiin en ole ainakaan ohjannut ketään rakentamaan ns. laitonta autoa. Katsastushenkilöiden tulkintoihin ei voi monesti vaikuttaa kuten monet rakentelijat ovat varmaan huomanneet. Asiantuntemus katsastusasemilla vaihtelevaista, jopa samalla paikkakunnalla eri asemilla eri tulkinnat. 8,4" jarruja ja tehostin yhdistelmällä varustettuja Minejä

on varmaan suurin?? osa 90-luvulla valmistetuista. Pikkaisen tukea väitteelle:http://www.minimania.com/MM/Rover_Parts_Catalog__1990_and_Later__updated_.htm.

Link to comment
Share on other sites

No per**le, unohdin tykkänään yöllä vastausta kirjoittaessa nuo uudemmat Minit. Niissä on tosiaan uudenmallinen pääsylinteri + yhteenrakennettu tehostin. Pitäis tietää kun omassa autossa on sellaiset. Kantsii muistaa semmoinenkin vaihtoehto että käyttää 12" satsia, josta sorvaa levyt pienemmälle halkaisijalle. Sitten ei ole enää muuta murhetta kuin löytää sopivat satulat, joko Cooper S:n tai sitten jonkin muun härvelin.

Link to comment
Share on other sites

Miten on asia kun tuossa Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998) 5§ puhutaan saman mallisesta ja ikäisestä autosta, ellei ole tullut oleellisia muutoksia.

(Onko tullut on varmaan aika tulkinnanalainen asia)

 

Eli jos on laittamassa -70 luvun Miniin "isolohkoa", niin otetaanko 90 luvun peli vertailukohdaksi? Tällöinhän nuo 8,4" levyt ja tehostaja voitaisiin vaatia. Tämä nyt lähinnä "akateemisena pohdiskeluna".

Link to comment
Share on other sites

"Kantsii muistaa semmoinenkin vaihtoehto että käyttää 12" satsia, josta sorvaa levyt pienemmälle halkaisijalle. Sitten ei ole enää muuta murhetta kuin löytää sopivat satulat, joko Cooper S:n tai sitten jonkin muun härvelin."

 

Kun en tiedä niin kysyn:

 

jos ostan esim. Minitronilta tuon 8,4" levyjarrusarjan niin saako sitä mitenkään sorvattua / väkisin runnottua sopimaan 6"x10" Ultraliteille?

 

Tai onko siis mitään muuta keinoa saada hyväksytyt levyt näille vanteille ilman että laittaa 1000€ uuteen Cooperin 7.5" settiin?

 

-M

Link to comment
Share on other sites

Muutoksen tekijän kannattaa nyt ensimmäiseksi mennä katsastuskonttorille kertomaan muutoksistaan ja kysyä esim. saako rumpujarrullisen minin olkanapaan (tai mikälie parempinimi) asiallisesti valmistetuilla adapteripaloilla sovittaa esim Fiestan satulat ja vaikka Viiatin pienennetyt levyt sekä tehostin vaikka Elite Mossesta tai Volvo Amazonista; näissä molemmissa kun on ilman mekaanista yhteyttä jarrupolkimeen oleva tehostin.

Eikä varmaan maksa maltaita purkurilla.

En ainakaan suoraan heittäisi ajatusta roskakoppaan.

Ennen konttorille menoa kannattaa kuitenkin lukea em.779/1998 että osaa puhua katsastushenkilön kanssa samoista asioista. HUOM! Viimeisimpiä muutoksia asetuksiin ei välttämättä löydy netistä.

Link to comment
Share on other sites

Käytännössä kaikissa levujarrullisissa Mineissä on sama olkanapa. Ei ole väliä onko se Cooper S vai uudempi 8,4" satsi. Voit huoletta hommata 8,4" levyt, sorvata levyn pienemmäksi ja etsiä sopivat satulat, esim. Cooper S, KAD, Minispares tai Minisport. Rata-Migliat käyttävät Englannissa 8,4" levyä joka sorvataan 7,9" halkaisijalle. Vanteet ovat sitten yksilöitä eli kannattaa varmistaa että rojut mahtuu vanteen sisälle.

Jos Minitronin satsi on tosiaan kunnostettu uusilla tiivisteillä, levyillä ja paloilla ja maksaa tuone 240 egeä niin se kantsii ostaa, se on käytännössä jo ilmainen. Lieneepi kuitenkin autosta irroitettu käytetty satsi ?

 

8,4" satuloita on tosi vaikea saada sopimaan 10" vanteiden sisään, on niitä tosin tehty Suomessakin mutta muutos on aika vahvasti laittoman rajamailla. En ole tehnyt itse enkä aio kokeillakaan. Satulan pultinreiät siirretään, rälläkkää vähän sinne sun tänne jne.

 

Rumpujarrunapaa ja Fiesta liukusatulaa on käytetty mm. Minitonni peleissä takavuosina, en tiedä tuleeko tuolla lailla hyvät jarrut. Kantsii kuitenkin muistaa, että rumpujarruissa on pienempi nivel / ohuempi vetolaippa. Jos tuolle tielle lähtee niin kannattaisi käyttää isompaa niveltä ja esim. 8,4" levyjen vetolaippaa. Sovittamista on enkä tiedä tuleeko se lopultakaan sen halvemmaksi.

 

Itse olen tehnyt Minorin jarrumuutoksissa satulan kiinnityslaipan 10 mm teräslevystä, joka on pultattu pyöränripustukseen kiinni. Rumpujarruminin navassa sen voi pultata jarrukilven rei´istä kiinni napaan. Se että riittääkö 3 kpl suht pienihalkaisijaisia (1/4" UNF ?) pultteja pitämään levyn paikallaan on sitten eri juttu.

 

Katsastuskonttorilla voidaan helposti vaatia jonkinlainen osoitus hilujen kestävyydestä. Mun projekteissa ei ole vaadittu.

Link to comment
Share on other sites

Larger non-servoed front disc brakes fitted with larger 12in wheels. Näinhän sitä kerrotaan mitä "uutuuksia" 1974 mallin GT Clubmaniin oli tehty. Lähde:http://www.geocities.com/clubby1275gt/ Vähän alkaa homma rönsyileen. Omalta osalta keskustelun lopuksi motto: Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat harrastaa väärää lajia.

Link to comment
Share on other sites

Ettei kenellekään synny mitään väärinkäsityksiä niin myymämme (Minitronin) 8,4" jarrusarjat myydään aina kunnostettaviksi. Joitain sarjoja ovat asiakkaat asentaneet sellaisinaan autoihinsa, joissain joutuu taas uusimaan kulutusosia.

 

Jotkut ovat myös sorvanneet 8,4" jarrut sopimaan 10" vanteiden sisään. Käytäntöä ei voi missään nimessä suositella ja se voi käydä kalliiksi sillä esim. satulan liiallinen viilaaminen johtaa äkkiä uuden satulan ostoon.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran vertasin 8,4" satulaa ja Cooper S:n satulaa, ettei pelkkä satulan sorvaaminen tai rälläkällä muotoilu riitä vaan pitää tulpata vanhat pultinreiät umpeen ja koneistaa uudet reiät niin että satula siirtyy lähemmäksi napaa, jne jne. Lopputulos on melkoista uhkapeliä omalla tai muun hengellä.

Link to comment
Share on other sites

Kaiken saa sopimaan mutta kannattaako ? Voisihan sitä löytyä jemmasta vaikka 390 cfm Holley mutta jenkkikaasari on sen verran karkea säädöiltään ettei varmaan Minin kokoisessa koneessa saisi seoksia kohdalleen :-) Sitten olisi 500 cfm Edelbrock mitä olisi tarkoitus vanhukseen kokeilla.

 

Yhdet tupla HS4:t näytti keräävän hyllyssä pölyä.

 

Mitä noihin satuloihin tulee niin pari uusia Bremboja oli halvemmat kuin uudet Cooper S satulat...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moi! edelleen kysyisin miten saisin minini ja mailerini ylös kun ovat painuneet vuosien saatossa aivan alas.Onko mitään tilapäis konstia?voiko järjestelmään esim laittaa paineilmaa?ja mistä osia hydrolastikkiin.olisin tosi kiitollinen vastauksesta.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...