Jump to content

Stroukkaus


Guest alec

Recommended Posts

Tiedän että ilman puristuksia ei tule tehoa,siis reilu kymppi minin koneeseenkin muiden viritysten ohella niin siinä on +100hv.Mutta jos stroukkaa koneen ja poraa sen esim.ihan viimoseen 1480 cc niin ja maltillisilla puristuksilla n.9 niin päästäänkö sillä samoihin teholukemiin ja koneen pidempään kestoikään?Koneeseen olisi tulossa n.11 puristukset.Lienee vielä maltilliset?Tarkoitus ois ajella 98,Xyleeni ja etanooliseoksella.Kun Englannnin pojat(minisport) sanoi että minun stage 4 kannella pitäisi olla vähintään 10,5 puristukset.Mitenkäs kun huhu kertoo että noilla Englannista tilatuilla valmiiksi viritetyillä ja sikakalleilla koneilla olisi kestoikä n.5000km ja kone auki.Niin mikä niistä oikein menee?Niin ja vielä yksi kysymys kun vanha Minivelhotuttu sanoi että halvin ja tehokkain virityskeino olisi suorahampainen laatikko ja että sillä pääsis jopa +10hv tehonlisäykseen??Vastailkaahan muut virittäjävelhot..

Link to comment
Share on other sites

En ole velho mutta vastaan silti. Tota noin, oletkos laskeskellut kustannuksia ? Mihin teholukemaan haluaisit päästä ? 1480 vaatii jo aika paljon kikkailua eikä se ole ilmaista.

 

Jos isoa konetta haluaa tehdä niin en poraisi yli 73,5 mm. (=1380) Tuolle poraukselle saa vielä kunnollisia mäntiä. 74 (=1399) mm mäntiä ei enää oikein löydä, joku 1300 Fordin mäntä käy suoraan minin tapille mutta on tasapäinen eikä kestävyyskään ole itsestäänselvyys. Minin lohkoa on porattu jopa 74,7 mm triumphin männille mutta niidenkään saatavuus ei ole kauhean häävi. Ja tuolla porauksella lohko on jo aika notkea.

 

Stroukkaus sitten, offsetiksi hiottu vakio kampura antaa luokkaa 84 mm iskua joka yhdessä 73,5 mm männän kanssa tuottaa 1425 cc, 74 mm kanssa 1445 cc. Tuokin isku vaatii aihioksi stanu akselin ja sitten kavennetut Cooper S veivit.

 

Tuosta pidemmät iskut vaatii uutta akselia joita saa tilaamalla (=1500-2000 €). 86 mm isku tuottaa yo. männillä 1459 vs. 1480 cc.

 

Karkeasti laskettuna 1480 cc puolimoottori hyvillä männillä on minimissään 4000 € niputettuna. Tuota komboa on käytetty esim. brittien historic piireissä, esim. Swiftune.

 

Valmiiksi viritetyistä koneista ei ole kokemusta, kyllähän kaverit Englannissa ovat kertoilleet erinäisiä kokemuksia eri pajoista ja niiden pannuista, mutta niissäkin kokemukset menee ristiin. Itse kun kasaa tai valvoo kun kasataan niin ainakin jonkinmoinen käsitys on mitä pannu pitää sisällään.

 

Laatikon rattaat eivät tuo hepan heppaa koneeseen lisätehoa. Eri laatikoilla on eri voimansiirtohäviöt eli sen mitä vetopyörät näkee riippuu koko voimansiirrosta (välipyörästö, laatikko, perä). Oma kottero on ollut rullilla vinohampaisella laatikolla useampaan otteeseen ja voimansiirtohäviöt ovat olleet välillä 10-15 kW. En usko että mun tapauksessa vetopyörätehot lisääntyisi 10 heppaa suorahampaisella laatikolla. Mutta jos on sohlo vakioloota ja tikissään oleva suorahampainen niin kyllä vetopyörätehossa varmasti näkyy eroa. Tosin muut tekijät (kone, dyno, renkaat, rengaspaineet, kiinnitys rulliin jne.) pitäisi sitten olla vakiot.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Joo sitä niinku just ajoin takaa että tuollaisella suht vakiolla 1480 koneella lienee enemmän turvallisia kilometrejä edessä päin kuin viritetyllä 1293,1330 tai 1380 koneella?Ja kulkupuoli lienee aika sama?Kun vanha Minivelho täältä päin suositteli ihan vakiota 1275 konetta porauttaa 1380 kuutioiseksi eikä mitään muuta ja se jaksaa mennä.Muttä nälkähän kasvaa aina syödessä...

Link to comment
Share on other sites

1480 kone ei kyllä välttämättä ole kauhean vakio. Ehkä viritysasteeltaan maltillinen mutta suuri osa hiluista mitä koneeseen lykkää on tavalla tai toisella spesiaalia. Jos joku paukahtaa niin lasku on yleensä kallis. Mitä esim. briteissä tiedän 1480 koneita niin ovat harvassa ja lähes kaikki kisakäytössä. Kadulla niitä ei ole.

 

Itse olen ajanut 1380 koneella joku 55000-60000 km, joista karkeasti 45000 km ahtimen kanssa. Hyvät 73,5 mm männät eivät ole ihan ilmaisia mutta muuta eksoottista ei koneeseen sitten tarvi laittaa. Ellen väärin muista niin 286 nokalla, kahdella HS4 kaasarilla ja omatekoisella kannella tuo antoi 111 heppaa ST Motorsin dynolla. Kireämmällä nokalla saa sitten vielä hieman lisää, joku 125-130 heppaa on aikalailla maksimi 1380 koneesta rehellisessä dynossa.

 

Jos on järjellinen budjetti eikä ole tarkoitus elvistellä kuutioilla niin tyytyisin tuohon 1380 koneeseen.

Link to comment
Share on other sites

Mutta 1380 koneeseen ei tarvitse niin paljon puristuksia kuin vaikka 1293 koneeseen että päästäis samoihin tehoihin?Vai pääseekö edes?Onko nuo kaikki 73,5 männät taottuja Omega lienee,mutta mitenkäs powermax ja mega?Itse laitoin tuohon 1310 koneeseen 9,75 hepolitet,mutta nyt on ruvennu vaivaa että oisko tuo Mega 040 6.5cc ollu parempi?Mini sparesin luettelo ainakin sanoo että tuo 21253 Are the best suited to high performance use.Pitääkös se katsoa kun nuo männät on 1.5mm korkeammat kuin vakiot että ei tapahdu kosketusta venttiileihin?

Link to comment
Share on other sites

1380 koneella pääsee helpommin tietylle tehotasolle kuin pienemmillä porauksilla. Edellytyksenä on kaikissa tapauksissa että kansi ylipäätänsä hengittää.

 

Valtaosa Omegan männistä on valumäntiä, mutta se ei käytännössä ole ollut ongelma. Perälän Viku on testannut niitä ilokaasuilla ja minä ahtimen kanssa. Vanhat Powermaxit eivät ole häikäisseet kestävyydellään enkä tiedä vieläkö niitä edes saa. Minispares kehuu omia mäntiään mutta en ole nähnyt/kuullut raakaa faktaa suuntaan tai toiseen niiden kestävyydestä.

 

Yleensä hilut mitoitetaan niin että männät on yläkuolokohdassaan lohkon tasalla. Silloin ei pitäisi olla riskiä mäntien ja venttiilien kilahtamisesta yhteen. Mulla on itellä koekasausta varten yksi kiertokanki, jonka yläpää on väljä. Tappi hulahtaa siihen käsin. Mulla on tapana kasata veivi ja mäntä lohkoon ja tarkistaa mille korkeudelle mäntä nousee. Toinen hyvä tapa on mitata rojut ennen koneen purkamista ja verrata sitten uusia ja vanhoja mäntiä. Silloin on ainakin jotain kättä pidempää osien hankkimista varten.

Link to comment
Share on other sites

---Tarkoitus ois ajella 98,Xyleeni ja etanooliseoksella.---

 

Anteeksi tietämättömyyteni,mutta mitä etuja haet kyseisellä seoksella, mistä moisia aineita saa, mikä on seos suhde,kilpureissa näitä varmaan käytetään , mutta meinaatko että katukäytössä?

 

---huhu kertoo että noilla Englannista tilatuilla valmiiksi viritetyillä ja sikakalleilla koneilla olisi kestoikä n.5000km ja kone auki.---

 

Mulla on minisportin tekemä 1430. Nyt alkaa neljäs kesä kadulla, kilsoja en nyt ole tarkaan seurannut, mutta on niitä jonkin verran kertynyt.

Tähän asti olen ollut tosi tyytyväinen ja kuule........ KYLLÄ LÄHTEE!!!

Link to comment
Share on other sites

Ei kellään olis kokemuksia JCW:n 90 hp tuning kitistä? Kiinnostaisi joskus laittaa. Tai ehkäpä ostaa Mini, jossa valmiiksi laitettuna. 90 hp 1275-koneesta lähtee varmaan ihan hyvin myös.

 

Katsastuskin menee kai läpi lienee ihan heittämällä?

Link to comment
Share on other sites

On valmis Minisportin kasaama kone, vaihdelaatikko on Avonbarilta. Se tuli erääsen pikkaisen erikoiseen Miniin josta se muutaman viikon jälkeen siirtyi meikäläiselle. Eli en ole itse hoitanut rahteja, jotka ovat kyllä varmaan kiitettävän suuruiset mikäli ei ole tiedossa sopivia "kanavia".

Kansi on Minisportin stage 4-5, imuventtiilit 37 ja pako 31 mm. Nokka on Special Tuningin 649, 300 astetta. Kaasari on HIF44 Pipercrossin suodattimella ja 45mm imutorvella, neula PDB ja toimii koneessa tosi hyvin enkä ole harkinnut Weberiä vaikkakin sille rakennettiin auton teko vaiheessa laatikko tulipeltiin.Keinuvivut on vakio 1:3 ja niiden vaihtoa kokeilumielessä olen harkinnut 1:5, mahtaisko saada etua onko kellään tietoa?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...