Jump to content

megasquirt'n'spark


Guest villek
 Share

Recommended Posts

Rupesin tossa rakentamaan tollasta 1275 konetta ahtimella ja megasquirtilla+suorasytkällä ..

Onkohan kukaan laittanut megasquirttia aiemmin miniin olis hyvä kuulla vähän kokemuksia ja jos vois saada mahdollisesti nähdä bensa+sytkä karttoja.. siis suuntaa antamaan..

Link to comment
Share on other sites

Ei ole laittanut.

Minin ongelma ruiskun vinkkelistä on kansi ja sen siamilaiset imukanavat. Sitten kun sytytysjärjestys on vielä 1342 eli imutahdit on peräkkäin samassa kanavassa niin ongelmaksi tuppaa tulemaan seoksen epätasainen jakautuminen. Imuventtiilit on samanaikaisesti auki jolloin naapurisylinteri imaisee toiselta pienen siivun. Tämän takia toinen pytty käy aina rikkaammalla kuin vieruskaveri.

 

Ruiskun vinkkelistä ongelma on lyhyt ruiskutustapahtuma. Elikkä ruiskutuksen ajoitus pitäisi saada osumaan siten että satsi menis sinne mihin pitääkin. Tätä on moni puuhastellut, yksi kaveri briteissä yritti sekä DTA:n että Emeraldin boksilla eikä homma toiminut. Hän jätti Emeraldin boksin sytkää varten ja siirtyi takaisin SU:n pariin. Ja toimii hyvin.

 

Itse olen harkinnut ruiskua jo vuosia mutta en ole vaivautunut satsaamaan. Helpoiten tuon saa toimimaan "sähköisenä kaasarina" eli pistää suuttimet kaasarin tilalle. Sinänsä moottori ei tiedä tuon taivaallista miten sille bensa syötetään, käyhän se vaikka antaa huikkaa kanisterin korkilla.

 

Mitä noihin karttoihin tulee niin koneet on yksilöitä. Muiden kartoista ei välttämättä ole iloa.

Link to comment
Share on other sites

No on varmaan hankalaa, mutta eihän siinä mitään häviä kun osat löytyy hyllystä niin ajattelin koitaa..

 

Ajattelin ton imusarjan tehdä 4 suuttimella ja 50mm läpällä. Noilla suutinten paikoillakin voi varmaan vaikuttaa paljon tohon toimintaan.

Boksillahan voi säätää aika paljon aukioloaikoja yms yms.

 

Onkohan kukaan noilla imusarjoilla leikkinyt olisi kiva tietää mihin on päädytty.

 

970S mitä tarkoitit tolla "sähköisellä kaasarilla"??? (eikös tässä kaasarin tilalle olla laittamassakin ruiskua):)

Link to comment
Share on other sites

Yksipisteruisku on tavallaan sähköinen kaasari. Nyky efit ovat lähes kaikki ns. kuiva imusarjatyyppisiä eli siinä kulkee pelkkä ilma. Polttoaine ruiskutetaan melko lähellä kantta. Tehtaan SPi Mini eli single point injection on vähän kuin kaasarin ja ruiskun risteytys. Noissa imusarjassa on polttoaine-ilma seos, "wet manifold" . Etuna kaasariin nähden ruiskun säädettävyys mutta huonommat päästöarvot kuin monipisteruiskuissa dry manifold tapauksissa. Sinänsä Minien tapauksessa ei yleensä tarvi murehtia päästöistä ellei ole 78 tai nuorempi koppa.

 

Aika moni joiden kanssa olen maailmalla käynyt keskustelua ei ole innostunut tästä märkä imusarja versiosta. Sillähän Minin pitäisi saada pelittämään, turbo voi olla sitten eri asia. Kaikki yrittää väkisin saada 2/4 suutinsysteemiä toimimaan.

 

Tuossa on pari linkkiä taustatiedoksi. Marcel Chichak Kanadassa puuhasteli pitkään 5-reikäisen ja ruiskun kanssa mutta ongelmaksi tuli se ettei homma pelittänyt koko kierrosalueella.

 

http://www.planet.eon.net/%7Echichm/efi/siamese.htm

 

http://www.planet.eon.net/~chichm/efi/efi.htm

 

Tuotakin voisi kiertää käyttämällä 2+2 suutinta siten että alakierroksilla olisi kaksi vain suutinta toiminnassa ja ylemmillä 2+2. Sitten jos vielä valitsee ne siten että niiden reagointiaika olisi mahdollisimman lyhyt niin voisi onnistua. Boksin pitäisi pystyä ohjaamaan tälläistä "staged" systeemiä.

 

Lappeenrannassa on yksi kaveri rakentanut turboa ja ruiskua Haltechin järeimmän boksin ympärille. Teholukemat oli aika levottomia ottaen huomioon ahtopaineen ja kierrokset. Jotain säätöongelmia oli viime keväänä kun oltiin viimeksi juttusilla, en tiedä saivatko pelaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Ei nyt vielä heitetä kirvestä kaivoon..

 

Oli mielessä juuri laittaa noi suuttimet tollai 2+2 eli 2 imusarjan juureen ja 2 imusarjan päähän, jotka tulisi mukaan korkeammilla kierroksilla.(staged)

 

Toinen vaihtoehto olisi tehdä "tuplaweber" tyyppinen läppärunko ja laittaa suutimet siihen. Silloinhan tosta tulisi tuollainen "wet manifold" tyypinen viritys.

oliskohan toimivampi?

 

Korjatkaa jos menee kiville..

 

PS. Tosta mainitsemastasi lappenrannan ministä taitaa olla kuvia amworksin sivuilla..Näyttää vähintäänkin mielenkiintoiselta..970S et sattuis muistaa ton teholukemia..

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...