Jump to content

Minin vedossa vikaa, mutta missä?!


Guest jupe

Recommended Posts

Tervehdys, arvon sielunveljet! Ongelmana on mystinen rahina/ulina, joka kuuluu jatkuvasti ja voimakkaasti aina vedätettäessä. Hiljaa madellessa ei ääntä kuulu. Kääntäminen ja ohjaus linkussa ajaminen ei tunnu lisäävän ääntä. Ulina loppuu vauhdissa kytkintä painaessa ja vapaalla liuttaessa. Ääntä ei oikein osaa paikallistaa miltä puolelta kuuluu. Oikea ulomman vetonivelen suojakumi rikki, mutta laakerit näyttävät olevan ok. Onkohan vikaa jossain vetonivelessä, mutta missä? Onko kellään ideoita viasta? Keula ilmassa akselistoa pyöritelty, mutta mitään selvää vikaa ei havaittu...

Link to comment
Share on other sites

Jos arvauksia em. oireiden pohjalta otetaan vastaan, niin ehdotan välihammaspyörän laakerointia. Harmittava vika ja hankala korjata. Varmuuden saat, jos saat vauhtipyörän irti moottorin ollessa paikallaan, sitten kytkinhammaspyörää voi pyöritellä käsin. Välipyörän laakeroinnin pettäminen pahimmillaan aiheuttaa kytkinkaavelin ja/tai vaihdelaatikon tuhoutumisen. Nimim. kokemusta on. Älä kuitenkaan ajele sillä autolla (paljon) ennen, kuin olet vian selvittänyt.

Link to comment
Share on other sites

Arvauksia saa tosiaan heittää..Ääni on tosiaan sellainen seilaava "vouvouvouvou" (voimakkuus riippuu vedon voimasta) ja tuntuu lakkaavan kovemmassa vauhdissa, kun veto tasaantuu tai vaihdetaan vapaalle/käytetään kytkintä. Voisiko olla kuitenkin niin hyvä tuuri, että vika olisi vain sisemmissä vetonivelissä (kyseessä ilmeisesti uudempi malli)? Ensi keskiviikkona saan auton vasta kunnolla pajalle tutkittavaksi. Välihammaspyörästön korjaus otattanee koko myllyn pois paikaltaan...no, mutta toivo elää, että selviäisi hävemmällä... :) Heittäkää arvauksia jos ideoita!!

Link to comment
Share on other sites

Aiempia viestejä muista ketjuista lueskellessa huomasin Rampen asiantuntevat kommentit vaihdelaatikon vaihdossa ilmenevistä huomioista...autoon on nimittäin todennäköisesti vaihdettu laatikko hiljattain (kone vaihdettu Austin 1300, auto Mini 1000 '70) - voisiko olla, että välipyörästön säädöt olisivat silloin jääneet sekaisin tai jotain vastaavaa ja sen vuoksi laakerin menneet sököksi?

Link to comment
Share on other sites

Uliseva ääni voi johtua monestakin eri syystä, mutta ulina on useimmin (aina) merkki laakerivauriosta tai alkavasta sellaisesta. Toivotaan kuitenkin ettei ole mitään muuta hajonnut vielä. Mini on siitä ikävä että laatikon korjaus vaatii aina moottorin irroituksen (senpä tähden se kannattaakin korjata huolellisesti). Perän saa auki moottorin ollessa paikallaan ja kytkinlevyn voi vaihtaa. Kytkinlevyn vaihtokin jää tekemättä, jos ei saa vauhtipyörää irti. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan oikeaa vastausta. Ps. Kaiken muun (kunnostan) pystyy kunnostamaan vaihteistossa itse, paitsi pääakselin laakeroinnin, jonka (teetän) Mielestäni kannattaa teettää asiantuntijalla.

Link to comment
Share on other sites

No niin, diagnoosi pajalta aika selvä. Vaihdelaatikosta se ääni tulee. Tarkemmissa tutkailuissa havaittiin yllättäen, että ääntely häviää nelosvaihteella, joka sinällään puoltaa vian syytä. Muut vaihtoehdot tarkastettu. Sinällään outoa, koska laatikko on edellisen omistajan mukaan vaihdettu hiljattain - ehkä jäänyt asennuksessa jotain pieleen? No, nyt ei auta muu kuin kone irti ja jostain halukasta korjaajaa etsimään...halukkaat saa ilmottautua... :) (Mielessä on käynyt myös koko kone/vaihteistopaketin vaihto alkuperäiseen tonniseen.)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 5 kuukautta myöhemmin...

Projekti on herännyt talviunilta ja vika selvinnyt! Vaihteiston ryhmäpyörästön laakeri oli tuhoutunut toisesta päästä. Akseli on kulunut hieman ja neulalaakeri jäljettömissä. Eli vaihtoon menee koko ryhmäpyörä ja laakeri toiseen päähän. Mahdollisesti asennusvirhe edellisen remontin yhteydessä. Positiivista sentään ettei "sen suurempi" vika ollut. Samalla menee vaihtoon kytkin. Mekaanikko olikin telunnut vauhtipyörän irrotuksen kanssa...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...