Jump to content

kallistuksen vakaaja katu miniin?


Guest morris66
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Guest rampe_58

Tutkittiin asiaa tuttavani 1380cc n. 120 hv kumijousitettua Miniä,jossa ei ole kallistuksen vakaajaa. Pyörien kiinniottamis ongelmaa siinä ei ole. Takajousitus on riittävän jäykkä. Jos alustaa on laskettu, saattaa pyörä ottaa kiinni kallistuksen vakaajasta riippumatta. Jonkinasteinen sisäänjoustovara pitää olla takapyörässäkin, ettei ajo-ominaisuuksista tule liian ratamaiset(kova).Ratakuskit tietävät enemmän, mutta käsittääkseni sekä kumi-, että hydrolastic jousta on radalla käytetty ja molemmilla myös menestytty. Hydrolasticissa joskus korvataan kierrejousi iskunvaimentajalla. Eli tulokseksi saatiin suurnpiirtein, että voi asentaa kallistuksen vakaajan, mutta sen tuoma hyöty saattaa olla vähäinen. Jäykkä kaasuiskunvaimennin saattaisi estää pyörän osumisen lokasuojan reunaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Lisää tähän pyörän kiinniotto ongelmaan. Jos vertaa macpershonia ja minin jousitusta, niin huomaa eron mm. siinä, että jousituksen suhde on minissä humattavasti pienempi(voimat vastaavasti moninkertraiset). Kun pershon jousitettu pyörä liikkuu 50mm. niin jousi lyhenee myös n. 50mm. kun minin pyörä nousee em. 50mm. jousi painuu vain 15-20mm. Minin jousituksen yksi ongelma on se, että pienetkin kulumiset vaikuttavat korkeuteen hyvin voimakkaasti. Takatukivarren neulalaakerin kuluma aiheuttaa pyörän kallistumisen, joka yhdistettynä leveään renkaaseen saattaa aiheuttaa renkaan osumisen lokasuojaan. Muutenkin tukivarren laakereiden nylonkuppien kuluneisuus aiheuttaa jousitusgeometriaan ongelmia mm.jousen asento tukivarteen nähden muuttuu epäedulliseksi, takarenkaiden kuluminen kiihtyy ja ajominaisuudet muuttuvat. Eli milli väljää siellä täällä, niin pyörä on aivan eri asennossa, kuin pitäisi. Jousitus ensin kuntoon ja sitten vasta kallistuksenvakaaja tai muita parannuksia.

Link to comment
Share on other sites

Guest morris66

kaikki on uutta takana, spaxit on säädetty sinne jäykimpään päähän ( auttoi hivenen kyllä)takafilllarin ja lokarin reunan väli on n.3,5 cm.

Ajo-ominaisuudet on nyt todella kohdallaan, mutta silti harmittaa kun oikein kanttaillee niin silloin tällöin fillari hipaisee lokarin reunaa.

Jos kallistuksen vakaimesta saisi pienenkin edun tähän , harkitsisin vakavasti sellaisen hommaamista(aika hinnakkaat!)

Taidan silti kokeilla racing kumielementtejä takana, vai ovatkohan siilan jäykät.

Edestä veivasin pari viikkoa suosiolla ylöspain, kun katsastus setä ei tykännyt koska pukille ajo ei onnistunut katsastuskonttoorilla. No siitten se kurkkasi alle ja tokaisi että täällähän on kaikki uutta ja iski leimat paperiin. Sanoi se kyllä että ensi vuodeksi nostat sitä vähän ylöspain että se lain vaatima 8 cm maavara täyttyy.

Vähän kyllä hävetti kun peruuttelin ja pujottelin hallista ulos takakautta ( täynnä autoja) kun edessä oli niitä minille ylikorkeita nostureita.

Eiku hanaa!!

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...