Jump to content

Vaihteet rikki?


Guest jollu

Recommended Posts

Moi! Ostin entisöitäväksi 1000:n vm.75. Ajossa 1 vetää täristäen ja kalkuttaen,pakki ei pysy päällä,hyppii vaan.Muut vaihteet OK. Kun irroitimme moottorin, toinen veto-akselin pää oli ruskean möhjäinen ja kuulat putosivat paikoiltaan. Vaikuttaako vaihteiston toimintaan? T: Tietämätön

Link to comment
Share on other sites

Kuulat putoavat kun akselin vetää pois kupista. Vaseliini on muuttunut ruskeaksi veden vaikutuksesta ja jos kuulaurat eivät ole kovin pahasti kuluneet kuopalle, nivel voi olla hyvinkin käyttökelpoinen. Kuulat voivat olla kuluneet myös ja ne ainakin olisi syytä vaihtaa.

Akselissa kiinni oleva mutikka pitää olla välyksetön aksilaan nähden. Jos liikkuu, aksilan urat on pilalla.Vaihdelaatikko on sitten asia erikseen.

Ykköshammaspyörä ja pakitusvaihteen ratas ovat ihan varmasti pilalla.Ehkä myös pääakseli. Täysremontti askille.

Link to comment
Share on other sites

Meinaatkos jollu tehdä itse, vai annatko lootan korjaamolle. Mikäli teet itse se varmaan kyllä onnistuu.Laatikko ei ole paha korjattava. Muutamia paikkoja on, joissa tarvitaan erikostyökaluja ja vähäsen erikoistietoa,jota saa varmasti paikkakuntasi harrastajilta, korjaamokäsikirja on myös hyvä apu (saatat omistaa jo sellaisen). Kytkinkaavelin laakerit vaativat erikoistyökalut paikalleen asennukseen (rullalaakerin pesä ja neulalaakeri). Purkamisessa kannattaa olla huolellinen, siellä on muutamissa laakereissa säätölevyjä, jotka saattaa olla öljykalvolla kiinni laakerissa, niin ettei huomaakaan, ettet vaan heitä niitä laakerien mukana roskikseen. Kun kokosin tuota omaa, niin ihmettelin kaksirivistä säätäessäni, että onpas paksuja säätölevyjä, kun mikrometrillä niitä mittailin. Sitten huomasin,että niitä oli kaksi päällekkäin. Terv rampe

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...