Jump to content

Laatikon vaihto


Guest ozone
 Share

Recommended Posts

Guest ozone

Laatikon vaihto taitaa olla edessä, vaikka sillä nyt pääseekin ainakin vielä liikkumaan eteen ja taakse. Ongelmana on laatikon ääntäminen esim. kuopissa ja kaasua poljettaessa.

 

Voiko Miniin (1275cc kone) vaihtaa laatikon koneen ollessa paikallaan? Mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Mikä laatikko koneeseen sopii?

Link to comment
Share on other sites

Guest ominio

Kuopissa kuuluva ääni tullee sisemmistä vetonivelistä.

Laatikon vaihtoa ei kannata ajatellakaan paikoilleen päin. Koko mylly pitää ottaa pois. Katso nivelien kunto ensin.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

En malttanut olla osallistumatta keskusteluun. Kun vaihdetaan laatikko toiseen pitää ottaa huomioon kaksi asiaa. Välipyörästön laakerointi ja päittäisvälys. Päittäisvälys on taatusti väärä. Ohjeen mukaan kun säätää, niin toimii. Niin ja välihammaspyörä paikalleen siten, että pitempi akselin pää tulee laatikon puolelle. Kannattaa myös tarkistaa käyttöakselin rullalaakeri, että se on varmaan samaa kokoa, kuin kaavelissa oleva pesä. Varmaan tiedättekin, mutta kerron kuitenkin. Päittäisvälys on 0,08-0,15mm ja se säädetään levyillä. Ensin asennetaan välihammasp. ohuilla tukilevyillä paikoilleen, kiinnitetään kotelo uudella tiivisteellä paikalleen, kiristetään pultit 2,5 kpm, mitataan rakomitalla välys, suoritetaan vähennyslasku, etsitään sopivat päittäislevyt, puretaan kaaveli pois, kiinnitetään moottori laatikkoon, asennetaan väliratas ja kotelo oikean paksuisten päittäislevyjen kanssa pikalleen, käytetään UUTTA tiivistettä ja toivotaan parasta. Päittäislevyt asennetaan siten, että akselireijän VIISTETTY puoli tulee ratasta vasten. Olen meinaan rikkonut yhden kaavelin ja laatikon asennusvirheen tähden.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Jos ozonella 1275 cc moottori ja jos joudut laatikon vaihtamaan, niin välirattaan kanssa on oltava enemmän, kuin tarkka. Siinä on sitä voimaa vähän enemmän, kuin 850:ssä ja välitys on suunniteltu -59 alle 1000 cc moottorille.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Kysymykseesi mitä muuta kannatta vaihtaa? Jos se olisi minun tai tekisin sen jollekin, niin 1. Tarkistaisin kytkinhammaspyörän laakeroinnin ja päittisvälyksen. 2. Vaihtaisin välipyörän neulalaakerit. 3. Vaihtaisin käyttöakselin laakerit (laipallinen urakuulalaakeri ensiörattan takana ja akslin päässä oleva rullalaakeri pesineen). 4. Vaihtaisin samalla käyttö- ja pääakslin välissä olevan neulalaakerin (silmälaakeri on, kuten varmaan tiedätkin 3-4 vaihteen synkronilaitteen kohdalla. Tietenkin laatikon pitää olla muuten kunnossa.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest ministeri

Siis pitääkö tuo kytkinhammaspyörän etummainen tukilevy vaihtaa kokonaan uuteen vai riittääkö sellainen hyvin ohut tukilevy siihen välys on n.0,25(pitäis olla 0,09-0,16)Entäs tuo tukilevy mikä tulee stefaa vasten,onko sillä väliä?Se oli oudosti "raapiutunu" pinnalta ,pitääkö se olla sellainen vai tasainen?

 

Entäpä tuo Välihammaspyörän päittäisvälys?Se mitataan vahalevyllä?Kun eikös tuo Rampen ohje ollu kytkinhammaspyörän päittäivälyksen mittaamiseen?Eikös tuon välihammaspyörän välys pitäisi tulla oikein kun kytkinhammaspyörän välys on oikein säädetty?Toivottavasti joku ymmärsi sepostukseni..:)

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin nyt vähän harhateillä.. rampen ohjeet jotakuinkin oikein, mutta virheellisiä. nyt ministeri sekoittaa asioita.. ehtisinpä auttamaan.. tässä jotain..ensiövetopyörä on sama kuin kytkinhammaspyörä, siis kampiakselin päässä oleva. Väliratas on sen alla. Alinna on toisioratas tuloakselin päässä. Mitään lisävälilevyja ei saa laittaa. Vain yksi laatta tai rengas kuhunkin kohteeseen. Ensiövetopyörässa välys kriittisempi kuin välirattaassa. Jälkimäisessä kannattaa tavoitella välyssuosituksen ylärajaa.Mittaus aina välysliuskalla.Noinkin iso välys, 025, tarkoittaa, että syytä etsiä parempi hammaspyörä.

Link to comment
Share on other sites

Guest ministeri

Vielä vähän sekavaa..Pitääkö kytkinhammaspyörän välyksen mittaamisen aikana olla kotelo kiinni?Korjauskäsikirjan

kuva näyttää,mutta ohjeissa ei mainita asiasta,vasta kuin välihammapyörän päittäisälyksen mittaamisen yhteydessä.Miten

sen pystyy mittaa rakotulkilla?Kun kirjassa neuvotaan vahalevyn kanssa mittaamisesta?Mikä tarkotus tuolla kytkinhammaspyörän päälle

tulevalla 1,5 mm levyllä on,kun kirja ei kerro siitä mitään.Siis se tulee stefaa vasten ja ihan kuin ois puukolla raavittu pintaa.Pitääkö se olla sellanen?

Mittailen huomenna välyksen uudestaa,jos saa ajan kanssa eri arvot..Saako noita levyjä muualtakin kuin Englannista?

Link to comment
Share on other sites

Ensiovetopyörän (eli mitä kutsut "kytkinhammaspyöräksi") välys mitataan kasaamalla pronssirengas (primary gear thrust washer tai primary gear shim)ja hammaspyörä paikalleen. Suotavaa olisi että etenkin c-prikka olisi hyväkuntoinen. Monesti se on aika mutkalla ja sen kuluneisuus vaikuttaa suoraan kokonaisvälykseen helposti yhden 0,1 mm. Mittaa kasattuna välys rakotulkilla. Itse olen mitannut ppronssirenkaan ja rattaan välistä. Sama onnistuu myös heittokellolla jos alkaa oikein hevostelemaan. Helpointa tämä on tehdä kotelo irrallaan. Pronssirenkaita on ollut saatavana eripaksuisina, tämän hetken saatavuudesta ei ole takeita. Huomaa myös että nuo on erihalkaisijaisia pikkukoneissa ja 1300 koneissa.

 

Peltirengas lienee ihan öljynheittolevy, joka rajoittaa stefalle tulevan öljyn määrä ja sillä lailla parantaa (?) stefan tiiveyttä. Kai se samalla ohjaa öljyn siihen hampaille. Samanlainen löytyy jakopäästä.

 

Välipyörän (idler gear) välys mitataan kasaamalla välipyörä ja paksut shimmilevyt (1 kpl per puoli) paikalleen, ja kotelo kiinni vaihteistoon uuden tiivisteen kanssa. Mittaa välys kuten edellä. Shimmejä on eripaksuisia, itse otan aina purkukoneista nuo shimmit ja pronssirenkaat talteen jos ne ovat muuten käyttökelpoisia. Olen mitannut ne mikrolla ja merkinnyt paksuuden niihin tussilla. Niitä vaihtelemalla on välykset saanut halutun sorttiseksi. Homma ei todellakaan ole mystinen.

 

Kummankin rattaan välys on toisesta riippumaton ja täytyisi tarkistaa/korjata sopivaksi. Moni tosin kasaa loodan samoilla hiluilla ja on tyytyväinen.

Link to comment
Share on other sites

Guest morris66

terve

nää laatikko hommat on varmaan keskiverto Ministille asia joka vaatii harkintaa ennen kuin siihen kajoaa.

 

joten, KERTOKAAPA KUKA NÄITÄ HOMMIA TEKEE KORVAUSTA VASTAAN JA MISSÄ PÄIN MAATA VAIKUTTAA.

Link to comment
Share on other sites

Guest ministeri

Niin siis laatikko pitää olla irrallaan kun laitetaan kotelo kiinni tuossa välipyörän välyksen mittauksessa?Vähän vaikeeta muuten mitata rakotulkilla..

Link to comment
Share on other sites

Jep, irtolaatikkoon kytkinkoppa kiinni uudella tiivisteellä.

 

Roverin viimeisin korjausmanuaali antaa erikoistyökalun 18G1383, jonka avulla mitataan välys irrallisessa kytkinkopassa. Ratas shimmeineen koppaan paikalleen, erikoistyökalu rattaan päälle kopan tiivistepintojen väliin ja mitataan välys erikoistyökalun ja shimmin välistä.

 

Muistaakseni jossain manuaalissa kuvattiin välipyörän mittaus kone ja laatikko kasassa ja kytkinkoppa paikallaan, vauhtipyörä ja ensiövedon ratas+stefa irroitettuna. Rako on aivan sika-ahdas enkä usko että mittaustulos olisi aivan luotettava.

 

Olen tehnyt laatikoita itselle ja kavereille, mutta ainoastaan kun olen omilta projekteilta ehtinyt.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...