Guest ova Posted July 14, 2004 Report Posted July 14, 2004 löytyykö vinkkejä/ohjeita hi-lojen asennukseen? onko vaikea homma tehdä itse? kulmat kannattanee säätää työn jälkeen? terveisin: -77 minin uusi onnellinen omistaja
Guest minime Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Moikka! Sanoisin, että hi/lojen vaihtaminen eteen oli yksi hankalimmista hommista mitä olen ikinä tehnyt. Hommaan tarvitset kumielementin puristustyökalun. Ehkä vaikein vaihe on saada vanhat "tuutit" pois paikoiltaan. Itse hakkasin niitä tuntitolkulla, ja kun sain ne irtoamaan tapista, eivät ne kuitenkaan mahtuneet tulemaan ulos koska kyseinen tappi on niin hemmetin pitkä. (Vaikka kumielementit oli tappiin puristettu.) Itse sahasin lopulta tuutista palan pois. Suosittelen tätä vaihtoehtoa! Säädettävän tuutin saa paikoilleen vähän helpommin, kun sen ruuvaa minimi-asentoon. Tosin sekään ei ollut helppoa. Kannattaa myös vaihtaa kuulatapit eli "knuckle jointit" samalla, niin voi surutta antaa vanhoille osille runtua. Yksi vaihtoehto on tukivarren poistaminen. Luulen, että se helpottaa työtä huomattavasti. Ei muuta kun kärsivällisyyttä hommaan!! :-)
Guest ulmanen Posted August 14, 2004 Report Posted August 14, 2004 Kumielementin irroitus ja kiinnitys onnistuu parhaiten kun yksinkertaisesti irroittaa tukivarren, ja poistaa/ kiinnittää koko paketin kerralla. Mitään puristus-työkaluja en ainakaan itse tarvinnut
Guest janecky Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 pistin muutaman projekti kuvan http://groups.msn.com/minimaailma sivuille mini 1380 kansioon! toivottavasti niistä selviää jotain lisää! tukivarren irroitus on varmaan paras ratkaisu jos ei saa mistään kumikartion puristus työkalua!
Guest rampe_58 Posted August 16, 2004 Report Posted August 16, 2004 Tämäkään asia ei rampelle mitenkään kuulu, mutta jos muistatte keskustelun VAUHTIPYÖRÄ PIU...jne. Etupään jousenpuristustyökalun voi valmistaa itse. Tarvitaan vahva mielellään väh. 8.8 kova halkaisijaltaan 12 mm (avainväli 19 mm.) kierretanko n. 160mm pitkä. Hitsataan kumielementtiin sopiva, tuumakierteisen, pultin kierreosa tankoon. Lisäksi tarvitaan 12mm prikkoja ja sopivia hylsyjä "fylliksi" ja pitkä 19 mm:n mutteri. Näin olemme juuri valmistaneet erkoistyökalun. Toiminta: kierretään kierretappi kumielementtiin, asennetaan sopiva määrä aluslevyjä joustintuen päähän, asetetaan sopiva hylsy tms väliin, asetetaan useita prikkoja hylsyn ja mutterin väliin, asennetaan mutteri, voidellaan kaikki välit runsaasti vaseliinilla (pyörimisen varmistamiseksi) ja kiristetään mutteri niin, että jousitus vapautuu ja ylätukivarsi on irroitettavissa. Jousielementti trumpetteineen on näin irti ja vaihdettavissa. Löysin tämän erikoistyökalun 25v.n tauon jälkeen ja TOIMI YHÄ.
Guest janecky Posted August 18, 2004 Report Posted August 18, 2004 minunkin käyttämä erikoistyökalu on koti tekoinen, ja siinä säästää noin 50e! minulla vaan on hylsyt ja prikat korvattu yhdellä putkella jossa hitsattu prikat päihin!
Guest venla3 Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Minkähän kokoinen tuumainen pultti sopii kumikartion sisääm?
Guest morris66 Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 en muista tuumaa kokoa , mutta jostain vuosimallista eteenpäin se muistaakseni vaihtui "metric" kierteeksi.
Guest sebbek Posted January 7, 2005 Report Posted January 7, 2005 Jos kumikartiossa on tuumainen kierre, niin se on 1/2" UNF.
Guest venla3 Posted January 8, 2005 Report Posted January 8, 2005 Kun kelkka oli jo irti, otin tukivarren pois. Näin sain kaikki levälleen. Kumi tuntuu olevan vieläkin mukavasti kiinni tuutissa. Vaikuttaisi kuin kumielementin kierre olisi vaurioitunut.
Guest juha_o Posted July 1, 2006 Report Posted July 1, 2006 Miten alas keulan pitäisi pudota hiloilla? Kasasin uuden keulan uusilla elementeillä, kuulatappinivelillä ja budget-hiloilla. Lokasuojan kaari jäi kymppituuman renkaasta kuutisen senttiä ylemmäs. Vanhalla lässähtäneellä jousituksella ja puhkikuluneilla nylonkupeilla sama matka oli noin kolme senttiä todennäköisesti vakiotrumpeteilla. Uudet elementit olivat samanlaiset edessä ja takana, kun vanhoissa kumikartioissa etupään elementti oli selkeästi matalampi. Olenko kasannut etupään väärin vai ovatko elementit vääränlaiset?
Guest minifreak Posted July 6, 2006 Report Posted July 6, 2006 Ekana mieleen tuli sellainen juttu, että paljon madaltaessa on syytä olla myös lyhyemmät iskunvaimentimet. Ainakin spaxilta tälläiset löytyvät, kuten myös omasta ministäkin. Kyllä se keula tippuu ihan renkaaseen kiinni asti, kun tarpeeksi madaltaa :)
Guest villek Posted July 7, 2006 Report Posted July 7, 2006 itellä oli sama homma ku juha_o:lla.. http://s56.photobucket.com/albums/g175/ ... h=imgAnch1 tossa kuvassa etu hilot niin alhaalla kun mahdollista..(ei paljoa eroa vakioon) tossa omassa ei ainakaan ollut eroa etu ja taka kumikartioilla...
Guest villek Posted July 7, 2006 Report Posted July 7, 2006 eli toi kuvan linkki piti olla: http://i56.photobucket.com/albums/g175/ ... ulma-2.jpg
Recommended Posts