Jump to content

hi-lo


Guest ova

Recommended Posts

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Moikka!

 

Sanoisin, että hi/lojen vaihtaminen eteen oli yksi hankalimmista hommista mitä olen ikinä tehnyt.

Hommaan tarvitset kumielementin puristustyökalun.

Ehkä vaikein vaihe on saada vanhat "tuutit" pois paikoiltaan. Itse hakkasin niitä tuntitolkulla, ja kun sain ne irtoamaan tapista, eivät ne kuitenkaan mahtuneet tulemaan ulos koska kyseinen tappi on niin hemmetin pitkä. (Vaikka kumielementit oli tappiin puristettu.)

Itse sahasin lopulta tuutista palan pois. Suosittelen tätä vaihtoehtoa!

Säädettävän tuutin saa paikoilleen vähän helpommin, kun sen ruuvaa minimi-asentoon. Tosin sekään ei ollut helppoa. Kannattaa myös vaihtaa kuulatapit eli "knuckle jointit" samalla, niin voi surutta antaa vanhoille osille runtua.

 

Yksi vaihtoehto on tukivarren poistaminen. Luulen, että se helpottaa työtä huomattavasti.

 

Ei muuta kun kärsivällisyyttä hommaan!! :-)

Link to comment
Share on other sites

Kumielementin irroitus ja kiinnitys onnistuu parhaiten kun yksinkertaisesti irroittaa tukivarren, ja poistaa/ kiinnittää koko paketin kerralla. Mitään puristus-työkaluja en ainakaan itse tarvinnut

Link to comment
Share on other sites

Tämäkään asia ei rampelle mitenkään kuulu, mutta jos muistatte keskustelun VAUHTIPYÖRÄ PIU...jne. Etupään jousenpuristustyökalun voi valmistaa itse. Tarvitaan vahva mielellään väh. 8.8 kova halkaisijaltaan 12 mm (avainväli 19 mm.) kierretanko n. 160mm pitkä. Hitsataan kumielementtiin sopiva, tuumakierteisen, pultin kierreosa tankoon. Lisäksi tarvitaan 12mm prikkoja ja sopivia hylsyjä "fylliksi" ja pitkä 19 mm:n mutteri. Näin olemme juuri valmistaneet erkoistyökalun. Toiminta: kierretään kierretappi kumielementtiin, asennetaan sopiva määrä aluslevyjä joustintuen päähän, asetetaan sopiva hylsy tms väliin, asetetaan useita prikkoja hylsyn ja mutterin väliin, asennetaan mutteri, voidellaan kaikki välit runsaasti vaseliinilla (pyörimisen varmistamiseksi) ja kiristetään mutteri niin, että jousitus vapautuu ja ylätukivarsi on irroitettavissa. Jousielementti trumpetteineen on näin irti ja vaihdettavissa. Löysin tämän erikoistyökalun 25v.n tauon jälkeen ja TOIMI YHÄ.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 1 year later...

Miten alas keulan pitäisi pudota hiloilla? Kasasin uuden keulan uusilla elementeillä, kuulatappinivelillä ja budget-hiloilla. Lokasuojan kaari jäi kymppituuman renkaasta kuutisen senttiä ylemmäs. Vanhalla lässähtäneellä jousituksella ja puhkikuluneilla nylonkupeilla sama matka oli noin kolme senttiä todennäköisesti vakiotrumpeteilla. Uudet elementit olivat samanlaiset edessä ja takana, kun vanhoissa kumikartioissa etupään elementti oli selkeästi matalampi. Olenko kasannut etupään väärin vai ovatko elementit vääränlaiset?

Link to comment
Share on other sites

Ekana mieleen tuli sellainen juttu, että paljon madaltaessa on syytä olla myös lyhyemmät iskunvaimentimet. Ainakin spaxilta tälläiset löytyvät, kuten myös omasta ministäkin.

 

Kyllä se keula tippuu ihan renkaaseen kiinni asti, kun tarpeeksi madaltaa :)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...