Jump to content

kannen tiivisteet


Guest masse

Recommended Posts

Taisi kannen tiivisteet pettää kun vedet tuntuu vuotavan koneeseen, öljykorkissa on vaaleanruskeaa rasvaa ja sytytystulppa on hapettunut. Savuttaakin ihan prkleesti Eikös nämä ole aika selvät oireet?

 

Kuinka suuri homma kannentiivisteen vaihto on? Saako pako/imusarjaa sen verran erilleen ettei tarvitse irroittaa muutakun pultit kannen kyljestä? Entä mitä muuta tuossa vaiheessa kannattaa huoltaa?

 

Jälkiasennettu lämpömittari puhuu puutaheinää, enkä osaa muuta sanoa kun että kone käy kuumana. -67 850cc kones. Termostaatti on otettu pois. voiko pienen öljynlauhduttajan asentaa ilman suurtehopumppua?

 

Melkoinen kysymysralli, kiitos etukäteen. =)

Link to comment
Share on other sites

Jos 850 kone käy noin kuumana suosittelen jäähdyttimen vaihtoa. Öljynjäähdyttimellä ei ole käyttöä. Kannentiivisteen vaihto onnistuu aika helposti kun irroitat vain imu/pakosarjan kannesta. Termostaatti takaisin paikoilleen niin toimii paremmin. Eli veikkaan että vanha jäähdytin on tukossa.

Link to comment
Share on other sites

Vaaleanruskea rasva ei osoita kannentiivistevauriota. Kone on vain käynyt liian kylmänä ja venttiilikoppaan kertyy niinsanottua kylmälimaa.Huonoilla moottoriöljyillä tätä esiintyy helpommin. Jos jäähdytin on kunnossa, ei lämpöongelmia ole, jos vain paine pysyy järjestelmässä. Termostaatti pitää olla paikoillaan.Tulpasta ei voi sanoa mitään..Savuttaminen johtuu männänrenkaista.. tai sitten ei..

Link to comment
Share on other sites

Niin halusin lisätä että vedet tulee pihalle jos ei ole termostaattia tai ohjaus holkkia vaikka moottori olisi ehjäkin. Mutta termostaatti paikalleen ilman keskustaa jos jumissa ja kone käyntiin ja katso varoen tuleeko paine syyläriin tai öljytilaan ei roiski paljon mitään jos kunnossa. ja öljyistäkin voipi päätellä paljon kun laskee ne pois. käykö kaikilla? kyllä sen äkkiä tehoissa huomaa jos on tilke menny mutta on helppo vaihtaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

vaihdoin tulpat ja neljä sylinteriä pörähti käyntiin, joskin vähemmän iloisesti. Kone kävi kaikilla, mutta tehottoman tuntuisesti ja savua se päästi älyttömästi.

 

Luin jostain että termostaatin poisjättäminen aiheuttaa sen, ettei vesi kierrä kannessa kunnolla. Lämpenemisen seurauksena mäntä, männänrenkaat, tulppa, venttiilit tai nämä yhdessä pamahtavat.

 

Ei kai tässä muu auta kun nostaa kansi pois ja tutkia vahingot. Huomenna aion vielä mitata puristuspaineet, onko tietoa minkälaisia lukemia sen mittarin pitäisi näyttää?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...