Jump to content

Takatukivarren korjaus


Guest juha
 Share

Recommended Posts

Guest juha

Ostin takatukivarsiin korjaussarjat ja kysymys kuuluukin että onkos takasin kasatessa ottaa jotain erityistä huomioon esim neulalaakerin, pronssiholkin tai muovisen tuubin suhteen??

Link to comment
Share on other sites

Guest niemikko

Itse vaihdoin just pari kuukautta sit omaan ja suurin homma oli saada vanhat osat hakattua irti. pronssi holkki paikalleen ja sitten se täytyy kalvaa oikeaan kokoon että akseli menee sen sisään. itse lainasin siihen tarkoitettua kalvainta tutulta pitkänajan mini harrastajalta. onnistuu varmaankin vingulla ja hoonilla mutta on työläs. Kunnon putsaus rasvanohjuri sisään sillein että paksumpi pää laakeriin päin (näin ainakin luulisin) ja laakerit paikalleen ja sitten ne rikatkin on erikokoiset että katso että menee oikein ei muuten kumit pysy paikallaan. Saa kysellä vastaan jos tiedän/muistan. mikko.o.nieminen@luukku.com 0400624303

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest ulmanen

Hienoa pojjat !!! Minulla koko takatukivarsien kunnostus meni puihin. Menin huoltamaan pronssiholkkia juuri sillä vingulla, ja vituiksihan se meni. Koneistamo olisi tehnyt homman 150 eurolla ja uudet takatukivarret tulivat halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin ostaa taas uusi korjaus-sarja ja teettää homma koneistamolla. Uusissa takatukivarsissa on jo valmiiksi asennettu korjaus-sarja. Suosittelen lämpimästi uusien ostoa, ennen kuin itse rupeaa säheltämään jos eivät taidot riitä.

Link to comment
Share on other sites

Vinku on kyllä viimeinen peli mitä tuohon hommaan pitää mennä käyttämään. Hommaan tarkoitettu kalvain ottaa linjan neulalaakerista. Tällä lailla saa molemmat laakerit varmasti samaan linjaan.

 

Kannattaa muuten sitten käyttää ahkerasti sitä rasvaprässiä kun nuo on kunnostettu, muuten hommasta on aika lyhyt ilo.

Link to comment
Share on other sites

Guest rampe_58

Takatukivarsiin ei saa, eikä kannata käyttää muuta työkalua, kuin kalvainta (18G 588).Siinä 970 S on täysin oikeassa. Samalla, kun tukivarsi on irti kunnostetaan myös pallotapit. Varsinkin jos nylonkuppi on kulunut puhki kannattaa tarkistaa paljonko pesä on kulunut. Kuppien pitää olla samassa syvyydessä, koska jousen suhde takana on n.1:3-4:ään. Eli 1mm. trumpetin pituudessa vastaa jousituksessa 3-4mm, jos pesä on pahasti kulunut ei auta, kuin vaihtaa ehjään(pahimmassa tapauksessa jousen kuulapää tulee tukivarresta läpi). Lievissä tapauksissa voi kupin istuttaa kemiallisella metallilla pohjaan. Painunutta jousta voi elvyttää laittamalla sopiva prikka 1-3mm. trumpetin ja pallotapin väliin. Varmistetaan, että jousielementit ovat samanpituiset. Auraustakin voi jossain määrin säätää kulmakappaletta siirtämällä.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...