Jump to content

Kytkin/Vaihteisto Problemos!?


Guest topi81

Recommended Posts

Tuossa alle viikko sitten ostin elämäni ensimäisen minin vm. -74.

Pakkia ei oikee uskalla laittaa edes päälle, "runksahtaa" niin pahasti, joskus taas ei ollenkaan, muissa vaihteissa vähän ennenkuin vaihde loksahtaa paikalleen kuuluu vaihteistosta "sirrausta" ja kun vaihde on päällä ja kytkin pohjassa tuntuu silti että moottori yrittäis aavistuksen vetää, mut ei auto silti liiku!

Eli haiskahtaisko sille että kytkin ei irrota tarpeeks?

oisko ideoita mitä pitäis tehdä?

Edellinen omistaja käytti 10W30 öljyä, voiko vika olla niissä?kuulin että ois hyvä käyttää 20W40 öljyä, jota ei näköjään ainakaan huoltoasemilta löydy!

 

Mukana sain austinin seven "850" käyttäjän oppaan, vaikka tää on mulla mini 1000, mutta ohjekirjasessa puhutaan tärkeänä kytkinvivun ja säädettävän rajoitinruuvin 1,5 mm välyksestä kytkimen toiminnan edellytyksenä, ja mullei siel mitää välyksii ole, koitin säädellä sitä ruuvii, mutta pahemmaks vaan meni vaihteiden päälle meno äänet!

oiskohan jollakin toiminta ideaa mulle noide suhteen!

 

Onko jollakin muuten tietoa onko Vaasassa tai lähistöllä immeisiä jotka osavaat ja mahdollisesti korjailevat minejä!?

 

vinkkejä ja vihjeitä vaan satelemaan, kaikki kelpaa, tosin jos vain arvelette niin mainitkaa siitä, ettei tule kalliiksi ne arvelut jos lähden kokeileen :)

 

Kiitos, jo ennalta

Link to comment
Share on other sites

Yksi kysymys unohtui vielä edellisestä, että mitä ideoita on siihe tarjolla kun ei toimi toi moottorinlämpömittari ollenkaan ja ois tietty kiva saada tietää se ettei huomais kuumenemisen vasta lämpöleikkauksen yhteydessä!

Link to comment
Share on other sites

Kytkimen vivusto on kulunut ettei liikevara enää riitä irroittamaan. Hyvä hätäapukonsti on jatkaa kytkinkopan päällä olevan työsylinterin sisään menevän työntötangon pituutta, eli tehdä se säädettäväksi. Saattaa olla että voi tarvita jopa 5-9 mm lisää pituutta.

Painelaakerille menevän kytkinvivun alapää on niin kulunut että vipuvälityksestä johtuen vaikutus moninkertaistuu yläpäässä. Mutta tällalailla voit vielä välttää pahemmat vaihteistovauriot..´

Mittarin anturi on viallinen tai vääränmallinen. Voi testata kun maadoittaa anturille menevän johdon moottorin kylkeen ja kun virta on päällä; mittari alkaa nousta ja näyttää pian täyttä. Jos viisari ei nouse, mittarissa tai johdoissa on vikaa.

Link to comment
Share on other sites

millanen juttu toi työntötangon pituuden jatkaminen sitten ois?

 

Entä jos haluu laittaa kuntoon tuon kytkimen sillee että se on oikeasti kunnos, eikä toimi "kepulikonstein"!

siis kunnossa sillee että toimii, mitä ois hyvä vaihtaa uuteen osaan? tietenki vain välttämättömimmät että pääsis mahdollisimman halvalla! oisko hinta-arvioita?

 

onko muuten jollakin kokemusta noista mini korjaamoista, esim toi K Salosen!? perivätkö kovia hintoja?

Link to comment
Share on other sites

Itsellä oli hiukan samat viat. Osat eivät maksa juuri mitään, siis painelaakeri ja uusi levy. Samalla kannatta vaihtaa työsylinterin kumit kun on päässyt alkuun. Kaikki osat löytyvät esim. Motonetista ihan hyllytavarana tavallisesti. Hankalammaksi homman tekee se että homma on parhaiten hoidettavissa kone ns. pihalla. Vie siis aikaa korjaamolla. On kuulemma myös mahdollista irrotta alhaalta ja nostaa kytinpääty ylöspäin, jolloin homma ainakin teoriassa onnistuu. Ei kokemusta tästä. Jos koneen otta ulos kannattaa samalla aina uusia stefoja ja tiivisteitä, on nimittäin sen verran helppoa kun kone on ulkona...

Link to comment
Share on other sites

Ei ole kun tunniin parin homma jos tietää mitä tekee. (pari kertaa tehnyt) muuta kun kytkin puolen moottorin tyyny irti ja pois turhat tieltä(puola, pissapoika, käynnistys rele) tunkkaa koneen päätyä sen verran ylöspäin kun tilaa on (ekana ottaa vaiteiston tangot tai pakoputki)ja sit vaan koppa auki ja painelaakeri kans.

Sitten tulee vaikein pyöritellä vauhtipyörän kiinnitys mutteri auki helpoiten saa koneen olemaan pyörimättä kun irrottaa startin ja kiilaa vauhtipyörän kopaa vasten n.4mm vahvalla tangolla. (tässä on kyllä riskinsä ettei koppa anna periksi mutta on aina kestänyt)

ja sitten ulosvetäjä kiinni (kunnollinen) ja itse olen varmistunut ulosvetäjän olevan suorassa työntömitan avulla, sit vaan kampeemaan vauhtipyörää pois kun vauhti pyörä irtoo niin tippuu sieltä levy ja vastakappalekin.

Kasaamisessa kannettaa tarkastaa että rattaat on kunnolla paikallaan mihin levy tulee ja tarkistaa kartio kiinnitys että ei ole painaumia tai muuta likaa. Vauhtipyörä ei mene kuin yhdessä asennossa. Ja kiinnitys pultti kannattaa kiinniittää kunnolla ja lyödä se metalli rikka lukitteeksi. sit vaan loput osat paikalleen ja on the road...

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...