Jump to content

vaihdelaatikko ja koneen irroitus


Guest masse
 Share

Recommended Posts

Guest masse

-67 austin 850 päätti tänään ruveta temppuilemaan. Vaihteet ei mene sisään, vaihdelaatikkoon menevän akselin päässä oleva vipu luistaa akselilla, eikä mikään siten toimi. Sen saisi kyllä kiristettyä, tilaa on kuitenkin niin vähän ettei operaatio meinaa innostaa.

 

Myös kytkinlevyt alkaa olla lopussa ja säätövarat tapissa, eli kone olis ilmeisesti nostettava pois. Kuinka helposti kone nousee kehdostaan, mitä siinä pitäisi huomioida? Tuleeko vaihdekeppi iloisesti ulos, vai onko se irroitettava ennen nostoa?

 

Ehjän päivän kun näkisi :)

Link to comment
Share on other sites

Guest ominio

Kumpaakaan vikaa varten ei yleensä koko konetta nosteta pois. Kytkinremontin tekee hyvin paikalleen ja nivelvipuparin voi hitsata paikalleen, joka kyllä sitten häiritsee jatkossa, koska pitää jossain vaiheessa laittaa uusi tai toiset siirtoaksilat ja -nivelet.Kyllä kaikki on aina helpompaa kun kaikki on lattialla. Vaihdekeppi pitää irroittaa ennen nostoa. Kiinnityslaippa on kahdella pultilla kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Guest masse

Kiitos neuvoista! Epäilyttää kyllä kytkinrempan tekeminen paikoilleen kun siinä on niin vähän tilaa. Täytynee kuitenkin luottaa kokeneempiin. =) Joka tapauksessa remppaan on hankittava apua.

 

Sain kiristettyä vaihteensiirtoaksiloita ja laatikko tuntuu paljon paremmalle. Pykälät tuntuu olevan kuitenkin aika "alhaalla", eli täytynee vielä löysätä ja säätää uudelleen. Kakkonen ei kovin luotettavasti mene sisään.

Link to comment
Share on other sites

Guest ominio

Kytkimen ulosvetäjä pitää olla kelvollinen, muuten homma ei tahdo onnistua paikalleenpäin.

Vipujen säätö ei ehkä auta. pystyakseleissa on ehkä väljää ja puslassa myös ja riittänee että liikkeet muodostuu pitkiksi.

Kakkosen synkronointi lienee myös kulahtanut, eli ei pysy edes kovin hyvin päällä, arvannen.

Link to comment
Share on other sites

Guest kurunmäki

Meikäläisen Mini täyttää kyllä juuri nuo mainitsemasi oireet:

"synkronointi lienee myös kulahtanut, eli ei pysy edes kovin hyvin päällä, arvannen".

Eli mikä neuvoksi että saisi kyseisen "ominaisuuden" kuriin? Itsellänikin on kyllä kytkinlevy aivan finaalissa ja menossa vaihtoon, mutta tuo synkkarenkaan vaihto yms. taitaa olla hieman isompi operaatio?

Link to comment
Share on other sites

Itelläni ei kakkonen taho pysyä silmässä ja muutenki laatikko löysä, mutta johan autolla on ikääkin melkein kolme kertaa oma ikäni. Kytkin ottaa kyllä kiinni vähänki kun nostaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest masse

Sain laitettua vaihteet kuntoon. Sain laitettua koneen kakkosvaihteelle, ja löysäsin linkkuakselin ruuvit. Tämän jälkeen keppi oli aivan löysä ja kampesin sen kakkoselle sopivaan asentoon hämähäkkilenksuilla ja kiiloilla. Sitten vaan ruuvit kireälle ja hyvin on toiminut. Jopa ykkönen pysyy paremmin silmässä.

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...