Jump to content

Tarina saksalaisesta....


Guest minime

Recommended Posts

Morjensta kaikki!

Näin foorumissa viestin, missä mietittiin saksa-minien kuntoa, lähinnä ruostetilannetta. Joten tässä on hieman infoa aiheesta.

 

Hommasin itse vm.97 cooperin Saksasta kesällä 2003.(Tax Free-3500Eur)

Tässä vikalista:

-Lämppärin vetotapin nuppi irti

-Takajarrusylinterit jumissa

-kaikki pallonivelet finaalissa

-Molemmissa helmoissa ruostetta

-Katossa muutama pieni painauma

-Etulamppujen alla ruostetta (kuskinpuolella pieni reikä)

-pienen pieniä ruostepisteitä kolmiopellissä

 

Pohja on täysin ruosteeton. Korjasin/korjautin kaikki viat lämppärin nuppia ja joitain ruostekohtia lukuunottamatta. Ja voin sanoa, ettei vielä kovin kalliiksi ole auto tullut. Olen nyt ajellut tyytyväisesti noin 5000km ja kärry on toiminut kuin kello.

Joten suosittelen ehdottomasti tuontiminin hankkimista! Eivät tällaiset hienot pikkuautot kuulu sinne Saksan autobahnoille! :-)

Link to comment
Share on other sites

Välttäkää sellaisia saksantuliaisia jotka murenee käsiin. Tuulilasin ympäriltä ei enää paljon peltiä löydy. Uusi aukko maksaa yli 300 ekuu ja työt päälle. Eli etsikää niitä hyviä, kyllä niitäkin tietty on mutta.. Aika paha jo tuo etupellin ja loksujen ruostereijät -97:ssa.. Tai onhan nuo jo vanhoja autoja. Muistan kaheksankymmentä luvun lopulla kun 80 mallista pidettin jo purkuautona. Eli jotain kahdeksan vuotta eli ollaan samassa tilanteessa jo tuontiautojen suhteen..pian. Totuushan on että mk1 ja 2 Minit oli niitä parhaita koriltaan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Kyllä hyviäkin löytyy. Itse osti Saksassa 7900e maksaneen ja mittarissa 8200km olevan auton. Täysin ruosteeton ja muutenkin sisältä ja ulkoa koskemattoman näköinen auto. Turhapa oli selitellä tullimiehille ettei todellisia ajokilometrejä voi tietää. Auton hinnaksi tuli veroineen 14000e. Tuohon talvirenkaat, lohkolämmitin ja sisälämmitin ja päästiin yli 15000e:hen. Eli uuden pikkuauton hinnalla sai juuri ja juuri sisäänajetun klassikkoauton. Toivottavasti auto kestää yhtä pitkään kuin joillakin on kestänyt vanhemman vuosikerran Minit, niin ei tarvitse enää koskaan ostaa muuta autoa.

Link to comment
Share on other sites

Tuolla linkki, jossa muutamia kuvia autostani:

http://www.kolumbus.fi/marko.heiskanen/mini/

 

Olisi kiinnostavaa tietää millä hinnalla näitä Minejä on saatu Suomeen. Ainakin oman yksittäisen kokemukseni mukaan auto maksoi kaikkine kuluineen tuotuna vajaat pari tonnia enemmän kuin tullin antama markkinahinta. Eli sinällään tullin antama markkinahinta ei paljoa heittänyt. Onko muilla ollut parempaa onnea ja auto on tullut jopa halvemmalla kuin arvottu markkinahinta?

Link to comment
Share on other sites

Mulle tuli tuohon veroa reilut kaks tonnia.....

Sanoin tullimiehelle ettei ole mitään takuuta tod. kilometrimäärästä, joten hän laittoi 97 vuotisten keskiarvon 120tkm mukaan..:-)

(mittarissa se n.65tkm)

Ja tietenkin valitin kaikista lommoista tms. että alentavat hintaa.

(yksi kesän hommista on juuri tuulilasin karmit, niissä jonkin verran ruostetta.)

Vaikka joutuisin ostamaan ajan myötä korin kaikki pellit, niin uskon että tämä suhde kestää aika hyvin...:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Vuosi sitten tuodun -94 (tehty tietty -92) British Openin markkina-arvoksi arpoivat yli 8000 e. Meni onneksi vielä vanhan systeemin mukaan, eli vero maksettiin rättiluukullisen Opel Corsan mukaan. Siitäkin huolimatta tuo on yksi pahimmin verotetuista tuonti-Mineistä, toki nämä -98 ja uudemmat poislukien.

 

Ostohetkellä 118 tkm mittarissa, kesän aikana kilsoja tuli 16 tuhatta, eikä pienintäkään ongelmaa. Kerrassaan loistava peli! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jumatsuikka pojjaat, mä sain suomesta minin 2000 eurolla ja vikalistassa ei paljoo oo sanottavaa, muutama vaatimaton ruostetäplä, joita ei oikein edes huomaa. Tosin nykyisin se vuotaa öljyä ja etujarrut uusittu, mut ei oo 3500 euroa tullu vielä hinnaks lähellekkään.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Morjensta kaikki!

 

Kaivoin kaikki ruostekohdat auki, ja päädyin kylmästi vaihtamaan kaikki keulan pellit uusiin.

Minien ruosteet nimittäin syöpyvät sisältä ulospäin tehtaan huonon ruostesuojauksen takia, joten ei ole oikein järkeä koittaa paikkailla peltejä.

Kaiken kaikkiaan vedin keulaan uudet lokarit, etupaneelin, kolmiopalat ja tuulilasin alareunan. Ruostesuojasin kaikki pellit sisäpuolelta ruosteensuojamaalilla.

Auto on nyt maalattavana, se vedetään kokonaan yli Roverin Tahiti Blue:lla mihin on sekoitettu hieman karkeaa metallia. Kun saan kärryn käsiini, vedän vielä lokarit täyteen tectyyli-mönjällä.

...kun sitä tekee, niin tekee sitten kunnolla! :-)

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...