Jump to content

sähköt pimeni HELP!


Guest masse

Recommended Posts

Terve!

 

Ostin juuri -67 austin minin, kaikki meni mukavasti kunnes lämmityslaitteeseen edellisen omistajan asentama kytkin iski oikosulkuun lämmityslaitteen laipan kanssa. Pienen kipinöinnin jälkeen auto sammui, eikä virta-avaimen kääntäminen aiheuta enää mitään reaktioita. Löysin pari sulaketta konepellin alta, mutta ne olivat ehjiä. Eli missä vika? Onko jokin piuha palanut? Mistä vianetsintä kannattaa aloittaa?

 

Kiitos etukäteen =)

Link to comment
Share on other sites

Voi harmi. Tuollaista voidaan odottaa aina kun ns. sähömiehet on olleet asialla. Ei näyttänyt olevan virtajohto sulakkeen takaa. Eli alkuperäisessä kytkennässä lämppärin puhaltimen johto tulee vihreän johdon kautta sulakerasialta ja nyt syöttö voi olla ihan mistä tahansa eli uutta johtoa tarvitaan.Vanha kytkentä pois ja johdon eristeiden tutkintaa ettei pala koko kaara. Mutta mistä pimeys? Akkukin saattoi pimahtaa. Jos ei mitään virtoja tule. Aloita akusta ja sitten maajohto. Sitten akkukaapeli ja niin edelleen. jostain täytyy jonkin verran palanutta johtoa löytyä. Tuliko mistään savua sen kummemmin? Onnea vaan.

Link to comment
Share on other sites

Muualta ei näyttänyt savua tulevan, muutenkin homma oli nopeasti ohi. Valoissa on muutenkin jotain häikkää, pitkät toimivat, rääkkä toimii, ja muut jotka tuntuvat tulevan suoraan akulta jonkin kytkimen läpi. Sain jostain sellaista vinkkiä että maajohto on saattanut irrota/vaurioitua niin ettei kone saa tarpeeksi maata. Akku ei ole tainnut pimahtaa. Täytyy purkaa johtoniput ja etsiä sulanuttaa kaapelia. Kiitos avusta, lisää vinkkejä kaivataan silti! =)

Link to comment
Share on other sites

Viime kesänä kanssa tuli savua konepellin alta,eikä tullu virtoja ja muutaman tunnin etsiskelyn jälkeen puolan johto oli kärähtänyt keskeltä johtosarjaa!!Tuleeko sulakkeisiin siis ollenkaan virtaa??Jos tulee ni kokeileppa uutta puolanjohtoa ekaks.

Link to comment
Share on other sites

Puolanjohto virranjakajalle eli muistaakseni valko/musta alunperin tekee vain lyhyen lenkin johtonipun sisällä joten helppo korvata suoralla johdolla. Usein katkeaa ihan itsekseen sisällä olevasta mutkasta saati sitten pienestä sähköshokista.

Link to comment
Share on other sites

Ennenkuin purkaisin mitään noudattaisin jotain järjestelmällisyyttä...

Eli..

-Akku ja kaapelointi... tuleeko sähköä solenoidille, lähteekö solenoidilta kuluttajille ja virtalukolle, tuleeko sähkö virtalukon +30 navalle ja kun kääntää virrat päälle tuleeko +15 jännitteelliseksi jne.

Kytkentäkaava auttaa huomattavasti vianhakua.

Jos vikaa ei löydy niin mailaa aki.tiihonen@welho.com tai soita 040-7693637 ark klo 8-16

Link to comment
Share on other sites

Kiitos hyvistä vihjeistä. Mini on nyt toisessa kaupungissa tallissa enkä ole päässyt säätämään. Sen verran tiedän että solenoidille tulee "paksusähkö", mikä ei ole sinänsä ihme koska se on melkein suoraan kiinni akussa. Ohjausjännitettä solenoidille ei tule, eli eikös se tartte ohjausjännitteen että solenoidi vetää?

 

Ihmeellistä tässä on se, että lämppärin kytkimen oikkari sai tällaisen sotkun aikaan. Jos oletetaan että virtalukko on kunnossa, ja esimerkiksi juuri tuo solenoidin ohjausjännite tulee virtalukon kautta, niin silloin kuvittelisi virtalukon syöttöpiuhan olevan poikki. Olenko hakoteillä?

 

Autossa on kaksi sulaketta jotka näyttävät olevan kunnossa. Kun mittaan niiden napoja maita vasten niin jännitettä ei ole.

 

Virtalukko toimii vastoin minun logiikkaani. Kun väännän avaimen käynnistysasentoon niin solenoidille lähtevän johdon napa yhdistää maihin. Mitähän järkeä tuossa on, vai puhuuko tuo sen puolesta että virtalukko on rikki.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
×
×
  • Luo uusi...