Guest exv-74 Posted November 20, 2003 Report Posted November 20, 2003 Pitäisi alkaa hydrolasticia vaihtamaan kuivempaan versioon. Brittein saarella näkyy olevan kierrejousiakin Miniin. Onkohan kenelläkään moisista kokemuksia, eli ovatko toimivia?
Guest evo-6 Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Parilla kaverillani on ollut jo jonkin aikaa käytössä coil over jousitus ja tuntuvat tykkäävän siitä. Hyvät puolet ovat paljon parempi säädettävyys. Huonot puolet kallis hinta varsinkin jos joutuu teettämään paljon jousia ennenkuin saa tahtomansa.
Guest exv-74 Posted November 21, 2003 Report Posted November 21, 2003 Taisin esittää vähän huonosti asiani. Tarkoitin kierrejousia (coil spring), jotka tulevat kumijousen paikalle, eli iskunvaimentimet ovat erillään kuten kumijousienkin kanssa. Eli eikös coil over jousituksessa jousi ole iskunvaimentimen kanssa samassa paketissa?
Guest morris66 Posted November 22, 2003 Report Posted November 22, 2003 ei ole kokemuksia moisista, mutta tuntuisi ettei niillä kyllä minin ajo-ominaisuuksia parannetta.
Guest kaha Posted November 24, 2003 Report Posted November 24, 2003 Eipä ole minullakaan kokemusta kumijousien tilalle tulevista kierrejousista,kiinnostusta asiaan kylläkin.Keskustelin parin englantilaisen ko. jousia myyvän firman kanssa niiden sopivuudesta katukäyttöön.Toisen mielestä huippulaitteet ja toinen oli sitä mieltä, että liian kovat katukäyttöön. Kyse oli nimenomaan normaalista ajosta ja perustana edes hiukka pehmeämpi toiminta kuin pakkasen kovettamien kumijousien... Niin kenellä olisi kokemusta noista coil-over sarjoista?? Kiinnostaa...
Guest 970s Posted November 25, 2003 Report Posted November 25, 2003 Itse olen hiukka epäluuloinen coil-overien suhteen. Coilover tulee normaalin iskarin tilalle (kumijouset tietenkin pois) ja auton koko paino makaa edessä 4 kpl 7/16" pultin / 3/8" iskaritapin varassa. Ei ole järin tukeva kiinnitys. Takana yläpää on joissakin versioissa mallia offset jotta jousi mahtuu paikalleen, alhaalla taas on 3/8" tapit. Molemmat etuiskarin tapit ovat vielä mallia "tuettu vain toisesta päästä" eli siihen kohdistuu leikkausvoiman lisäksi vielä pieni vääntömomentti. Hyvä tuentatapa on sellainen missä esim. iskarin silmän molemmin puolin on kiinteä laippa tai korvake (kuten koiranluun kiinnitys koriin) Tähän kun ynnätään jousituksen iskumaiset kuormat niin hyvää tekee. Ehkä radalla toimii mutta pari vuotta nupulakivillä niin taitaa olla paikat pas**na. Miettikää mitä jälkeä syntyy kun yksi nurkka retkahtaa vauhdista. Omakohtaisesti jätän ne ihan kestävyyden vinkkelistä väliin. Jukka
Recommended Posts