Jump to content

Pikku su:t


Guest tsaarenm

Recommended Posts

Pääset paljon vähemmällä vaivalla jos laitat HIF44 kaasarin. Ei näytä juuri miltään mutta on huomattavasti helpompi säätää kuin pikku-tuplat. Jos HIF iä ei löydy niin HS6 käy yhtä hyvin.

 

JOs kone on vakio niin isommasta kaasarista ei juuri ole autuutta, HS4 riittää vallan mainiosti.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Vaivaan sinua Jukka vielä, mutta mitä mieltä olet jos pistän sopivasti kireemmän nokan ja kevyen vauhtipyörän niin kaasarin vaihto on ilmeisesti välttämätön täyden potentiaalin saavuttamiseksi?

olen joskus vain kuullut, että HS4:nenkin riittäisi yllättävän pitkälle

Link to comment
Share on other sites

Terve!

Pistän omia kokemuksia noista kaasareista jos autosta pitää mitata päästöjö niin tuplilla saa helpommin säädettyy kireemmänkin koneen,tietysti muut keinot jo käytössä:millin venttiilivälykset,sytkä myöhäselle ja kone käymää kuumana ja sinolia sopivasti tankkiin.Ja jos rakastaa tosi mahtavia imuääniä niin tuplat tottakai!Itellä tulee kovemmat imuäänet tupla HS nelosista kun autossa on pakoäänet..Ja tottakai se ulkonäkökysymys..On aika makeeta kun konehuone on SU:ta täynnä!Vaatihan ne aikaa enemmän säätöön mutta Imumittarilla ja testitulpalla selvii aika pitkälle ja seosmittari kruunaa vielä homman.

 

Tero

Link to comment
Share on other sites

Päästöhommaan en juuri pysty kommentoimaan, itsellä on vanhat autot eikä päästöjä ole tarvinnut mitata. Sinänsä ihmettelen että miksi tuplilla on helpompi saada päästöt reilaan. Eipä tuo ihan viisaalta kuulosta jos joutuu noin pahasti kikkailemaan.

 

Hieman perusteita tuolle mun HIF valinnalle. Tupla SU:t on hyvä valinta jos virtaa riittää saada ne ensinnäkin nätisti paikalleen ja vivustot toimimaan, sitten kaasarit synkkaan ja löytää sopivat neulat. Pikku-tuplat (HS2) ruokkii kivasti tollaiset 80-90 hp (vähän lähteestä riippuen) ja jos haluaa enemmän potkua tupla SU: kanssa niin sitten kantsii laittaa isommat HS4:t. Itsellä oli 2 x HS4 paketti kiinni 20000 km ja kunhan perussäädöt sai paikalleen niin toimi hyvin.

 

Nyt sitten se käytännön ongelma: viilatut koneet ovat yksilöitä ja sen sopivan neula(pari)n löytäminen onkin sitten oma juttunsa. Yhden kaasarin kanssa pärjää viilatun neulan kanssa mutta kukapa viilaa tupliin kaksi identtistä neulaa ??? Minissä ei ole koskaan ollut 2 x HS4 muuta kuin Special tuningin satsina ja muistaakseni siihen on speksattu yksi ainoa neula. Hyvällä tuurilla toimii... Pikkutupliin on useampi eri vaihtoehto mutta montako neulaa tarvii käydä läpi ennen kuin oikeat osuu kohdalleen ? Mulla oli muistaakseni 4 tai 5 pari joita kokeilin 1380 koneessa ennen kuin olin tyytyväinen. Karkeasti 100 mk kipale.

 

Reilusti viilattu kone hyötyy tuplakaasareista mm. sen vuoksi että imusarja syöttää suoraan kannen kanavaan eikä mutkan kautta kuten sinkkukaasarilla. Tällä pitäisi saada seos jakaantumaan tasaisemmin kummankin sylinterin kesken.

 

Modernit sinkku-imusarjat ovat aika hyvin muotoiltuja ja eivät enää ruoki niin pahasti eri määrää eri sylinterille kuin vanhemmat sarjat.

 

Jos puhutaan maltillisesti viilatusta katukoneesta niin en kyllä viitsisi lähteä pelleilemään tuplien kanssa. Viimeisin kokemus oli oma Cooper S jossa oli piristetty motsku ja omat pikku SU:t. Lievästi sanottuna v-mäinen vivusto saada toimimaan virheettömästi. Tällä hetkellä Suomessa on neulojen saanti huonossa jamassa ja kaikki pitää tilata sumujen saarelta. 2-3 viikkoa odotusta ja kokeillaan. Ei toimi, seuraavat neulat...

 

HIF38 (vastaa HS4) ja HIF44 ovat hyvät kaasarit. HIF44 riittää käytännössä vapaastihengittävänä 120 hepan kieppeille ja ahtimen kanssa isoista MG:stä on otettu yli 200 hp. HIFeissä on erinomainen ryyppymekanismi ja yhden neulan kanssa on helppo toimia. Siihen löytyy myös paljon neulasuosituksia valmiina.

 

Valinta on aina monen asian summa, kuka painottaa toimivuutta, kuka ulkonäköä. Jos jotkut vempeleet löytyy valmiina hyllyltä niin käyttää sitten niitä jos ei halua uusai hommata. Valitsee sitten minkä valitsee niin kaasarit kannattaa peruskunnostaa. Uudet suutinputket, neulaventtiilit, läppäakselit jne jos vähänkin on epäilystä kunnosta. Tupliin tuo korjaussarja on melkein tuplaten kalliimpi kuin sinkkukaasariin. Sohlojen kaasarien kanssa ei tule muuta kuin murheita.

 

Ja niistä imuäänistä, neljä Amalia pitää tosi kivaa korinaa...

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Puhuinkin vähän niinku aloittelevan ministin kannalta ja jos ei halua rempata niin valitsee helpomman tien.Joillekin on vaan ilmaantunut päästöauto ja sille ei mahda mitään.Koneelle on pakko tehdä "vippaskonsteja" jos haluaa kesäsin ajella.Kun vaikka kireämpi nokka pompsauttaa Hiilivedyt (HC) ja happiarvon aivan uusiin lukemiin.Kokeiltu on uudella HIF44:llä mutta ei riitä että koneen saa laihalle tai rikkaalle,kun kumpikun tapaus ääripäässä vain nostaa HC arvoa.Tuplilla saa helpommin säädettyä johtuen varmaan juuri edullisemmasta imusarjan muodosta.Ja tuo nyt oli vain yksi esim.Tosi paljon riippuu kuka on kannen väsännyt,nyrkkipaja vai onko ihan asia kansi.Korkeat puristukset taas parantaa arvoja...JNE..JNE.Mutta päästöautoa ei kannata välttää,jos sellainen sattuu kohdalle.Kun päästöistä saa läpi koneen kuin koneen ja puhun nyt viritysasteesta en millasessa kunnossa kone on on.Ne taas on asia erikseen..Kun viritetty konehan on juuri kasattu tai huollettu uusilla osilla...Ja jos valitsee helpomman tien niin valitsee vanhan auton jos sellaista ei jo omista.Ja jos haluaa vielä helpomman tien niin myy auton pois ja rupee ryyppäämään..Mutta eihän elämää voi myydä.Siis tarkottanet tuota vanhaa HS4 mallia,kun ei saa neuloja?Ite tilasin MG:n HS4 kaasarit joustoneuloilla ja kyllä niihin sai valita minkä neulan haluaa ja toimitus kesti muutaman päivän ja vaikka seuraavaksi päiväksi jos haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Neuloja saa esim. Burlenilta Englannista kun vain tietää mitä haluaa. Miniin löytyy Suomesta vakioneuloja vakiokoneille, mutta viritetyille koneille tilanne on huonompi. Varsinkin kone jolle ei valmiina löydy neulasuosituksia. Kuten sanoit niin koneet ovat yksilöitä ja erityisesti kansi vaikuttaa paljon lopputulokseen.

 

Burlenilta on kama tullut välillä nopeasti, toisinaan on sitten saanut odotella pidempään vaikka on pyytänyt nopeaa toimitusta.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...