Guest vilkes Posted July 7, 2003 Report Posted July 7, 2003 Hei vaan kanssaministit Omistan vuoden 1970 Mini Clubmanin jossa on vakiona kaikkien hyvin tuntema 998cc kone (38 bhp). Useinmiten tämä ilmestys saa ihmiset hyvälle tuulelle ja hymyilemään, mutta valitettavasti välillä osuu kohdalle autoilijoita joilla sattuu olemaan tavaton kiire ja huono päivä, joten pakko on päästä ohi jos nyt jossakin ylämäessä vauhtini sattuu hieman hidastumaan tms. Tähän asti olen ajatellut, että no, siinäpähän kiirehtivät, ajelenpa tässä omaa tahtiani. Kuitenkin nyt mielihalut tehojen ja vääntöjen kasvattamiseen on kasvanut sekä em. syystä että henk. koht. mieltymyksistä. Nyt tarvitsisin kuitenkin neuvoja, että mikä olisi paras tie kasvattaa suorituskykyä. Lähinnä puntaroin tässä että vaihtaako moottori isompaan vai piristääkö nykyistä, sinällään ihan hyväkuntoista, moottoria. Koneenvaihdollahan sitä iskutilavuuden kasvun tuomaa voimaa ja virityspotentiaalia tulisi roppakaupalla, mutta sitten joutuisi vaihtamaan levyjarrut ja muutoskatsastamaan, kun taas käsittääkseni näitä ei alkuperäisen moottorin piristyksen yhteydessä tarvitse tehdä. Muutenkin suhtaudun isomman moottorin vaihtoon hieman varauksella, niitä kuitenkin on rajoitetusti saatavilla ja moottorin kunto on aina ns. tuurissaan. No, jos päädyn piristämään nykyistä moottoria, olen ajatellut seuraavia toimenpiteitä; RC40-pakoputki, Manifold LCB, pakosarja, kentin 266 tai 276 nokka, puristusten nostaminen kantta laskemalla ja mahdollisesti kannen modifiointia tai kokonaan toisen kannen vaihto. Samalla olen ajatellut tarkastaa "alakerran" vaihtaa tarvittaessa männänrenkaita jne. Ylikokoa en ole toistaiseksi ajatellut, en tiedä onko sille ylipäätään tarvetta. Myös kaasuttimen vaihto on listalla, jos se osoittautuu tarpeelliseksi olen ajatellut korvata nykyisen HS2:sen esim. HIF38:lla. Kaipaisin nyt tietoa siitä, minkälaisiin teholukemiin nykyinen moottori noiden muutosten jälkeen pääsee, ja onko noissa muutoksissa jotain mitä kannattaa jättää tekemättä, tehdä toisin tai jotain lisättävää. Myös kustannuspuoli kiinnostaa, lähinnä siten että kannattaako nykyistä moottoria piristää vai katsella hyväkuntoista ykskolmosta ja jarruja (ja muita vaihdettavia osia)? Ja, toki isomman moottorin vaihdon yhteydessä tarvittavat muutostyöt ja niiden vaikeusaste kiinnostavat. Tiedän kyllä, että nykyisen moottorin piristäminenkin tulee maksamaan, mutta tavallaan haluaisin kuitenkin pitää koko auton suurinpiirtein alkuperäisessä kuosissa moottori mukaan lukien, hevosvoimat kuitenkin kiinnostavat. Vai onko minun parempi unohtaa koko juttu ja antaa auton olla täysin alkuperäisessä kunnossa ja opetella taas hymyilemään kiireisille nyrkinpuijille? Etukäteen kiittäen, Ville P.S. Jos kirjoitatte mieluummin sähköpostitse kuin tämän palstan välityksellä, niin osoite on 64978@jypoly.fi
Guest vilkes Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 No osaa olla kuollut paikka, tämä on jo toinen kysymykseni, mihin kukaan ei halua vastata. Eikö täällä käy ketään vai eikö ketään huvita antaa neuvoja. No, onneksi on nuo kantapäät minkäkautta oppia, jos neuvoja ei jatkossakaan ole tiedossa. Toivon kuitenkin edelleen että joku voisi ystävällisesti hieman opastaa. -vIlle-
Guest jansel Posted July 17, 2003 Report Posted July 17, 2003 henkilökohtaisesti suosittelisin moottorinvaihtoa. hymyjen määrä vain kasvaa kun pieni pörriäinen vielä lähtee ja kulkee kuin raketti... mitä kaikkea siihen moottorin vaihtoon vaaditaan niin siihen en osaa vastata, mutta jos vauhdin hurmaa mielii niin moottori vaihtoon.
Guest vilkes Posted July 18, 2003 Report Posted July 18, 2003 Juu, niin minäkin olen asiaa tällä hetkellä järkeillyt. Ei kai siinä, laittaa joko ne levyjarrut eteen tai sitten heittää vakiopannun aina katsastusta varten. Nyt kun vielä keksis mistä sen 1275 cc:n löytää.
Guest rale Posted July 20, 2003 Report Posted July 20, 2003 Jos nyt kirjoittaisikin jotain ;( Eli soitappa numeroon 0500-540394,löytyy 1320:n kone ja isot jarrut ym.ym.
Recommended Posts