Jump to content

Mini turbo


Guest sly

Recommended Posts

Itsellä on moinen laite tallissa metron 1,3:lla turbopadalla. Ja tarkoituksena olisi alkaa pikkuhiljaa haalimaan osia ja ideoita kasaan paremman moottorin rakentamiseksi.

 

Aikaisempia kokemuksia turbokoneiden rakentamisesta on vähäisen, mutta ei minien saralla.

 

Ja mikä tässä ensialkuun kiinnostaisi, niin olisi saada tietoa tuosta nykyisesta moottorista. Jos sen perustalle sitä hommaa alkaisi tekemään. Eli.. Mitkä on esim. kiertokankien mitat ko. moottorissa. Kankien laakeripintojen leveys, kankien pituus, männäntapin paksuus jne. (jos siis teettäisi teräksiset kanget siihen). Minkälaiset männät tuossa koneessa on? korkeus yms. tiedot (mahdollisesti takomännät tilalle)Iskupituus? Ja kaikki muukin tieto on tervetullutta :)

 

 

t: Sami

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Millaisia tehoja ja ahtopaineita tavoittelet ?

 

Vakiokiertokanget kelpaavat vallan mainiosti, pultit kannattaa vaihtaa kunnollisiin. Esim. ARP:n pultteja löytyy helposti. Turbon omat veivit ovat samat kuin muissa A+ koneissa ja ovat riittävät nujat ja kevyet kovaankin käyttöön. Jos haluaa hevostella niin Carillon tai Arrow:n veivejä on rahalla saatavana. Ennen kuin moiset ovat tarpeen niin voimansiirto on hajonnut jo moneen otteeseen.

 

Mäntiä löytyy joka lähtöön, sekä hyvää valumäntää että takomäntää. Valumännistä Omegan tekeleet ovat parhaimmasta päästä, ja kestävät myös ahdinkäytössä. Mäntien mitat hieman vaihtelevat mutta tappi on halkaisijaltaan 20,6 mm ja männän puristuskorkeus luokkaa 38 mm. Vakioporaus on 70,62 mm. Veivien pituus Minin koneissa on kaulasta kaulaan aina 5,75", poislukien 970S jossa mitta on 5,875".

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Eiköhän sitä teholukemissa voitaisi aloittaa sillä numerolla 2 ;) Ahtopaineet tietysti niin alhaalla kuin mahdollista, mutta tuollaisten tehojen saavuttamiseksi sitä painetta on äkkiä laitettava reilummin.

 

Ai, nuo omegan männät eivät ole takoalua. Onkos wisecolla mitään tarjolla?

 

Moottorinohjaus melkein kannattaisi toteuttaa haltechilla tai hestecillä ja suorasytkällä. Tietty leiman kans voi tulla kinasteltavaa, mutta se on sen ajan murhe.

 

Minkälaiset vaihteistot tuollaisia tehoja tulisi kestämään? Teräksiset vetarit pitäisi ainakin teettää.

 

Entäs kansi-politiikka? Onko kokemuksia tuollaisen metron kannen porttauksesta?

 

Kuinka huonoja kokemuksia on noista pitemmistä iskuista (kestääkö kampurat?)? Tuleeko männälle liikaa metriä-sekunnissa nopeutta, jos iskupituutta lähdetään kasvattamaan.

 

t: Sami

Link to comment
Share on other sites

Jos 200 heppaa on kiikarissa niin melkein kannattaa vaihtaa merkkiä. Alle 1,5 barin ei kannata lähteä edes leikkimään, todennäköisesti paineita pitää olla vielä enemmän. Käytännön ongelmia riittää vaikka kuinka paljon.

 

Omegaa saa myös taottuna. Muita tunnettuja merkkejä tilaamalla. Mini ja ruisku eivät oikein diggaa toisiaan, tällä hetkellä ei ole yhtään ohjelmoitavaa pakettia joka olisi toiminut Minin kansiratkaisun kanssa. Tehtaan kaksipisteruiskun kapasiteetti loppuu tuossa sadan hepan kieppeillä ja boksi ohjelmakoodi on ilmeisen hankalaa avata, etenkin kun ajattelee markkinoiden laajuutta. Ei oikein tunnu löytyvän intressiä satsata resursseja. Sytkäpuoli sinäsä on ihan normaalisti toteutettavissa.

 

Hyvässä kunnossa oleva vinohampainen laatikko on kestänyt ihan kivasti kilon paineita ja noin 200 Nm vääntöjä. Vetarit ei toisaankaan ole eka paikka mistä laukeaa. Oman auton vetarit ovat 850 Ministä.

 

Metron kansi ei ole paras portata, vanhemmissa on hieman enemmän varaa kaivaa. Paras vanha kansi on 1300 Mailerin smog kansi jossa on ilmaputkien reiät edessä (12G940 / 1316). Noita tosin ei ole Suomessa liiemmin pyörinyt. Kansi kannattaa särötarkastaa ennen kaivamista, yllättävän moni on halki.

 

Turbon kanssa ei kannata edes harkita pitkäiskuista kampea. Yksi perussyy on puristussuhde. 1,5 barin paineet edellyttää 7,0 pintaan olevaa puristussuhdetta ja sen saaminen on ongelmallista jo vakioiskulla ja normaalilla ylikoolla. Pitkäiskuisiin koneisiin ei mäntävalikoima päätä hurraa ja noiden mäntien kuppikoko on luokkaa 7-11 cc. Sinänsä männännopeus ei muodostu ongelmaksi, ahdinkoneita ei yleensä tarvitse ruuvata kovin isoille kierroksille.

 

A-sarjan koneen perussynti on 3 runkolaakeria. Alakerta on tukeva mutta ei vedä vertoja jonkin "modernimman" koneen ratkaisuille. Esim. toyotan 1300 koneesta saa aivan holtittomia tehoja irti ja samanlaisiin ei Minin pannu tule koskaan yltämään.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä!

 

Itsellä tosiaan aikaisempi kokemus noista ahdetuista padoista juurtaa opeleiden puolelta, joista ollaan 2litrasista koneista revitty 400-650heppaa irti (1,8-2,0bar ahdoilla 7,0-8,5:1 rutistuksilla). Fakta toki on, ettei minin koneista ikinä tuollaisia voisi kuvitellaakaan saavan irti, eikä varmasti ole tarvettakaan. Mutta mieli kovasti tekee lähteä kokeilemaan, että mitä ko. laitteistoilla voisi saada aikaiseksi. Helpoin/halvin ratkaisu olisi varmaan tehdä joku ns. laiton viritys jollain opelin ahdetulla koneella ja leimalle aina joku minin kone tilalle, mutta ei oikein viitsi lähteä niin pahalle raiskauslinjalle.

 

Ja ihan ensialkuun tietysti koitan kaivaa kaikki perusongelmat esille mihin ei kannata oppirahoja alkaa tunkemaan :)

 

Tuota kyseistä kantta olen itsekkin miettinyt. Saisi mahdollisesti jonkun läppärungonkin paremmin mahdutettua konehuoneeseen.

 

t: Sami

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...