Jump to content

Teline (dolly, paistinvarras) puhallukseen ja maalaukseen


Guest reijoheurlin

Recommended Posts

Guest reijoheurlin

Onko kellään kokemusta telineestä, jossa kori olei kuin paistinvartaassa. Olen nähnyt jokin toisen auton vesisuihkupuhallusta ja maalausta varten moisen, Jos jollain on myytävänä tai vuokrattavana moinen teline, olen kiinnostunut

email reijo@comp.fi

Link to comment
Share on other sites

itse olen tehnyt aina telineen

autokohtaisesti.

grilli/karuselli on hyvä juttu jos haluaa tehdä ittumaisistakin hommista kivoja.

ei muuta kun romukaupasta rautaa

ja muutama tunti hitsailua.

hahmottelet vain massajakauman

kohdalleen.niin ja korkeus riittäväksi jotta ei kopsahda katto lattiaan.

Link to comment
Share on other sites

Guest reijoheurlin

Onko kuvia? Mitkä ovat mitat? Kuinka paksusta kamasta. Miten varras on laakeroitu? Oletko laittanut pyörät alle? Jos pyörät, millaiset? Miten kori kiinnitetään? Kantaako teline koko auton vai ilman konetta? Jne.

Link to comment
Share on other sites

Minin koriin saa helpon grillin kun työntää 4m pitkän parrun tai putken mittarin rei'ästä ja takaselkänojan rei'ästä läpi. Mk III korissa täkä pää vaatii lisätuentaa. Sitten vain parrun päät pukkien avulla ylös.

Jos kuitenkin on tarkoitus tehdä täysremontti, niin oikean grillin teko on kannattavaa.

Link to comment
Share on other sites

ohilaukaus...

sitten asiaan..

itse tulen mini omistajaksi vasta viikon päästä joten en osaa sanoa vielä parempaa kommenttia mihin "laakeriputken" asentaisin. Usein koriin kiinitettävä kannatin pultataan puskurikiinnikkeisiin ja tehdään sitten vain hyvin tuettu kulma auton pitkittäiseen "keskipainolinjaan", jossa varsinainen laakerina toimiva putki olisi hyvä olla.eli Z 90 asteen kulmilla.

 

olen myös joskus joutunut hitsaamaan kannakkeen autoon kiinni,riippuu aina tapauksesta. ei hyvä idea mutta välillä pakko, esim jos autoa ei ole polven alapuolella enää olemassa.

 

hae ensin vaikka 50x50 neliöputkea ja tee lattialle T

kirjain jossa lyhyt palkki olisi vaikka auton levyinen ja pitkittäin auton suuntaan sitten vaikka 1.7m pätkä.

risteyskohdasta samaa torvea

pystyyn niin paljon että ei esim. ikkunan karmi osu lattiaan pyörittäessä. olisiko joku 1.3 metriä hyvä(ministerit auttakaa).

pystytolpan päälle sitten pyöreä putki halk. vaikka noin

80 mm ja pituutta vaikka 25 cm.

rajusti sulattaen ja muutaman vinotuen hitsaillen(myös akseliputkeen) ohuemmasta tavarasta niin varmasti kestää.

tällaisia tosiaan 2 kpl.

 

sitten se hankala autoon kiinnitettävä osa. Leeharveyn

vikki kuulostaa maukkaalta.

valitsee pitkittäisputkeksi vain halkaisijaltaan tuon

jalassa olevan akseliputken sisään menevä putki.mitään laakereita ei tarvita. eipähän tule liian herkkä.

muista että edessä ja takana laakerilinla samalle korkeudelle. sitten vain kaverit kulmiin ja nostoa.

ja varovainen pyöräytys.

 

 

pyöriä en ole laittanut kun on tila juuri riittänyt.vaatisi etu ja takajalan

yhdistämistä ja sitten omissa jaloissa rupeaa olemaan jo liikaa romua. korissa olevia kiinnikkeitä kannattaa aina ajatella sillä silmällä että ne ei haittaa työntekoa.

grillin tarpeessa oleva auto on usein niin laho että moottorit yms pois.

 

ainut oikea tapa rakentaa auto

purkaa auto osiksi osa kerrallaan niin että irroitettu osa putsataan,kunnostetaan,maalataan heti ja pakataan sievästi uusine pultteineen varastoon nimilapun kera.

näin riisuttu kori asennetaan sitten grilliin, puhalletaan,putsataan korjataan ja maalataan.

voi sitä auvoa kun voi sitten laittaa valkoiset käsineet käteen ja avata niitä kivoja "joululahjoja".

mitään ei ole hukassa, ei enää "ittu noi jarrutkin on vielä massassa" kiroilua.

talli on siisti ja kasaaminen suorastaan hauskaa.....

usein kyllä alkuinnostus purkaa tallin nurkat täyteen

savisia muppaloita ja loput sitten tiedetäänkin....

Link to comment
Share on other sites

minin koppa hylsynä on niin kevyt että kääntely kyljeltä toiselle onnistuu yhdeltäkin mieheltä ilman "grilliäkin" varsin mainiosti. Itse en lähtisi Miniä varten moista tekemään.

Link to comment
Share on other sites

Minusta taasen grillin teko on kannattavaa. Grillissä voi auton asennon valita optimaaliseksi jokaisen paikan kohdalla. Esim latiaa vaihtaessa voi auton asentoa muuttaa moneen otteeseen, jolloin hitsaus helpottuu huomattavasti. Maksaa taatusti vaivan.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni on parhaillaan käytössä "grilli" ja en voi kuin kehua...

Minin painon (pelkkä peltikori) kantaa ihan mainiosti 1½" vesijohtoputkikin. Auton kääntely on todella helppoa ja etupäähän laitettu sokkalukitus pitää korin halutussa asennossa, eli vaikka pohja ylöspäin...

Käytännön työssä huomasin, että ei tule houkutusta "fuskata", kun joka paikkaan näkee ja työasennot on aika ihanteelliset.Jos tulee tarvetta työskennellä auton sisällä tue pohja vaikka parilla tunkilla.Minulle tätä tarvetta ei ole vielä tullut kun joka paikkaan ylettää ihan hyvin.Jos joudut uusimaan kovin paljon peltiä muista hitsata ristikko Minin sisälle tukemaan ja pitämään mitat kohdallaan.

 

SUOSITTELEN

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...