Jump to content

HIF44?


Guest markolassila

Recommended Posts

Tarvitsisin tietoa SU:n HIF44 kaasarin toimivuudesta noin 1300:ssa koneessa verrattuna dcoe 45 weberiin?

Mikä olisi paras imusarja ja kiihdytystorvi vääntöä ajatellen.

Autostani löytyy weberin jäljiltä kaasutinkotelo.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu vähän koneesta ja nokasta. Ellei kyseessä ole täysi kisakone niin itse laittaisin HIFin. Se on varmatoiminen ja helppo säätää. Alavääntö on muuttuvakurkkuisen kaasarin suuri etu, Weberillä pääsee vastaaviin arvoihin vain pienillä sisäkurkuilla. Imusarjaksi esim. Minisparesin tuotantoa oleva kapistus tai MG metron sarja jos niitä sattuu löytämään.

 

Itsellä oli turbo minissä HIF 44 jonka vaihdoin nelivitoseen Dellortoon. Säätäminen on ollut huomattavasti työläämpää Dellorton kanssa kuin mitä Su:llä. Edelleen säätöongelmista johtuen ei Dellortosta ollut vielä tehoetua.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Koneeni on viimeseen ylikokoon porattu 1275S. Puristukset 10:1. Kantena 12G940 muotoillut kanavat ja isoimmat venttiilit mitä mahtuu. Nokkana Cooper S vakio nokka. Nokkahan on aika mieto. Olisiko mielipidettä mikä olisi seuraava vaihtoehto jos kiristäisi nokkaa, kuitenkaan menettämättä liikkaa alavääntöä.

Link to comment
Share on other sites

Ässän vakionokka on aika passeli katunokka. Oletan että koneesi on +60 ylikoossa. Riippuen siitä miten kansi on kaivettu koneen voi joko pilata tai siitä saattaa tulla ihan kiva. Yleensä liian isot kanavat ja venttiilit vain hukkaavat tarpeellista alavääntöä. Nokaksi kannattaa valita esim. Kentin MD266. MD276 on toinen vaihtoehto, jota esim. englantilaiset kehuvat kivaksi yleisnokaksi. Se saattaa kyllä jo hieman rokottaa alarekisteriä. Itsellä oli MD 286 nokka 1380 koneessa mutta se vaatii jo kunnolla toimiakseen jo enemmän puristuksia.

 

Itse olen tekemässä omaan ässään 1275 konetta 970 S:n tilalle ja nokaksi tulee MD 276. Valmista kantta pakettiin ei vielä ole mutta se on suht helppo järkeillä koneen ja nokan mukaan.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Joo +60. Kansi on Tukiaisen Simon tekemä. Olen samaa mieltä ässän nokasta. Puristussuhde taitaa olla minin koneessa tie tehoihin. Osaatko sanoa mikä puristussuhde on max. jokapäiväiseen ajoon luotettavuudesta tinkimättä.

Itselläni on tavoitteena n. 100 luotettavaa hepoa. Tällä hetkellä 90 weberillä, eikä muuta kuin, että vähän parempi toimivuus 1000-3000. Vielä Hif:stä onko imusarjan pituudella samaa vaikutusta kuin dcoe:llä. Kiitos tiedoista Jukka.

T: Marko

Ps. Joensuun klubi on tehnyt hienot sivut minun mielestäni. Selkeä ja helppolukuinen ulkoasu.

Kesää odotellessa

Link to comment
Share on other sites

Yllättävää kyllä nykyinen 98 oktaaninen tuntuu Minissä sallivan aika isoja puristuksia, jotkut käyttävät jopa 11-12:1 puristuksia. Itse jättäisin katuajoon tarkoitetussa pelissä ne 9,5-10:1 kieppeille. Jollei kannessa ole seetirenkaita, niin kannattaa kaiken varalta käyttää kunnon lisäainetta. Itsellä on Redlinen litkut.

 

HIFin imusarjat (sekä vakio että jälkituotanto) ovat suhteellisen lyhyitä. Veikkaisin ettei muuttuvakurkkuinen ole niin kriittinen imusarjan pituudelle. Kanavien koossa ei kannata mennä ihan holtittomiin.

 

Weberistä sen verran että pienemmillä sisäkurkuilla voi alarekisterin toimivuutta parantaa huomattavasti. Kurkuthan yleensä valitaan oletetun tehon mukaan, mutta harvaa kone edes kiertää/tuottaa lukemia, joilla kurkut valitaan. Nelivitoseen lykätään mielellään 38 mm kurkut joilla meno maittaa ylärekisterissä mutta siirtymä on silkkaa korinaa. Suurin osa ajosta on kuitenkin tyhjäkäyntisuuttimen/siirtymävaihteen piirissä. Hyvä esimerkki on peli joka säädetään dynossa. Valitaan seosputki ja pääsuutin siten että homma toimii täydessä vedossa. Pintakaasulla maantiellä peli ei mene minnekään kun seos on tolkuttoman rikas. Alakierrosten ajettavuus säädetään tyhjäkäyntisuuttimen/seosputken kanssa ja niiden tulee toimia yhdessä pääsuutinosaston kanssa. Kurkkuja pienentämällä (36 mm tai jopa 34 mm) saadaan käytös siistittyä ja muutaman hepan hukkuminen yläpäässä ei välttämättä edes tunnu missään. Millaiset sisuskalut sulla oli Weberissä ?

 

Oletko Hesasta päin kun olet asioinut Simon kanssa ?

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Seetirenkaat löytyy ja on toiminu ihan pumppu 98e:llä.

Mulla taitaa olla just tää dynojuttu. Weberi on säädätetty ST-motorsilla dynossa. Muuten pelittää mutta n.2000-3000 rmp alueella ja tasakaasulla/pintakaasulla sekä kun kevennetään vedätyksestä tasakaasulle epämäärästä nykimistä ja pauketta putkesta. Ilmeisesti saa liikaa bensaa joka syttyy pakosarjassa.

Pääsuutin on 155 (150 en oo kokeillu viellä)

Tyhjäkäynti 50 F2

Ilmasuutin 180

Seosputki F11

Max ennakko 30-32 astetta

Kurkut 34 mm.

Näillä säädöillä dynossa Max. moottori teho 65.2 Kw 5770Rpm ja Max rengas teho 52 Kw 5630 Rpm. Max Momentti 120.18 Nm 4420 Rpm. 2500-6000Rpm yli 100Nm.

Oon periaatteessa muuten tyytyväinen koneen luonteeseen paitsi tähän edellämainittuun ominaisuuteen. Oonkin kokeilemassa ensikesänä Hif44 Weberin tilalle. Pitäis kokeilla toi sun mainitsema homma säätämisestä enemmän todellisissa olosuhteissa. Ajelen kuitenkin pääasiassa kaupungissa + ratapäivät. Sulta löytyis ilmeisesti kokemusta asiasta?

Asustelen Vartioharjussa nykyään entisiä Laajasalolaisia. Ootko itse Stadista Jukka? Vois olla juteltavaa enemmänkin. Ootko muuten sama Jukka joka vilahtelee Minisparesin keskustelu sivuilla aina välillä?

Link to comment
Share on other sites

Jepulis, sama tyyppi ja asun itä-Pakilassa. Sähköpostiosoite on jukka.harkola@polartest.fi jos tarvii ottaa suoraan yhteyksiä. Itse olen säätänyt turbominin Dellortoa koko kesän ja kävin alkusyksystä myös Rikamon pakeilla säädättämässä peliä kun tolkkua ei oikein löytynyt. Itsellä on ollut lähinnä seosputkiongelma kun passelia ei tahdo löytyä millään. Sain sitten jenkeistä vinkin kuristusrenkaista jotka tulee kaasarin imupuolelle. Nyt on nelivitosessa 32mm kurkut ja 34 mm kuristukset. Muutenkin pääsuutinkoko on suhteeton kurkkuun nähden mutta turboissa se ei ole kovin yllättävää. Sen sijaan tyhjäkäyntiseosputken vaihtaminen laihempaan on auttanut minulla. Samoin Kekkosen Markun turbopelissä oli samoja nykimisoireita ja siinäkin tyhjäkäyntiseosputken vaihto auttoi. Meillä on molemmilla tyhjäkäyntiseosputki 1. En muista miten Weberin putket menevät mutta kannattaisi kokeilla jotain laihempaa. pääsuuttimen pienentäminen auttaa myös mutta auttaako tarpeeksi ? Jossain vaiheessa seokset voi sitten mennä yläkierroksilla laihalle. Onko sulla muuten alipainesäätö virranjakajassa ?

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Mukava huomata että ei ole ainoa jolla on säätöongelmia. Tarkoitatko pääsuuttimen suhteettomalla koolla omasi vai mun kaasarin suuttimia? Virranjakaja on S ja keskipakoissäätöinen, mutta muutettu kärjettömaksi. Oiskohan mun tapauksessa helpompaa jos siirtyisi hif44. Taitais olla yksinkertasempi säätää ja vääntö ja teho mun tapauksessa pysyis suhtkoht samana.

Minkä takia muuten vaihdoit SU:n Dellortoon?

Sitte asiasta kolmanteen. Ootko hommannu suoran englannista osia? Miten se käytännössä toimii. Paljonko pitäis laskee hintaan lisää esim. rahtia ym. kuluja.

Mun sähköposti on ma.la@pp.nic.fi. Siirretäänkö keskustelu sähköpostivälitteiseksi?

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...