Jump to content

miniin metron jarrut


Guest janiri

Recommended Posts

Sinne saa Metron levyt, kunhan vaihdat sinne säädettävät alatukivarret ja säädettävät reaktiotangot, mutta suosittelisin mielummin asentamaan uudemman Minin levyjarrusarjan (1350 mk/srj). Se edellyttää 12 tai 13 tuumaisia vanteita, mutta ei vaadi yo. säädettäviä osia.

Joudut muutoskatsastamaan isommat pyörät, jos sinulla ei jo ole sellaisia.

Koneesta: hinnat vaihtelee 2500 mk ylöspäin ja sekin vaatii muutoskatsastuksen. Ei tule ongelmia katsastuksessa, kunhan olet laittanut autoosi ne levyjarrut. Minullakin on muutamia Metron koneita varastossa.

Link to comment
Share on other sites

multa löytyy varastosta sopivasti vanha Metro josta aattelin alkaa siirrellä osia. onko vielä tietoa paljo hepoja on metron 1,3L koneessa. Paljon maksaa reaktiotangot ja alatukivarret? nouseeko maavara paljon jos laitaa isommat rattaat ja saako sen matalammaksi helposti?

Link to comment
Share on other sites

Siinä on 63 hv. Säädettävät alatukivarret 900 mk ja reaktiotangot 280 mk. Riippuu minkä korkuiset renkaat laitat, mutta ei sen pitäisi paljon nousta. Saathan sen madallettua tarvittaessa Hi-Lo sarjalla.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni Vikulla on kasi-Minissä 2,5 asteen pidemmät alatukivarret 13" pyörien kanssa. Ohjausvarsina voi käyttää metron omia, kääntösäde hieman kärsii mutta toimii muuten hyvin.

 

Säädettävistä alatukivarsista kommentti: osa on tehty katkaisemalla orggis ja hitsaamalla siihen kierteytetty holkki nivellaakeria (uniball) varten. Osassa näkemistäni hitsaustyö on ruokottoman huonoa enkä pistäisi niitä omaan autooni. Muutenkin ongelmana on taotun osan hitsaus jonka seurauksena osan lujuus väistämättä kärsii. Jotkut säädettävät tukivarret ovat yksiosaisia takeita. Katsastusmiehillä voi olla paikkakunnittain oma käsityksensä osien hyväksyttävyydestä.

 

Isoilla pyörillä madaltaessa etulokasuojan etureunaa joutuu muotoilemaan muuten ei pitäisi olla ongelmia.

 

Madaltaessa kannattaa tarkistaa ettei auto makaa kumityynyjen varassa. Jousituksesta saattaa tulla hieman epämääräisesti pomppiva.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Pahimmassa tapauksessa joutuu hakemaan luvat säädettäville tukivarsille.Lupa maksaa tänä päivänä vissiin 1000mk. Mutta se on ihan katsastusmiehestä kiinni. Muutosprosenttien kanssa saa olla myös tarkkana jos ei ole tehty kanta-auto tarkastusta. Kaverin 66 Miniin saatiin muutosprosentiksi 15,7% kun kerrottiin että autoon on vaihdettu pelkkä moottori, etujarrut ja etupenkit.

Autossa on pitkät alatukivarret eli katsastusmies ei takerru niihin.

 

Etujarruletkut joudut myös muuttamaan koska Metrossa on kaksi letkua per satula. Taakse on myös syytä laittaa leveät rummut jotta raideleveys pysyy etupään kanssa tasapainossa.

Link to comment
Share on other sites

No ei todellakaan. Alkuperäiseen suomiautoon saa vaihtaa alle 50 % ja käytettynä maahantuotuun luokkaa 30-35 %. Jos vaihdettujen osien määrä ylittää 30 tai 35 % (en enää muista) niin ensin on thetävä kanta-autokatsastus jossa yksilöidään auto ja siihen jäävät osat. Osakokonaisuudet ha prosentit saa konttorilta. Maksaa tänä päivänä about 2800 FIM ja on voimassa tasan 2 vuotta.

 

Omassa Minorissa vaihdettujen osien prosentti 48,9 %.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Ai jaa. Vain suomessa tämä on mahdollista.

no miltä kuulostaa -66 mini

minor 850 johon tulee isompi kone,uusi vaihdelaatikko ,cooper S levyt,taakse minifinit,hi-lot,säädettävät alatukivarret, säädettävät reaktiotangot,säädettävät iskarit,säädettävät kulmat takafillareille. Auto on alunperin hydrolastic, muutettu kuivaksi. Sisälle tulee kuppipenkit ja turvakaaret, kojalautaan jotain muutoksia.

Bensatankki tulee luultavasti alumiininen kisamallinen takakonttiin.Uusituksi tulee

takakelkka ja suunnilleen kaikki muu tavara joka autosta löytyy; jarruputket, bensaputket, kaikki kuluvat osat,puslat,vetarit ym,ym......

Nämä uusimiset ovat kai sallittuja kun ei vaihdeta tyyppiä alkuperäisestä.

mitä on prosentit jos vertaat Minoriisi(48,9%)

Jos prosentit menee yli ,eikö saa rekisteriin ilman että maksat 37 000 % jotain autoveroja????

Link to comment
Share on other sites

Tälläistähän ei tietenkään kannata möläyttää ääneen mutta osa noista on sellaisia, joista kei kannata edes hölistä ääneen. Minimissään tuosta rokotetaan moottori (15 %), etujarruista muutama pinna. Koko etuakselisto on 10 %, mutta koska esim. kelkka ja ylätukivarret säilyy niin veikkaisin luokkaa 4-5 %. Iskarit, puslat yms ovat kulutustavaraa joista ei pitäisi pinnoja mennä. Vaihteistohan on sama 850 ja 1300 koneessa joten siitä pitäisin tylysti pään kiinni. Jos kysytään niin alkuperäinen loota on kunnostettu. Takakelkan vaihtoa ei kannata julistaa ääneen.

 

Joudut muutoskatsastamaan uuden koneen + etujarrut ja takarummut joten prosentteja menee luokkaa 20 % ellei katsastusmies innostu nuuskimaan. Konttorin valinta auttaa tässäkin asiassa.

 

Minoriin vaihtui etuakselisto, taka-akseli, kone ja laatikko sekä osa lattiaa. Ei oikein päässyt kikkailemaan kun tonnisen koneen tilalla on nyt Roverin kasi ja muukin voimansiirto oli hieman järeämpää kuin alkuperäinen kama.

 

En ole saanut selvää selviääkö pelkällä veronmaksulla vai tulkitaanko auto omavalmisteeksi jolloin homma vaatii paljon muutakin. Ei liene kauheasti ennakkotapauksia. Yksi Willys-rodi on myyty Ruotsiin kun sitä ei Suomessa saatu kilpiin. Prosentit jäi alle 50 % mutta kun kanta-autona oli käytettynä maahantuotu farkku niin meni yli että helähti sen 35 %. Eikä mitkään valitukset auttaneet.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

AKE:n sivuilta löytyy prosenttitaulukko. Konalan Autokatsastus Oy:stä kyselin niin heillä kanta-auto tarkastus maksaa 1800mk.

Kaikki osanvaihdot lasketaan prosentteihin vaikka olisikin samanlaisia kuin alkuperäiset.

Eli kolaripeleihinkin vaihdetut lokasuojat ym ym lasketaan vaihdetuiksi osiksi!

Eli ei kannata mennä kehuskelemaan liikaa omaa autoaan katsastusmiehelle!

 

Käytännössä on mahdotonta saada liikenteeseen muutettua autoa jos prosentit ylittyy yli viidenkymmenen...näin vihjattiin konttorilla!

Link to comment
Share on other sites

Auto on jo aikaisemmin rekisteröity 1275 koneelle ja levyjarruille. Nyt on vaan meneillään auton täydellinen kunnostus jonka yhteydessä kone vaihtuu isommaksi(1430). Eli välttämättä katsastusmies ei osoita kiinnostusta autoa kohtaan tässä mielessä???

Sanoit "970S" että takarummut joutuu muutoskatsastamaan, johtuuko alu-rummuista, eli kannattaako mennä S:n normaalirummuilla leimalle.

Puhuit myös konttorin valinnasta, tietääkö kukaan "harrasteauto ystävällistä katsastus asemaa pääkaupunkiseudulla, onko kokemuksia!!

 

tapauksessani taitaa olla parasta jos katsastusmies kyselee mennä linjalle kone, jarrut ja penkit vaihdettu, muu kunnostettua.

 

huh,huh tulee nyt jo paineita vaikka katsastus on ajankohtainen ehkä vasta joskus alkukesästä!

Link to comment
Share on other sites

Ellet suureen ääneen julista mitä on vaihdettu niin todennäköisesti ei katsastuksessa puututa mihinkään. Levyjarru-mineissä leveät takarummut kompensoi eturaideleveyden muutosta ja terävä kaveri puuttuu levyjen leimauksessa myös takajarruihin. Jos sulla on jo leveät rummut niin on aivan sama onko ne S:n vai alumiiniset. Materiaalin vaihtumisen ei pitäisi vaikuttaa asiaan. Tietenkin jos ne kiiltää liikaa niin se voi herättää huomiota.

 

Herttoniemen konttorissa on sekä turbo-mini että Minor saanut asiallisen kohtelun. Minorin tapauksessa oli 5 katsastusmiestä tutkimassa häkkyrää eikä kukaan kyseenalaistanut paketin laillisuutta tai tehoja tms.

 

Konetta saa suurentaa eli jos jostain tulee ilmi että kone on kasvanut niin sano että vanha lohko on porattu isommaksi. Silloin ei täysiä prosentteja saa rokottaa.

 

Miksi 1430 ja miilä porauksella/kammella se tehdään?

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Suunnitelmissa oli asentaa autoon tehokkaampi kone täysremontin yhteydessä ja keväällä sellainen oli tyrkyllä. Kun en itse osaa koneita rakentaa ja ei ole tietoa kuka suomenmaassa sellaisia miniin tekee, en voinut vastustaa kiusausta ja tuli hankittua tää 1430:nen.

Se on Mini sportin tekemä muutama sata km ajettu.

poraus on näissä tietääkseni 73,5 mm ja iskunpituus 84 mm.Kammesta en tiedä, on kai

vakiokammesta strokattu. Mini sportin sivuilla on koneesta

tekniset tiedot, mutta ne on aika pintapuolisia. Kansi on stage 4, nokka on 649. Kone on ollut kiinni vähän aikaa yhdessä suomalaisessa Minissä.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...