Jump to content

Perät


Guest ketzi

Recommended Posts

Guest ketzi

Mimmosia eri perä vaihtoehtoja on saatavilla ?

Eli onko mini tonnisessa sama perä kun 1300:sessa? Tai metrossa? Vai onko noihin isompiin koneissa laitettu vahvempi perä... Eihän noita 2tappisia kuitenkaan oo missään alkuperäsenä.

Link to comment
Share on other sites

Guest mini77

Perävaihtoehtoja on ainakin, 2,7:1 ja 3,1:1...

muuta tietoo ei oo.

Onko kellään tietoa minkälaisella välityksellä 1000 vakio mini jaksais vielä vetää kunnolla. Nykyinen 3,4:1 on liian lyhyt välitteinen.

Link to comment
Share on other sites

Guest sebbek

Eri perä vaihtoehtoja on ainakin seuraavat. Kaikista ei ole tietoa, missä niitä on alunperin ollut, mutta jotain...

 

2.75:1 - 1997-> Coopereissa

2.95:1 - 1982-1985 Mayfair/City 10" pyörillä

3.11:1 - 1985-> Mayfair/City 12" pyörillä

3.21:1 - Metro Turbo

3.27:1 - Mini automaatti

3.44:1 - Mini 10" pyörillä, 1275GT 1971->, Cooper S 1275

3.65:1 - 1969-1971 1275GT

3.76:1 - Austin Se7en, Minor, Cooper, Countryman ja Pickup

 

Lisäksi muita vaihtoehtoja:

3.05:1

3.27:1

3.94:1

4.13:1

4.26:1

4.35:1

4.53:1

4.78:1

4.90:1

Link to comment
Share on other sites

Itse perät ovat periaatteessa aina samanlaiset, välitykset ja ulostuloakselit vaihtelevat. Yksi ristitappi (diff pin) ja kaksi pientä planeettapyörää. Perä kestää aika isoille tehoille uudella ja paremmalla (uprated diff pin) ristitapilla. A- sarjan ja A+ mallin planeettapyörät ovat eri varaosanumerolla mutta tuntuvat pelittävän ristiin.

 

Ulostuloakseleita on ainakin 3 kpl, perinteinen johon kuuluu joko kumi- tai nailonristikot, Cooper S/GT/automaatin Hardy Spicerit (kovat murrosnivelet) ja uusimmat vakionopeusnivelet pot joint). Kaikki kestävät tehoja, tosin kumiristikot taitavat pettää ensimmäisenä.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Allegrossa taitaa olla välitys luokkaa 4,13. Perän ulostuloakselit ovat nuo uusimmat vakionopeusversiot kuten tankovälitteisissä mineissä.

 

Kaikki välitykset sopivat mihin hyvänsä laatikkoon (automaatin välitykset poislukien, ne ovat fyysisesti isommat eivätkä sovi manuaaliaskiin). Pitkillä välityksillä (3,21, 3,105, 2,95 ja 2,76) joutuu mahdollisesti sorvaamaan pääakselin kaksirivisen laakerin retainerin sisäreikää isommaksi. Perän pikkurattaan halkaisija on isompi eikä välttämättä sovi suoraan paikalleen. 10 minuuttia sorvissa tai vingulla hoitaa homman.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...