Jump to content

Samtheman

Jäsenet
  • Viestit

    14
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

769 profiilin katselua

Samtheman's Achievements

  1. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Tämä oli hyvä. Täytyypä penkoa tuo salavalikko. Ja tutstua kunnolla. Siitä olikin joku maininta aiemmissa jutuissa. Ja joku linkki NAM:in sivuille. Oma obd:han kun ei näytä kuin vikakoodeja.
  2. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Täytyy mitata vielä tuon vastuksen kunto. Ja flekti pyörii, oli ilmastointi päällä tai ei.
  3. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Etuvastus mullakin on käynyt mielessä, mutta ei kuitenkaan mene ihan oireisiin mitä muilta olen lueskellut. Tutkiskelin tuota ja mittailin releiltä voltteja. Nopeammalla tuulettimella menee koko ajan virta kelalle, mutta ei kytkimelle. kytkin napsahtaa, kun laittaa auton käyntiin, jonka perään lähtee ropeli humisemaan. Hitaammalla releellä menee virta koko ajan sekä kelalla että kytkimellä. eikä käynnistä mitään. Tuon releen jos nappaa pois, ei vaikuta mihinkään. Kiinnitin myös huomiota siihen että ohjaustehostimen ropeli huutaa koko ajan kun auto on käynnissä. sen pitäisi ilmeisesti kytkeytä päälle ilmastoinnin yhteydessä (?) Ja ainakin tuosta vanhemmissa ohjaustehostimen ropelin pitäisi olla jossain yhteydessä tuohon tuulettimeen. Enemmän tulee mieleen, että joku lyö oikariin jossain, kun noin tykkää kaikkea käskyttää.
  4. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Sen verran sain selville, että tässä pyörii ilmeisesti tuo nopea vaihe. R4 releen, joka on taaempi ja siinä on merkintä II ilmeisesti pyörimisnopeudelle, kun irroittaa, niin rauhoittuu. Yleismittarilla kun mittaa niin releellä menee kummatkin virrat sekä releen kykimelle, että kelalle koko ajan. Oli auto käynnissä tai ei. Toinen rele merkinnällä R3 ja I-nopeus antaa virtaa kytkimelle ja kelalle silloin kun auto on käynnissä. Muutoin ei kummallekkaan. Ajattelisin kuitenkin että releen kytkimen kytkennän tulisi olla "paussilla" ennen kuin anturi tai jokin kytkin käskee toimimaan. Tätä en ymmärrä. Jotenkin kuitenkin homma liittyy auton käynnistämiseen, eikä sinänsä releissä ole muutosta kuin tuon toisen (R3 I) kanssa ja sillä ei taasen ole mitään tekemistä vian kanssa. Sekin tuuppaa virtaa molemmista auton käydessä. Itse ajattelisin, että jos flekti jää huutamaan auton sammuttua, niin silloin virta menisi jatkuvasti tuonne. Periaatteessa tässä menee virta juuri noin, vaikka koneen sammuttaa, mutta mutta flektin käynti kuitenkin loppuu. Näillä humanistin taidoilla, joilla en ymmärrä tuon toiminnasta sitäkään mitä ennen volttimittarin käteen ottamista, ennustaisin että vika löytyy sulakelaatikon jälkeen . Ja tuosta vatuksesta joka valitsee "hitaan ja nopean". jostain syystä nyt on tuo tuuppaa koko ajan nopeaa pyörimään. Tätä täytynee pohtia lisää. :D
  5. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Eiköhän se ihan normaalisti tuolla tavoin ilmaudu. Kasaan vetäminen helpottaa ainakin näin maalaisjärjellä sitä ettei sylinteri käy elämään ja sitä kautta jätä ilmaa työsylinteriin. Itsellä oli jäänyt tuonne jonnekin jemmakupla pyörimään. Sitä työsylinteriä hieman sivuun kääntämällä, niin että ilma suuntautuu ilmausruuviin ja pienellä koputtelulla sieltä tuli vielä kymmenen senttinen kupla pois, vaikka muuten ei kuplia enää hetkeen ollut näkynytkään. Tämän jälkeen kytkin alkoi pelittämään. Tuon flektin pyörimiseen tuli vastaan, että kyseessä voisi olla vastus flektin kyljessä joka on porsinut. Näitä on ainakin mennyt joillain Onko ideoita tuon toteamiseen? Bemariforumilta tuli vastaan ohjeita releiden virran kulun tulkkaamiseen, josta voi jo ilmeisesti päätellä sähköpuolen vian suuntaa ennen ja jälkeen releiden. Mutta ainakin näin maalaisjärjellä ei mene ihan jakeluun, milloin releiden pitäisi kytkeä virtaa flektille ja mikä on flektin vastuksen tehtävä koko kierrossa? Ajattelen, että virtaahan riittää releessä kelalle ja kytkimelle, koska flekti tykkää pyöriä. Näin kun asiaa miettii, niin anturi tuntuisi antavan koko ajan käskyä flektin pyöriä. Vaan mikä on vastuksen tehtävä tässä rallissa? Haynesin kirja ei anna sähköpuolelle jeesiä tähän. Ajattelen että vastuksesta lienee parasta hakea vastauksia tähän, koska vika alkoi heti tiukemman kiinni ruuvaamisen jälkeen ja näitä on ollut muillakin.
  6. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Kävin sulakkeet läpi ja kaikki ok. Flekti lähtee siis hurjalle huminalle 5 sekuntia käynnistyksen jälkeen. Sammuu kyllä kun avaimesta kääntää. Käynnissä ei ole mitään poikkeavaa, eikä lämmöissä. Epäilen jotain sähköhäikkää jossain anturissa, koska flekti kuitenkin toimii. Onko tarkempaa mielikuvaa mistä tuo flekti saa "käskynsä"? Lohkon kyljessä olevaa anturia en lähtisi epäilemään, koska sen vaihdoin ja sen oireena, kun se ei toimi on ainakin se, että lämpömittari näyttää punaista, Enkä usko että sillä on montaa muuta toimitettavaa tehtävää. Joku saa kuitenkin koneen luulemaan että se on kuuma, kun sen käynnistää. Tuo Lambda ei kyllä ihan soittele kelloja, eikä pakoputkistossa ole vuotoja. En usko että ahtopuolellakaan olisi häiriötä. Ainoa mikä tulee näin mieleen, käynnistelin autoa Kytkintä kokeillakseni (en ollut varma miten tuo vapautti ilmausten jälkeen) siten että turbon jäähdytin oli nimellisesti kiinni, enkä ruuvannut esimerkiksi päiden kumitiivisteitä kiinni. Tuossa muistan kuunneleeni käyntiäänessä häikkää. Jos näin järkeilee, niin tuostahan se vikakoodi on luultavasti tullut. Mittarissa sitä ei enää nollauksen jälkeen ole näkynyt.
  7. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Joo samainen video. Tuolla kaverilla on muutoinkin hyviä filmejä minin laittamiseen. Kytkin tuli kuntoon. Ilmaahan sieltä löytyi. Koputtelin työsylinteriä ja ilmasin paineella. Sylinteriä kannattaa hieman kääntää siten, että ilma tulee varmasti ulos. Seuraavaksi sitten flektin kimppuun. Lohkon kyljestä uusin lämpötila-anturin aiemmin tämän rempan yhteydessä, kun olin vahingossa onnistunut rikkomaan anturin muovipuolen. Tuo kuitenkin nosti moottorin lämpötilamittarin punaiselle, ennen vaihtoa. Samoin ennen jäähdyttimen lopullista kiinnitystä se pelitti ilman vikaa. Vasta kun kiristelin sen paikalleen alkoi se jäämään päälle. Vesi kiertää normaalisti. Oli hieman hitaanlainen kierrättämään tuota alkuun.
  8. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Tuolla NAM-foorumilla ei ole tullutkaan pyörittyä muuten kuin satunnaisilla googlailuilla. Välistä tuolla mukana kummittelee pääsyliinterin ilmajumi, mutta tiedä sitten... Kohta ihmetellään lisää. Tuota videota en tuolta löytänyt, mutta kyseessä on ilmeisesti MOD-Mini -kaveri joka tekee remppoja juutuubiin kypäräkamerakuvakulmasta? Noita videoita on tullut seurattua ja noista on ollut paljon hyötyä. Sitä kautta uskalsin ryhtyä koko kytkinhommaan. Yrittelen tuota foorumia lueskella, jos jotain asiaa selventävää tulisi vastaan.
  9. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Joo, huomenna täytyy kehitellä tätä askartelua vielä lisää. Bleederi voisi olla yksi vaihtoehto. Yritetään huomenna tehdä tuon kahden miehen duunina ja sittemmin voisi vielä kokeilla vielä öljykannulla ylöspäin. Työsylinteriin jäi helposti ilmakuplaa, ellei sitä saanut kallistettua ja hieman koputeltua. Jotenkin tuo kytkimen löysyys omassa mielessä kummittelisi hydrauliikkapuolen ongelmana. Lisäksi pääsylinteri pitää pumpaten ilmatessa mielestäni ajoittain sellaista porinaa, että siellä olisi vaahtomuotoisia kuplia. Tuplatsekkasin kytkinlevyn puolen asennusvaiheessa, että siinä luki gearbox side. Tosin tämäkin on alkanut epäilyttää, kun ongelma ei ratkea. Voiko painelaakeri tehdä tällaista kiusaa? Sen asentamisen haarukkaan tein jotenkin puolivaloilla ja se on asia mikä jäi mietityttämään sen heppoisten muoviklipsikiinnitysten takia. Lisäksi haarukka kuitenkin liikkui jonkin verran asennusvaiheessa. Tosin ennen kiinnittämistä avasin tuon toisen kerran ja tarkistin että se liikkuu mukavasti edestakaisin. Onneksi on neljän päivän vapaat, niin huomenna voinee tehdä päätöksiä tuon vapaan ajan käytöstä, jos ei ala ratkeamaan. Tuleepahan opeteltua, tätä motorsporttia... Lämpötila-anturi voisi kuulostaa ihan käypältä. Tosin tuntuu, ettei vesi lämpene keulilta putkea painellessa ja tuli alkuun hieman huonolla paineella ulos ilmaruuvista. lämmöt autossa nousee normaalisti ja jäävät normaalille. Lämppäri puhaltaa myös lämmintä. Mun teoria tässä on se ettei pidä mennä korjaamaan vanhasta vikoja, kun se keksii uusia. Jos jotain positiivista, niin öljyläikkää ei kuitenkaan enää lattialle tule.
  10. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Kiitoksia vastauksista. Nyt on kytkin paikallaan. Vaan strömsön maisemiin ei vielä päästy, joten ideoita voisin ottaa vastaan... vaihdoin samassa työsylinterin ja olen nyt ilmannut sen aika monta kertaa. Olen puristanut männän taakse, ilmannut siten, että letku menee pulloon jossa on jarrunestettä takaisin virtaamisen estämiseksi ja pumpannut pedaalia. Olen myös ylipaineella ajanut kuplat pois. Pedaali on silti löysä ja nappaa yhtään kiinni vasta lähellä lattiaa. Kytkin oli heti asentamisen jälkeen hyvin saman tuntuinen vanhalla sylinterillä, mutta sen laitoin vuotamisen piikkiin. Auto käynnistyy, vaihteet menee todella väkisin päälle. Kytkin kuitenkin ottaa vähän kiinni, kun pedaali on pohjassa. Voiko pääsylinteriin jäädä jemmailmakuplia? Onko muita hyviä ideoita, mikä on pielessä? Millään ei huvittaisi purkaa tuota uudelleen. :D ja jottei liian helpolla menisi, niin flekti huutaa nyt koko ajan. Onko tuohon ideoita? Obd antoi vikakoodin p2270 jonka nollasin tuloksetta. Rankkaa tämä harrastaminen...
  11. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Löyty osat Hertsikan Laakkoselta. Jos sais hommaa eteenpäin...
  12. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    Joo, jokin muu kanta voisi olla parempikin, Noihin jotka oli avattavissa jäi jokaiseen pieniä vääntymän merkkejä, vaikka kuinka hellästi yritti avata. Kolme oli tosiaan valmiiksi jo ilman kantaa. Seuraavaksi lienee rälläköinnin paikka, että saa kannat pois tieltä. Täytyy vain toivoa, että nysät irtoavat nätisti vauhtipyörästä... Hyvä tietää, jos tuo on vain pinnoite. Materiaalia mietin lähinnä siltä kannalta, onko sillä jotain tekemistä lämpölaajenemisen kanssa tuolla, mutta ilmeisesti ei? Koko tuohon pulttiin on M9x1,25x15. Lyhyellä soittokierroksella selvisi ainakin se, että originellit osat saa torstaiksi ja muilta ruuvinmyyjiltä ei oikein M9 kokoa tahdo saada, kun on varaosakoko.
  13. Samtheman

    Kytkinrempasta...

    http://m.ebay.co.uk/itm/322266781625?_mwBanner=1 Tuollaisia sieltä löytyi. Ja vuosimalli on 2004 s-malli.
  14. Tässä ajattelin säästää, teen tietenkin ite ja mahdollisimman halvalla. Tarkoituksena vaihtaa siis kampiakselin stefa. Jätin kokonaisen kytkinpaketin ostamatta ja ja päättelin että voinen asentaa vanhalla vauhtipyörällä tuon paikalleen. Painelevy teki kuitenkin yllärit. Eli joku on käynyt jo aiemmin vääntämässä pultteja ja kolmessa ei ole kantoja ollenkaan. Torxit näyttävät olevan alumiinia ja ainoa, mistä korvaavia pultteja löysin oli Amerikan sivut.lisäksi koko on sen verran vieras, ettei ilmeisesti ihan millä tahansa voi kiinnitellä. Soittelen huomisella nuo varaosatiskit läpi, mutta onko muutoin käryjä, mistä tähän hatään voisi saada uusia? Ylihuomenna pitäisi jollain kärrätä itsensä töihin...
×
×
  • Luo uusi...