Jump to content

Lohkon laskua, mäntähommia ja kannentiiviste.


Samuli Koivusalo

Recommended Posts

Iltaa.

Suunnitelmia. 

Onko omakohtaisia kokemuksia siitä, miten paljon mäntä saa tulla lohkon tasosta yli 1275 moottorissa? 

Pitääkö jäädä tasalle, vai onko joku jopa vetänyt yli dekin? Ja jos on paljonko? 

Pystyykö kannentiivisteellä pelaamaan? Tuo normi Turbon tiiviste on sen millin, onko olemassa paksumpia? 

Katoin että löytyy payein af470 tiiviste, mutta onko se yhtään paksumpi kuin tämä perusmalli? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jyrsittiin lohkosta 3milliä veke ja otettiin männistä 2,3mm.

Tällä konseptilla jäi kellolla katottuna sen 5 satkua yli. 

Kunhan männänrenkaat saapuu briteistä, niin saa alkaa niputtaa konetta. Suomessa ei ollut tarjolla 1,2mm renkaita vanhaan hepolite/Omega mäntään.

Olis kai siihen voinut suoraa laittaa korkepuristeiset männät, mutta on näitä motorsportti puolen kavereita joilla on koneistusvehkeet joka hommaan. 😍

20221115_194240.jpg

20221113_192416.jpg

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Squish area minissä on niin pieni, että isolla paljeraolla ei ole merkitystä.

Ja jos kansi ei virtaa, niin ihan sama mikä puristussuhde, kun siellä ei ole mitä puristaa.

Miksi lohkosta otetiin 3mm? En ymmärrä, varsinkin kun männästä ei tehty pattista.

Kannattaa kans mitata paljon jäi paksuutta mäntään jäi jäljelle ton 2,3mm shaveamisen jälkeen.

 

Link to comment
Share on other sites

No, paljon kysymyksiä. En ole mikään moottorin virittäjä ja foorumeilla ja netissä saa yhtä paljon mielipiteitä ja tietoa kuin on asiantuntijoitakin. 

Nämä viritysohjeet on tullut Rintakarin Erkiltä joka on 50 vuotta tehnyt moottorihommia, hionut nokkia ja kaikkea mikä voi alaan liittyä. Mininkin moottoreita rakentanut ralliin ja radalle jo 70-luvulla. 

Iäkäs mies jo valitettavasti, mutta kätevä vanhanliiton virittäjä joka osaa ja tietää nämä vehkeet kyllä. 

Sen näkee sitten kun kone on kasassa kuinka paljon nakuttaa ja mitä tekee. Vai tekeekö mitään. 

Link to comment
Share on other sites

Joo, saa nähärä.... tuohon tulee kaiken kukkuraksi vielä 2kpl keihinin 37mm moottoripyörän kaasaria 🤣

Miten muuten kun noissa cr-laskureissa kannentiiviste ilmoitetaan milleinä. Onko se niissä laskettu niin, että tiivisteen reikä olisi tasan sylinterin halkaisijan kokoinen? Tuo tiiviste mikä mulla on, on 1,06mm paksu ja isompi reikäinen kuin sylinteri. Tämähän vielä siis laskee puristussuhdetta....

Link to comment
Share on other sites

Sovittelin jäähdytintä paikalleen niin hokasin että perkele pyörii siivet väärin päin 🤣

Se on jo korjattu eilen 🤣

Laajensin pajaa pari vuotta sitten, nyt on ehkä 50 neliöitä tilaa. Pärjää näiden pikkuautojen kanssa. 

Ja siistiä pitää olla, teen maalaushommia jonkun verran ja tila on pakko pitää mahdollisimman puhtaana sitäkin varten. 

Link to comment
Share on other sites

Vielä alkuperäiseen asiaan liittyen. 

Kävin tänään tässä etelä-pohjanmaalla erään harrastajan luona palauttamassa ulosvetäjän ja katseeni osui paksun näköiseen seinällä olevaan kannentiivisteeseen. 

Mittailin tiivistettä ja vahvuus oli 1.3mm.

Ostin sen vitosella pois. Mitään numeroita ei tiivisteestä löytynyt mutta luulisin sen olevan tämä. SGK0004E 

Jos siis tarvii vähän vahvempaa tiivistettä niin tämä voisi olla edullinen vaihtoehto.

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Jokin syy siinä on että roikkui seinällä. Varmaan huonoin ja halvin tiiviste mikä kaupan. Pehmeä ja halpa, puristuu 0,9mm kun vedät momentiin.

11 puristukset! Voipi olla ettei kauaa kestä.

Economical, grey composite head gasket with steel fire rings for standard 1275/1300 engines.

Mut no problem, standard moottoria olet rakentamassa.

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...