Jump to content

mini -92 1.3i (spi) päästöt tapissa


pete

Recommended Posts

tervehdys ja hauskat huomenet kaikille

 

mini -92 1.3i (spi) on seuraavan lainen ongelma

päästöt on aivan tapissa eikä tunnu löytyvän ratkaisua joten onko kenelläkään ideaa mistä vikaa vielä voisi lähtä korjaamaan

 

ts. kone käy hirveän rikkaalla ja kun katsastus on edessä ei kyseinen kulkinen mene päästöjen puolesta läpi

 

taustatietoa:

autoon on vaihdettu, kunnostettu tai puhdistettu

- Tulpat (ngk)

- Uusi lambda anturi (ngk)

- Alipaineletkut tarkastettu ja vaihdettu vialliset

- Ruiskuyksikön liittimet puhdistettu

- Eculle menevä "laatikko" puhdistettu (se johon menee ne kaksi letkua)

- Tyhjäkäyntiä laskettu

 

ps. en luulavimmin ole ainoa joka kärsii tai on kärsinyt kyseisestä ongelmasta

 

kiitoksia jo etukäteen

 

T: Pete

Link to comment
Share on other sites

TÄLLÄ PALSTALLA ON PALJON KESKUSTELTU VASTAAVISTA ONGELMISTA, SELAA VANHOJA AIHEITA!!!!!

 

Epäilen NGK lambda anturia viaksi. Minulla oli Boschin anturi ja tosi rikkaalla mut tilasin englannista alkuperäisen ja AVOT tuli päästöt kuntoon!! :o

Link to comment
Share on other sites

josko vika ei korjaannu tuolla anturin vaihdolla (lämpötila) niin pitänee tilata uusi lambda englanninmaalta

 

ps. tosin tuo lämpötila-anturi on varteenotettava ongelma koska lämpömittari ei nouse kunnolla, mutta kun kokeilet syyläriä tai vesiletkuja ne tuntuvat "kuumilta"

 

t:Pete

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan SPI/MPI Mineissä aikakaudesta yleisesti poiketen, lämpömittarin lukema tulee moottorinohjainlaitteelta. Eli siitä näkee "suoraan" sen lämpötilan mitä moottorikin (aika usein mittaristolle on erillinen anturi tuon ikäpolven laitteissa). Anturi on imusarjassa kiinni.

 

Jostain syystä tullut viime aikoina hieman perehdyttyä moisten laitteitten sähköihin :D Tottakai vielä cabrion avomini on ihan omilla sähköillä, eikä siihen avominin kaaviota mistään löytnyt. Ihan vaan nippelitietona jos joku joutuu joskus tekemään orkkis avominiin sähköhommia, ei kannata todellakaan luottaa SPI:n sähkökaavioihin...

Link to comment
Share on other sites

taustatietoa:

autoon on vaihdettu, kunnostettu tai puhdistettu

- Tulpat (ngk)

- Uusi lambda anturi (ngk)

- Alipaineletkut tarkastettu ja vaihdettu vialliset

- Ruiskuyksikön liittimet puhdistettu

- Eculle menevä "laatikko" puhdistettu (se johon menee ne kaksi letkua)

- Tyhjäkäyntiä laskettu

 

Terveeks..

 

Oot vaihtanu/tarkastanut samat asiat mitä minäkin vuosi sitten kun tuskailin päästöjen kanssa Spi:in kanssa.

 

Mulla ei toiminut se rele mikä sijaitsee siinä tulipellissä, jostain luin että on lambdalle osoitettu rele. En ny muista tarkkaan mitä varten mutta olikohan jotain lämmityskäämejä varten.  :-?

 

Tuli testattua se niin että otin sen irti ja laitoin sen viereisen releen tilalle. Siellä kun on 2 relettä (mulla keltaisia) nätisti vierekkäin kuskin puolella autoa, vasen tais olla lambdalle ja oikea flektille. Nyt ei sitten mulla toimi flekti, mutta eipä tuo näytä lämpöjä nostavan.

 

Niin ja päästötestissä piti toimia niin että tyhjäkäynti arvot sai kun eka lämmitti kattia n. 4 min 3000-4000 kierroksilla.  ;) Voi johtua siitä että mulla on motonetin tarvike katti minin alla. Mutta ennen tuota releen vaihtoa millään edes edellä mainitulla konstilla menny lähellekään sallittuja arvoja.

Link to comment
Share on other sites

Hmm,ihan pikkusen aikoinaan taistelleena pari hommaa... Ei anna "vikakoodeja" koska ei ole vikamuistia mistä vikoja voisi lukea..  ;D Alkeellinen pistoke on jotain lukemia varten mutta sellaisen testerin löytäminen taitaa olla kohtuu vaikeaa. Lottovoittokin helpompaa.

 

Lämpötila-anturi sijaitsee imusarjassa vitumaisessa paikassa,vaihtoa suosittelisin. Alhaalta käsin varmaan pääsee jotenkin käsiksi.

 

Kone täytyy ulvottaa aivan sairaan kuumaksi jotta on jotain saumaa päästä läpi käryistä. Heti vartin odottelu niin eipä tuu hyviä arvoja enään.

 

Lisäksi omituinen systeemi siellä kaasupolkimen luona on jonkinlainen anturi joka antaa erilaisen määrän soppaa koneeseen. Eli kun auto on pakokaasutesterissä niin kannattaa painaa sisältä kaasua kuin että kaasuttelee konehuoneesta vaijerista vetäen vaiko oliko se nyt toisinpäin. ::)

 

Joku minua viisaampi valaiskoon ideaa tarkemmin..

Link to comment
Share on other sites

viime perjantaina irroitin imusarjan anturin vaihtoa ajatellen. tänään tuli sit uusi lämpötila-anturi ja illalla pitäisi asentaa se paikoilleen.

huomenna tai viimeistään ylihuomenna tiedän auttoiko se anturin vaihto minun kohdallani noihin päästöihin "alentavasti"

 

ps. kun menen kaverin pajalle "testiin" niin pitää kokeilla myös tuo releen vaihto päikseen josko se auttaisi jotain

 

t:Pete

Link to comment
Share on other sites

Tuli testattua se niin että otin sen irti ja laitoin sen viereisen releen tilalle. Siellä kun on 2 relettä (mulla keltaisia) nätisti vierekkäin kuskin puolella autoa, vasen tais olla lambdalle ja oikea flektille. Nyt ei sitten mulla toimi flekti, mutta eipä tuo näytä lämpöjä nostavan.

 

Melko hölmöä ajella ilman että flekti toimii tuollainen rele maksaa jopa joitain euroja !!

Oletkos varma että lämpömittari näyttää oikein  ;) .

Link to comment
Share on other sites

onhan se tosi et on tyhmää ajella ilman että flehti toimii "kunnolla", mutta onneksi ainakin minun mini on varustettu "mekaanisella" (hihnavetoisella) että sähköisellä jäähdyttäjän puhaltimella. joten pieni testi ainakin kyseisellä kulkineella onnistuu ilman sähköistä flektiäkin

 

t: Pete

Link to comment
Share on other sites

tervehdys ja hauskat huomenet vaan kaikille

 

nyt on lämpötila-anturi vaihdettu uuteen, lambda puhdistettu, tarkistettu eetterillä ettei vuotoja ole konehuoneessa. mutta silti on päästöt/saasteet tapissa hieman on laskeneet arvot mutta rikkaalla mennään silti ja lujaa

 

alkaa olla vikapaikat minulla ainakin teillä tietämättömillä että mistä lähtisi seuraavaksi etsimään vikaa

 

nyt puran ecu:n ja katson päällisinpuolin et kaikki o kunnossa

 

terveisin

Pete

Link to comment
Share on other sites

Noi 77 ja sitä vanhemmat Minit on aika kiitollisia harrastelu/ajelukohteita.

Ei tartte taistella päästöjen kanssa vaikka olisi tehokkaampikin kone, eikä ole "turhaa" tekniikkaa" (antureita ym haistelijoita) häiritsemässä.

Ja ominaisuudethan ovat muuten käytännössä ihan samat  ;) Sama kori, sama alusta.

Kommentti vähän asian vierestä, mutta ei hernettä nenään! Eihän? ;)

Link to comment
Share on other sites

Eikö olisi parempi siirtyä vaan hevoskyytiin sitten samalla? Hevosrattaissa kun on paljon vähemmän vikakohteita vielä, tietenkin jousittamaton versio puupyörillä niin ei oo mitään lehtijousien kitinöitä mitä tarttis rasvailla ja korjata...

 

Lambda puhdistettu? Nyt herää kysymys miten sen voi puhdistaa sitä vahingoittamatta, muuta kuin hirveän varovaisesti karstat ulkopuolelta. Cabrion esimerkkiä seuraten se pitäisi olla uusi orginaali, lambdat on normaalia kuluvaa tavaraa. Halvat "tarvikkeet" on sitten ihan uskomatonta kuraa, älkää ikinä sekaantuko niihin.

Link to comment
Share on other sites

käväsimpä taas hieman mittailemassa saasteita korkealla ne edelleenkin olivat.

 

samalla huomasin et tyhjäkäyntimoottorin pistoke oli "löyhässä" kiinnitin sen kunnolla eikä käynnissä havainnut mitään muutosta. joten irroitin sen kokonaan eikä vieläkään muutosta ....... joten sen aukaisu ja puhdistus on seuraavana vuorossa

 

ilmoittelen miten asia etenee

 

T: Pete

Link to comment
Share on other sites

Jotenkin sellainen mielikuva tosiaan että pitäisi tuon tyhjäkäyntiventtiilin säätää tyhjäkäyntiä myös lämpimän koneen kierroksilla. Olisiko käynyt niin että on säädetty tyhjäkäyntiä kaasuläpästä/vaijerista ja ECU nyt ei ole tietoinen että auto on tyhjäkäynnillä, vaan luulee että ollaan osakaasualueella. Onko päästöt yli 2000rpm kunnossa?

Link to comment
Share on other sites

Hienoa että vika löytyi!!

 

"Eikö olisi parempi siirtyä vaan hevoskyytiin sitten samalla? Hevosrattaissa kun on paljon vähemmän vikakohteita vielä, tietenkin jousittamaton versio puupyörillä niin ei oo mitään lehtijousien kitinöitä mitä tarttis rasvailla ja korjata..."

MikaJ:lle sen verran, eikös kaikilla Classic Mineillä olla yhtä lähellä hevosrattaita, oli sitten 60 - 70 tai 90 luvun peli! Mitä muuta eroa niissä muka on kuin uudempien letku,johtoja ja anturihässäkät, jotka on ripusteltu 50 vuotta vanhan perustekniikan ympärille!? Ja liikkumisen kannalta lopputulos on lähes sama ;) Pitää vähän "bittimiehiä" hehkuttaa 8-)

Hienoa että on kaikenlaisia MINEJÄ ja HARRASTAJIA

Link to comment
Share on other sites

No tämä on tietenkin vain minun oma mielipiteeni, mutta kyllä nyt puhutaan ihan eri käyttö/ajomukavuudella olevista autoista, jos verrataan vaikka tuota tossa pihalla olevaa -98 MPi:tä ja -62 850cc Miniä. Tämä siis niille ketkä haluavat "mukavan" Minin, itsehän en lukeudu niihin :D

 

Tokihan siis vanhastakin Ministä saa rakennettua samanlaisen, mutta loppupeleissä aika harva siihen pystyy. Suosittelen kaikille Mini harrastajille kokeilemaan noita viimeisen mallisarjan Minejä jos vaan tilaisuus tulee.

 

Onko jollain tarkempaa tietoa mikä happianturi noissa Mineissä alunperin on, ihan mielenkiinnosta koska näköjään se ei ole ns "normaali".

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...