Jump to content

Kuuma käynnistys ongelma!


soppa

Recommended Posts

Tää ongelma on ollut kokoajan mutta se ei ole oikeastaan haitannut pahemmin mutta nyt kun pitäis ajaa katastukseen niin voipi olla, että auto jää pihalle koska...

 

Ongelma on siinä, että en tahdo saada moottoria käyntiin lainkaan kuumana?! En tiedä mistä johtuu, olisiko että kone käy niin paljon kuumempana kun se on portattu ja paremmin virtaava --> käy kuumempana?

 

Kylmänä, kun käynnistää niin ekalla avaimen käännöllä hörähtää käyntiin ja kuumanakin jos muutamassa minuutissa starttailee. Jos ehtii n. 10 min seisoa, niin ei lähde ei sitte millään enen kuin jäähtyy tarpeeksi. Imusarjaan tietysti lämpö siirtyy mutta kaasariin ei varsinaisesti koska eivät ole yhtä "puuta".

 

Onko niin, että bensa höyrystyy kuumassa imusarjassa ja näin ollen ei pääse sylinteriin asti vai onko kenelläkään vastaavaa?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se näihin höyrystymishommeleihin liittyy. Mineissä ei itsellä ole koskaan ollut sitä ongelmaa, ei edes melko kireäksi viritetyssä Cooper S:ssä kisahommissa aikanaan.

Olen kyllä pyrkinyt värkkäämään kaikki systeemit aina tehtaan tekemien koeteltujen systeemien mukaiseksi ja niihin tarkoitetuilla osilla.

Samanlainen ongelma on meidän varmasti ihan vakiossa ja muuten hyvin toimivassa -84 vuoden Suzuki Altossa.  :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on aina ollut Mineissä SU:t. Kaikkia tyyppejä, pieniä,isoja,tuplia,peltisarjoilla ja ilman,850:ssä,1000:ssa,1300:ssa S.ssä, enkä ole koskaan mitään ylimääräisiä eristellyt ja koskaan ei tällaista ongelmaa ole ,ainakaan häiritsevässä määrin ollut! ;)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on aina ollut Mineissä SU:t. Kaikkia tyyppejä, pieniä,isoja,tuplia,peltisarjoilla ja ilman,850:ssä,1000:ssa,1300:ssa S.ssä, enkä ole koskaan mitään ylimääräisiä eristellyt ja koskaan ei tällaista ongelmaa ole ,ainakaan häiritsevässä määrin ollut! ;)

Toi oli nyt tollanen huuli et se ois SU:n ominaisuus  ;) .

Mut eihän se tarkoita et jos on aina ennen tehty joku asia jollain tavalla ettei siihen ois parempia/muita tapoja tehdä sama homma, ei ne tuplien lämpölevytkään siellä turhaan ole ja kaikki lämpö mitä Mini:n konehuoneesta saa pois on plussaa.

Link to comment
Share on other sites

Löytyy pakeliitti levy, ongelma ei ole se että kaasari olisi kuuma mutta toi imusarja on sellainen, että paistais makkaraa siinä päällä. En ole laittanut mitään eriste teippiä pakosarjaan, olen kyllä ajatellut kokeilla mutta tuntuu, että se lämpö johtuu suoraan kannesta imusarjaan..

 

Täytyy testata meneekö tuo ongelma lortolla ohi, kun saan sen putsattua sokerista.... ::)

Link to comment
Share on other sites

Ja saa muutaman ongelman vähintään tilalle ;D.

No nämä on niitä leikkisiä heittoja eri "kuppikuntien" välillä.

Vaikka olenkin "SU-mies", niin on nämä vaakakaasareittenkin ilot ja murheet tullut elettyä. Enimmäkseen on tullut todettua,että lopulta varmimmin ja parhaiten toimivat ne ratkaisut, jotka niihin on alunperin ajateltukin.

Vaaditaan todellista perehtymistä,mietintää ja ajattelua(joka on todella hienoa hatunnoston arvoista puuhastelua) että saa ne hienosti toimimaan ja tuomaan etuja,1380:n omistaja on yksi heistä 8-) Mutta ovat nämä henkilöt sitten hieroneetkin ;).

Alkup. kysyjälle sanoisin , että kyllä jotain on todella pahasti pielessä jos imusarja kuumenee niin että siitä on tuollaisia seurauksia!? Onko sulla joku itseviritelty/tehty imusarja?

Link to comment
Share on other sites

Yks mikä voi liittyä tohon kuumuuteen ja käynnistysvaikeuksiin on a) laiha seos, b) sytkä persiillään tai c) molemmat yhdessä.

 

Ei se Dellorto ole välttämättä mikään autuus, itse olen ahdinvehkeen kanssa testannut molemmat ja nyt olen laittanut SU:n takaisin paikalleen. Paineistettuna sen saa helpommin säätöihin kuin sivuimun. Eikä käytännössä tehotkaan vähentyneet. Myönnettävä kyllä on että vaikka SU tuntee lempinimen pässinmuna niin ei siinä kyllä yhtä paljon ole munaa kuin Dellortossa tai Weberissä. ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Ei kyllä tuossa SU:ssa on ihan Minisportin tarjoama imusarja ja tuolla kuumenemisella tarkoitan sitä aikaa kun kone on sammuksissa, niin lämpö siirty kannesta imusarjaan. Kyllä seos ja sytkä pitäis olla nyt tuossa SU:ssa suht kohdillaan. Sitä en ymmärä, että kylmänä lähtee ja kuumana ei!?

Link to comment
Share on other sites

Samanlainen imusarja on minulla ollut monta vuotta lievästi kiristetyssä 1100:ssa, 1,5" SUlla ja peltisarjalla, eikä minkäänlaisia ongelmia.

Perussyy ongelmaasi ei ole kyllä tuo lämmönjohtuminen imusarjaan.

Onko sulla joku itsekairailtu kansi?

Link to comment
Share on other sites

Samanlainen imusarja on minulla ollut monta vuotta lievästi kiristetyssä 1100:ssa, 1,5" SUlla ja peltisarjalla, eikä minkäänlaisia ongelmia.

Perussyy ongelmaasi ei ole kyllä tuo lämmönjohtuminen imusarjaan.

Onko sulla joku itsekairailtu kansi?

 

On kairailtu mutta ei itse. Sen teki alan ammattilainen... mutta en tiedä miten se kairaus liittyis muuten tuohon, kuin sillä et kansivirtaa paremmin on yhtä kuin enemmän lämpöö...

 

Tuli tuossa mieleen, että jos tulpat ei tykkää antaa kipinää jos lämpöä on liikaa?? Mielestäni kuitenkin bensan katka on silloin, kun yrittää käynnistää. Auto pelaa nyt paremmin kuin koskaan, kun tuli tuon edellisen ongelman kans painittua ja taas osia uusittua joten tää on nyt pientä mutta harmillinen ongelma. No jos tuo lorton laitto poistais ongelman..? tai tulpat..?

Link to comment
Share on other sites

Millainen sytytyspuoli sulla on ? Kipinän saanti on helppo tarkistaa kuumana, tulppa irti, piuha tulppaan kiinni ja kokeilee startata. Jos ei tule kipinää niin sytkäpuolella on jotain vikaa.

 

Mikä neula sulla on kaasarissa ? Jos sulla on parempi imusarja ja kairattu kansi niin vakioneula ei silloin enää riitä.

Link to comment
Share on other sites

Millainen sytytyspuoli sulla on ? Kipinän saanti on helppo tarkistaa kuumana, tulppa irti, piuha tulppaan kiinni ja kokeilee startata. Jos ei tule kipinää niin sytkäpuolella on jotain vikaa.

 

Mikä neula sulla on kaasarissa ? Jos sulla on parempi imusarja ja kairattu kansi niin vakioneula ei silloin enää riitä.

 

Mulla on ihan normi jakaja ja sit se ignitorin kärjetön sytky. Neulasta ei ole hajuakaan, tuntuu et käy liiankin rikkaalla välillä mutta enemmin näin päin vai?

Ei ole tuota kipinää koskaan tullut kuumana katottua, koska ei kaupan pihalla hirveesti jaksa alkaa ruuvata.. Täytyy käydä heittään lenkki ja kokeilla kotona. Mutta silti, miksi se kuitenkin kylmänä toimii normaalisti, ei ole kipinä ongelmaa..?!

 

Olisiko se niin, että kylmänä se toimii toi SU ja sit lämpimänä tarvitsisi lisää soosia, johon se ei pysty?! Lorttoa täytyy kokeilla heti, kun saan sen huollettua.

Link to comment
Share on other sites

Neulasta ei ole hajuakaan, tuntuu et käy liiankin rikkaalla välillä mutta enemmin näin päin vai?

 

Olisiko se niin, että kylmänä se toimii toi SU ja sit lämpimänä tarvitsisi lisää soosia, johon se ei pysty?! Lorttoa täytyy kokeilla heti, kun saan sen huollettua.

 

Ihan ohi aiheen mutta kait sulla on edes seossuhdemittari tossa? helpottaa kummasti tota perussäätöihin saamista.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se ei bensan määrästä ole kiinni jos lämpösenä ei käymään lähde,päinvastoin. Eikä ylimääräinen lämpiäminenkään ole todennäköistä.

Veikkaan että kairatun kannen imukanavissa on jokin ominaisuus joka ei kuumana käynnistettäessä pelitä! Liian suuret kanavat!?

Kokeileppa vakio 1300:sen kannella, ihan vertailun vuoksi ;).

Voipi yllättäen lähteä pelaamaan hienosti ja vähän tehoakin lisää ;D.

Ei olisi ensimmäinen kerta. Omakohtaisa kokemuksiakin on itsellä ja sivusta seuraten, ihan kilpureita myöten Mini 1000 kilpurista S:ään.

En epäile kannentekijän ammattitaitoa, mutta sen tiedän että se on kyllä taidetta ja MINItietämystä vaativaa. Olin tosiaan kerran Mini 1000 teamissa "renkaanvaihtajana" ja mukana testauspuuhissa. Oli hienoja kirjojen mikaan tehtyjä kansia ja imusarjoja, niitten kanssa taisteltiin/tuskailtiin. Sitten heitettiin lähes vakiokamaa tilalle kokeeksi, johan alkoi kulkea :oSiitä pientä hienosäätöä ja kaveri ajoi ihan palkintosijoja.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se ei bensan määrästä ole kiinni jos lämpösenä ei käymään lähde,päinvastoin. Eikä ylimääräinen lämpiäminenkään ole todennäköistä.

Veikkaan että kairatun kannen imukanavissa on jokin ominaisuus joka ei kuumana käynnistettäessä pelitä! Liian suuret kanavat!?

Kokeileppa vakio 1300:sen kannella, ihan vertailun vuoksi ;).

Voipi yllättäen lähteä pelaamaan hienosti ja vähän tehoakin lisää ;D.

Ei olisi ensimmäinen kerta. Omakohtaisa kokemuksiakin on itsellä ja sivusta seuraten, ihan kilpureita myöten Mini 1000 kilpurista S:ään.

En epäile kannentekijän ammattitaitoa, mutta sen tiedän että se on kyllä taidetta ja MINItietämystä vaativaa. Olin tosiaan kerran Mini 1000 teamissa "renkaanvaihtajana" ja mukana testauspuuhissa. Oli hienoja kirjojen mikaan tehtyjä kansia ja imusarjoja, niitten kanssa taisteltiin/tuskailtiin. Sitten heitettiin lähes vakiokamaa tilalle kokeeksi, johan alkoi kulkea :oSiitä pientä hienosäätöä ja kaveri ajoi ihan palkintosijoja.

 

En ikään vaihtais enää vakiokamaa tilalle ;D sen verran on meinaan eroa "tehoissa" :o tai sit vaan kuski viihtyy!!

 

Enemmin otan tuon pakollisen puolen tunnin hengähdyksen parkkipaikalla kuin ajan mopolla ;D

 

No jos huomenna saisi tuon lorton tilalle, niin voisi tehdä edes pienen vertailun toimivuudesta!

 

Siitä kannesta: ei ole eka minin kansi kaverin käsittelyssä mutta tietysti yksilöitä noi kannetkin on...

Link to comment
Share on other sites

No riippuu ihan siittä tietysti mihin vertailee. Tietysti viritellessä pitää tehdä ne perusjutut, kevennykset,puristukset,oikea nokka-akseli,pakosarja. Kansi on se "kruunu" päälle kun toimivuus haetaan.

Omassa Historic S:ssä tehtiin kisakone kaikilla sen ajan hienouksilla ja viripalikoilla. Päälle heitettiin Longmannin viripajan muotoilema kansi isoilla venttiileillä ja kanavilla. Kaikki piti olla ihan viimesen päälle. Tehoa oli ja kulkua, mutta vain alueella 5500 - 8000 rpm. Käyntiinlähtöongelmia,kasteli tulppia. Kokematon kuski (minä) meinasin ajaa ulos aina kun veto loppui kurvissa kierrosten pudotessa.

Otettiin hyllystä vakio GT:1300:n kansi, vähän valujäysteitä hivaistiin ja vaihdettiin päälle. Huipputeho pysyi ennallaan, kierroslukualue 4000 - 8000 käynnistysongelmat ja tulppien kastelu loppui!

Toivottavasti ei kukaan vedä herneitä nenäänsä muinaistarinoistani ja muisteloistani. Vanhan on vaan muisteltava menneitä, kun ei enää saa mitään aikaan :-[

Link to comment
Share on other sites

Vakavasti ottaen: et voi olettaa että ronkittuun koneeseen passaa SU josta et tiedä edes neulaa. Sulla oli tossa aikaisemmin noita sytkäongelmia jos oikein tavasin toisen otsikon alta. Onko sulla jakajan sielunelämästä mitään hajua ? Jakaja ja kaasari kulkevat käsi kädessä: jos ronkit konetta niin kumpaakin joutuu hieromaan. Viilattuun koneeseen ei käy vakiojakaja eikä vakiokaasarin säädöt.

Link to comment
Share on other sites

Niin ja enhän minä oikeestaan mitään osaakaan 8-)

On vaan osunut aina vuosien varrella osaavaan ja kaiken kokeilevaan porukkaan. Nähnyt kaikenlaista ja päässyt itsekin siivellä kokeilemaan ja hyötymään toisten ammattitaidosta ;)

Se vaan on varmaa, että perusminin koneitakin on viritelty jo kaikenlaisilla tavoilla ainakin 40 vuotta, joten konstit on kyllä tiedossa kun ne vaan kaivelee oikeilta henkilöiltä esiin ::)

Monikohan sukupolvi on jo kerrannut nämä samat keskustelut vaakaimuista ja SU:sta.Kansista ja jakajista ym. ;D

Koskee tietysti tätä "vanhan ajan" virittämistä. Tämä uuden tekniikan soveltaminen on sitten ihan oma lukunsa.

Link to comment
Share on other sites

Nii-in, vaikeeta se on näin noviisina yrittää saada konetta toimiin oikein koska ei tuota tietoutta niin paljoa ole vielä ja varsinkaan moottorin osalta. Mutta asiaan taas, eli NYT auto toimii ja lähtee kuumana myös käyntiin!!! Se SU ei varmaan vaan riittänyt tuolla koneelle?! Lorton kun laitoin paikalleen ja annoin käydä normaali lämpöihin ja 10 min odotus ja niin se vain hörähti.

 

Nyt siis on sytkä toiminnassa, kuuma käynnistys suoritettu ja kaikki pelaa hyvin paitsi, että kaasarin joutuu viedä säädättäväksi. En edes yritä alkaa miettiä ja kokeilla eri suuttimia, et saisin toimimaan koko kierrosalueen. Nyt toimii +3000 rinkiä todella hyvin mutta 1000-3000 on vähän empivää...väärä seosputki:ko?

Link to comment
Share on other sites

Hienoo että kone lähtee pelaamaan :) Sulla saa olla kyllä melkoinen "mörkömoottori", jollei 1,5" SU riitä oikealla neulalla sitä ruokkimaan ;D

Nämä touhut on itse koettava ja kokeiltava.

Link to comment
Share on other sites

Hienoo että kone lähtee pelaamaan :) Sulla saa olla kyllä melkoinen "mörkömoottori", jollei 1,5" SU riitä oikealla neulalla sitä ruokkimaan ;D

Nämä touhut on itse koettava ja kokeiltava.

 

Näin se menee mutta, kun ei ole oikein kokemusta niin homma alkaa välillä nyppiin oikein kunnolla.

 

No tuosta mörkömoottorista ei sit tiedä ennen kuin pääsisin sinne penkkiin vihdoin ja viimein...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...