Jump to content

Päästöongelmia... 93-mallinen Spi-Cooper


villetre

Recommended Posts

Käytinpä autoa katsastuksessa ja yllätys hylky tuli...Päästöt tökkii pahasti.Onko moni uusinu lambda-anturia?Onko siitä ollut apua?Auto käy testerin mukaan kovin rikkaalla ja nyökähtää pahasti kun kaasuttelee konehuoneen puolelta.Autosta kaasuttaessa ongelmia ei esiinny ja ajossa ei niin asiaa huomaa kun auto kulkee ihan hyvin.

Noita antureita tossa Spi-Minissä piisaa ja ei ihan kaikkea viitsisi alkaa uusimaan.

Link to comment
Share on other sites

Täällähän on näköjään kohtalo tovereita  ::)

 

Nyt on miniin vaihdettu, lambda, katti, imusarjan tiiviste, tulpat ja ilmanputsari, mutta päästöt ei vieläkään satu edes sinnepäinkään. HC pyörii siellä 500-800 ja CO siinä 0.6-1.0  :-?

 

Kohta alkaa ideat loppumaan.. mitähän tosta sais jos osina möis pois  ;)

Link to comment
Share on other sites

No mun ongelmat loppu ,sain käryt kohdilleen kovalla kurnuttamisella,tosin työpaikan pakokaasumittari näytti  puuta heinää verrattuna paikallisen expertin koneisiin ,joka mittasi muuten lambdan signaalin johdoista(eli hyvää käyrää pukkas),eli jäipä sen uusinta väliin...  ;D Expertti muuten sanoi että katsastuksessa tosiaan näissä aina otetaan kärylappu liian kylmästä koneesta!!!Eli kannattaa vetää koneet kuumaksi.En tiedä paljonko vaikutti taaskaan sen käyntinopeusanturin putsaaminen,mutta tulipa sekin tehtyä.Kaasuvaijeri ja vivusto mulla ainakin kovin jäykkä,jää tyhjäkäyntiä päälle,tarvii virittää vieteri joka palauttaa kaasun paremmin tyhjäkäynnille..Huomaa hyvin jää kierrokset heijaan johonkin 1200 paikkeille. Ilmoitelkaa menestyksestänne remonttien suhteen,aina joku tietää toista enemmän ja tieto leviää paremmin keskuudessamme.Myös osien hankintakanavia voipi "hieman"promota tänne..  :D

Link to comment
Share on other sites

tyhjäkäynti:

CO 0.5 %, HC 100 ppm, O2 5.0 %

 

>2000 r/min:

CO 0.3 %, HC 100 ppm, O2 5.0 %, lambda 0.97-1.03

 

Tuommoisiin rajoihin pitäisi vähäpäästöisen mennä. Kunnossa oleva moottori voi yltää juuri noihin rajoihin ilman kattiakin, joten jotain oikeasti on pielessä jos ei toteudu.

 

Ensimmäisenä kannattaa vaihtaa Lambda, Bosch/NTK, ei harkita edes mitään halpoja tarvikkeita (ne ei vaan toimi, ei ainakaan pitkään). Kyseinen osa on normaali huolto-osa, kuten ilmansuodatin. Joten vaikka vika siinä ei olisi ollutkaan, nyt se ainakin on vaihdettu ja kunnossa. Vuotoja ei saa olla pakoputkessa/sarjassa pienintäkään ennen Lambdaa, pakoputki tyhjäkäynnillä rätillä tukkoon ja kuuntelemaan/tunnustelemaan tarkasti vuotaako mistään, ihan pienen pienikin vuoto sekoittaa järjestelmän.

 

Hitto kun ei ole tarkkaa tietoa tuosta Minin SPi:stä, mutta oletetaan että toimii jotenkin samantapaisesti kuin Monojetti. Kaasuläpän on tosiaan ehdottomasti mentävä täysin vastinruuveja vasten, että aivot ymmärtää koneen olevan tyhjäkäynnillä. Kaasuläpänakselilla on potikka, jonka mukaan aivot tietää kaasun asennon. Moottorin lämpötila-anturi on aika useasti myös syypää isoihin päästöihin, mennyt rikki ja aivot luulee että vielä pitäisi olla kylmäkäynnistysrikastuksella. Jostain tarvitsee kaivaa vain vastuskäyrä siitä ja sitten mitata.

Link to comment
Share on other sites

Minulla taas vika korjaantui happianturin vaihdolla. Eli olin syksyllä laittanut maniflown stageII lcb:n jonka yhteydessä vaihtui myös happianturi. Alkuperäisen anturin johtojen modifoinnilla selvittiin jonka jälkeen sain sen paikalle ja homma parani. Vaihdoin myös katin mutta se oli lähinna omaksi iloksi kun halusin keraamisen pois.  :D

Link to comment
Share on other sites

Ruiskun tyyppi on sanasta sanaan: "Rover/Motorola engine management system,using Ecu-controlled single-point injection(MEMS-SPI) and speed/density method of airflow measurement.

 

Lämpötila-anturi on ilmansuodattimessa,vihreä liitin,paljonko tämä ohjaa toimintoja niin?!Lisäksi imusarjassa myös anturi?Mikä tehtävä sillä on?!No tässä viisaammille pari pähkinää taasen...  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tai siis lämpötila-anturi näemmä siis säätää rikkaammalle/laihemmalle seosta tietty,mutta mikä on kaikkien näiden vaikutus yhteensä?! ;D se imusarjassa oleva anturi on v-mäisessä paikassa imusarjan alla... >:(
Koneeseen sisään menevän ilman lämpötila (eli samalla massa) ja määrä ovat aika merkittävä tekijä, kun halutaan laskea, kuinka paljon voidaan syöttää polttoainetta tuohon ilmamäärään, jotta seos tuottaa katalysaattorin kannalta optimaalisen kaasun. Säätö ei siis ole pääasiallisesti pieninpään kulutukseen pyrkivä vaan katalysaattorin jälkeisten päästöjen minimointiin pyrkivä. MEMSissä on eri anturituloksia varten kiinteä taulukko (joka käsittääkseni riittää jonnekin 90 hevoisen tuottaviin virityksiin asti), josta valitaan laskutoimitusten (kaiketi pelkkä anturilukemien vertailu taulukosta - ei siis kummoistakaan laskentaa) jälkeen lähimpänä olevan polttoainemäärän, joka sitten syötetään sylinteriin. Ja sopiva sytytyshetkikin pitää valita taulukosta kuormituksen ja kierrosluvun mukaan.

 

Edit: Pari lisätietoa antavaa linkkiä...

http://wiki.seloc.org/a/ECU

http://www.gaima.co.uk/peter/RoverMEMS.pdf

http://www.ads-global.co.uk/ads/html/pd ... %20SPI.pdf

http://homepage.swissonline.ch/TomsSeve ... 2/Map.htm#

http://hometown.aol.com/dvandrews/ems.htm

Link to comment
Share on other sites

Lisäksi imusarjassa myös anturi?Mikä tehtävä sillä on?!No tässä viisaammille pari pähkinää taasen...  ;D

 

Imusarjassa on luultavasti vaan imusarjan lämmitys. Jäähdytinnesteessä olevan anturin mukaan vaihdetaan kylmän ja kuuman koneen ohjelman välillä. Eli jos kone on kylmä lambdaa ei lueta ja seosta pidetään hieman rikkaalla. Kun kone lämpenee lambda tuottaa jotain järkevää tietoa ja sitä voidaan alkaa käyttää. Kuumalla koneella seos tietenkin pidetään normaalina.

 

Jos ECU luulee että kone on koko ajan kylmä niin se käy aina rikkaalla.

 

Näin siis ainakin MonoJetronicissa. En tiedä toimiiko minin ruisku samalla periaatteella, mutta luulisin.

 

Toi jiikoo:n linkki RoverMEMS.pdf vaikutti aika hyvältä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia Jiikoolle hyvistä linkeistä... Tuo MEMS-linkki on hyvä. :D
Kiitoksia, olin pari noista joskus takavuosina nähnyt jossain ja niitä etsiessä löytyi tuo skannattu manuaali. Siitä löytyi mielenkiintoista tietoa vinkiksi taloudelliseen ajotapaan. Jos oikein ymmärsin, niin polttoaineen syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa, kun kierrokset on yli 2600 (MPi)/1500 (SPi). MPi:llä saa siis vähemmän säästettyä polttoainetta moottorijarrutuksella.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Morjensta pöytään..

 

Itselläni täysin sama ongelma 97 mpi cooperissa. Ministerini on toiminut kuin kello noin 5 vuotta, ja nyt hylsytti päästöistä.

Vaihdoin lambda-anturin, ei auttanut. Olen nyt käynyt antureita yksitellen läpi, eikä vielä ole tullut vikaa vastaan. Seuraavaksi olisi tarkoitus vaihtaa bensasuuttimien o-renkaat, josko mahdollisesti vanhat vuotavat ilmaa, samalla pitäisi tarkistaa bensanpaineet ja suuttimien tiiveys, saattavat kuulemma alkaa vuotamaan.

 

Eikös SPI koneessa MAP anturi ole jossain ECUn korvilla, ja imusarjasta menee letku eculle/anturiin? Vuoto kyseisessä letkussa vetää arvot aivan salettina sekaisin.

Link to comment
Share on other sites

MAP anturi on tosiaan ECUn sisällä, ja itsellä oli se sinne menevä letku vähän rispaantunu, en tiiä vaikuttiko päästöihin mutta vaihdoin sen silti.

Mulla suurin syy päästöjen heittoon oli Lambda anturin rele, mikä sijaitsee siinä tulipellissä kuskin puolella. Siinä on 2 relettä vierekkäin, toinen oli lambdalle ja toinen flektille, ne vaihdoin päästömittaukseen päikseen ja johan meni läpi.  :) nyt ei tosin sähköflekti pyöri, mutta ei tuo näytä lämpöjä nostavan.

Link to comment
Share on other sites

Onko rele lambdan lämmitykselle vai onko koko lambdan toiminta kyseisen releen takana? Mahtaisiko MPistä löytyä naksutin samasta paikasta...?!

Mpissä on muistaakseni lämmityksen rele sellaisessa mustassa boksissa muutaman muun kanssa... ja ne ei ole kai vaihdettavia, eli koko boksi uusiksi jos kärähtää...

ps. mustaan laatikkoon menee helvetillinen nippu piuhaa ja se sijaitsee pelkääjän puolella tulipellin kupeessa...

 

EDIT: Rele todellakin on mustassa laatikossa kolmen muun releen kanssa.. korkkasin boksin ja testaan releet.. saas nähdä toimivatko.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nonii, nyt käytettiin syksyllä ostettu -93 Spi katsastuksessa ja eihän se läpi mennyt, ei kyllä ollu odotuksetkaan liian korkeella.

Positiivistä oli kyllä se, että kori oli ihan moitteettomassa kunnossa vaikka on Saksasta tuotu pari vuotta takaperin ja vaikka ajoin autolla läpi talven (joo ei kannata ei kannata, kivaa oli!)

 

Vikalista näytti kuitenkin tältä:

CO - jouto: 3,76 (sallittu 0,5), yli 2000: 4,60 (0,30)

HC - jouto: 406 (100), yli 2000: 252 (100)

Lambda-arvo yli 2000: 0,89 (0,97-1,03)

 

eli päästöt siis aivan katossa.

 

Onko edessä siis lambda-anturin, katin, tulppien tms vaihto?

Lähtökohtana tietysti tuo pakoputken vuodon tarkastaminen jne.

Onko vinkkejä että mistä & minkä mallista lambda-anturia haetaan?

 

Auto meni kuulemma ilman huomautuksia läpi viime syksynä kun ed. omistaja katsasti ennen myyntiä, liekö sitten ollut tuttu katsastusmies? ;D

 

Huomauttamista tuli myös takajarruista jotka olivat lähes kuolleet, mutta eiköhän tuo kun kattoo rumpujen sisälle. Pienestä öljyvuodosta sano kans, mutta totes kyllä perään että loppupeleissä vuoto on aika pieni kun ottaa huomioon että kyseessä on brittiauto :)

Link to comment
Share on other sites

omasta kokemuksesta voisin sanoa et tulpat voit ainakin unohtaa.. saman muutoksen saat vaihtamalla autoosi rekisterikilven valot ;D samoin pakoputki ellei se nyt kauheasti pörise. jos se kovasti vuotaa niin lambdanki pitäisi olla aika korkea mut sun autossa sen on ihmeellisen alhainen. ?? joko kierrätät ensin kunnolla n. neljässä tonnissa, päästökone tietysti kiinni et näkee tuleeko muutosta tai sit vaihdat vaan suoraan sen anturin. katti on vihoviimeinen..

 

ja ainahan voit käydä jossain nyrkkipajalla jolla on päästölaitteet, minin rekkarit vaan johonki kaverin autoon kiinni ellei oo itsellään varmaa(päästöjen suhteen) kakkosautoa ja sit vaan päästöjä mittailemaan. C:-)

 

njoo kaipa toni poistaa tämän viestin.. ;D

Link to comment
Share on other sites

Paksulla käy kyllä, ensimmäiseksi tarkistaisin lambdan kunnon tai suoraankin sen voi vaihtaa koska on kyseessä kuluva osa, kunhan vaan vaihtaa sinne sopivan orginaalin tai Bosch/NTK:n tarvikkeen. Ainakaan noiden lukujen varjolla katti ei ole ainoana vaihtolistalla, vaikka se rikki voikin olla mikäli on pitkään ajettu liian rikkaalla seoksella.

 

Toki samalla kannattaa tehdä perushuolto moottorille jos ei ole hetkeen tehty, eli uudet sytkälaitteet ja suodattimet+öljyt. Bensalla hieman kyllästetyt öljytkin nostaa yllättävän paljon päästöjä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Saako noita kaikkia antureita vaan varaosaliikkeistä vai mistä niitä olette ostaneet? Onko joku pistänyt valmiiks itelleen antureiden voltit ylös ja mitataanko jotain anturia muulla kun volteilla? Ajattelin että jos mittais jo valmiiks iteltä noi niin olis ehkä helpompi lähteä sitten etsimään vikaa kun noi arvot joskus heittelee jne. Vai? Sanokee joku viisas? ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...