Jump to content

Käyntiongelmia..


Orvokki

Recommended Posts

Auto on -96 vuosimallia oleva 1.3i (31tkm) ja nyt se alko sitten juonittelemaan. Lähtee hyvin käyntiin,ei tarvi painaa kaasua. Käy noin minuutin hyvin ja alkaa sen jälkeen pudottaa/kohottaa kierroksia. Vaihtelee 600-1200 välillä. Saattaa jopa tukehtua ja sammua. Jos painaa kaasua nopeasti niin "hörähtää" ennenkuin ottaa kierroksia. Ei eroa onko lämmin/kylmä kone. Ajaessa ei huomaa muuten kuin sen "pienen miettimisen" kun painaa kaasua.

Olisiko vikana se "paljon puhuttu" käyntinopeusanturi ja missähän se sijaitsee. Auttaako puhdistus ja jos ei niin, mistä löytyy uusi?

Link to comment
Share on other sites

Hehhe,nyt en oo ainoa jolla Mini temppuilee...   ;D Jos otat maskin pois niin käyntinopeusanturi on startin alapuolella,edestä siis katsoen repsikanpuolella,koneen etupuolella.Ei siis tarvi nostaa autoa ylös yms.Startin vieressä on liitin(sininen)josta johto menee anturille.Tuumakoon pultteja(muistaakseni 7mm) kaksi kappaletta ja anturi käteen.Mulla oli tosi törkynen ja ongelmat loppui heti.Pieni nyykähtäminen kaasuttaessa taitaa kuulua asiaan,ei oo ruiskusysteemi kuiteskaan kaikista hienoin...

Bensansuodatin vaihtoon vielä(sijaitsee auton alla)niin voi auttaa aikas paljon.Mun autossa ainakaan "Helmut" ei oo jaksanut muutamiin vuosiin sitä vaihtaa niin ryytyny oli kiinnikkeet yms ja likainen koko kapistus.

Samalla kun maski on pois käy kaikki valoliittimet läpi,vaihda ne avoliittimet hieman parempiin niin valo ongelmat loppuu heti.  ::)

Minitronista saat näppärästi kaikki tarvitsemasi.

Link to comment
Share on other sites

Nonniin, nyt on miniä käytetty pajalla. Vaihdoin tulpat ja pyörintänopeusanturin mutta ei auttanut.. Huollossa vaihtoivat polttoainesuodattimen, mutta ei vaikutusta. Käynti vaihteli edelleen sammumisen ja 1200 välillä. Tutkivat vivustot/vaijerit. Ei ollut klappia. Alkoivat epäillä ilmamäärä anturia. Onko kellään kokemusta vaikuttaako asiaan? Uusissa autoissa kuulemma aika yleinen vika..

No mutta, lähdimpä pajalta ja kävin hurauttamassa mutkan tien päällä. Ja kas kummaa, auto pelasi suhtkoht normaalisti. Ei vaihdellut tyhjäkäyntiä kuin ihan jonkunverran. Kiihdyttäessä kierrokset eivät kuitenkaan aina palaa yhtä nopeasti alaspäin kuin normaalisti on tehnyt . Eli jäävät ikäänkuin "odottelemaan.

Eli ei ihan vielä hyvä, mutta ajellaan ja kuulostellaan mitä se on syöny :) Jossain on vielä jotain kökköä/hämärää.. Pystyykös autosta lukemaan vikakoodeja ja jos, niin mistä löytyy liitin?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm,mun mielestä tuossa yksipisteruiskussa ei ole virallista ilmamäärämittaria..Mini magazinen mukaan!Vaan elektronisesti ohjattu "throttle lingage" kaasuläppä ilmeisesti.. :P Tämän artikkelin mukaan juuri kierrosten vaeltelu aiheutuu moisesta viasta. Kun ottaa ilmansuodattimen pois kokonaan,niin kyseinen osa(anturi)on siinä "kurkun" rungossa kiinni.(musta liitin-kuvan mukaan!) Ehkä pikakorjauksena,anturin johdon putsaus...Sanovat tässä artikkelissa meinaan kalliiksi osaksi.  :-/

Link to comment
Share on other sites

No just joo. Eihän se vika minnekkään oo kadonnu. Painaa kaasua, niin meinaa tukehtua ennenkuin ottaa kunnolla kierroksia. Välillä tyhjäkäynti vaeltaa ja välillä ei. Voe hevonen!! :-X
Mulla oli omassa uutena eka talvena samanaiheista vikaa. Kylmänä kierrokset nousi ja nousi, niin että jokaisella kytkimenpainalluksella risteyksiä lähestyttäessä tyhjäkäynti oli korkeampi ja korkeampi. Itseasiassa auto kulki lopulta kaasu ylhäällä 60-70, jolloin kytkimen painaminen nosti kierrokset "tappiin". Piti siis sammuttaa virta risteystä lähestyttäessä. Käynnistyksen jälkeen häiriö aina katosi (oli vain kylmänä). Vikakoodin luku paljasti, ettei ilmamassan mittausanturilta/miltälie tullut lukemaa. Eli epäiltiin anturia. Selvisi kuitenkin, ettei ko. anturin kaapelia oltu tehtaalla liitetty pistokkeeseen. Hommaa ei oltu Saksassa ekan omistajan taholla varmasti huomattu, koska vika oli siis kohtuu kovilla pakkasilla havaittavissa... Ehkä sullakin joku kaapeli on irronnut. Tai vaatii vain putsausta. Itse anturit on useimmiten aika kestäviä osia. Johtojen liitokset on aika usein heikkoja kohtia kaikissa laitteissa. Irtoliitosten määrä tulisi minimoida juottamalla kaikki johdot kiinteästi eli ikuisesti paikoilleen.

 

Tuon liittimen kytkemisen jälkeen ongelmaa ei ole ollut. Mitä nyt pari kertaa vuodessa on lämpimällä kelillä kone joskus muutaman kilometrin ajon jälkeen sammunut, kun nostanut kaasun risteystä lähestyttäessä. Tosin, viimeisen kuukauden aikana tämä on tapahtunut kahdesti. Tanskan reissu ja sieltä suoraan Suomen kautta Baltian kierrokselle lähestyy. Maalaillaan piruja seinille. Jotain vikaa jossain? Toivottavasti "vikaa" on vain Suomen keleissä, joihin auto ei ehdi sopeutua (tyhjäkäynti on jossain 700 paikkeilla - aika rajoilla)... Sinällään MPi vetää siististi alle tuhannesta kierroksesta. Nelosella ajan noin 40 nopeuksista ylöspäin, jos on vähintään tasaista. Loiviin ylämäkiin tarttee vauhtia 45. Ostamisen jälkeen kelautunut mittariin 68000 eli lukema yli 76000. Toiveissa ois, että tuplasti tämä lukema sais tulla ennen isompaa laittoa. Korin osalta toki lahoamista tapahtuu koko ajan. Moottorinohjaus+kone+vaihdelaatikko on se iso peikko, jonka toivon kestävän, jotta tämä peli osoittautuu oikeaksi autoksi. Puolessa välissä asian "todistamista" ollaan... Syksyllä 2008 pyörähtää mittariin seuraava kierros, jos kuski&auto hengissä vaan säilyy, eikä Neuvostoliitto takavarikoi autoani elokuun alussa Kaliningradissa... Nääs, silloin kutsuu mua Siperia, koska autostani en kevyin perustein tule luopumaan... :-X

 

Mut edellisellä siis tarkoitus sanoa, että periaatteessa Mininkin pitäisi kestää ongelmattomasti pitkään, kuten minkä tahansa muunkin auton. Mulla on toistaiseksi olleet aika siedettävällä tasolla ongelmat, mutta kauhulla odottelen, milloin autoni muuttuu ooppeliksi. Siksihän ne kaikki autot vanhoina muuttuu... Näin jos käy, niin joku saa varaosia/harrasteautoaihion edullisesti...

 

Edit: Toisaalta, nykyisin ooppelit on tutkimusten valossa petranneet ja muuttuneet päinvastaisiksi kuin ne oli 90-luvulla...

Link to comment
Share on other sites

Jonkin asteinen diagnoosipistoke tosiaan siellä jossakin on konehuoneessa,mutta siihen sopivan liittimen/tiedonsiirto yms voikin olla hankalaa.Harva korjaamo moista testeriä omistaa tällä hetkellä.Toki nykyään on yleismallin testereitä joilla pystyy tulkitseen joitain vikoja.Ainakin noilla "Bosch car service" korjaamoilla on aikas edistyneitä koneita.

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa liiankin tutuilta noi ongelmat. Itselläni on ollut kaikenlaista ongelmaa auton sähköissä ym. Nyt uusimpana ongelmana ilmeni huono käynnistyvyys. Saa startata kaks,kolme kertaa ennen kuin lähtee käyntiin, aiemmin ei mitään ongelmaa.

 

Ohitin polttoaineen "katkaisu napin" kuskinpuolelta konetilasta, jolloin kiihdyttäessä tapahtunut tukehtumisongelma lakkasi. Noh tilalle tuli hieman korkeampi tyhjäkäynti ja suurempi polttoaineen kulutus (8,1 maantiellä), moottorijarrutuksella polttoaineen syöttö ei katkea suoraan niinkuin ennen.

 

Lämpömittarikin lakkasi taas toimimasta, joka saattaa olla toinen syy noin yhden litran suurempaan kulutukseen. Joskus kun auto tärähtää oikein kunnolla, lämpömittarikin saattaa nousta ja näyttää normaalia muutaman minuutin. OI voi, liitoksista lähes kaikki uusittu..

 

Tänään olisi tarkoituksena tarkastaa kaasupolkimen juuressa oleva anturi, mikä kertoo ECU:lle missä asennossa poljin on. Jos konetta kaasuttaa reippaasti konetilasta, se rykii ja kakistelee. Jos kaasuttaa auton sisältä, tottelee kaasua paljon paremmin.. Eli sen anturin liitokset ja kunnon tarkastus seuraavana.

 

Heti kun pääsen takaisin Suomeen, tilaan uuden johtosarjan koko autoon ja heitän kaikki vanhat rieskat roskikseen. Luulisi jo jotain auttavan.

 

Nim. Lähes toivonsa menettänyt  :'(

Link to comment
Share on other sites

En tiedä onko tässä uutta tietoa mutta paljon tietoa ruiskujärjestelmistä kuitenkin:

 

http://dinoracing.no-ip.info/Minin_tekniikka/Ruisku/index.html

 

Moottorin ohjauksen kytkentäkaavio ja selitykset

 

Korjaamokäsikirjan MEMS sivut kylläkin ranskaksi

Link to comment
Share on other sites

Hmm,outoa että polttoaineen katkaisunappi lisää kulutusta...Kun sen tarkoitushan on siis vaan katkaista bensantulo esim törmäyksen sattuessa..Kai olet uusinut virranjakajankannen/pyörijän?Tulpat/tulpanjohdot?Bensansuodattimen uusinta ainakin mulla auttoi aikas paljon käyntiongelmiin ja käyntinopeusanturin putsaus.  :-?

Link to comment
Share on other sites

... ja suurempi polttoaineen kulutus (8,1 maantiellä), moottorijarrutuksella polttoaineen syöttö ei katkea suoraan niinkuin ennen.

 

Lämpömittarikin lakkasi taas toimimasta, joka saattaa olla toinen syy noin yhden litran suurempaan kulutukseen. Joskus kun auto tärähtää oikein kunnolla, lämpömittarikin saattaa nousta ja näyttää normaalia muutaman minuutin. ...

Aika huima kulutus (mullakin oli uutena tuolla tasolla), kun ottaa huomioon matkamittarin virheen. Virhe on yli 3% eli todellinen kulutus on vielä neljänneslitran isompi... Mulla flekti menee päälle kovemmissa töyssyissä/kuopissa tai, jos tekee tiukan käännöksen. Jos vettä on yhtään alle ylärajan, niin on tosi herkkä menemään tuo flekti päälle ko. tilanteissa. Mieluummin hieman yli ylärajan. Kyseessä lienee auton ominaisuus. Tai, jos tuolle voi tehdä jotain muuta kuin mainitsin (pitää vettä vähintään ylärajassa), toki olen kiitollinen. Ei tosin hirveesti haittaa käytössä.

 

Mulla kulutus on jossain 100 km/h keskinopeudella matka-ajossa noin 6 litraa satasella. Btw, 110 mittarinopeus = kone "huutaa" 100 km/h todellisella nopeudella ajettaessa tasan 3002 kierrosta minuutissa. Yli 8 litran kulutus vaatii säädöissään olevalta Miniltä matka-ajossa yli 150 mittarinopeutta. Itse en moista vauhtia enää raaski ajella pitkää matkaa...

Link to comment
Share on other sites

Hmm,outoa että polttoaineen katkaisunappi lisää kulutusta...Kun sen tarkoitushan on siis vaan katkaista bensantulo esim törmäyksen sattuessa..Kai olet uusinut virranjakajankannen/pyörijän?Tulpat/tulpanjohdot?Bensansuodattimen uusinta ainakin mulla auttoi aikas paljon käyntiongelmiin ja käyntinopeusanturin putsaus.  :-?

 

Ei minunkaan mielestäni pitäisi vaikuttaa mitenkään. Kyse voi olla taas sattumasta. Yhden heikon lenkin poistaa, niin uutta pukkaa. Kaikki noi sanomasi osat olen uusinut puolenvuoden sisällä ja vaikka mitä muuta, mutta ongelmia vaan riittää. Tänään auto ei lähtenyt lainkaan käyntiin, joten en päässyt tarkastelemaan mitään antureita tai maadoituksia. Huomenna starttisprayn kanssa haastamaan...

Link to comment
Share on other sites

... ja suurempi polttoaineen kulutus (8,1 maantiellä), moottorijarrutuksella polttoaineen syöttö ei katkea suoraan niinkuin ennen.

 

Lämpömittarikin lakkasi taas toimimasta, joka saattaa olla toinen syy noin yhden litran suurempaan kulutukseen. Joskus kun auto tärähtää oikein kunnolla, lämpömittarikin saattaa nousta ja näyttää normaalia muutaman minuutin. ...

Aika huima kulutus (mullakin oli uutena tuolla tasolla), kun ottaa huomioon matkamittarin virheen. Virhe on yli 3% eli todellinen kulutus on vielä neljänneslitran isompi... Mulla flekti menee päälle kovemmissa töyssyissä/kuopissa tai, jos tekee tiukan käännöksen. Jos vettä on yhtään alle ylärajan, niin on tosi herkkä menemään tuo flekti päälle ko. tilanteissa. Mieluummin hieman yli ylärajan. Kyseessä lienee auton ominaisuus. Tai, jos tuolle voi tehdä jotain muuta kuin mainitsin (pitää vettä vähintään ylärajassa), toki olen kiitollinen. Ei tosin hirveesti haittaa käytössä.

 

Mulla kulutus on jossain 100 km/h keskinopeudella matka-ajossa noin 6 litraa satasella. Btw, 110 mittarinopeus = kone "huutaa" 100 km/h todellisella nopeudella ajettaessa tasan 3002 kierrosta minuutissa. Yli 8 litran kulutus vaatii säädöissään olevalta Miniltä matka-ajossa yli 150 mittarinopeutta. Itse en moista vauhtia enää raaski ajella pitkää matkaa...

 

Mulla pienin kulutus mihinkä ikinä olen päässyt on ollut 6.7l satasella mittarin mukaan. Ajan autollani hollannissa ja joka päivä on ruuhkassa seisomista ym. mukavaa. Ennätyksenä mainitsisin työmatkan

50 km ja aikaa tasan 2h.

 

Flektin anturi saattaa mennä päälle tärähdyksissä ym. jos se toimii. Itselläni anturin uusiminen ei saanut flektiä pyörimään, joten vikaa jossain johdoissa tms. Kytkin napin sisälle ohjaamoon ja pidän sitä päällä aina tarvittaessa.

Link to comment
Share on other sites

Mulla pienin kulutus mihinkä ikinä olen päässyt on ollut 6.7l satasella mittarin mukaan. Ajan autollani hollannissa ja joka päivä on ruuhkassa seisomista ym. mukavaa. Ennätyksenä mainitsisin työmatkan

50 km ja aikaa tasan 2h.

 

Flektin anturi saattaa mennä päälle tärähdyksissä ym. jos se toimii. Itselläni anturin uusiminen ei saanut flektiä pyörimään, joten vikaa jossain johdoissa tms. Kytkin napin sisälle ohjaamoon ja pidän sitä päällä aina tarvittaessa.

No, noissa olosuhteissa ei kyllä tarttee kummoistakaan häiriötä, jotta kulutus nousee litralla. Tyhjäkäyntikiekat vaikka 100-200 normaalia korkeammat, niin varmaan jo sekin nostais litralla kulutusta... Espoo on maaseutua Hollantiin verrattuna. Välttelen Helsinkiin menoa ja ylipäätään ruuhka-aikoina ajamista, joten ruuhka-ajoa tulee aika vähän. Toki, ei tämä Espoon kaupunkiajo kuitenkaan koskaan puhdasta matka-ajoakaan voi olla... Välillä on sitten oikeaa matka-ajoakin, jossa kiireestä riippuen, kulutus nousee taajama-ajoa selvästikin isommaksi. Mulla siis monesti menee niinpäin, että matka-ajossa kuluu bensaa enemmän kuin taajamassa... Muillakin kulkuneuvoilla homma todettu. Espoon lisäksi, Kuopiossa asuessani, autolla ja prätkällä. Eli en varmaan koskaan ole ajanut puhdasta taajamaruuhka-ajoa muutamaa kilometriä enempää tankilliseen millään kulkineella...

 

Edit: Mun ennätys ruuhka-ajon hitaudessa lienee noin 10v. sitten ajamanai Malmi-Pitäjänmäki (KehäI:stä pitkin alkumatka). Menin Nokian testiin. Varasin aikaa automatkaan 1h15min ja myöhästyin 30 minuuttia. Tais tulla hyvä arvosana testistä... Ja sain (toki oli joku poikkeuksellinen ruuhkapäivä) sellaisen kuvan seudusta, että en oikein toivonut moista matkaa koskaan autolla uudelleen ajavani. Kävellen sama matka ois mennyt nopeammin.

 

Edit2: Mulla yli 3,5 vuoden kulutus matkamittarin mukaan 6,60 (todellinen +0,22). Hieman erilaiset ajo-olosuhteet olleet meikäläisellä.

Link to comment
Share on other sites

Joopa joo, eikun ahistaa.. Tulpanjohdot, virranjakajankansi ja pyörijä vaihdettu. Ei mitään vaikutusta tyhjäkäynnin vaelteluun. Nyt tekee sitä lämpimänäkin. Kylmänä käy jollain lailla, mutta kun antaa kaasua liikkeelle lähtiessä niin meinaa tukehtua. Lämpimänä vaihtelee 500-1000 ja välillä meinaa taas sammua.

Voe hevonen!!

Ajossa ei huomaa millään lailla. Mitä nyt meinaa joskus sammua kun polkasee kytkimen pohjaan.

Välillä tämä vekotin sitten pelaa melkein normaalisti. Pajalle sain aikaa vasta puolentoista viikon päähän.. Bosch-testerillä yrittävät lukea, jos vaikka saisivat jotain vikakoodia ulos.

Eli kaikki "normaali roippeet" vaihdettu, eikä vikaa vaan löydy :-[

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Löytyhän se vika  ;D Lämpötila-anturin johto oli irronnut kokonaan! Oli aika kinkkisessä paikassa, ilmanputsarin alla, pakosarjan vieressä. Ylhäältäpäin kattoessa johdon pää pilkotti ihan vähän. Ja oli pikkasen vaikeampi paikka vaihtaa se liitin, ku ei meinannu asentajan kädet taipuu tarpeexi mutkalle. Ei meinannut päästä kunnolla käsixi ylhäältä eikä alhaalta. Tunteroinen siinä meni värkätessä! Tultiin siihen tuloxeen, että auto on rakennettu liittimen ympärille :)

Liitin oli ottanut maihin pakosarjan kylkeen. Sotki ilmeisesti sitä kautta ruiskun toimintaa. Mutta nyt käy ku sveitsiläinen kello!!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...