Jump to content

leveät 10"-renkaat


LeeHarvey

Recommended Posts

165/70 rengas on mielestäni aika passelin näköinen 6" leveellä vanteella. 165/70/10 rengasta saa monelta valmistajalta, eikun rengasliikkeisiin kysymään.
Minkähänlainen operaatio olisi kokeilla tuollaisia renkaita 90-lukuisessa? Onko pultit ollenkaan sopivat? AUton maavara tietysti putoaisi sentillä, mutta ei vielä ihan tonttiin. mobilessa olen joskus nähnyt myynnissä 90-lukulaisen, jossa oli 10-tuuman vanteet. Operaation hankaluudesta ei ole tietoa.
Link to comment
Share on other sites

165/70 rengas on mielestäni aika passelin näköinen 6" leveellä vanteella. 165/70/10 rengasta saa monelta valmistajalta, eikun rengasliikkeisiin kysymään.
Minkähänlainen operaatio olisi kokeilla tuollaisia renkaita 90-lukuisessa? Onko pultit ollenkaan sopivat? AUton maavara tietysti putoaisi sentillä, mutta ei vielä ihan tonttiin. mobilessa olen joskus nähnyt myynnissä 90-lukulaisen, jossa oli 10-tuuman vanteet. Operaation hankaluudesta ei ole tietoa.

 

Joutuu jarruja tekemään uusiksi..Ei taida sopia 90-lukulaisen jarrut 10" vanteen sisään

Link to comment
Share on other sites

165/70 rengas on mielestäni aika passelin näköinen 6" leveellä vanteella. 165/70/10 rengasta saa monelta valmistajalta, eikun rengasliikkeisiin kysymään.
Minkähänlainen operaatio olisi kokeilla tuollaisia renkaita 90-lukuisessa? Onko pultit ollenkaan sopivat? AUton maavara tietysti putoaisi sentillä, mutta ei vielä ihan tonttiin. mobilessa olen joskus nähnyt myynnissä 90-lukulaisen, jossa oli 10-tuuman vanteet. Operaation hankaluudesta ei ole tietoa.

Jarruista tuo on kiinni. Noissa ysikyt lukulaisissa on 8.4 tuuman levyt edessä niin ne ei mahdu 10" vanteisiin. Jarrut pitäisi vaihtaa joko 7.5 tuumasiin tai 7.9 tuumasiksi. Nuo 8.4 tuumasetkin saa työstettyä sopimaan kymppituuman vanteeseen. Muistaakseni jotkus uudet coopperin peltivanteilta näyttävät aluvanteet menisivät noilla isoilla jarruillakin. Auton maavara tippuisi hieman mutta totuus on että autoa pitäisi tiputtaa vielä jonkun verran että näyttää hyvältä (Toisaalta niin sitä saa 13 tuumasillakin;) ). Itse asisssa sportspack näyttää todella hyvältä kymppituumasilla vanne saa vaan olla ylikin 6 tuumaa leveä.

Link to comment
Share on other sites

Terolla oli jotkut 205 leveät mutta ne oli tarkoitettu golf-kärryihin eikä todellakaan tieliikenteeseen...

 

Uudet Minit on isoilla jarruilla ja niihin ei 10" vanteet sovi ilman S:n levyjä tai aftermarket satuloita/pienemmäksi sorvattuja levyjä. 12" satuloita on survottu 10" vanteiden (kaikkiin ei edes sovi) sisään mutta sekään ei ole ihan suoraviivainen operaatio.

Link to comment
Share on other sites

On olemassa ainakin yksi 10x5" vannemalli mikä menee noiden isojen jarrujen päälle, kyseessä on vanhan Cooperin vannereplika alumiinisena. Nuo vaativat ne sportpakki levikkeet.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ih=002&item=120029179681&rd=1&sspagename=STRK%3AMEWA%3AIT&rd=1

 

165 on tietääkseni levein katukumi 10" koossa, korjatkaa joku ihmeessa jos jostain saa leveämpää. Teron 205/50/10" renkaat tosiaan oli mallia ATV/Golfkärry. Kumit taisi loppupeleissä olla ihan laillisetkin katukäyttöön, mutta renkaiden ominaisuudet kyllä oli huomattavasti lähempänä Golfkärryä kuin edes vakiokasipätkä miniä.

Link to comment
Share on other sites

Golf-kärryn renkaiden nopeusluokitus on aika pieni. Joitain mitä minä katselin se oli vain 15 km/h.

Tilasin 195/50R10 kumit. Kyseessä peräkärryn lavettirenkaat. Samoja saisi jopa 255/50R10, mutta vaatii 8"-leveät vanteet. Eli jos jollakulla on tuollaisia tallessa niin allekirjoittanutta saattaisi kiinnostaa.

Link to comment
Share on other sites

Golf-kärryn renkaiden nopeusluokitus on aika pieni. Joitain mitä minä katselin se oli vain 15 km/h.

Tilasin 195/50R10 kumit. Kyseessä peräkärryn lavettirenkaat. Samoja saisi jopa 255/50R10, mutta vaatii 8"-leveät vanteet. Eli jos jollakulla on tuollaisia tallessa niin allekirjoittanutta saattaisi kiinnostaa.

 

Peltivanteitahan pystyy levittämään kohtuu helposti. Tarpeeksi iso sorvi, heittokello ja vähän hitsaustaitoa niin saa niin leveet kun haluaa  ;)

 

http://v-wauhtipiste.siteyard.net/firma.php

 

Tossa firma joka noita tekee jos itellä ei ole välineitä. Saman käsittelyn saa myös aluvanteelle mutta en tähän hätään löytänyt linkkiä. Jos noiden kestävyyttä epäilee niin kyllä ministä joku muu hajoo ennen noita vanteita, en oo kuullu että kellään olis menny kunnolla tehdyt vanteet rikki inhimillisellä käytöllä.

Link to comment
Share on other sites

Tässä on se vanne mitä mä tarkoitin. Varmaan sama kun MikaJkin jonka linkki menee ainakin mulla hieman eri vanteeseen:

 

Linkki vanteeseen

 

Japanissa näyttäisi liki jokainen 10 tuuman vanne olevan tehty niin että mahtuvat 8.4" jarruilla. Siellä näyttäisi olevan todella yleistä vaihtaa noihin uudempiin kymppi tuumaset siellä ei mini liikkeet näytä mainostavankaan muita kun 10 ja 12 tuuman vanteita.  Ikäväkyllä ei ole vielä löytynyt paikkaa mistä noita japanilaisia vanteita saisi tänne, jos joku tietää niin tietoa meikäläiselle. Kun ne näyttäisivät painavan vielä 1.8-2.5 kg / vanne niin eivät kuulostaisi huonolta..

 

Itse en kyllä mitään peräkärryn renkaita laittaisi kovin helpolla varsinkaan jos rengas on liian leveä vanteelle. Nuo 8 tuumaa leveät on eri asia.  Mutta tuo 165 levee kumi on juuri sopiva 5-6 tuumaa leveälle vanteelle.

Link to comment
Share on other sites

Yokohaman A008 165/70r10 suositukset tosiaan ovat 4.5-5.5 tuuma leveä vanne. Meillä on kaksi sarjaa 6x10 vanteita missä on nuo Yokohamat päällä eikä niissä ole mitään ongelmaa.

 

Noiden linkin vanteiden ET on 15 että ei ne mitenkään epänormaalin levittävät ole.

Link to comment
Share on other sites

Ikäväkyllä ei ole vielä löytynyt paikkaa mistä noita japanilaisia vanteita saisi tänne, jos joku tietää niin tietoa meikäläiselle. Kun ne näyttäisivät painavan vielä 1.8-2.5 kg / vanne niin eivät kuulostaisi huonolta..
Jos löydät tai joku toinen löytää, niin kiinnostaisi päästä kokeilemaan omaa peliä hyper-ultra-kevyillä vanteilla. Eli tuollaiset vanteet ja renkaat jos saa rekisteriin Suomessa, niin laittaisin sitten vähintäänkin autoslalom -renkaiksi, mutta miksei katukäyttöönkin. Onhan nuo selkeästi pehmeämmät ajaa jo mittojen mukaan. Vanteen halkaisija 3 tuumaa pienempi, mutta renkaan ulkohalkaisija alle tuuman pienempi => yli tuuma enemmän ilmaa vanteen ja tien välissä. Jos nuo osoittautuisivat paremmiksi yleiskäytössä, niin voisi sitten siirtyä noihin. Kuvan perusteella näyttivät ihan ok:lta sportpack -levikkeillä eli auton ulkonäkö ei mun mielestä pilaannu. :P

 

Edit: Tietysti ihan tärkeintä on se, että saa mahdollisimman uutta rengasteknologiaa edustavat renkaat alle. Eli kumiseos saisi olla pitävä ja kestävä. A008 on kehuttu. Pidot ilmeisesti kuivalla kelillä kohdallaan, mutta onko sadekelillä hyvät? Ja kestääkö miten arkiajossa? Ei viitsis vaihtaa renkaita joka kesäksi, vaikka ois kuinka hyvät pidoltaan.

 

Mini ansaitsee alleen (käyttötarkoitukseen) parhaat mahdolliset renkaat ja vanteet. Sais vaan vertailutietoa asiasta.

Link to comment
Share on other sites

Kuvan perusteella näyttivät ihan ok:lta sportpack -levikkeillä eli auton ulkonäkö ei mun mielestä pilaannu. :P

 

Jos tarkoitetaan linkissä ollutta violettia autoa niin siinä ei ollut Sportspackit. (Sportspackissa on kiinnitysruuvit piilossa, paitsi Sportspackin esiasteessa saksalaisessa mallissa suunnilleen vuonna 95-96.)  

 

Meitä on moneen junaan, mutta kyllä 10" rengas/vanne-yhdistelmä näyttää ihan järkyttävältä autossa, jossa on Sportspackit. Pyöräaukoissa on tilaa vaikka useammalle 10" vanteelle, nehän hukkuu sinne! Levike on liian massiivinen noin pienelle vanteelle. Takavuosina jommassakumassa brittiläisistä Mini-lehdyköistä oli Sportspack, joka oli laskettu 6 x 10 renkaille ja musta näytti siltä, että joku oli vahingossa asentanut Mini-raukkaan väärät vanteet. Mutta enköhän saanut tästä myrskyn vesilasissa aikaiseksi, voidaan sitten väitellä tästä puhtaasti makuasiasta hamaan tulevaisuuteen...   :D

 

Täytyy kysyä Japanista mitä niillä on tarjota ja mihin hintaan. Ihme, että Englannista ei saa niiden vanteita, mutta japanilaiset onkin enemmän Mini-friikkejä kuin britit. Ainakin Japani-malli maksaa ihan mansikoita, mutta siellähän se ei olekaan auto vaan kulttiesine, jolle ostetaan vain parasta.

Link to comment
Share on other sites

Lisätäänpä myrskyä.

"Oikeessa" Minissä ei mitään Sportspack levityksiä olekaan !

 

No tämä on vain sellaisen 60 luvulle jumittuneen mielipide.

 

Oikeesti kaikki ne on hienoja oli tyyli mikä tahansa !!!

Link to comment
Share on other sites

Oli pakko hakea tähän nyt jonkin näköstä kuvaa ja löytyi Japanilainen mini sportspackeilla ja 10 tuumasilla:

Kuva 1

Kuva 2

 

Ja täytyy sanoa että ulompana noi vanteet saisi olla. Omasta mielestä levike saa mielummin loppua ennen rengasta kuin toisin päin.

Laskeskelin noitten vanteiden hintoja Japanissa niin näyttäis ne 1.8 kg 5x10 vanteet maksavan 190 ja ilmeisesti per kappale.

Link to comment
Share on other sites

Ja täytyy sanoa että ulompana noi vanteet saisi olla. Omasta mielestä levike saa mielummin loppua ennen rengasta kuin toisin päin.

Laskeskelin noitten vanteiden hintoja Japanissa niin näyttäis ne 1.8 kg 5x10 vanteet maksavan 190 ja ilmeisesti per kappale.

Toisaalta, saishan ne olla ulompana niillä 13 tuumaisillakin. Nekin on hieman siällä. Ja jso ajaa pelkillä vanteilla, niin nuo vanteet hukkuun tuonne aukkoon. Muutehan tuossa kai todellakin on vain 1 cm enemmän ilmaa lokarin ja renkaan välissä. Eli rengas ei sinällään tuonne aukkoon huku? Jeps, rupesi kiinnostamaan. Luulisi vaikuttavan noiden jollain tavalla ajettavuuteen ja ajajalle tärkeämpää on se ajettavuus kuin ulkonäkö. Nuo jos saa 1-2 cm ulommaksi tulevalla vanteella, niin vois olla tietysti vilä hauskempi. Mulle kelpaisi tuollaisenaan. Ja tuolla hinnalla. Mutta (kullattu) tykkivanne vielä mieluummin... :P

 

P.S.: Oikeeta Miniä ei käsittääkseni ole olemassakaan, koska kaikki tuntuu haluavan, että oma Mini on erilainen kuin kellään muilla. Tuon tyyliä varmaan kunnioitetaan sportpack -levikkeillä. Samantyyppinen auton linjoihin sopiva pyöreys tuntuisi olevan. Alkuperäinen ja oikea Mini lienee sellainen, ettei siinä saa olla turvavöitä (turvatyynyistä puhumattakaan), veden pitää vuotaa autoon solkenaan sateella, pienin mahdollinen kone, kapeat renkaat, jne. Ralliversiot ei ole siis enää "oikeita" Minejä... ;D Toisinsanoen, kaikilla on oma oikea Mini. Mulle se lienee Rally Trophy rallisimulaattorin punainen Mini, jolla tuli ajettua niin paljon, että päädyin ostamaan sellaisen sitten arkiajoonkin... :o

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa noi kevyet vanteent 12 tuuman jarruille näyttäis olevan aika reilulla ET-10llä jolloin niitten tietojen mukaan leveys tulisi olemaan 154 cm. Tossa kuvassa on varmaan normaalimpi ET. En tiedä paljonkos on sportspack minin kokonais leveys.. Varmasti vaikuttavat ajettavuuteen kun 13" vanne painaa varmaan 6 kilon pintaan niin vetävillä pyörillä on 8 kiloa vähemmän massaa kiihdytettävänä ja jousittamaton massa vähenee todella paljon.  Renkaiden painoerosta en osaa sanoa mitään.

Link to comment
Share on other sites

Itse asiassa noi kevyet vanteent 12 tuuman jarruille näyttäis olevan aika reilulla ET-10llä jolloin niitten tietojen mukaan leveys tulisi olemaan 154 cm. Tossa kuvassa on varmaan normaalimpi ET. En tiedä paljonkos on sportspack minin kokonais leveys.. Varmasti vaikuttavat ajettavuuteen kun 13" vanne painaa varmaan 6 kilon pintaan niin vetävillä pyörillä on 8 kiloa vähemmän massaa kiihdytettävänä ja jousittamaton massa vähenee todella paljon.  Renkaiden painoerosta en osaa sanoa mitään.
Mulla on tiedossa tämmöiset tekniset tiedot sportpack Minille:

Leveys: 1528 mm (kori) / 1550 mm (peilien kohdalta)

Raideleveys: 1280 mm (edessä) / 1250 mm (takana)

 

Raideleveys on 4 cm enemmän sportpackin kanssa kuin ilman (vanteiden alla 2 cm palat).

 

Edit: 154 cm leveä, jos on renkaan leveimmältä kohdalta/vanteesta, niin voisi ihan hyvin olla katsastuskelpoinen. Ja hyvännäköinen. Luulisi olevan myös salonki...eiku...autoslalom -kelpoinen :P

Link to comment
Share on other sites

Kuvan perusteella näyttivät ihan ok:lta sportpack -levikkeillä eli auton ulkonäkö ei mun mielestä pilaannu. :P
Ainakin Japani-malli maksaa ihan mansikoita, mutta siellähän se ei olekaan auto vaan kulttiesine, jolle ostetaan vain parasta.
Taidan olla japanilainen. ;) Toisaalta, mulla on se käsitys, että joku ~100% robotin tekemä perus-corolla se vasta mansikoita maksaakin. Eikö ihan tavalliset pienet perheautot maksa Suomessa 30te? Ko. hinnallahan saa parikin kappaletta kohtuu paljon käsityötä valmistuksen yhteydessä vaatinutta Miniä (toki hieman ajettuna - täysin korkkaamattomia saa yhden ja jää rahaa vuoden ajoihin). Onko todellinen Minin ystävä sellainen, että on valmis maksamaan tavallisesta perheautosta 30te, mutta Ministä ei voi maksaa tonnia enempää... :'( Jaa-a, enpä halua tuohon tilanteeseen koskaan päästä, että maksaisin tavallisesta/yleisestä automallista enemmän kuin harvinaisesta. Mieluummin toisinpäin. Tosin, mulla oli alunperin Miniä ostaessa hieman kummallisi kriteereitä - Minin vaihtoehdot oli tyyliin tyyliin Jeep ::), Golf VR6 ;D, Superb :o,... Kaikki vaihtoehdot oli 2x hintaisia Miniin verrattuna, mikä lopulta käänsi valinnan sinne, minne pitikin. Mulle Mini oli siis halvin (varsinkin käyttökuluiltaan), koska ei tullut mieleenkään valita samanhintaisia (yleisiä) pikkuautoja (Corsa, Punto,...). Ja minimihintabudjettini autolle oli 10te. Seuraavan (eli kakkosauton eli talviauton) minimihinta lienee 20te. Tällähetkellä mielessä pyörii vaihtoehtoina FiestaVan (uusi), Focus ST/RS (vähän käytetty/uusi), smart roadster (mahdollisimman uusi),... Heh-heh, itseni tuntien, talviautoksi saatan valita isolla todennäköisyydellä avoauton... :-X

 

Japanissa Mini varmaan maksaakin jopa enemmän kuin corolla. Suomen hinnat on kuitenkin asia erikseen. En voi uskoa, että japani-varustettu Mini maksaisi vaikkapa saman kuin uusi MINI COOPER S...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...