Jump to content

Takapyörien laakerit


Sjannis

Recommended Posts

Minulla oli sama tilanne, oikea kiristysmomentti veti pyörän niin tiukkaan että sitä sai pyöritettyä vain työkalulla navan pulttien välistä kääntämällä, paljain käsin ei pyörinyt..Otin puoli kierrosta mutteria auki ja nyt navat pyörii nihkeähkösti mutta helposti...Kai motonetin laakereissa on mitat toleranssin yläpäässä

 

Nyrkkisääntönä voi kai pitää että pyörä pitää pyöriä yhden käden voimalla. Nihkeästi (sillä kyllähän uuden stefan huulikin vähän vastustaa) mutta helposti...

Link to comment
Share on other sites

no tota viisaat varmaan osaa vastata tähän tarkemmin mut ainakin noissa kartiorullissa ne mutterit pitäis vetää juuri nipinnapin niin tiukalle että pyörissä ei ole klaffia. Tällöin mielestäni pyörien pitäisi pyöriä suht kevyesti. Ainakin mulla jos ne vetää siihen annettuun momenttiin niin pyörät tuskin pyörii.

Link to comment
Share on other sites

..ja monet pitävät ohjenuorana sitä että mutteri kiinni ilman työkaluja...sitten kun sormista loppuu voima, työkalulla kiristetään seuraavaan kruunumutterin reikään ja sokka siihen...

 

Pääasia varmaan on se että klappia ei ole, ja että pystyy yhdellä kädellä helposti pyörittämään napaa. Sitten kun siinä on rengas kiinni, ja jarrurummut paikoillaan niin se rengas pyörii silti omalla painollaan helposti...

 

jos se jumittaa niin sitten on jotain mennyt väärin...

Link to comment
Share on other sites

Se takapyörän laakerien momenttiarvo pätee lähinnä tavallisille kuulalaakereille, millaiset tavallisissa Mineissä normaalisti oli! Nythän on myynnissä vain kartiorullalaakereita.

Laakerit kiristetään niinkuin "normaaleissakin" autoissa. Ensin kiristetään kiinni asti ja siitä löysätään niin että pyörii kevyesti!, eikä ole välystä. Laakeri ei saa "jyristää" pyöritettäessä ;).

Etupää on sitten eri juttu, kun on "vetopäästä" kyse. Siellä välys on haettava välirenkaan vahvuudella.

Link to comment
Share on other sites

Kartiolaakereilla tosiaan ei missään nimessä tuohon alkuperäiseen momenttiin! Todennäköisesti ei kesääkään kestä kun leikkaa kiinni.

 

Klappia saa olla paljonkin ennenkuin haittaa toimintaa, ensimmäisenä ongelmana ei tule laakerin vaurio liiasta klapista, vaan stefan vuotaminen. Omasta mielestä noin pienissä kestovoidelluissa laakereissa pitää pieni välys jäädä, esikiristystä ne ei oikeen tuppaa kestämään.

 

Mutta ehdottomasti, mielummin klappia kuin tiukat.

Link to comment
Share on other sites

Kartiolaakereilla tosiaan ei missään nimessä tuohon alkuperäiseen momenttiin! Todennäköisesti ei kesääkään kestä kun leikkaa kiinni.

 

Klappia saa olla paljonkin ennenkuin haittaa toimintaa, ensimmäisenä ongelmana ei tule laakerin vaurio liiasta klapista, vaan stefan vuotaminen. Omasta mielestä noin pienissä kestovoidelluissa laakereissa pitää pieni välys jäädä, esikiristystä ne ei oikeen tuppaa kestämään.

 

Mutta ehdottomasti, mielummin klappia kuin tiukat.

 

Näin juuri, eli hienoinen/olematon klappi sinne kuuluu kartiorullalaakereilla.

Link to comment
Share on other sites

Valitettavaa on että moni katsastusmies tietää autoista yhtä paljon kuin minä lehmän lypsämisestä, teoria on tuttu paperilla mutta käytännöstä ei hajuakaan. Itsehän tunnen alan aika hyvin ja tekijät sillä, koska itsellänikin on moiset paperit. Jos euron olisin joka kerta saanut kun valitetaan takapyöränlaakerin välyksestä tai VAG-autojen mcpherson etupääntuennan klapista niin olisin rikas mies.

 

Kerran meni oikeen tappeluksi erään katsastusmiehen kanssa tuosta volkkarin etuiskarin yläpään välyksestä (rakennehan on semmoinen että rengas ilmassa kumituki putoaa muutaman millin-sentin alas ja klappia tulee tietty). Myönsi puolivälissä että ei hän siitä vikaa merkkaa, mutta korjata täytyy. Mutina loppui vasta kun sain tutumman vanheman/enemmän tietävän katsarin siihen auton viereen selittämään että klappia on, ja niin kuuluukin olla.

 

Toivottavasti lähitulevaisuudessa katsastusmiehen koulutusvaatimukset muuttuu. Esim 10vuotta kokemusta autokorjaamosta antaisi ihan toisen potenssin tekijöitä alalle.

 

No karattiin taas aiheesta paljon... Mutta jos se katsastusmies huomauttaa teitin takapyöränlaakereiden välyksestä, niin oikaiskaa asia.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...