Jump to content

Tyhjäkäynti heijaa kylmänä


j4nne

Recommended Posts

Morjens,

 

elämäni ensimmäinen mini tuli pihaan ihan heräteostoksena...

aivan loistava hyväntahdonlähettiläs tuo auto. ihmiset hymyilee ja osoittelee sormella. Tosin voi ne nauraa meikäläisellekin, että läski osti liian pienen auton :)

 

noh... murheitakin tässä autossa tuntuu olevan ja tuloillaan.

aloitetaan siis helpoimmasta?

 

Auton tyhjäkäynti seilaa kylmänä, käy ihan sammumisrajalla kunnes korjaa käyntiä ja pysyykin käynnissä. lämpimäksi kun koneen saa niin käynti tasaantuu nätiksi.

 

Mistä lähteä omituisuutta korjaamaan, ideoita otetaan vastaan.

 

Ja autohan on -93 1275spi motilla oleva rover mini cooperi.

 

Link to comment
Share on other sites

Imuvuoto, väärinsäädetty kaasuvivusto tai yksi pääte palanut ohjainlaitteesta mikä ohjaa tyhjäkäyntimoottoria (tosin tuo palanut pääteaste yleensä oireilee siten että kierrokset jumittaa liian ylös). Taikka jos joku on käynyt koskemassa tyhjäkäyntimoottorin säätöä niin se sekoittaa myös järjestelmän, siihen ei saa koskea ellei ole olemassa testeriä millä sitten nollataan se säätö oikeaksi.

 

Kaasuvaijerin pituus pitää säätää niin että tuo keskellä oleva rauta on haaurkan keskellä:

DSCF1306.jpg

 

Tohon ylempään vivuston säätöruuviin sitten ei saa koskea, se on tosiaan esisäädetty ja asetus talletettu ECU:lle.

Link to comment
Share on other sites

Ja ne alipaineputket kannattaa tutkia, jos niitä ei ole vaihdettu -> erittäin todennäköisest alkaai vuotaa.. ja on sitten pienestä kiinni :) osa oli pvc putkea nissä tuskin on vikaa ja kulmat on kumisia. MikaJ osas antaa samaisen oloiseen vikaan sillonkin hyvin vinkkiä näiden osalta. Oon itse ne kaikki uusinut. (Jatkoa ajatellen ainakin jos tuolla säädölä nyt selvisit)

Link to comment
Share on other sites

Joo, ne alipaineletkut sekä fuel trap voi hyvinkin vuotaa, toki jos joku vuoto on siellä päin niin se näkyy sitten heti seoksissakin ja päästötestissä. Roverin MEMS ruisku on todellä hyvää tekoa, joka myös aiheuttaa usein ongelmia sitten vanhemmiten. Se toimii todella hyvin vaikka puolet anturitiedoista uupuu tai tulee virheellistä tietoa. Vikavaloa kun ei ole, niin siinä kohtaa kun tulee selkeää oiretta saattaa olla monikin osa rikki. Suomessa ei hirveästi ole testereitä millä tuohon MEMS:iin pääsee kiinni, joka aiheuttaa oman päänvaivansa. Brittien Ebaysta ostin omani, Sykes Pickavant on mm yksi merkki millä on oikeat palikat niin SPi kuin MPi Mineihin.

 

Ei tämänkään nyt pitäisi tehdä mitään kylmäkäynnillä kierroksien humppaamista, mutta laitetaan kuitenkin yksi jippo mitä ei ole vaikea kokeilla. Se Fuel trap ei oikeen 100% varmuudella toimi minkä kautta alipaineletku menee ECU:uun, on mahdollista että polttoainetta pääsee ECU:n paineanturille. Tehtaan ohje tämmöistä ongelmaa varten on että ECU otetaan irti ja laitetaan lämpöpatterin viereen 24h ajaksi. Oireet tuon ongelman kanssa on lähinnä kaasunvasteessa, epäröintiä kun painaa tallan pohjaan. Testerillä pitäisi nähdä helposti että paineanturi ei reagoi riittävän nopeasti imusarjan paineenmuutoksiin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...