Jump to content

Kytkimen säätö?


soppa

Recommended Posts

Hei pystyisikö joku heittää lennosta säätö-ohjeet, ei millään muista kaikkia juttuja ja kirjan ääreen ei pääse hetkeen. Nyt kun kone ja kytkin on oleutunut ja hakenut paikkansa niin haluaisin, että kytkin ottaisi hiukan ylempää kiinni. Eli miten päin piti säätää? nyt meinaan ottaa niin alhaalta, että verhoilua ei voi kuvitella polkimen alle.

Link to comment
Share on other sites

Kytkin on luonnollisesti hyvin ilmattu ja perussäätö kykinkopan päässä (iso mutteri)OK.

Ota kytkinvivun palautusjousi irti ja vedät kädellä kytkinvipua ulospäin niinpaljon kuin saat. Siinä asennossa säädät rakotulkilla kytkinvivun ja rajoitinruuvin välin 0,5 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mites toi "ison mutterin" säätö meni? Eikös silläkin ole suuri vaikutus säätämisessä, että kuinka ylhäältä tai alhaalta kytkin ottaa? Eli ongelma on se, että ykkönen ja pakki on hankala saada helpolla silmään paikallaan ollessa --> joten luulisi, että kytkin pitäisi saada irrottaan enemmän.. eli miten säätäisin?

Link to comment
Share on other sites

Omista peleistä ja jostain kavereiden autoista olen heittänyt koko ison mutterin menemään ja katkonut kierteisen tapin pois kummittelemasta. :o

Jos mutteri on loysällä niiin ei sieltä saa lisää pituutta varren "työntämiselle". Eiks vaan?  8-)

Kun olen ilmanut kytkimet hyvin on yleensä säätö tuolla 0,5 mm välyksellä riittänyt.

Jotain ongelmia on ollut joskus, varsinkin siinä kytkimen työsylinterin letkussa, mädäntynyt ja tällöin ei palauta kytkintä, tällöin yleensä kytkin herkästi luistaa ja on ollut vaikea ilmata.

Onko sinulla vakio vauhtipyörä ja vastinlevy ja ilmeisesti massa levy jousittamaton tai jousitettu. Jossain teräs ja alumiini vauhtipyörisssä on tullut vastaan ettei vastinlevy ole tullut tarpeeksi pitkälle jolloin asetelman ja vastinlevyn väliin on joutunut laittamaan korokkeen(rikan). Tämähän taas johtuu vauhtipyörän kytkinpinnan korkeus erosta asetelman vastineeseen. :(

Oletko kokeillut pumppaamista? Kummeneeko kytkin? Irrottaako paremmin. Millä tavalla ilmaat?

Olen myös tehnyt, jos olen halunut kytkimen irrottamisen eri paikkaan, siten että olen jatkanut työsylinterin tankoa hitsaten tapin päähän "jatkoa" kerran myös olen tehnyt sen tangon kokonaan säädettäväksi pituuden suhteen. :D

Näihin asioihin vaikuttaa suurin piirtein kaikki liikkuvat osat liittyen kytkimeen, sylinterit, työsylkyn paikka, tanko, vipuvarsi, vipuvarren reiän kuluneisuus, vipuvarren tapin kuluneisuus, painelaakeri, paineasetelma, vauhtipyörän paineasetelman vastine, vauhtipyörän keskiön kuluneisuus. Varmaan vielä jotain jäi mainitsemattakin :-/

No tulipa tarinaa toivottavasti joku vielä ymmärtääkin ::) :-[

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...