Jump to content

Ääni/vesieristys minissä


TJS

Recommended Posts

Olen tässä pitkin kesää tilkkinyt tuota miniäni, jotta vesi pysyisi oikealla puolella ikkunoita ja peltejä. Tuohon vedeneristykseen olen käyttänyt sikaflexiä ja massaa, koska suurin osa vuodoista oli hitsaus saumoissa, läpivienneissä ja ruuvinreijissä.

Nyt kun vesi homma on vihdoin hanskassa, niin olisi aika äänen suhteen tehdä jotain. Mitä olette käyttäneet äänieristyksessä siellä tuli/rintapellissä? Ihanko vaan ne alkuperäiset palaset vai onko jokin muu paremmin eristävää vai samaa ainetta isommalle alueelle. Ja mitä siihen mittarin taakse vois laittaa kun sieltä tuntuu tulevan kauheimmat imuäänet sisään.

Link to comment
Share on other sites

Mitään äänieristyksiä! Ne lisää vaan painoa ja tuppaa tuomaan ongelmia muassaan (polkimet ei me pohjaan asti yms.) . Tossa mittarin takana vois toimia joku paksuhko notkea kumi parhaiten, ei olis niin paloherkkää ja kumi imee ääntä aika hyvin.

Link to comment
Share on other sites

empä oo vielä nähny ainuttakaan miniä joka olis saatu vaimennettua edes 80-luvun yleisimpien autojen tasolle. Joskus kokeilin huvikseni eristää ensin bitumilla koko pohja/paloseinä jonka päälle parhaimmillaan 3cm kerroksen noisetekin teollisuuskäyttöön tarkoitettua äänieristettä. (duunista saa ilmatteeks). Painoa kertyi varmasti tarpeeksi ja äänet ei muuttuneet sen vertaa että kannatti mitään kunnon soitinta sisään edes harkita.

 

Tuon kokeilun jälkeen ei mineissä ole ollut eikä tule olemaan mitään äänieristettä missään. Ylimääränen paino pois.

Link to comment
Share on other sites

En mä siitä painosta niin välitä, sais edes vähän ääni pienemmiksi. Ois kiva kuulla mitä muksut takapenkiltä yrittää sanoa. Isäni veneessä ollaan aikoinaan käytetty myös tuota bitumi pohjaista eristys mattoa, kun siinäkin oli pirskaleen kovat äänet kans. Pitänee kokeilla sitä alkajaisiksi.

Gummi matto vois tosiaan olla siihen reikään ihan ok. Pitää "lainata" sitä duunista himpun verran ja kokeilla.

Mikähän tosta ministä tekee niin mahottoman kova äänisen sisältä. Kun sillä joku muu ajaa ja ite on ulkopuolella niin ei siinä niin kovat mekkalat ole ulos päin, ihan mukavat pörinät vaan. Voisikohan osa syyllinen olla raitisilmakanavat? Niistähän rengas ja konehuone äänet pääsee aika esteettä sisään?

Link to comment
Share on other sites

mulla on äänieristettä lattiassa ja kojelaudan verhoilun takana ihan v..tusti....huutaa silti aika sairaasti...eli eipä äänieristeet juurikan melua poista,ehkä vähän ääntä "pehmentää"......Mutta eikös se möykkä kuulu lajin luonteeseen.... :)

 

Kun haluan hiljaista kyyttiä ajan käyttöautolla....

Link to comment
Share on other sites

Mulla on sitä mekkalaa jo ihan 80Km/h vauhdissakin aika paljon, eikä tuo ees kulje 120 kuin jyrkässä alamäessä  ;).

Vai katto sen niin kovaääniseksi tekee??? No eipä ois ikinä itelle pälkähtäny tollanen päähän. Motonetissä oli jotain 14 muistaakseni rulla sitä vihertävää huopaa jota lattiassa oli (ainakin mulla). Sit oli tummempaa jossa oli bitumia vielä kerros huovan päällä sitä ajattelin seuraavalla kerralla ostaa, oisin ottanut heti, mutta tuli vasta kotimatkalla mieleen että se ois varmaan paremmin vaimentavaa. Huomenna pitäis alkaa eristeleen tota kopperoa, saas nähä kuin käy, Ainakaan huonommaksi ei voi mennä.

Link to comment
Share on other sites

Äänihän kulkee hyvin Minissä koska rakenteissa on paljon kotelorakenteita.Ja koska koteloita ei ole "lokeroitu" paljoakaan pitkilläkään matkoilla niin äänet kulkee hyvin niissä.Uusissa autoissa äänien kulkeutuminen katkaistaan koteloissa väliseinillä... Joita jossain helmoissa voi olla useita. Ulkopuolelle koria voi myös kiveniskumassalla saada hieman edistystä asiaan.Sisälokarit ainakin edessä auttaisi asiaa varmasti.

Muutenkin auton koko vaikuttaa äänimaailmaan,isommat autot on aina niitä hiljaisimpia. Esim. mersun s-sarja,bmw:n 7-sarja,audin a8 jne..

Link to comment
Share on other sites

Jätetään ne urtsut vaan talonrakennus hommiin, ja pysytään minissä massa linjalla. Sen huomasin tuossa aiemmin kesällä, että rengas ääniä sai jonkinverran pois kun massasin lokasuojat sisältä hyvin. Homman ainoo hankaluus oli puhdistus, joka oli työlästä ja likaista.

Harmillista kun iltavuoro niin ei pääse auton kimppuun kun aamuisin ja sitten sen taas tarvii olla ajokunnossa klo 14 mennessä jotta pääsee töihin. Ei kauheena edisty päivässä, vaikka halua olisi tehdä vaikka kuin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä rupes mini hiljeneen, en laittanut sitä bitumieristettä, vaan sellaista foliopintaista 1cm vahvaa liimapintaista äänieristettä. Ostin sen kylläkin muuhun tarkoitukseen, mutta olisi ollut tosi kova homma laittaa sitä bitumia, kun vertaa tuohon jota sai leikattua saksilla eikä tarvinut lämmittää että taipuu yhtään. Harmittaa kun en älynnyt ottaa kuvia, ja nyt on jo pahvit ym. paikoillaan. Oli aika hieno minin etuosa kun kiilsi kuin papin kalju 8-).

On se kumma miten paljon voi vaikuttaa tollanen toppaaminen, vauhtikin nousee ihan vahingossa aina liki satasta, kun ei meluvauhdinrajoitin enää pelaa  :D. Eikä lattiassa ole edes mitään mattoja/huopaa.

Kyllä nyt passaa päästellä pitempiäkin matkoja.

Link to comment
Share on other sites

Nimestä en tiedä muuta kuin, että se on äänieristettä. Putiikki on motonet, ja hinta 14 per pala, joka on noin 1/2 neliötä. Se on sen 1cm paksua, jossa toinen puoli on foliota ja toinen puoli liimapintaa. Itellä ei ole kuin kaksi palaa, mutta se ei riitä sinne tulipeltiin kokonaan, eli kolme palaa riittää hyvinkin jos joku meinaa kans laittaa. Itse joudun hakeen vielä yhden palan, samalla otan lattiaan sitä huopaa jossa oli bitumi toisella puolella. Pitää kokeilla miten se pelaa, niin ei jää vaivaamaan mokoma asia.

Link to comment
Share on other sites

Mä askartelin kanssa siitä foliopintaisesta äänieristeen kojelautaan mittarin ympärille ja bitumipohjaisesta sitten etupyöränkoteloihin ja alas. Lisäksi laitoin äänieristysmaton. Ero oli kyllä huomattava. Siis ekan kesän. Täksi kesäksi laitoin kartiomallisen ilmansuodattimen joka tietysti pitää melkoista puhinaa. Lopputulos pyöreä nolla, heh.

 

Täytyy ensi kesäksi koittaa eristää sitä tulipeltiä moottoritilan puolelta, just siinä mittarin kohdallahan mulla ei ole nyt mitään ja ilmaputsarin ääni tulee suoraan läpi. Satasen vauhdissa alkaa melko reippaasti **tuttamanaan  :) .

Link to comment
Share on other sites

Mulla on sitä mekkalaa jo ihan 80Km/h vauhdissakin aika paljon, eikä tuo ees kulje 120 kuin jyrkässä alamäessä  ;).
No, sitten äänten lähde ei voi olla moottori, vaihdelaatikko, tuulen suhinat vaan jotain aivan muuta. Ainakaan MPi:ssä ei suunnilleen tyhjäkäynnillä ajaessa saa melua muuten kuin avaamalla ikkuna sopivasti raolleen, laittamalla stereot täysille ja pistämällä lämmityslaitteen puhaltamaan. Eli autossa on jotain vikaa selvästikin.

 

Edit: Vai oisko sittenkin noin 2000 tunnin istuminen Minin kyydissä vajaan 5 vuoden aikana tehnyt tehtävänsä ja olen puolikuuro?  :o

 

Noissa uudemmissa Mineissä on perävälitys todella paljon harvempi ja renkaan halkaisija suurempi = pienemmät kierrokset samassa vauhdissa ja pienempi sisämelu eli niiden vertaaminen hiukan hankalaa. Vertailun vuoksi perävälitys 850cc 3,76:1 ja uudemmat minit (SPI, MPI) 3,1:1 , 2,96:1 ja jopa 2,76:1 .

Link to comment
Share on other sites

Mä askartelin kanssa siitä foliopintaisesta äänieristeen kojelautaan mittarin ympärille ja bitumipohjaisesta sitten etupyöränkoteloihin ja alas. Lisäksi laitoin äänieristysmaton.

Mitä mattoa laitoit?

 

Minä askartelin siitä folio hässäkästä myös etupyörän kotelot. Illalla pikku hitsaus ja sit pitäis olla aika vesitiivis mini. Täysin tiiviiksi tuota ei taida saada ikinä, mutta minun pikkunen rupee oleen jo lähellä tiivistä ja hiljaista.

Link to comment
Share on other sites

Jenkkilässä PRO rakentelijat (Foose, Trepanier, etc. ) ovat käyttäneet Dynamat nimistä kamaa, sitä on eri sorttista eri kohteisiin. Yhteistä on tietenkin ruotonen hinta mutta pitäis ihan oikeasti toimia.

 

http://www.autostudio.fi/advanced_searc ... ds=dynamat

 

Mulla on Clubissa 2.95 väitys, ahdin ja aika paljon (halpaa) Motonet/Biltema tarrakiinnitteistä alupintaista eristysmattoa. Ei se ole silti mikään superhiljainen mutta matkanopeuksilla siedettävä. Jos auton malttais vuorata kunnon kamalla ympäriinsä niin saishan sitä parannettua mutta ihmeitä ei tod. näk. saa aikaan.

Link to comment
Share on other sites

Olimme joskus,taaas kaaauan sitten, kaverin kanssa Saksan reissulla Clubman Minillä, johon oli nostettu silloinen rataminin 1300:nen moottori kilpurista reissua varten, jotta matka joutuisi :). Siitä reissusta voisi sanoa, että meteli kyllä maksimoitiin! Ei ollut minkäänmoisia mattojakaan lattiassa,pelkkä pelti ja Weberi korisi eristämättömän rintapellin takana. 320 asteinen supersprintin nokka ja melkein suora putkisto. Samoilla silmillä ajettiin Saksasta Tanskan kautta Tukholmaan ja joka rajalla jouduttiin tullimiesten kynsiin 8-)

Ja myöhästyttiin lautalta. Korvat soi ja pää humisi viikon jälkeenpäin!(voi johtua tosin reissun muistakin rasituksista?) IMM 90. Nuoria kovia jätkiä 8-)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...