Jump to content

SU HS4 säädöt ?


Juki01

Recommended Posts

Moroo, pitääkö kaasarin seossäätö tehdä lämpimällä vai kylmällä moottorilla ? Vai onko väliä ?

 

Nyt on jostain syystä sellainen ongelma että kun saan kylmällä koneella kaasarin säädöt "kohdalleen" niin kun kone lämpiää ei oikein toimi - ja päinvastoin ! Vaimentimen öljyt ok.

 

Esim. kun säädän seoksen lämpimällä koneella, ja kun seuraavan kerran käynnistää kylmänä niin käy kyllä tosi rikkaalla... eli vinkkejä kaasarin säätöön otetaan vastaan !

Link to comment
Share on other sites

Lämpimällä koneella luonnollisesti, kylmäkäyntiä sitten säädetään lisärikastimen käytöllä, elikkäs kansanomaisemmin ryypyllä. Sitähän ei kuulu aina vetää täysille, vaan ulkolämpötilan mukaan haetaan oikea kohta. Kannattaa tarkistaa että vaijeri ja vivut liikkuu hyvin, ettei se jää kanittamaan suutinputkea.

Link to comment
Share on other sites

Juu, sieltä suutinputken alapään männästä se syy löytyi, se kanitti ja ei oiennut kuin puoliväliin asti...

 

Vaimentimen öljykin oli liian jäykkää, vaihdoin ohuempaan ja nyt toimii paremmin... pitää vielä tehdä loppusäädöt suuttimen säätöruuvilla, yläkierroksilla meno vähän "hyytyy". Ryyppyyn ei tarvitse koskea edes kylmänäkään, käy vähän runsaalla liemellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Mun kaasutin on jumitellut koko minulla olo ajan, kierrokset jää huutamaan noin 1300rpm, kun normaalisti löysää kaasun. Jos taas löysää kaasun niin että poljin läsähtää ylös niin kierrokset tippuu normaaliin. Kierrokset saa laskemaan myös kun hiukan lipsuttelee kaasupoljinta. Olen laittanut kaasariin korjaussarjan jossa oli suunnilleen kaikki uudet osat, myös se kaasuläppä ja akseli. Vikaa etsiessäni huomasin, että kun kiristän sitä läppäakselin päässä olevaa kiristys mutteria jonka takana on myös palautusjousen ja kaasuvaijerin vivut, niin se rupeaa jumittamaan entistä isommille kierroksille. Toisin sanoen , kun kiristää sitä mutteria niin se vetää akselia ulospäin ja väännättää läppää auki. Kun sen taas jättää löysemmälle, että läppä ei jumita, niin sitten vivut jää löysälle ja taas sama homma, kaasu jää hiukan päälle, koska ne vivut pääsee linksahtamaan hieman vinoon.

Onkohan tuo kaasari jo kaatiskamaa, vai olenkohan minä kasannut sen jotenkin päin honkia. Tuo oma moka voi olla kyllä todennäköinen, mutta onko muilla samanlaisia onkelmia HS4 kanssa. Olen myös laittanut vahvemman palautus jousen, eikä sillä ollut mitään vaikutusta.

Eihän tuo iso vika ole, mutta noloa kun kone mölisee kuin kiimainen mullikka, kun marketin pihasta on lähdössä.

 

Ps. toivottavasti joku ymmärtää mitä yritän selostaa.

Link to comment
Share on other sites

Tuntuisi että sulta puuttuu jotain osia välistä? tai joku kasausvirhe läpänakselissa ja vivuissa?

Kyllä se oikeilla osilla ja kasauksella toimii ihan OK.

Jos löytäisit jostain pitelemättömän vanhan kaasarin malliksi mitä siellä pitäisi ja miten olla. Tutki "räjäytyskuva" tarkkaan.

Link to comment
Share on other sites

Räjäytyskuvaa kattelin ja löysin sellasen ainakin missä on vaan yksi vipu, johon tulee yläkautta se kaasuvaijeri ja samaan kiinnikkeeseen se palautusjousi --> http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/tuneup/hs4idle.gif

Minulla tulee vaijeri erilliseen kiinnikkeeseen ja alapuolelta. Kaasutin on toi --> http://www.sucarb.co.uk/ExplodedImageCl ... ctId=11176 (ainakin toi AUD679 lukee mun kaasuttimessa)

Oiskohan sitten vika siinä, että on se erillinen kaasuvaijerin vipu, joka tulee siis sen saman mutterin alle, mutta jousivivun vastakkaiselle puolelle. Toisaalta se vaijeri ei minulla yltäisi yläkautta, eikä siinä pellissä ole kuin yksi paikka vaijerille. http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/fuel/hs4typ.gif tuossa kuvassa  numero 5 on se mitä minulla ei siinä pellissä ole, vaan se on siellä kaasarin alle yltävässa osassa sitä peltiä. Onko muilla tollanen kuin tossa kuvassa on??

Link to comment
Share on other sites

Laitoin hankintaan (osto ilmoitus) sellasen pellin missä ne vaijerit tulee yläkautta, jos sen sillä sais pelaan mukavasti, niin ajelu ois taas mukavampaa. Luulisi noita jollain virittäjällä jääneen varaston perälle.

Jotta ei kun kaikki kaiveleen varastoja  8-)

Onkohan tuo mikä mulla on ihan orkkis minin osa, onko jollain tietoa??

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Mulla ois semmonen ongelma kaasuttimen kans, että suutinputki rupeaa jumittamaan samalla kun kiristän kaasuttimen päällä olevan öljykopan, varaosakuvien mukaan tähän väliin ei tuu minkäänlaista tiivistettä, mutta ongelma poistuis varmaanki ohuella tiivisteellä? Jotain vikaahan siinä tieten on kerta ei ilman sitä luista kunnolla, osaisko joku neuvoa mikä sen vois tehä? Muutkin kaasarin säätöneuvot ois tarpeen, sekä kuinka paljon sitä öljyä pitäis laittaa sinne?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...