Jump to content

Aloittelijan kysymyksiä


-kapa-

Recommended Posts

Sain viimein talliini projektin, Morris Mini 1000 -72.  ;D

Aloittelin pohjan kunnostuksen ja huomasin että runkonumeroa ei ollutkaan siinä pelkääjän puolen lattiassa?? näyttäisin kuitenkin siltä että lattia on alkuperäinen, onko tämä mahdollista? missä muualla numero voisi olla? ???

Kun olen puhdistanut ja hitsannut pohjan mitä maalia suosittelette siihen?

Link to comment
Share on other sites

siinä lattiassa sen pitäsisi olla ( joko päistään kiinni olevalla pellinpalasella ) tai sitten se voi olla (uusimmissa ainakin on) nokkapellin ja tuulilasin välissä olevaan pelliin lyötynä... Nämä minä tiedän... Itse laitoin happomaalin, sen päälle maalatessa kannattaa varmistaa että maali kestää sen happomaalin siellä alla.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa etukäteen tarkistaa sieltä mistä maalit ostat että mikä pohjakama käy minkäkin kanssa. ettei tule yllätyksiä kun vedät pintaa siihen..menee silloin aika paljon uusiksi ;)

Tai jos et et itse maalaa niin käy kysymässä maalarilta jolle viet että mitä se haluaa/suosittelee pohjiksi..

Link to comment
Share on other sites

Lattia ja konehuone niin paksun maalin peitossa että ei ihme jos ei meinaa numeroa löytyä, mutta lattiaa putsasin siitä pelkääjän puolelta (kohdasta jossa kulkevat jäykisteurat) eikä siitä ainakaan löytynyt :-[

Löytyykö keltään omasta projektistaan kuvaa jossa runkonumero on näkyvissä lattiassa tai konehuoneen puolella, saisin tarkan kohdan selville, katsokaas on eka mini jota aloin rakentamaan  :P , jos kuvia löytyy niin mailiin voi laittaa kapa.netti@hotmail.com

 

Onko teillä kokemusta POR-15 maalista?, jos sillä käsittelisi pohjan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mullakin olis tähän osioon kuuluvia kysymyksiä aika kasa.

Aloitteleva ministi kun olen  ;D

Mut jos nyt aloittais yhellä..

 

Mullakin on toi valmistenumero nyt vähän hukassa, sen nyt jostain tongin..

Mutta mites se alumiininen "tyyppikilpi" joka ainakin tossa toisessa (-90) näkyy olevan vasemman etuvalon likellä  (konehuoneen puolella), Niin onko vanhoissa samassa paikkaa?

 

Kun tuo projektikohde on -69 mallin Mini ja siinä on flippikeula, joten sitä peltiäkään ei enää ole :-/

 

Ajattelin vain joskus tulevaa katsastusta että mitähän mahtaa insnjööri tuumaa, kun moinen puuttuu :o

 

Et jos sellaisen tarvitsee, niin mistäs moinen  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Omassa Minissäni oli edellinen omistaja hävittänyt korinumeron lattiaremontin yhteydessä ja katsastukseen vietäessä hylsyhän siitä tuli. Jouduin hankkimaan viimeisimmältä Minin maahantuojalta alkuperätodistuksen tjsp ja sitten kats.miehen kanssa yhdessä tutkittiin vastaako auto todistuksen ja rekisteriotteen tietoja. Kun pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, että auto ja rekisteriote oli pari, jouduin meistämään uuden numeron auton ovipilariin. Aikaa ja vaivaahan siinä meni. Se alumiinilätkä ei ole virallinen korinumero, siitä ei inssi pahemmin perustanut. ainakaan 10 vuotta sitten.

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmissa Mineissä ainoa tehtaan laittama valmistenumero löytyy alumiinipellistä syylarin vierestä. Myöhemmin lätkä taisi siirtyä lukkopeltiin. Meistaukset tuli kuvioon vasta 70-luvulla. Tarkkaa vuotta en tiedä. 60-luvulla meistaus vaadittiin jo suomessa, joten ne on monasti vanhemmissa meistattu maahantuojan tai huoltopisteiden toimesta konehuoneen vinotukipeltiin. Tuo tehtaan tekemä meistaus on löytynyt hanttarin lattiasta. Uudemmista 80- ja 90-luvun laitteista en tiedä mitään.

Link to comment
Share on other sites

60-luvulla meistaus vaadittiin jo suomessa, joten ne on monasti vanhemmissa meistattu maahantuojan tai huoltopisteiden toimesta konehuoneen vinotukipeltiin. Tuo tehtaan tekemä meistaus on löytynyt hanttarin lattiasta. Uudemmista 80- ja 90-luvun laitteista en tiedä mitään.
Mulla on tuulilasin ja konepellin välissä olevan syvennyksen pohjalla, auton keskilinjalla. Tuo selvisi mulle ekassa katsastuksessa. Itse en tiennyt tuota, mutta AUTODATAstahan se paikka löytyi asemalla - onneksi. Sama merkintä on tietysti kirjoitettu myös tuulilasin vasempaan alakulmaan, mutta se ei varmaan Suomessa riitä.
Link to comment
Share on other sites

Kertokaas nyt vielä sitten poijjaat että minkä ikäsiä nää teidän autot on, kun tuntuu löytyvän jokaisella eri paikasta..

Että "tiedän" sitten meistää tohon -69:n oikeaan paikkaan sen numeron.

 

Lattiassa näkyy todella haaleasti jotain, apparin puolella, mutta ei niin selvästi että sais selvän..

Link to comment
Share on other sites

Kertokaas nyt vielä sitten poijjaat että minkä ikäsiä nää teidän autot on, kun tuntuu löytyvän jokaisella eri paikasta..

Että "tiedän" sitten meistää tohon -69:n oikeaan paikkaan sen numeron.

 

Lattiassa näkyy todella haaleasti jotain, apparin puolella, mutta ei niin selvästi että sais selvän..

Ei kai sitä numeroa itse saa mennä meistaamaan? Toisaalta, kukas sen erottaa, onko se itse tehty vai ei...

 

Haynesin kirja ois autossa parkkipaikalla. Voin katsoa myöhemmin kirjasta, jos joku ei ennen sitä löydä linkkiä, missä on lueteltu kaikki mahdolliset paikat tuolle valmistuskoodille. Mulla on 1998 valmistettu. Jotenkin voisin uskoa, että kaikki mahdolliset paikat on nyt jo mainittu.

Link to comment
Share on other sites

Ei kai sitä numeroa itse saa mennä meistaamaan? Toisaalta, kukas sen erottaa, onko se itse tehty vai ei...

 

 

Joo eihän sitä itse saa mennä tekemään uudestaan. Jos pitää ruostevaurioiden/muutosten takia tehdä uudestaan on se hyväksytettävä katsastusmiehellä. Omassa entisessä minissä oli runkonumeron paikkaa muutettu juurikin sen takia ja siihen piti saada inssin hyväksyntä. Tuli rekisteriotteeseen merkintä. Sama koskee myös sitä jos numero laitetaan samaan paikkaan ja inssi sattuu huomaamaan että peltiä on vaihdettu ympäriltä vähän turhan paljon, tästä voi olla seurauksena se että joudut todistelemaan ettei numero ole siirretty vallan muusta autosta. Näitäkin olen kuullut tapahtuvan.

Link to comment
Share on other sites

Lattiassa se mun mielestä on kaikissa noissa vanhoissa peleissä jos niitä ei ole sieltä siirretty. Ja siihen kannattaa kyllä käydä kysymässä inssiltä lupa jos sitä alkaa ite meistämään.

 

Mulla on kyllä useamman kerran nyt viimeaikona katottu runkonumero vaan siitä niitatusta laatasta ;D

Link to comment
Share on other sites

Mulla on kans hukassa ja auto on vm. -69. Moottoritilassa on jokin läpyskä hanttimiehen puolen sisälokasuojan sivussa...ei kyllä ole sama numero sarja joka on rek. otteessa... Mahtaako olla jokin muu numero?

 

 

Jos kyseessä on VIN laatta eli Vehicle Identification Number laatta:

vin001.jpg

niin numeron tulisi olla sama kuin rekisteriotteessa. Jotta paperit ja laatta olisivat samasta autosta.

 

Tämä siis vaan koskee ennen Rover aikakautta olevia minejä. Noissa rovereissa kun on semmoinen iso laatta.

 

Jos kyseessä on Commission numero laatta:

cp301.jpg

niin tämä numerosarja kertoo tarkemmin auton mallista. Tämä tuli vasta MKII miniin.

 

Tässä on Linkki minimanian valmiste numeroitten setvimis ohjeeseen

Link to comment
Share on other sites

67 vuodesta lähtien tehdas meisti alustannumerot repsikan lattiaan, sitä vanhempiin tehtiin numerot Suomessa konehuoneen vinotukeen. Joistain 67 ja uudemmista voi numero löytyä myös tästä konehuoneen vinotuesta, koska katsastuskonttorilla on käsketty aina lyömään uusi numero siihen, epäselvän lattianumeron tilalle.

Jostain 70 luvun loppupuolen ja 80 luvun Mineistä numero voi löytyä muualtakin,esim konehuoneen reunan uran pohjalta.

Mitkään irtoläpyskänumerot eivät kelpaa alustannumeroiksi, vaikka olisivat hitsattu koriin.

Link to comment
Share on other sites

Omassa Minissäni oli edellinen omistaja hävittänyt korinumeron lattiaremontin yhteydessä ja katsastukseen vietäessä hylsyhän siitä tuli. Jouduin hankkimaan viimeisimmältä Minin maahantuojalta alkuperätodistuksen tjsp ja sitten kats.miehen kanssa yhdessä tutkittiin vastaako auto todistuksen ja rekisteriotteen tietoja. Kun pääsimme yhteisymmärrykseen siitä, että auto ja rekisteriote oli pari, jouduin meistämään uuden numeron auton ovipilariin. Aikaa ja vaivaahan siinä meni. Se alumiinilätkä ei ole virallinen korinumero, siitä ei inssi pahemmin perustanut. ainakaan 10 vuotta sitten.

 

Yli kymmenen vuotta vanhaa tietoa täälläkin, mutta jouduinpa minäkin hankkimaan -78-mallin Miniin maahantuontitodistuksen auton aikanaan tuoneesta Sisu Autosta, ennenku oli lupa meistää uutta numeroa ruostuneen tilalle. Todistuksessa ei kuitenkaan muistaakseni ollut kuin auton ulkoväri, koneen numero ja sisustan väri. Sisustan värikin oli jollain mystisellä nimellä, josta ei tullut sen viisaammaksi.

 

Ne riitti katsatusmiehelle hyvin, kun autossa oli alkuperäinen kone ja suht harvinainen vaaleansininen metalliväri (sama kuin -03 Minissäni :)), mutta voipi olla aika kehnoa todistella pelkästään noilla tiedoilla, jos autoa on vuosia varrella muuteltu ja maalailtu  :)      

Link to comment
Share on other sites

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Kyllä peltien koko on kaikissa sama. Rakojen suuruus riippuu paljolti muitten keulan peltien (lokasuojat) sovituksista.

Kun lokasuojia vaihtaa, niin pitää olla konepelti sovituksissa mukana.

Vaikka ei ne tehtaan asennukset/sovituksetkaan aina niin viimesen päälle ole olleet.

Voi olla konepelleissäkin pieniä yksilöeroja.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Mihinkähän menee toinen ryyppyvaijeri? Toinen menee kyllä kaasarille,mutta toinen on irrallaan konetilassa enkä tiedä mihin se vois mennä. varmaan johonkin kaasarille mutta mihin? Kumpainenkin toimii samasta nupista vetäessä.

Vai onko mahdollisesti mennyt jollain joskus vaijerit sekaisin lämpö <-> ryyppy.  

Toivottavasti joku tajuaa mitä yritän selittää. :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...