Jump to content

Austin Mini 850 ja uusi elämä


Minimalia

Recommended Posts

Tuossa viime vuoden pääsiäisenä tuli hankittua vuoden -66 Austin Mini 850 pitkällisen mini-haaveilun tuloksena. Tarkoituksena on tehdä projektikuntoisesta aihiosta hieman rakenneltu mini kadulle. Tämä on minun ensimmäinen autoprojekti, joten kysymyksiä saattaa muodostua jossain vaiheessa projektia. Aloitan tämän keskustelun hieman jälkijunassa, mutta parempi kun ei milloinkaan.

 

Lähtökohtia projektille

-Hieman madallusta

-12” tai 13” pyörät (lokasuojan avarrusta ja levikkeet)

-Turbo metron 4-mäntäiset levyjarrut

-Turvakaaret

-1380 moottori

post-2391-13848035783069_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aloitin purkutyöt kevätauringon pilkistäessä. Purkutöissä ja Minin anatomiaan tutustumisessa vierähti mukavat pari päivää. Käteen jäi kasa osia ja mieleen painui tieto tulevasta, puuhastelun määrän riittävyydestä. Auto on seissyt ilmeisesti vuodesta -80 ladossa, mutta aika on jättänyt koria hellivän patinan :D, mikä tiesi odotettua enemmän puuhastelua peltitöiden parissa. Peltikato ei kuitenkaan tullut yllätyksenä eli osasin kyllä odottaa sitä.

post-2391-13848035786444_thumb.jpg

post-2391-13848035789419_thumb.jpg

post-2391-13848035792366_thumb.jpg

post-2391-13848035795264_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Purkutöiden jälkeen päätin että hiekkapuhallus selkeyttää tilannetta sen verran että ruosteisimmat ja heikoimmat kohdat löytyvät helpoiten. Hiekkapuhallus tosiaan näytti, mitä kaikkea sieltä kitin alta löytyikään. Jotta hiekkapuhallus ja korjaustyöt sujuvat paremmin tein korille grillin mikä helpottaa korin pyörittämistä ja siirtämistä.

post-2391-1384803581594_thumb.jpg

post-2391-13848035832057_thumb.jpg

post-2391-13848035835086_thumb.jpg

post-2391-13848035838046_thumb.jpg

post-2391-13848035840909_thumb.jpg

post-2391-13848035843648_thumb.jpg

post-2391-1384803584654_thumb.jpg

post-2391-13848035849231_thumb.jpg

post-2391-13848035852091_thumb.jpg

post-2391-13848035854883_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Parhaat palat purkutöiden edetessä. Kaikistä vaurioista ei nyt kuvia olekaan. Sisälokasuojat tosiaan on pelastanut paljon, mutta lokasuojat menevät vaihtoon jokatapauksessa. Etulattiapellit ja takahiekkapelti menevät myös kokonaisuudessaan uusiksi.

 

Kyllä noi mainitsemasi joutuu lähes aina ja kannattaakin ovat myös suht. helpotkin vaihtaa, mutta sisälokarit (saattaa) pelastaa paljon suuremmilta töiltä.

Link to comment
Share on other sites

Tutun näköisiä vaurioita, miun -66 projektista löytyi vielä hiukka enemmän tuhoja.Se oli tosin ollut -92 asti liikenteessä ratsupaikkojen ja lasikuidun avulla, sisälokareita ei ollu,joten enemmän tuhoja kolmiopelleissä. Löysitkö yhtään hiiren pesää? Ne suosii penkkejä tai hattuhyllyä. Pitänee jossain vaiheessa laittaa juttua siitäkin, sen tekeminen pääsi vasta viime syyskuussa kunnolla vauhtiin.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla Minin ruostepaikat melko identtisiä vaurioiden suuruudet riippuen tottakai säilytyspaikasta. Voin todeta kuitenkin että suht hyvä yksilö kuitenkin pelleiltään ettei tarvinnut kaikkia lattiapeltejä vaihtaa ja pahempiakin vaurioita olisi voinut olla. Lattia vaati peltiä penkin jalasten alle jonkun verran, mutta se nyt oli perusjuttua. Hiirenpesiä tai jätöksiä ei löytynyt mutta konetilassa oli vaahteran siemeniä ja muita mahdollisen pesäalun tarpeita.

 

Tuosta ollaan edetty siihen vaiheeseen että lokasuojat ja etumaski sekä takahiekkapelti vaihdettu ja lähes tulkoon kaikki korjattavat paikat laitettu kuntoon. Kuvamateriaalia tulossa paremmalla ajalla. Takakaaret myös avarrettu isommiksi. Tarkoitus ei ole koria muotoilla sen enempää kuin mitä etukaarien avartaminen vaatii. Eli sen alkuperäisyyden tuohoaminen jää luultavasti sikseen.

 

Jatkoa luvassa tuonnempana...

Link to comment
Share on other sites

Kuvia tuosta etulokasuojien ja maskin vaihdosta. Tarvikelokasuojien istuvuudessa on toivomisen varaa. Päivän ähräämisellä sai suht hyvin pellit sopimaan keskenään. Saas nähdä tuleeko tehtyä vielä muutoksia konepellin ja lokasuojan suhteen. Lampunreijän kohdalla nurkka hieman koholla, olisi toivomisen varaa vielä. Muillakin saattanut olla samaa vikaa?

 

Projekti piti aloittaa ulkosalla eli kesän ulkoilmasta, auringonpaisteesta ja sateista sai nauttia teltan suojissa. Siinä on teltan paikallaan pysymiseksi tukeuduttu liinoihin :D Onneksi ei ollut sen kovempia tuulia, muuten olisi lähtenyt koppa tuulen ja teltan mukana. Onneksi ei tuon kauempaa tarvinnut ulkona tehdä ja sai paikan sisätiloista.

post-2391-13848035860086_thumb.jpg

post-2391-1384803586284_thumb.jpg

post-2391-13848035865599_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Arvoisat foorumin käyttäjät...

 

Onko teillä jollakin tietoa turvakaarien asennuksesta. Itse koitin saada pääkaarta sopimaan paikoilleen onnistumatta. Onko edes mahdollista saada paikoilleen ilman takasivukotelojen poistamista? Kaari ahdisti b-pilarin kohdalta ja pitäisi olla sopiva kuitenkin. B-pilarin takapuolella kaari mahtuisi kuitenkin oleilemaan kunhan pääsee pilarin ohi. Jos ei takasivukoteloja olisi, saisi kaaren vietyä paikalleen hieman vinossa, jolloin päsee b-pilarin ohitse.

Link to comment
Share on other sites

Arvoisat foorumin käyttäjät...

 

Onko teillä jollakin tietoa turvakaarien asennuksesta. Itse koitin saada pääkaarta sopimaan paikoilleen onnistumatta. Onko edes mahdollista saada paikoilleen ilman takasivukotelojen poistamista? Kaari ahdisti b-pilarin kohdalta ja pitäisi olla sopiva kuitenkin. B-pilarin takapuolella kaari mahtuisi kuitenkin oleilemaan kunhan pääsee pilarin ohi. Jos ei takasivukoteloja olisi, saisi kaaren vietyä paikalleen hieman vinossa, jolloin päsee b-pilarin ohitse.

 

Sopivuus riippuu vähän turvakaaresta, miten tarkat mitat on.

Oikeesti ne sivukotelot kyllä pitäisi poistaa, että saa tehtyä lattioihin vahvistukset kiinnityskohtiin.

Vahvistuksia on tehty kyllä ulkopuolellekin, mutta sisäpuolinen vahvistus on omasta mielestä kuitenkin se paras vaihtoehto.

Ilmeisesti turvakaari ei tule kilpailukäytöön?

Link to comment
Share on other sites

Kaaret ovat kyllä kilpakäyttöön tehdyt, mutta katukäyttöön tulevat vain. Sisäpuolisia vahvikkeita olen ajatellut, joten melko ahtaassa välissä saa puuhata, jos meinaa koteloineen asentaa. Pitää sitten poistaa kotelot, jos ei muut temppuilut auta asiaan.

 

Jep. suht helposti siistihän ne kotelot saa irti poraa pistehitsit vaan auki.

Ne vahvikkeet kantsii taivuttaa ja tehdä niin, että tulevat myös pystysuoralle kotelon osalle.

Vanhoista Autourheilun sääntökirjoista (kirpparit tms.) löytyy hyvät ohjeet asennuksiin niin niistä kaarista on oikeesti tositilanteessa

myös apua, eivätkä ole vaaraksi. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvi mennä edes kirpparille.

AKK:n sivulta löytyy sääntökirja:

http://www.autourheilu.fi/attachements/2012-12-17T14-01-29175.pdf pdf sivu 127

Jos haluat tehdä homman kunnolla ota kotelot irti kaaren asennuksen ajaksi ja sitten takaisin.

Kisakaaret on leveitä, että ne saadaan helposti kiinni koriin muualtakin kuin lattiasta,

tämä näyttää olevan käytäntö tonnareissa.

Googlettamalla esim. roll cage tai roll bar ja kuvahaku esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon.

Link to comment
Share on other sites

Miksi katu-autoon tarvii kaaria??

Oma ei vissiin kulje tarpeeksi.

 

Niin..?

Hyvä kysymys.

Toisaalta jos on reippaasti viritelty auto moottoriltaan ja alustaltaan niin asianmukainen kaari sen lisäks, että onnettomuustapaauksessa suojaa maatkustajia, myös tukee auton korirakennetta ihan ajossakin.

Link to comment
Share on other sites

Tarvii sit vissiin alkaa oikeesti virittään mun Miniä et koen kaaret tarpeellisiksi..... Minin kori on aika jäykkä ihan lähtokohataisestikkin ja se että lisääntynyt paino saadaan kumottua on tehon ja ajettavuuden parannuttava aika lailla ja aina kun paino lisääntyy niin ajettavuus kärsii.....

 

ps.mul ei oo ainakaan varaa tuhota Miniä onnettomuudessa antaa sit mennä henki samalla ku et jäis vihannekseks.

Link to comment
Share on other sites

Tuota autourheilun sääntökirjaa olen aikasemminkin lukenut, että jos sen mukaan tekee niin tulee katukäyttöönkin turvalliset kaaret. Tarkoituksena on kaarilla saada lisäpainoa ettei voimakkaat laitteet lähde käsistä :D No ei, ihan turvallisuussyistä laitan, koska luottamusta muiden ajotaitoon ei löydy niinpä kolaritilanteessa jäisi jotain jäljelle. Eipä millään muotoa ole tarkoitus kolaroida taikka kipata ympäri. Suojeluvaistoa vain vaikka sitten olisikin laiskempi kulkemaan. Kaikki kaaret löytyy, mutta laitan hieman valikoiden, jottei sitä painoa kertyisi liiaksi.

 

Taitaa olla niin että pisteet auki ja kotelot pois niin pääsee työstämään vahvikkeita huolella ja saa kaaret paremmin paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Joo parhaiten saat kotelon irroittamalla hitsailtua ne, karsiessa kannattaa muistaa sekin että turhan vajavaiset kaaret saattavat olla kolarissa jopa vaarallisemmat kuin ei kaaria ollenkaan ;) ja jäykistämisen ne hoitaa vasta täytenä häkkinä ja kunnolla kiinnitettynä koriin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Jahans seuraava ongelma. Miten saan ylätukivarsien ja takatukivarsien laakerit ja puslat irti ja vaihdettua? Koitin saada kiila-ankkurilla ja liukuvasaralla irti mutta antaa periksi ja tiukassa on. Lämpöakin on annettu. Koitin myös naputella vastakkaiselta puolelta tuloksetta. Niin kapeaa sisäpuolista ulosvedintä en löytänyt, että saisi laakeri taakse. Mikä avuksi ja miten olette saaneet irti?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...