Jump to content

Välystä hammastagossa..


soppa

Recommended Posts

Oletko tarkastanut että ohjaus-akselin alapään pultti on riittävän piukalla, aiheuttaa saman jos löysällä tai ei kiristä riittävästi.

 

 

Mielestäni se on kireällä ja eikös siellä ollut jotkin "boorit"

 

Voiko tuohon vaikuttaa, jos raidetangon päissä on kalppia vai johtuuko toi ainoastaan hammastagosta...

Link to comment
Share on other sites

Kaikki välykset ratin ja pyörän välillä vaikuttaa. Jos se pultti on löysällä tai ei kiristä tarpeeksi boori:n sovitus väljistyy ja seuruksena välys. Joskus sitä hahloa tarvitsee suurentaa että ohjaus-akselin alapään saa tarpeeksi piukaksi.

Link to comment
Share on other sites

Onko kuitenkaan kukaan törmännyt, että olisi hammastagossa välystä? Eli eikös siellä mihin ohjausakseli tulee, ole vai hammaspyörä joka pyörittää hammastankoa... voiko tässä olla missään tapauksessa välystä vai missä se sitten olisi? Pystyykö säätämään tai tekemään yleensäkään mitään?

Link to comment
Share on other sites

Kulunut hammastanko on ihan yleinen ominaisuus etenkin vanhoissa peleissä. Itse välityksen välykset on säädettävissä tiettyyn rajaan asti mutta ylettömän kulunutta hammastankoa ei enää hyväksi saa. Ton säädön pystyy tekemään paikalleen pain ilam suurempaa purkamista. Hammaskosketuksen kulmisen lisäksi tyypillinen ongelma on apparin puoleisen pään hela, raidetangon kuula ("sisempi pää") ja raidetangon päät.

Link to comment
Share on other sites

Kulunut hammastanko on ihan yleinen ominaisuus etenkin vanhoissa peleissä. Itse välityksen välykset on säädettävissä tiettyyn rajaan asti mutta ylettömän kulunutta hammastankoa ei enää hyväksi saa. Ton säädön pystyy tekemään paikalleen pain ilam suurempaa purkamista. Hammaskosketuksen kulmisen lisäksi tyypillinen ongelma on apparin puoleisen pään hela, raidetangon kuula ("sisempi pää") ja raidetangon päät.

 

Millai käytännössä tuo säätö tapahtuu? Pääseekö säädön tekemään ilman kelkan tiputtamista? Kerrotko hiukan tarkemmin tuon säädön? Saako tuonhon hammastakoon ed. mainittuja osia? siis raidetangon päiden lisäksi?

Link to comment
Share on other sites

Ilman mitään sarvia ja hampaita vinkki että hommaa korjauskäsikirja. Suurin osa niistä hommista mitä miniin pystyy tekemään löytyy semmoisesta opuksesta. Jos sulla on iso sähköpostiloota niin mulla on pdf tiedostona ainakin yksi tehtaan käsikirja (kokoa on 50 megaa).

 

Säädöstä että sekä pinionin päittäisvälys että hammastangon/pinionin hammaskosketus säädetään ohuilla shimmeillä, kuluneet hammastangot vaativat shimmien vähentämistä. Noi pystyy tekemään alakautta hammastanko paikoillaan. Jos sulla on oikein huolella kulahtanut hammastanko ja säädät siitä välykset pois niin ohjaus ei enää palauta kunnolla. Osista en ole varma löytyykö enää sisäniveltä irrallisena, ennen vanhaan sai. Niiden vaihto onnistuu teoriassa tangon ollessa paikoillaan mutta on takuulla vi**umainen operaatio. Helpompi on purkaa tanko irralleen. Omaan Cooperiin tein aikoinaan monesta vanhasta yhden käyttökelpoisen (MK1) mutta jos olisi ollut mallia Mk2 niin olisin pannut suosiolla uuden. Pääsee vähemmällä.

Link to comment
Share on other sites

Ilman mitään sarvia ja hampaita vinkki että hommaa korjauskäsikirja. Suurin osa niistä hommista mitä miniin pystyy tekemään löytyy semmoisesta opuksesta. Jos sulla on iso sähköpostiloota niin mulla on pdf tiedostona ainakin yksi tehtaan käsikirja (kokoa on 50 megaa).

 

Säädöstä että sekä pinionin päittäisvälys että hammastangon/pinionin hammaskosketus säädetään ohuilla shimmeillä, kuluneet hammastangot vaativat shimmien vähentämistä. Noi pystyy tekemään alakautta hammastanko paikoillaan. Jos sulla on oikein huolella kulahtanut hammastanko ja säädät siitä välykset pois niin ohjaus ei enää palauta kunnolla. Osista en ole varma löytyykö enää sisäniveltä irrallisena, ennen vanhaan sai. Niiden vaihto onnistuu teoriassa tangon ollessa paikoillaan mutta on takuulla vi**umainen operaatio. Helpompi on purkaa tanko irralleen. Omaan Cooperiin tein aikoinaan monesta vanhasta yhden käyttökelpoisen (MK1) mutta jos olisi ollut mallia Mk2 niin olisin pannut suosiolla uuden. Pääsee vähemmällä.

 

Kirja löytyy mutta ei kaikkea sisäistä mitä siinä kerrotaan... helpompi kysyä ettei turhaa työtä tee. Luin tuosta säädöstä mutta oli hiukan epäselvyyttä kuitenkin. No kiitos kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni mitään irto-osia ei hammastankoon enää saa ja kokemuksesta tiedän että vanhasta sohlosta ei kiristelemällä, ilman kovaa vaivannäköä ja trimmailua, kaksista saa.

Uusi maksaa n. 150 eur, eikä sen vaihto mikään mahdoton homma ole kun on juuri laitetut paikat. Ei kelkkaa kokonaan tarvi alas laskea.

Onko ratinkiinnitys mutteri muuten tiukalla?

Link to comment
Share on other sites

Ainakin yksi vika paikka mahdollisesti löydetty... Sain ahaa elämyksen + hyviä vinkkejä täältä :). Silloin kun ohjausakseli oli irti rempatessa, niin se oli hiukan eri asennossa siis ratin puolat oli vinossa. No silloin ajattelin, että tuolla "boori" urilla sen saa korjattua ja paikalla laittaessa laitoin sen suoraan ja näin ollen eri uriin. Aikansa se sit menikin, klappia ei ollut mutta sitten alkoi välystä oleen.

 

No nyt sit hiukan ehdin vilkaista ja kyllähän se vaikuttaa siltä, että pultti on tiukalla mutta olisiko se akseli/ura kulunut juurikin tuolta kohdin. Hiukan se vaikutti siltä, että ohjausakseli pyörii ennen kuin hammastangon tappi. Joten täytyy varmaan kieräyttää ratti taas kieroon, niin loppuu klappi. Ennen meinaan ei ollut yhtään klappia, no ei näköjään olisi kannattanut laittaa rattia kieroon, jos entinen omistaja oli jo havainnut saman ja laittanut sen eri kohtaan.... :P

Link to comment
Share on other sites

Oletko varma, ettet rattiakselia takaisin laittaessa "survonut" sitä "väärille Booreille" ja nyt se on nitkuttanut itsensä löysäksi?!

Itse olen passannut ratin suoraan yläpäästä, eli pyörät suoraan,ratti irti ja oikeaan asentoon paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Oletko varma, ettet rattiakselia takaisin laittaessa "survonut" sitä "väärille Booreille" ja nyt se on nitkuttanut itsensä löysäksi?!

Itse olen passannut ratin suoraan yläpäästä, eli pyörät suoraan,ratti irti ja oikeaan asentoon paikalleen.

 

En ainakaan usko, koska aika helposti holahti paikalleen. Ratti ei saanut suoraan, koska siinä on joku 10 kuusio ruuvia ja sellaisin välein että se oli aina vinossa johonkin suuntaan. No katotaan nyt kun saan vain vaihdettua sen paikkaa, että esiintyykö klappia enää?!

Link to comment
Share on other sites

Niinpä! Katos ratin keskiössä ja rattiakselin yläpäässä on myös "boorit" Irrotappa siittä ratin keskiöstä semmonen suojus irti, niin sieltäpä paljastuu iso mutteri!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...