Jump to content

Männät


Guest 1275 a+

Recommended Posts

Onko noissa mänissä notuleita siitä mikä niiden halkaisija on, siis tarkoitan sitä et onko niissä ylikoko merkintöjä, niin kuin esim laakereissa, jos vaikka olis joskus vaihdettu. Ja minkä kokoiset ne pitäis olla vakiona ja konehan on metron 1275A+. Jostakin vihkosesta luin et sylinterin halkaisija olis 70,61???

Link to comment
Share on other sites

74mm mäntiä saa ihan miniin tehtyinä ja jotain 74,5mm triumph:in mäntiä jotku on pistänyt. 73,5mm poratessa kannattaa jo porauksia siirtää ni ei tule pahvi ongelmia. Ittellä oli joskus 1100cc fiestan männät muistaakseni noin 74mm halkasija ja toimi ihan hyvin ja oli edulliset, mut ei välttämättä kestä hirveitä puristuksia >10,5:1. Jos ärtsympää konetta tekee niin minin powermaxit tai omegan 73,5mm on järkevät ja viel jää varaa porata 74mm tarvittaessa. Jos jokatapauksessa porauttaa lohkon niin noilla 73,5mm saa aikapaljon lisää voimaa, suosittelen.

Link to comment
Share on other sites

Mä ole porauttanut kaksi lohkoa 73,5 mm poraukselle. Eka onnistui muuten mutta koneistusten jälkeen huomasivat että sylinterin yläpäätä oli hitsattu (!) ja hitsaus oli halki kansitasoon asti. Se lohko on haudattu (kirjaimellisesti) maan alle, sen verran kyrsi...

 

Toinen lohko porattiin onnistuneesti ja sillä ole ajanut yli 70000 km, ekat 20 t vaparina ja loput ahdettuna. Edelleen lohko on hyvässä kunnossa eikä ole tarvinnut mitään toimenpiteitä. Yhtään kansitiivistettä ei ole mennyt edes ahdettuna.

 

Toi poraus tapahtuu normaalista poiketen siten että sylinterien keskilinja siityy 0,010" (0,25 mm) työntötankoja kohti. 1- ja 2-sylinterin keskilinjaa siirretään lohkon pituussuunnassa 0,015" (0,38 mm) vesipumppua kohti ja vastaavasti 3- ja 4-sylinterin linjaa saman verran vautipyörää kohti.

 

73,5 mm poraus ei välttämättä vaadi tuota temppua mutta jos aikoo myöhemmin porata isommaksi niin vois olla viisasta. Muistaakseni Minispares myy nykyään 73 mm mäntää jolla tilavuus taitaa olla jotain 1360 kieppeillä.

 

Tarkalleen ottaen Trumpan männät on 74,7 mm ja lienee ehdoton maksimi mihin lohkossa riittää matsku.

Link to comment
Share on other sites

Mul on mennyt yks lohko puhki, ei johdu huokosista vaan menee puhki öljykanavaan. Itse porauttanut 4 lohkoa 73.5-74mm joista yksi mennyt puhki. Kavereilla (turussa päin) suhde ollut n.8:1 ja kaikki puhki menneet olleet sellaisia lohkoja missä keskirunkopukin päällä valussa "reikä". Ne missä ei reikää jonkun kuulopuheen mukaan muutenkin vahvempia lohkoja??? Joo muistin väärin ton trumpan mäntien koon.

Link to comment
Share on other sites

Toi mun hitsattu lohko oli GT-Mailerin orggis jossa tosiaan on tuo valureikä keskimmäisen pukin yläpuolella. Umpinaiset lohkot muistaakseni vasta Allegroissa 70-luvulla. Cooper S:n lohkot tais kanssa olla umpinaisia. Toi reikä öljykanavaan ei ole iso ongelma, holkki kanavaan ja sillä hyvä.

Link to comment
Share on other sites

Valurautalohkoissa on sylinterin pintana lohkon oma valu. sylinteri on yleensä putkitettu vain silloin kun on huokos- yms. ongelmaa. En muista suoralta kädeltä yhtään automerkkiä, joissa olisi valurautalohkot, jotka kaikki olisi putkitettu jo uutena.

 

Joissain peleissä on on käytetty valulohkoja joissa on pinnoitus kulumiskestävyyden ja/tai kitkan pienentämiseksi. Yksi esimerkki on Porsche joissa oli Nicasil pinnoite. Mopoissa tais olla jotain kovakromauspinnoitteita.

 

Alumiinilohkoissa on käytännössä aina sylinteriputket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Männän päässä seuraavat merkinnät 20142 G1 H23

Yhdessä mänässä muista poiketen oli viimeisenä H24

ja kaikissa vielä merkintä A

Eli kun kerran ei ollut ylikoko merkintöjä niin liekö nuo sitten vakio männät???. Ja konehan oli 82 vuosimallin metrosta 1275A+

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...