Jump to content

Talvi tulee, mitä minille tarvitsee tehdä?


Guest reme

Recommended Posts

- Pesu&Vahaus

- Peite päälle

- Nesteen pakkaskestävyys

- Ikkuna rakoselleen

- Pukkien päälle tai vaihtoehtoisesti lisää painetta renkaisiin

- Bensaan säilytysainetta tai kaikki pois

- Konetta olisi hyvä välillä pyöräyttää tai säitysainetta tulpan reiästä taikka öljyä aika ajoin

- Akku pois ja välillä lataukseen

- Lattiaverhousta vähän rakoselleen

 

Eipä muuta tule mieleen..Joku voi vaikka lisäillä..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Mun autoon vaihtui öljyt koneeseen ja talvirenkaat alle. Auto on tietenkin mm. arkisessa työmatka-ajossa ja välillä matka-ajossa ja kilometrejä on tullut hieman yli vuodessa 17000 ja risat. Ei pääse autosta paikat jäykistymään, kun pitää siinä käytössä, mitä varten se on suunniteltu. ;-D

 

Toki kovemmilla lumimyräkillä saattaa jäädä auto pihaan. Ja suolattuja tieosuuksia tulee välteltyä mahdollisuuksien mukaan, kun on tarkoitus ajaa vielä piiiiitkään tällä autolla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Vahaa auto syksyllä ja pese talven aikana silloin tällöin. Jos auto on ruostesuojattu, niin mistä muualta sitä suolaa tarvitsee vielä liotella? Jos joku osa ruostuu puhki, niin uutta tilalle tai korjausta, kuten muillekin kulkineille.

 

Jos taas auto on ajamattomana koko talven, niin eipä siihen suola pahemmin tartu (ellei rannikolla asusta), joten tarvitseeko vahatakaan. Mutta kuinka on, jämähtääkö auton liikkuvat osat, jos niitä ei käytetä?

 

Minusta tuo Mini on käyttökuluiltaan arkiajossa ihan kohtuullisen edukas, joten en rupea autoa - vielä - hirveästi talveksi säästelemään. Ostaa uutta peltiä, jos ruostetta tuloo. Osat tuntuu kuitenkin tosi halvoilta, kun vertaa isompiin autoihin, joten eipä tulisi mieleen vaihtaa klassikkoa johonkin isompaan=kalliimpaan.

 

Suolat voisi ehkä liottaa keväällä pois niin, että ajaa järven rantaan, kiinnittää hinausköyden Minin keulaan, köyden toinen pää painavamman auton keulaan. Sitten vain peruutetaan Mini järveen...

 

Mikä ihmeen suola? Mulla on kakkosautona 21v vanha auto, jota ei ole koskaan ruostesuojattu. Pohjan paikkailuun menee nykyisin 30e per vuosi (toki kerran on tehty isompaa 10v sitten)... Ruostesuojaamalla auto olisi kestänyt kai paremmin, mutta eipä olisi tullut sitten ostetua Miniä...

Link to comment
Share on other sites

? Ennenaikaanhan autoissa oli paksummat pellitkin. Kokoontumisajoissa näkemäni harrasteminit on tosi hienoja. Mutta jotta tulee todennettua, että kyseessä on maineensa mukainen auto, niin pakkohan sillä on talvella (ja kaikilla muillakin keleillä) ajaa. Vaikka ois kuinka näyttöauto, niin ajan. Jos tää ois Rollssi, niin sama homma. Monte-Carlo maineellahan noita kai myytiin myös, eikä pelkästään kerran kesässä ajomaineen perusteella. Mulla tavoite on jaa tällä ainakin 400000 (15-20000km/vuosi), eikä se ole mielestäni nöyryytystä vaan autolla ajamista. Tosin hauskaa ja edullista ajamista. ;-D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Olen ostamassa miniä ja kiinnostaisi nyt tietää, että pystyykö vanhalla minillä todella ajamaan talvella ?

Riittääkö puhaltimessa tehot tuulilasin kuivana pitämiseen tai onko mitään ongelmia talviajossa?

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän vanhalla Minillä talvellakin ajelee, jos suhtautuu autoiluun harrastemielialalla ja työkalut pysyy kädessä. Onhan oma lämppäri ja puhallin onneton talvella. Pyyhkijät ja pissapoika suolasumussa maantiellä ei ole ihan parhaasta päästä ym. Pientä puuhastelua Minin kanssa aina riittää, jos sitä käyttöautona pitää. Riippuu ihan mitä autolta odottaa.

Link to comment
Share on other sites

En minä ainakaan muista kovin paljon palelleeni Minissä . Kuljin sentää melkein koko -70 luvun Minin takapenkillä, tai sitten vanhempani osasivat pukea lapsensa oikein . No kuitenkin -80 luvun aikana pääsin herkuttelemaan etupenkilläkin, jopa kuskinakin :) . Silloin oli kuitenkin vielä kunnon pakkasiakin . Kyllä Mini on hyvä talviauto, kunhan ei odota siltä liikoja ja osaa tehdä pienet huolto ja korjaushommat itse . Apua lienee vaikea enää saada. Sen verran kädettömiksi ovat huoltofirmat analysaattoreineen heittäytyneet :(

Link to comment
Share on other sites

Itse ajelen tällä hetkellä takaveto Alfalla ja tilanne suurinpiirtein sama . Harraste autojahan nämä alkaa olemaan ja silloin niihin pitää suhtautuakin sillä tavalla . Omaa ensikesänä valmistuvaa Miniäni en ajatellut talvella ajaa, vaikka tiedän sen siitä selviytyvänkin .

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän sitä kaikenlaisilla kinnereillä ajettiin, meidän perheessäkin 600:n Fiatti ja hienosti meni. Vaatimustaso ja liikenne oli vähän toista ja pitää muistaa, että ne Minit ym. oli silloin uusia !!

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...