Jump to content

Vauhtipyörä tiukassa vai jumissa?


Guest idefix

Recommended Posts

Olen tässä nyt yrittänyt muutamana iltana ottaa vauhtipyörää pois huonolla menestyksellä. Pyörä on niin tiukasti jumissa etten enää usko että se on vaan kartion tiukkuuden vuoksi jumissa. Aluksi pyörä oli oikeassa asennossa mutta hetken väännettyäni vauhtipyörän kiilaus lipsahti pois ja moottori pyörähti ja kuului kilahdus eli kytkinhammaspyörän C-sokka tippui pois paikaltaan. Niimpä...

 

En ole koskaan aukaissut minin moottoria joten en tiedä voiko tuo C-sokka kiilautua johonkin väliin niin että vauhtipyörää ei saa vedettyä pois. Ohjekirjojen räjäytyskuvien ja halkileikkauskuvien mukaan C-sokka ei pääsisi lukittumaan mihinkään väliin, mutta se kuva antaa vain osviittaa yhdeltä kantilta katsottuna. Kaikki tarvittavat pultit minulla on pois (uskon että vauhtipyörän keskiön muttereita ei tarvitse aukaista) joten mikään muu se ei enään voi olla.

 

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia? Auttakaa miestä mäessä.

 

P.S. Ulosvetäjä on kunnollinen (samanlainen kuin alkuperäinen erikoistyökalu) kolmion mallinen teräslevy, eli työkalun puute tämä ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli kans joskus vauhtipyörä kiinni ja lujassa. Oli päässyt täriseen ja hakannut kartion vituiksi. Sitä yritettiin vaikka miten pois mutta ei. laikalla palasiksi, se siitä vauhtipyörästä ja kampurasta...

Link to comment
Share on other sites

Olipa lohdullinen vastaus. taidan kuitenkin vielä taistella. Yritän kaivaa C-sokan rautalangalla parempaan paikkaan ja ehkä puhalluslampulla kuumentaa kartiota. Jos ei mikään auta niin eiku palasiksi. Odotan kuitenkin muutaman (mahdollisen)vastauksen ennen rälläkkää...

Link to comment
Share on other sites

Pirun kovassa oli mulla vauhtipyörä. Kone oli irti ja kaikki siitä päästä irtoova myös. Tukeva kolmihaaranen ulosvetäjä. Taisin vielä jatkaa putkella ulosvetäjän kahvaa, mutta ei elettäkään irtoomisesta. Kun kaikki oli kiristyksen eteen tehty, nappasin kilon moskalla ulosvetäjän keskitapin päähän kerran pari ja, bojong, vauhtipyörä hyppäsi akselilta tallin lattialle ulosvetäjän kanssa.

 

Vetäjän keskitapin ja kampuran pään väliin laitoin metallinpalan ettei kampuran pää menis pilalle.

 

Lämpökin olis ehkä voinut auttaa, mutta ei ollut tarjolla just sillon.

 

En nyt oikein hamota (muista) tuota C-sokka juttua tai keskiön muttereita (paineasetelma?)... eikö se akseli/pyörä systeemi ole aika yksselitteinen niin ettei siinä sinänsä mikään voi kiinni pitää tai irtoomista estää muuta kun kartiosovitteen tiukkuus.

 

Tosin en ny muista ulkoo mitä kaikkee kilkettä ja missä järjestyksessä siinä oli ympärillä.

Link to comment
Share on other sites

Joo sielä mikkään pitäs ottaa kiinni? tai jos ootais tulis se mukana meillä oli toisesta vauhtipyörästä tehty ulosvetäjä ja kun toista metsriä pitkällä putkella väänsi niin ei mihinkään pultteja meni kyllä poikki millä ulosvetäjä tulee vauhtipyörään kiinni niin kyllä yritettiin kans kaikki. puna hehkuun ja lekaa keski tapille ja startin reijästä kun toinen pyöritteli, mutta oli ne osat hakkaantunut jo vituiksi ettei niitä olisi voinut käyttää vaikka sen ois auki saanutkin.

Link to comment
Share on other sites

ennen ku mitään hajottaa niin kokeilla joko tupajumia tai jarrunestettä likoon pariksi päiväksi pienin väli ajoin,ja jos ei auta niin kammen pää punaiseksi pillillä ja vauhti pyörään kylmä spray.

(näin lähtee ainakin kaivinkoneen tapit) en kyllä tiedä mitä tuo kuumentaminen tekee kammen päälle,mut olipahan yksi näkökulma.

Link to comment
Share on other sites

Kun vauhtipyörää irroitetaan, ei pitäisi olla mitään c-sokkia riesana? Kytkinasetelma pitää olla hammaspyörineen purettuna lattialla ennenkuin vauhtipyörää aletaan irrottaa!

Iso keskipultti auki ja vauhtipyörä irti!

Link to comment
Share on other sites

Juu pientä liekinheitintä kokeillaan tänään. Ei passaa liikaa kuumentaa ettei metalli karkaistu ja silloin so poksahtaa viimeistään siinä vaiheessa kokonaan särki kun laittaa moottoritiellä kolmosta silmään kun lähtee rekkaa ohittamaan.

 

Minkähän vuoksi kaikki ohjekirjat ja korjaamomanuaalit varoittaa eritoiten että männät 1 ja 4 pitää olla yläkuolokohdassa kun aletaan vauhtipyörää irroittamaan. Tällöin C-sokka ei pääse tippumaan pois. Ja mikä ihme sitä sokkaa pitää paikallaan kun se ei normaalisti tipu??? Ainoastaan silloin kun on avannut vauhtipyörän keskimutterin. Ja miten se pääsee tippumaan kun minulla ei ole vielä vauhtipyörä liikahtanutkaan paikaltaan... Ei perhana, nyt tuntuu siltä että ei se sokka sieltä ole tippunut, vaan se kilinä kuuluu vaan ja ainoastaan siitä painelevystä (ei painojousesta).... Mutta toisaalta siellä kyllä kuuluu sellainen pienempikin kilinä....eli jotain siellä pääsee heilumaan... Mutta miksi se C-sokka mainitaan niin tarkasti noissa opuksissa ja vielä sanotaan että varo ettei se "kiilaudu vauhtipyörään ja näin aiheuta vaurioita" ..... Mene ja tiedä. Jos jollakin on nyt suomenmaassa moturi auki niin voiskos katsoa että pääseekö se sokka tippumaan ENNEN kuin vauhtipyörä on pois paikaltaan.Mielestäni ei.....

 

Ide Fix

Link to comment
Share on other sites

C-sokka ja sen vastakappale ovat kohtuullisen tiukka pari uutena eli pitävät toisensa paikallaan. Vanhoina ja kuluneina etenkin sokka on melko löysä ja saattaa liikkua. 1/4 yläkuolokohdassa sokka irrotetaan ylöspäin eli vaikka olisi löysä niin ei pääse putoamaan. Sokka ei vaikuta kartiolta irtoamiseen mutta saattaa jäädä vauhtipyörän navassa (kytkinlevyn puolella) olevaan uraan nalkkiin. Eli ongelmia voi tulla vasta kun vauhtipyörä on näppituntumalta sentin verran irti kartiosta.

 

Sun ongelmaan C-sokalla ei ole vaikutusta. Tod. näk kartiot ovat hitsautuneet toisiinsa kiinni. Kekkosen entisessä turbopannussa oli niin lujassa että meni vautipyörästä jengat. Piti tehdä 3/8" kierteet ulosvetäjälle ja siltikin reilu 10 mm teräslevy meni mutkalle ennen kuin lopulta irtosi.

 

Joskus auttaa kun jättää ulosvetäjän pultit tiukalle pariksi päiväksi, antaa välillä lekaa ulosvetäjälle kammen pään kohtaan, taas vähän kiristää jne. Haiskahtaa tosin sille että voit pikku hiljaa hommata uutta kampea ja vauhtipyörää. Jos hitsaantuminen on paha niin rojuja on aika paha enää elvyttää kuntoon.

 

Jukka

Link to comment
Share on other sites

Juu eilen tapahtunutta. Nostettiin moturi peräkärryyn ja vietiin paikallisen metallifirman pihalle ja lämmitettiin pillillä kuumaksi. Ei nyt ihan punahehkuiseksi mutta kuumaksi. Eikä auttanut. Kiinni on ja pysyy. Kai se on sitten hitsautunut kiinni. Yritän vielä pari päivää lämmittaa ja jäähdyttää. Veto siinä on ollut päällä jo kohta kolme viikkoa. En tiedä onko enään mitään tehtävissä kun rälläköidä syvät urat vauhtipyörän paksuimpaan kohtaan (ei kuitenkaan ihan läpi asti, jos vaikka kampiakseli vielä olisikin kunnossa) ja kuumentaa uudelleen. Luulisi että ohuempi rauta lähtisi helpommin.

 

Loppukaneettina tässä voisi sanoa että:

 

"ostetaan Minin 850 moottori varaosiksi"

Link to comment
Share on other sites

halusin vielä lisätä tuohon omaani huom. lämmitetään se akseli eikä vauhtipyörää ja jos tuntuu ehkä nurinkuriselta (kuumetessa se akseli laajenee ja jäähtyessä vetäytyy takas näin ollen tuo ns. hitsautuminen voi aueta)

 

-eli aukesiko ja millä konstein? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Selätysvoitto......

 

Ote Idefixin kotisivuilta:

 

"...Moottorin purkaminen aloitettiin hyvissä ajoin ja kaikki sujuikin hyvin aina kytkinasetelman irroittamiseen saakka. Sitten alkoi yksi pisimmistä väsyttämistaisteluista mitä kuunaan olen kokenut. Vauhtipyörän kiinnityspultti oli tiukassa mutta kovemman vastuksen antoi itse vauhtipyörä ja sen kartiokiinnitys.

 

Erä 1

Vauhtipyörän kiinnityspultti oli tiukassa. Ensitöikseni kävin ostamassa Tampereen Biltemassa 34 millin hylsyn. Tiesin jo ennen aukaisuyritystä että irtonainen moottori pyörillä kulkevan työtason päällä täytyy sitoa jotenkin kiinni. Sidoin moottorin liinalla kiinni työpöytään ja miehekkään jatkovarren avulla aloin avata pulttia. Moottori ja liinoilla sidottu pöytä nousi ilmaan vaikka jalalla painoi pöytää vasten. Seuraavaksi sahattiin kakkosnelosesta lankusta sopiva pätkä ja kiilattiin se moottorin ja katon väliin. Uusi yritys. Nyt autotallin katon laudat rasahtelivat siihen malliin että luovuin tästäkin yrityksestä mitään. Kolma keino oli ostaa romuliikkeesta alumiininen harkko, kiilata se pöydän ja vauhtipyörän keskiön pultin väliin, käydä Biltemasta hakemassa aito gummi vasara ja paukutella jatkovarteen keskinapakoita iskuja. Ja NAKS pultti avutui suuremmitta tuskailuitta. Erä 1 mekaanikolle...

 

Erä 2

vauhtipyörän irroitus kartiosta. Kävin ostamassa säälittävän kokoisen ulosvetäjän ja viritin metallilevyn vauhtipyörän keskiön pultteihin kiinni ja kiristin ulosvetäjää. En kuitenkaan saanut ulosvetäjän kynsiä pysymään paikallaan vaan ne lipsahtelivat pois metallilevyyn tehdyistä koloistaan aina kun ulosvetäjää kiristi tiukemmalle. Erä 2 vauhtipyörälle...

 

Erä 3

Kävin ostamassa vahvat kulmaraudat ja porasin niihin sopivat reijät vauhtipyörän keskiö pulteille ja vastareijät ulosvetäjän kynsille. Viilasin ulosvetäjän kynnet koukun mallisiksi jolloin ne ei pääsisi lipsahtamaan pois vedon kasvaessa. Kiristys, ja pidemmällä jatkovarrella kiristys. 4 mm paksu kulmarauta taipui ja rystysiin mojovat mustelmat. Erä 3 vauhtipyörälle...

 

Erä 4

Sama ulosvedin konstruktio, mutta lämpotilaelementti mukaan operaatioon. Naapurin kanssa lämmitettiin pyörän keskiötä pienellä käsipuhalluslampulla. Puoli säiliötä tohotettuamme kiristettiin ulosvedintä ja taottiin varovasti keskiön molemmilta syrjiltä 2 kilon lekoille tasatahtiin. Vauhtipyörä ei hievahtanutkaan. Erä 4 vauhtipuörälle...

 

Erä 5

Tampereen Motonet liikkeestä sijoitin hyvälaatuisiin ulosvetäjään joka koostui 1.5 cm paksuisesta kovametallilevystä johon pultataan irroitettava osa kiinni. "Nyt lähtee" ajattelin kun köyhdyin yli 30 Euroa Motonetin tiskillä. Kotiin ja autotalliin pulttaamaan ulosvedin paikalleen. Tietenkin Minissä kaikki on tuumakokoja ja ulosvetäjässä millikoon pultteja. Ei auttanut kadmiumpintaiset eikä kovakromatut pultit, kun kierteet ei sovi. Apu löytyi oman minin romulaarista, ja ylimääräiset kannen pinnapultit sopivat ulosvetäjään ja vauhtipyörän ulosvedin reikiin. "Kyllä nyt lähtee" ajattelin toistamiseen kun uusi konstruktio oli lähes identtinen Minin erikoistyökaluun xxxxxx nähden. Olihan nyt veto kolmelta suunnalta ja tasaisesti, kun se ennen oli ollut kahdelta suunnalta ja halppis ulosvetäjällä aikaa saatu. Kädet mustelmilla väänsin ja väänsin, kunnen ulosvetäjän kiristyspultti muljahti yli. Erä 5 vauhtipyörälle...

 

Erä 6

Ulosvetäjän muljahtanut pultti viilattiin milliä pienemmälle hylsylle sopivaksi ja hankittiin K-Raudasta kunnon kuusisivuinen hylsy, kaksitoista sivuinen hylsy kun muljahtelee helposti yli. Moottori nostettiin naapurin kanssa peräkärryyn, ja ajettiin paikallisen metallifirmaan jossa oli kunnon pillit jolla puhallettiin vauhtipyörä siniseksi. Lekaa ja vasaraa ja vääntyneitä jatkovarsia. Epätoivon vallassa tuli myönnettyä että erä 6 vauhtipyörälle.

 

Erä 7

Uusi yritys, mutta nyt vauhtipyörän keskiä hehkutetiin lähen puhaiseksi. Taas keskiön pultti muljahti yli ja pajan isäntä haki sisältä kunnon putkipihdit. Lähes metrin mittaisilla pihdeillä oli katu-uskottavuutta enemmän kuin minun K-Raudan hylsyllä ja Bilteman vääntövarrella. Samalla kahden kilon leka vaihtui kuuden kilon lekaan ja nyt paikalla oli kolme miestä paukuttelemassa ulosvetäjää ulospäin. Kovin kovasti ei uskaltanut paukutella sisäänpäin, ontosta kumahduksesta pääteltiin että ennen kuin vauhtipyörä irtoaa, tulee kampiakseli lohkosta läpi. Minin kampiakseli kun ei ole kovin vahvasti alumiinivalun ympäröimänä... Viimeinen kirosana ja puolivimmassa lyöty viimeinen isku aiheutti sen ett suloinen NAPS saatteli vauhtipyörän tipahtamista peräkärryn lavalle. Minä ja naapuri katsoimme toisiamme huuli pyöreänä, miehekästä itsetuntoa uhkuen, selätysvoiton ansainneena, höyryävää vauhtipyörää...Erä ja ottelu mekaanikolle...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Rakensin itse jo poikavuosina naapurin korjaamosedän kanssa minin vauhtipyörän ulosvetäjän. se koostuu 2.sta osasta n.12mm paksu teräslevy johon on porattu 3 reikää vauhtipyörän reikiin sopiviksi ja sorvattu korotuskappale akselin päähän, niin ja 3 kpl. teräspultteja. Löysin sen 25v.n tauon jälkeen ja toimi yhä. Elikkä korotuspala akselin päähän (estää akselin vioittumisen) Teräslevy sopivan mittaisilla pulteilla tiukkaan ja suoraan vauhtipyörään kiinni kiristys tasaisesti 1/4 kierrosta kerrallaan kunnes pultit melkein soi ja 5 kg:n pajavasaralla mojova terävä isku rautalevyn keskelle ja pam vauhtipyörä on varpailla. Laitteen teho perustuu siihen, että siinä ei ole mitään ylimääräisiä osia välissä, jolloin iskun teho menee perille akselin päähän eikä huku laadukkaaseenkaan ulosvetäjään ja 3:lla pultilla kiristys antaa ainakin teoriassa kovemman vetovoiman, kuin yksi. Kannattaa tietysti avata keskimutteri aivan ensitöiksi heh heh!

Link to comment
Share on other sites

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Joo tuli aikoinaan tehtyä tollanen vastaavanlainen ulosvetäjä.Ja pultit todellakin soi ja ampu koko hökötyksen todella kovaa autotallin seinään,hyvä ettei ollu polvi tai mikään muu ruumiinosa ees..Jos jollakulla on tarvetta moiseen eikä mahdollisuutta tehdä ite niin voisin luppoaikana töissä tehdä tuommoisen,aihiona 12 tai 15 mm teräslevy + teräspalikkaa väliin.Itellä on 100 mm pultit mitkä kyllä riittää.Eli jos jollakulla tarvetta niin voin pientä korvausta vastaan tehä,sillon kun luppoaikaa eli ei ihan seuraavaksi päiväksi..ministi2@luukku.com

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Noh pikkasen käsi tärisi!!! Tämä vauhtipyörän irroitus on aina vähän tiukka urakka. Kullä tällä yksikertaistetulla menetelmällä usimmiten pääsee tulokseen. Lämpöä keskiöön ja tiukka napakka isku keskelle niin eiköhän irtoa.

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Luo uusi...