Jump to content

Caster-kulman säätö


claymad

Recommended Posts

Onkohan olemassa joku kotikonsti jolla sais mitattua noi caster kulmat, jotta vois reaktiotangot säätää oikean mittaisiksi.

Mini1000 ihmiset on varmaan näitä paljo säätänyt...

Itellä reaktiotangot on nyt säädetty niin lyhyiksi kuin levikkeet antaa myöden. Tämä siksi jotta vetely edes hieman vähenisi. Tästä

johtuen ohjaus on hiljaisessa nopeudessa todella raskas ja ohjaus palautuu vauhdilla suoraksi kun ratista päästää. Pitäis nyt

varmaan tehdä joku kompromissi ton kulman kanssa et sais tosta vähän mukavamman käännelle. Tähän auttais se et saisi mitattua

kulmat ja laitettuu molemmille puolille samat kulmat.

Link to comment
Share on other sites

Kun laittaa miniin 10" laadukkaat vanteet ja leveimmillään 165 Yokohaman renkaat, säätää pyöränkulmat tehtaan arvoihin, niin on kevyt käännellä, tarkka hyvä ohjaus, eikä vetele ;) .

Johtuiskohan siitä, että Minin alustarakenteet on suunniteltu juuri sen kokoisille pyörille 8)

Muut vaihtoehdot ovat kompromisseja mukavuuden ja ulkonäön välillä ::)

Link to comment
Share on other sites

Katselin tuolta internetin maailmasta että tuota caster kulmaa on mitattu jarrulevyyn kiinnitettävällä camper mittarilla, siten että ensin käännetään pyörät 20 astetta ulospäin ja katsotaan camber kulma tällöin ja sitten käännetään pyörät 20 astetta sisäänpäin ja katsotaan taas camber, näistä arvoista saa sitten laskettua ton casterin.... Onkos joku tätä käyttänyt?

Näyttäis B valinnassakin olevan noita camber mittareita.

Link to comment
Share on other sites

Katselin tuolta internetin maailmasta että tuota caster kulmaa on mitattu jarrulevyyn kiinnitettävällä camper mittarilla, siten että ensin käännetään pyörät 20 astetta ulospäin ja katsotaan camber kulma tällöin ja sitten käännetään pyörät 20 astetta sisäänpäin ja katsotaan taas camber, näistä arvoista saa sitten laskettua ton casterin.... Onkos joku tätä käyttänyt?

Näyttäis B valinnassakin olevan noita camber mittareita.

 

Moi

 

Joskus aikanaan tätäkin käytettiin. Se laskuhan perustuu trigonometrisiin laskentakaavoihin. Yritin etsiä myös netistä mutta en heti löytänyt asiaan laskukaavaa. Kuitenkin oikotie oli jokseenkin näin: Tuo 20 astetta molempiin suuntiin, kummassakin asennossa camber mittaus, näiden erotus ja se kerrotaan 1.46:lla.

Aloittelevana(=köyhänä ;) ) kilpa-autoilijana camber mitattiin taas vatupassilla. Passi pystyyn ja esimerkiksi vanteen halkaisijasta (10") 254mm ja sitten mitataan paljonko passin päässä on väliä esim. 20mm alapäässä. Nyt lasketaan kateetin suhde viereiseen kateettiin eli 20/254=0.7874 tästä sitten tangetti eli 4.5 astetta negaria.( liian paljon :P )

Tuo 20 asteen kääntö minusta oli vaikeinta mitata jos ei ole kääntöpöytiä, kumi hankaa lattiaan ja mittaaminen hiukan työlästä, mutta jos käyttäää lattiaa apuna ja piirtää siihen viivojaasteista ja suorasta linjasta sopivalla tulkilla vanteesta niin onnistuu kyllä.

Kaikki tämä mittaaminenhan pitää aloittaa vaaittamalla auto suoraan, Camber kulmaa taas ei kannata mitata kumista koska kumi yleensä alareunasta "leveämpi" kuin yläreunasta.

 

Kisoissa mittailen tälläisellä camber vaakalla:post-421-13848035299706_thumb.jpg

Kotosalla mittaan vanhoilla unilux:n mittalaitteilla niin en ole hetkeen laskellut näitä, oikaskaa jos matikka virheitä. :-[

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Tässä K.I.S.S.S.S. (keep it simple stupid, stay stupid = mun laajennettu teoreema).

Osta mikä tahansa laseri, 5 eur tms.teippaat sen kiinni pyörän pitopintaan siten että se osoittaa suoraan sivulle päin, vähän siinnepäin, ei ole kauhian tarkkaa.

Piirrät paperille viivan ja pidät sen vaakatasossa siten että laserpiste osoittaa suoraan viivaan kun pyörät on käännetty vasemmalle tai oikealle, merkkaa tämä piste viivalle. Käännä pyörä toiseen suuntaan ja merkkaa laserin piste, vedä pisteiden väliin viiva, ja sitten mittaat kulma ja se on siinä.

Tässä on etuna se, että auto on maassa koko ajan. Tällä tavalla mittaat ihan oikean ajon aikaisen casterin, joka on eri kuin mitattu geometrinen casteri.

 

Jos etukelkka on ehjä, niin voit mitata myös reaktitankojen pituuden ja säädä ne samaksi, mikä toi kulma on se ei tällä tavalla selviä, mutta säädä kunnes tuntuu hyvältä.

Katuautossa kamberilla ei tee mitään, näyttää "hyvältä", mutta kuluttaa rengasta sisäpinnasta. Harvemmin kadulla ajetaan jyrkkiä (yli 90 astetta) mutkia 80km/h. Sitten kun rupeet taas säätämään, niin renkaat on kuluneet pilalle ja uudella säädöllä ei mitään merkitystä.

Suurella kasterilla saadaan sisäpuoleinen takarengas kevenemään, jolloin auto kääntyy paremmin (yliohjaa). Takapään kallistuksen vakaajalla pidetään lisäksi sisäpuoleistä pyörää väkisin ylhäällä, kai olet sellaisen jo asentanut. Kadulla isolla kasterilla ei mitään merkitystä, joten laita ihan maltillinen kasteri laitteeseen. Pari milliä aurausta rauhoittaa tuota hakemista. Tarkista myös takapään auraus/haritus.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista!

 

Tuntuu toi Kimin esittämä casterin tarkastus tosiaan helpolta toteuttaa. Toinen vaihtoehto olis jos hakis Bvalinnasta tällasen

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mitta ... ta-161352/ Niin sillä sais katottua camperit ja mitattua pyörän kääntö 20astetta kumpaankin suuntaan Jampan esittämään casterin mittausta varten.

 

Sitten vois samalla hankkia aurauskulmien säätöä varten tollasen

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Mitta ... ini-16108/

toi kiinni jollain hienolla patentilla vanteeseen ja sitten mittaa laserpisteiden välin vaikka metrin ja kahden metrin pääästä. Jos arvot on samat niin

sitten ei ole aurausta eikä haritusta.

 

Onkos muuten arvoja heittää mikä toi maltillinen casteri vois olla?

Mulla ei oo säädettäviä alatukivarsia niin nille ei ole paljoa tehtävissä, paitsi et vaihtaa orkkis alatukivarret paikoille, kun mulla on nyt ne pitemmät mallit.

Link to comment
Share on other sites

Mainio apuväline aurauksensäätöön:

http://www.trackace.co.uk/Trackace.html

Itse nuukana ja tarveaineet omaavana tein itse ja säästin, mutta noittein valkoisesta nylonista tehtyjen haaurkkojen koneistamiseen sitten vaaditaan CNC:tä, koska niissä pitää olla täydellinen ympyrä ja identtisiä keskenään. http://mikaj.1g.fi/kuvat/seka/suuntauslaite.jpg/full

 

Camberien mittaamiseen tälläinen:

http://www.trex-store.com/bevel-p-2209.html

Ebaysta löytyy halvalla. Ei tarvitse edes auto olla tasaisella alustalla. Ensin kalibrointi vaikka kone/kattopellin päällä, ja sitten vaan vannetta vasten.

Link to comment
Share on other sites

Casteri tuli säädettyä ja aika helpostihan se mittaus onnistuu kun ensin vaaitti auton ja bilteman camber mittarilla mittas +/- 20asteen käännön arvot ja niiden arvojen erotus kerrottiin tolla 1.46:lla. Nyt caster kulmat on n.4astetta, ja se on aika ehdoton maksimi, levikkeet ei anna yhtään enenmpää casteria myöden.

(Muuten se Kimin esittämä 2 tapa toimi myös aivan erityisen hyvin)

 

Aurauskulmiksi laitoin nyt sen 2mm aurausta. Ja aurauksen mittaukseen väsäsin erittäin näppärän systeemin kahdesta mittanauhasta ja laservatupassista. Eli ensin vaan toinen pyörä suoraan ja mittanauhat metrin päähän toisistaan siten että molemmista on se lasermerkki luettavissa. Näihin samat alkuarvot.

Sitten laseri toiseen pyörään ja katottiin lukemat toisesta päästä. Jos näytti samaan niin sitten pyörät oli aivan suorassa. Säätö kävi tosi nopeasti kun oli saanut nuo mitat kohdalleen, kun näki aina heti kulman vaikutuksen kun raidetankoa lyhensi tai pidensi.

 

tossa ensimmäinen versio mittasysteemistä. Toiseen parannettuun versioon nikkaroin puurimoista telineen siten että noiden mittojen ristimitta on vielä sama. Tämä helpottaa huomattavasti mittojen asettelua ja tämän avulla saa toisen pyörän laitettua autoon nähden suoraan.

05052012394.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...