Jump to content

Pyörän kulmat


Turbo 69

Recommended Posts

Moro,tuli hommattua viimein säädettävät tukivarret/muut palikat. Mitä kulmia suosittelette/käytätte omissa Mineissä? Vanteina 10"ja 12", renkaat molemmissa 165, pää-asiassa asfaltilla ajoa, välillä soraa. Mielipiteitä, kiitos.

Link to comment
Share on other sites

Moi

 

Itse laittaisin kyseisille 165/70/10 kummeille oman maun mukaan(tuntien oman ajotyylin) seuraavat kadulle:

Etu

Auraus -10´/per pyörä(kokonaisharitus n. 1-2mm

Camber -0,5-1(vakio 0-+0.5)

Caster 4-5 ast(vakio 3 ast)

KPI kaartoharitus vakio 3 ast tätä ei monasti mittailla kun on tuossa arvossa ollut aina.

Takapää

Auraus +10 per pyörä n. 1-2mm kokonaisharitus

Camber -0,5 ast.

 

Jos vauhtia otetaan paljon lisää esim. radalle

Etu

Auraus sama

Camber .2-2-5

Caster 8-9ast

Takana

Camber -1-2ast

auraus sama tai jos haluu tehostaa takapään kääntymistä niin hiukan haritukselle.(muitakin kikkoja toki olemassa)

 

Nämä on aika vakiota mitä ite käytän perus setuppeina. Siitä ne pikkuhiljaa ajautuu katuautossa mukavuuden ja kulumisen tasapainoon ja radalla pitävyyden mukaan.

Link to comment
Share on other sites

kuuluisko tuossa katuversiossa kuitenkin olla takana kokonaisaurausta eikä haritusta (auraus +10) ?

 

Mulla on omassa 12 ja 13 pyörillä kuta kuinkin tuota luokkaa, casteria taitaa olla joku 3,5 astetta. Isommilla pyörillä joutuu vähän rajoittamaan tuota arvoa ellei loksun aukkoja ole leikeilty oikein kunnolla. Nytkin silloin tällöin renkaan kulma hilpaisee levikettä jos on kaksi raavasta ukkoa tungettuna kabiiniin :D

Link to comment
Share on other sites

Totta, +10´ on kokonaisaurausta ei haritusta :o , Sorry

 

Kyllä niitä loksun reunoja noilla ratasäädöillä joutu myös koplaamaan 10 tuuman renkaan kanssa.

 

Tiedoksi:

Tuo 10 minuuttia 10 tuuman vanteessa on 0,8mm(12 ja 13 tuumasessa 1mm) ts. jos kokonaisauraus on esim. 20 minsaa niin kokonaisauraus on 1.6mm.

Nämä asiat tietää kyllä pyöränkulmia ruuvaneet...

Vähemmän käänneille muistiksi, helpottaa funtsimista:

Alatukivarsi pitenee tällöin Camper ja caster kasvaa

Alatukivarsi lyhenee tällöin Camper ja Caster pienenee'

Reaktiotanko pitenee Camper kasvaa ja caster pienenee

Reaktiotanko lyhenee Camper pienenee ja Caster kasvaa

Näitten perusjutskien kanssa kun elelee niin pyörän säätäminen helpottuu. Olin näemmä kirjoitellu itelle ylös 90 luvun puolivälin paikoin kun kilpurin pyöriä käänneltiin paljon. Siitä se opettelu on alkanut ja opitaan aina lisää. :)

Itse käytän Unilux:n vanhaa halogen mittalaitteita mutta varmaan nykyisin on saatavissa edullisia ja hyviä mittalaitteita. Pelkällä vatupassilla ja mitallakin selviää mutta lisäksi tarvitaan myös taskulaskin jollei omaa hyvää matikkapäätä. C:-)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä, pitää lähteä noita kokeilemaan. Aikasemmin olen vain aurauksia säädellyt ja puslien kuntoa tarkkaillu, mutta nyt kylälle tuli yhteen korjaamoon kunnon vehkeet.Niihin tosin taitaa 12" olla minimi vannekoko. Tähän asti on omillakin säädöillä renkaat kuluneet tasaisesti, mutta pientä levottomuutta on ollu ajokäytöksessä tietyissä olosuhteissa, varsinkin soralla :o .

Link to comment
Share on other sites

Entäs jos menee ja päräyttää ostaen tällaiset missä on " fixed -1.5" Camperit , niin meneekö kerralla oikein ? vai vielkö tarttee puuttua johonkin alustan osaan , kumikartiot tod.näk melko lopussa joten vaikuttako kulmiin kun istuu vähän länässä valmiiksi?

 

http://www.minisport.com/mini-spare-par ... S0523.html

Link to comment
Share on other sites

Moi

 

Kyllähän pyörä kääntyy negatiiviselle camberille. Mutta riippuu auton korkeudesta mille asteelle. Esim. Ralliautoissa jossa ajokorkeutta on nostettu piikkipyörien takia ollaan pitkillä tukivarsilla n. 0 asteen tienoilla ehkä hiukan negarilla- Voi ollakin että sopivasti kuivuneilla palloilla negatiivistä tuiee tuo 1,5 astetta.

Samalla kertaahan kasvaa Caster kulma. Missä ajetaan ja mitä ajetaan riippuu onko tämä hyvä vaihtoehto. Mutta vaikka laittaist molemmin puolin nämä tukivarret et ole vieläkään varma että auto on symmetrinen ja kulkee kuvitellun akseli keskilinjan mukaisesti symmetrisesti. Tai jos olet tekemässä ovaaliautoa joka on toispuoltainen?

Vaikka nämä alatukivarret hommaisikin suosittelisin ensin kattomaan kaikki nivelet, laakerit, tukivarsien ja etureaktiotankojen kumit jotta ovat ehjät, myös takapää. Sitten mitattaisiin etupää alkuun tehdasarvoihin ja takapää säädetään etuakselilinjan mukaisesti. Nyt auto olisi vähän niinkuin perus setupeissa. Siitä sen jälkeen tarpeiden ja oman maun mukaan säätämään. :)

Käyttökohde on aina tiedettävä ennen kuin voi alkaa säätää pyörää. Rata- auto toivottaman hidas siviilisäädöillä ja siviiliauto(mikä on siviiliauto?) epäkäytännöllinen (maku asia) rata-auton säädöillä. ;)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...