Jump to content

Kytkin katoaa välillä


TeePee

Recommended Posts

Auto on siis Austin Mini vm.-67 ja tänään siihen ilmestyi sellainen vika, että kesken ajon yhtäkkiä kytkinpoljin painui pohjaan eikä irrottanut kunnolla. Vaihteet rutisi jne. Hetken ajettuani kytkin toimi taas paremmin. Ajoin tallille ja ajattelin tutkia vähän mistä moinen johtuu. Tallin pihassa ei taas toiminu ollenkaan. Ykkönen rusahtaen silmään ja kytkin pohjassa auto lähti liikkeelle. Tallissa sitten tekemättä mitään alkoi kytkin taas pelittää niinkuin pitääkin enkä saanut poljinta enää tunnottomaksi. Enkä siis löytänyt sieltä yhtäkkiä mitään vikaa mistään. Muutaman tunnin päästä ajoin auton takas kotiin eikä kytkimessä ollut mitään vikaa.

 

Olisko ideoita mistä tätä vikaa kannattais lähteä etsimään? Ei muuten mikään hätä olis, mutta sattupa siihen tallin pihaan pölähtämään ostaja-ehdokas samaan aikaan ku olin menossa tutkimaan kytkintä. Ja ei viittis rikkinäistä miniä myydä...

Link to comment
Share on other sites

Tämä kesä on ollut Minien kytkimien kanssa aika mysteeristä aikaa. Jo varmaan kolmessa tekniikka keskustelussa ja parissa projekti keskustelussa on puitu asiaa läpi. Minä olen vahvasti päätynyt OMAN tapauksen (oireet sama kuin sulla, eli minillä oma mielivaltainen mielipide siitä milloin kytkin toimii ja milloin ei) kohdalla kyse on lämpimän sään aiheuttamasta ongelmasta, jolloin kytkin letku pullistuu aavistuksen ja paine ei riitä kunnolla irroittamaan. Silloin kun on viileä päivä, niin kytkin toimii kuin unelma....

 

Teräspunos letkulla ajattelin korjata....

Link to comment
Share on other sites

Tätä ajattelin myös yhtenä vaihtoehtona, mutta ihmetyttää vain se ettei aiemmin tänä kesänä ole vastaavaa ongelmaa ilmennyt vaikka on ollu paljon kuumempiakin kelejä. Ja tänään kun tuo alkoi temppuilemaan niin oli lämpötila vain 19 astetta. Kytkin toimi ja sitten ei taas toiminut ja taas toimi. Tämä kaikki tapahtui vain muutaman minuutin aikavälillä... Välillä tosiaan tuntuu, että tuo auto elää ihan omaa elämäänsä ja päättää itse milloin tahtoo toimia ja milloin ei.

Link to comment
Share on other sites

Aika yllätys jos letkusta johtuu, tai kaikki on tietysti mahdollista näitten surkeitten uustuotanto-osien aikakaudella.

Sehän selviää kun toinen tunnustelee letkua, kun toinen polkee kytkintä.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä niihinkin tietysti voi lähes 40 vuoden jälkeen jo jotain tulla ;)

Sen jälkeenhän ei Miniin enää laadukkaita osia tehtykään 8)

Tukossa olevia vanhoja kytkimen letkuja on kyllä tullut vastaan .

Link to comment
Share on other sites

Mullekin on tullut muutamaan kertaan tuommoinen tapaus vastaan ja kaiken kaivelun ja osien vaihdon jälkeen vika oli molemmilla kerroilla työsylinterin kumiletkussa. Se pääsee turpoamaan vanhemmiten ja kun polkimella painaa, paine riittää irroittamaan kytkimen. Mutta kytkimen/työsylinterin palautusjousen voima ei riitä palauttamaan kytkintä kuin vasta ajan kanssa. Päällisin puolin ovat näyttäneet täysin ehjiltä.

Link to comment
Share on other sites

Itse kanssa painein kytkimen katoamisen kanssa kun mini oli vielä kunnossa. Kaikku uudet ulkoiset osat ja silti ei toiminut kunnolla missään kohtaa. Mutta mulla lisäksi vielä jostain hukkas jarrunestettä paikka paikoin niin että sai sitä lisäillä aina välillä. Talvella aattelin laitta kanssa teräspunosletkut ja kokeilla ens kesänä uudestaan.

Toisaalta oli se kiva pumppailla ensin kytkintä ja sitten jarrua niin tuli kuntoiltua molempien jalkojen kanssa :)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...