Jump to content

AUTTAKAA miestä mäessä!!


Banze84

Recommended Posts

Käytin oman auton konttorilla tänään ja katsastusmies ei löytäny runkonumeroa!! Hitsari vaihtoi etujalkatilan pellit uusiin ja heitti entiset romukoppaan ja siinä meni runkonumerot samalla! nyt tartteis apua että mistä saan selville ne numerot vai saako mistään enää... ei kehtais jättää biilii mäkiautoks!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisenä marssit juttelemaan hitsarin kanssa että tämä on valmis myöntämään ja kirjallisesti selostamaan että näin pääsi käymään. Sitten vaan neuvottelemaan konttorin ja hitsarin kanssa että miten ongelma ratkaistaan. Sen verran oikeusvaltiossa eletään että tuollainen erhe tulisi pystyä korjaamaan maalaisjärkeä käyttämällä...

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän ne numerot selvillä on rekisteriotteesta. Ongelmahan lienee että ne samat numerot pitäisi löytyä myös korista.

Katsoppa varoiksi konehuoneesta repsikan puolen vinotuesta, siitä mistä johtosarja menee läpi. Löytyiskö Suomessa lyödyt numerot siitä. Sinne kats.miehet ovat yleensä kehottaneet ne lyömään, jos lattian on epäselvä.

67 vanhemmista ei lattiasta numeroa löydykään, koska tehtaalla ei niitä sinne meistetty.

Jos lattiat on olleet vaihtokunnossa, niin todennäköisesti numeroita ei ole sieltä pitkään aikaan näkynytkään.

Link to comment
Share on other sites

Olen nähnyt noita runkonumeroita viidessä eri paikassa, enkä ihan hirveästi ole noita minejä nähnyt.

1.Oikealla puolella jalkapellissä, 76 ja vanhemmissa.

2.Oikealla puolella penkin alla olevan poikittaisen vahvikkeen etureunassa.

3. moottoritilassa vinotuessa (iskarin yläpään vahvike) oikealla puolella,77 etiäpäin

4.nokkapellin kourussa tuulilasin edessä oikealla puolella. Rooverit, jotain 90 ja uudemmat

5. Moottoritilassa oikealla pyörän ja moottoritilan välisessä pellissä, numerot oli jotain 2cm korkeita.

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Minun tietoni perustuvat 76 ja sitä vanhempiin Mineihin. Niistä en ole koskaan nähnnyt muualta koriin meistettyjä rungonnumeroita kuin lattiassa 67:sta uudempiin ja sitä vanhemmissa kertomaani konehuoneen viistotukeen lyötynä.

67-76 löytyy myös näihin viistotukiin Suomessa meistettynä. Jossain oli muistaakseni myös jäähdyttäjän puoleisessa viistotuessa.

Ehkä jossain on voinut olla sitten muuallakin, mutta useamman kymmenen 63-76 Minin kanssa on tullut touhuttua.

Näistä "Uudemmista" ;) 76 eteenpäin en sano mitään.

Link to comment
Share on other sites

Vehon tiedote 14.9.1967 14/67 kertoo, että:

 

" Tehtaalla on tämän vuoden keväästä ( siis 1967 ) lähtien meistetty alustanumero ...autojen etulattiaan lähelle oikeanpuoleisen oven kynnystä.

Numero on meistetty lattian sisäpuolelle isoilla (?) kirjasimilla, joten se on helposti luettavissa (?)

Tehtaalla auton lattiaan meistetyn numeron lisäksi ei kunnostushuollossa tarvitse meistää auton koriin uutta numeroa"

 

Yksi ihmeellisimmistä paikoista oli takalooran kannensyvennykseen lyöty numero.

Link to comment
Share on other sites

1.Oikealla puolella jalkapellissä, 76 ja vanhemmissa.

2.Oikealla puolella penkin alla olevan poikittaisen vahvikkeen etureunassa.

3. moottoritilassa vinotuessa (iskarin yläpään vahvike) oikealla puolella,77 etiäpäin

4.nokkapellin kourussa tuulilasin edessä oikealla puolella. Rooverit, jotain 90 ja uudemmat

5. Moottoritilassa oikealla pyörän ja moottoritilan välisessä pellissä, numerot oli jotain 2cm korkeita.

 

Tämän ketjun jälkeen luulisi olevan enää mahdotonta, että vuoden päästä joku kysyisi tätä samaa asiaa. Nythän kaikki foorumia lukevat tietävät numeron paikan eri versioissa. Laitan tähän vielä hakusanat, jotta etsi-toimintoa käyttävät pääsevät oikeaan ketjuun: rungon numero rungonnumero chassis vehicle identification number vin location sijainti paikka missä

 

Ihmetyttäisi vallan kauhiasti, jos joku (aktiivifoorumilainen) vielä tämänkin jälkeen sanoisi, ettei tiedä sarjanumeron sijaintia muiden kuin jonkun tietyn vuosimallin osalta. O0

Link to comment
Share on other sites

Jep -75 löytyy ainakin juuri hanttarin lattiasta ja -83-roverista on siellä kone huoneen puolella oikealla vinopalassa.

Ei muutakun tanssaat semmosen pellin niillä numeroilla ja meet selittämään konttorille tilanteen. Itsellä siitä pellistä ei saatu mitään selvää mutta katsastussetä uskoi etten ole tehnyt korivaihdosta.

Link to comment
Share on other sites

Minkähän vuosimallin Mini kysyjällä mahtaa olla?

Mikään irralliseen peltilätkään meistetty numero ei ole kelvollinen rungonnumero.

Eikä kelpaa ainakaan Tampereen seudulla edes Miniin.

Link to comment
Share on other sites

Joillakin kats.miehillä voi löytyä "hyvää tahtoa" ja ymmärtää vähemmästäkin, mutta olen tavannut myös niitä joilla sitä ei löydy ja silloin tulee hankaluuksia.

Silloin siitä tulee periaatekysymys jossa ei edes ymmärtävä toinen kats.mies voi auttaa.

Link to comment
Share on other sites

Ei tuossa vielä kaikki paikat ole, mulla on/oli yhdessä Minissä runkonumero hanttarin takajalkatilassa :) Niitä on ihan missä sattuu, riippuen siitä myös onko auto kulkeutunut jostain muusta maasta Suomeen, tuo oli Norjasta tuotu.
Lisätään hakusanaluetteloon "runkonumero", niin löytyy tuokin.
Link to comment
Share on other sites

Alkuperäinen kysymyshän oli, että mistä saa selville ne numerot, mitkä sieltä jostain pitäs löytyä.Eikö niin?

Link to comment
Share on other sites

60-lukuisissa on ollut pelkkä sarjanumero, esim. mun pickupin valmistenumero on M-AU4L-861xxx. Koriin on meistettu pelkkä 861xxx. En viitsinyt laittaa koko numeroa, siitä äksät. 71 Clubmanissa valmistenumero on XA2S2-186xxxA ja lattiassa koko litania. Valtion virkamiehenä voisin surua tuntematta "löytää" sarjanumeron meistettynä jostain em. kohdista ja mennä onnellisena uusintänäytölle. Kunhan se sarjanumero EI ole vastameistetyn näköinen ;D

Link to comment
Share on other sites

Minkä ikäinen Mini?

Jos olisit huomannut numeron puutteen ennen leimalle menoa ja lyönyt sen esim. sinne vinotukeen mitään kyselemättä, niin koko ongelmaa ei olisi.

Nyt kun se meni tälle asteelle niin virkamiehet tuskin perääntyvät vaatimuksissaan.

Puhumalla kannattaa kyllä kokeilla.

Jos auto on kunnostettu/rakennettu uutta vastaavaksi tai paljon muuteltu alkuperäisestä, silloin korinvaihtoepäilyt heräävät numeron puuttuessa.

Sen mustan alumiinilätkänhän voi ruuvata mihin tahansa.

Link to comment
Share on other sites

kertokaas joku mikä mahtaa olla 62 vanin valmistenumeron alkuosa? korista löytyy meistettynä 382xxx. rekisteri otetta ei ole ja mustassa peltilätkässä ihan eri numerot kuin korissa olevat (keulapelti vaihdettu jostain toisesta ministä). tarttisi akelta ruveta kyselemään papereita, josko löytyisi niin pääsisi aloittelemaan vani projektia.

Link to comment
Share on other sites

62-Vanin keulapellissä ei alunperin ole ollut sitä "mustaa alumiinilätkää"

Se musta alumiinilätkä on ollut alunperin aina kiinnitettynä 2:lla peltiruuvilla jäähdyttäjän tuulitunnelin yläpinnalle kaikissa 60-luvun Mineissä.

Taisi tulla vasta silloin sinne keulapeltiin kun "tuulitunneli" poistettiin korista Mk3?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...