Jump to content

Laturin hihnapyörän irroitus


Minni-72

Recommended Posts

Hajosi Ministä laturi ja nyt joudun ajamaan isolla autolla, kunnes saan tuon korjattua. Uusi laturikin tuli jo hankittua, mutta nyt kun irrotin vanhan laturin ja aloin tarkemmin katsella uutta, totesin, että laturin päässä oleva hihnapyörä onkin irrotettava osa. Aika tahmeasti se halusi irrota, tainnut 39 vuotta tehnyt tehtävänsä...

 

Eli kysymys:

- miten tuon hihnapyörän saa laturin päästä irti? Mutteri irtosi melko siivosti, mutta pyörä on akselissa melkoisen tiukasti kiinni. >:(

- tai mistä korvaava pyörä, minkälaisilla spekseillä sitä pitäisi etsiä? En ole löytänyt mistään hinnastosta sille suoraa korvaajaa (eli en ole osannut katsoa oikeasta paikasta)

Link to comment
Share on other sites

Löysin tosta korjausoppaasta tuommosen kuvan http://mikonmini.kuvat.fi/kuvat/Mini+2010/IMG077.jpg ja ei siinä mittään ihmeellistä kiinnitystä näytä olevan. Suottaapi olla vaan oikein kiinni.

 

Mene johonkin sähkövaraosaliikkeeseen ja sano että tarvit tämmösen mutta älä kerro mistä se on :) Tai romuttamoille. Niin yleensä saa hyvän melkein samanlaisen osan. Toki ei tule mieleen missä olis irrotettava. Mutta kannattaa varmaan jotain suzukin tai daihatsun tai nissanin tai jotain katsoa mikkä on pienellä koneella

Link to comment
Share on other sites

Roikotat hihnapyörästä jonkun pehmeän päällä ja laitat mutterin vähän huulille akseliin, sitten napautat vasaralla terävästi pultin päähän.

Se on siinä ;)

Älä hukkaa kiilaa.

Link to comment
Share on other sites

Ja laita tosiaankin se mutteri takaisin kierteelle kun naputtelet sitä, muuten naputtelet ulommat kierteet lyttyyn ja akseli on jos ei nyt ihan vielä entinen, niin ainakin hankalampi saada mutteri kiinni.

 

Noin teinkin ja eipä sillä niin väliä, jos akseli menee rikki tuosta laturista. Se olikin oikeastaan ainut osa, joka toimi! :-)

 

CRC, varovainen naputtelu edestakaisin ja vuorokauden kypsymisaika auttoi ongelmaan. Hihnapyörä lähti nätisti irti. Nyt tarvitsee enää kasata uusi laturi ja laittaa se kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Jos laturissasi ei ole muuta vikaa kuin ettei lataa, niin todennäköisesti hiilet on loppu tai hiilien johto irronnut.

Hiilet maksaa muutaman euron ja vaihto kestää ensikertalaiseltakin n. puol tuntia.

Eihän se uusi laturikaan maltaita maksa, mutta ei kannata tutkimatta vanhaa roskiin heittää.

Uustuotannot ei ole alkuperäisen väärttejä, ainakaan ulkoisesti, jos sitä arvostaa.

Link to comment
Share on other sites

Jos laturissasi ei ole muuta vikaa kuin ettei lataa, niin todennäköisesti hiilet on loppu tai hiilien johto irronnut.

Hiilet maksaa muutaman euron ja vaihto kestää ensikertalaiseltakin n. puol tuntia.

Eihän se uusi laturikaan maltaita maksa, mutta ei kannata tutkimatta vanhaa roskiin heittää.

Uustuotannot ei ole alkuperäisen väärttejä, ainakaan ulkoisesti, jos sitä arvostaa.

 

Tarkasti on tuo tiedossa, kun olen noita hiiliä vaihtanut tuohon vanhaan laturiin jonkun 10 paria. :-) Ennätys hiilien vaihtoon tuli viime syksynä autoa talvisäilytykseen vietäessä: 21min laturivalon syttymisestä liikkeelle lähtemiseen ja maskinkin jaksoin vielä ruuvailla kiinni, joskus lokakuussa se oli ja kello merkittävästi auringonlaskun jälkeen.

 

Vanha laturi tuli tiensä päähän jokin aika sitten eikä enää hiilten vaihtaminen auttanut, joten uutta osaa peliin. Ihan samalta se uusi osa näyttää ulkoisesti, mitä nyt vähemmän likaa pinnassa.

Link to comment
Share on other sites

Saako tasavirtasia ihan oikeina Lucaseina ja alumiinipäädyillä, uusina tai korjattuina?

Yksi minkä osti Motonetista ei ollut Lucas ja muutenkin vähän karkeampaa tekoa.

Siis entisöijäthän viilaa pilkkua ;) Vuosi/kuukausi leimoja myöten.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...