Jump to content

Igor

Jäsenet
  • Viestit

    1 091
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    149

Reputation Activity

  1. Haha
    Igor got a reaction from next in Chrono Pack mittarit viileällä kelillä   
    ECU laskee niille oletettuja arvoja perustuen veden lämpöön, moottorin kierroslukuun ja kaasupolkimen asentoon.
  2. Like
    Igor reacted to Micke in Viritetty Mini R53 '04   
    Myynnissä olisi mun R53 jonka olen omistanut vuodesta 2017. Kyse on ns. facelift mallista (rakennettu  7/2004). Toin tämän ulkomailta ensimmäiseltä omistajalta 130tkm ajettuna jonka jälkeen sitä on hieman laitettu. Tällä hetkellä sillä on ajettu 178tkm ja vuodessa tulee ehkä 1000km lisää. Minulla ollut 2 talvea käytössä, sen jälkeen ainoastaan kesäkäytössä. Pohja erittän hyvässä kunnossa, yritän ottaa kuvia. Maalipinta myllytetty muutama vuosi sitten. Jos priiman haluaa niin myllytys ja pinnoite olisi hyvä laittaa.
    Tosiaan autoa on huollettu enemmän kun tarpeeksi. Ahtimen huolto, jakoketju jne. Kaikki korjaukset, huollot ja muutokset olen kirjannut exceliin, siinä on 165 riviä. Rahaa ei tämän kanssa ole säästetty. Suurimman osan olen tehnyt itse, lähes kaikista osista pitäisi löytyä kuitit, nekin on omassa kansiossa järjestetty.
    Tässä pieni listaus muutoksista (täydellinen lista englanniksi löytyy täältä Minitorque linkki)
    Moottori
    Kavs 17% ahtimenpyörä Orranje ilmanotto Cat Cams "469" nokka Mini GP välijäähdytin ATI Super Damper 550cc suuttimet Bytetronik FA53 Janspeed 4-1 pakosarja Simons 2,5" pakoputki Loiskelevyt öljypohjassa Mishimoto jäähdytin Alusta
    ST XTA säädettävä alustasarja Whiteline säädettävä takavakaaja Säädettävät tukivarret takana R56 alumiiniset poikittaistukivarret takana OMP poikkituet edessä Avo Minin poikkituet konehuoneessa Powerflex puslat Vaihdelaatikko
    Quaife lukko TTV vauhtipyörä (ei asennettu) Pyörät/jarrut
    OZ Ultraleggera 17" ja Toyo  R88R 214/45 renkaat R56 jarrut edessä ja Carbotech XP8 palat Takana Carbotech AX10 palat Sisusta
    Evo 7 Recaro penkit Coolerworx shifteri Ultragauge Innovate AFR mittari RRS sammutin Ulkokuori
    Aero spoileri JCW etusäileköt Pisteosia maalattu korin väriin Valitettavasti mikään auto ei ole täydellinen, varsinkin sellainen mikä on 19 vuotta vanha. Kampiakselin stefa vuotaa ja takaluukussa on ruostetta. Auton mukana ruosteeton takaluukku (pure silver). Nämä viat huomioitu hinnassa.
    Hinta valmiiksi tingittynä 8000€.
    Auto Vantaalla.
    Tässä vielä muutama kuva (Lisää kuvia)







  3. Like
    Igor got a reaction from Micke in R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)   
    RVS:ää ei kannata laittaa uuteen koneeseen ennen sisäänajoa. En tiedä onko siitä myöhemminkään mainittavaa hyötyä. Tuskin haittakaan.
    Isompi TB on melko turha kustannus, varsinkin toi Kavsin. BPV:ksi orkkisosa on paras vaihtoehto.
    Katalysaattorin irroitus tuo näissä vain lisää meteliä (ihan perkeleesti).
    Öljysuositus löytyy omistajan käsikirjasta. Itse en tosin laittaisi mitään xW-30 -litkuja, näissä nousee öljynlämmöt sen verran korkeiksi jo motariajossa, puhumattamaan vähän vauhdikkaammasta käytöstä.
     
  4. Like
    Igor reacted to minapamina in Mini R53 ropausta   
    Jotenkin (tm) kaveri sai sen irti, sanoi modanneensa eilen tehtyä työkalua lisää, pääasia että irtosi. Samalla laitoin LUKin kytkinpaketin ilman massapyörää tilaukseen, massapyörä näytti olevan vaihdettu joku 6v sitten, ja kunto ihan jees - kytkimestä ei mitään kuitteja.
  5. Like
    Igor got a reaction from minapamina in Mini R53 ropausta   
    Ei osaa flex fuelia... tai no, voihan polttoaineensyötön säätää ikäänkuin etanolin ja bensan puoleenväliin, jolloin ecu kyllä hanskaa loput. Itse olen ajellut lähinnä pelkällä viinalla, ja vaihtanut ecuun softan jos viinaa ei ole ollut saatavilla (esim. Lapissa tai Saksassa).
  6. Like
    Igor got a reaction from next in R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)   
    Jopa on käynyt tuho. 😬
    Ahtimen lavat näyttää minusta noissa kuvissa ihan normaalilta. Enemmän kiinnostais missä kunnossa ne vesipumppua pyörittävät rattaat on. Vaikka tuskin sieltäkään tähän tuhoon syy löytyy.
  7. Sad
    Igor reacted to pulla in R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)   
    Hei, osien tai niiden jäänteiden tunnistuskilpailu.
    Neljä eri jäännettä löysin auton alta.




     
  8. Like
    Igor got a reaction from minapamina in Mini R53 ropausta   
    Ihan vakio-ECU mulla on vielä toistaiseksi. Itse olen säätänyt Bytetronikilla, mutta kuulemma onnistuu nykyään säätää ilmankin jos on tarpeeksi pellepeloton. Chip-Tuning Riihimäellä osaa tuon homman myös. Bytetronik on aika hintava (yli $600), mutta kun muuttaa sillä Minin kulkemaan E85:llä, niin sen hinnan säästää helposti alle 10 vuodessa. 😄 
    Plug'n'play ECUt on hinnaltaan siinä 1,5k€ molemmin puolin, ja yksikään niistä ei käsittääkseni tue OBD2:hta, eli katsastuksessa voi tulla sanomista.
  9. Thanks
    Igor reacted to Turbo 69 in Mini R53 ropausta   
    Harraste peli vimosen päälle!! Viri vehkeen kuuluukin olla vähän vaikee hallittava! Eihän se muuten vakiosta erotu, tykkään!
  10. Like
    Igor got a reaction from minapamina in Mini R53 ropausta   
    Vaikea sanoa, riippuu vähän siitä haluaako säilyttää ns. normaalin ajettavuuden. Itse menin suoraan päätyyn asti, ja laitoin Catcams 469:n, joka vaati aika paljon säätöä, että sen sai käymään nätisti tyhjäkäyntiä. Siltikin se satunnaisesti sammuilee tyhjäkäynniltä täysin varoittamatta, tai nikottelee kun lähtee paikaltaan liikkeelle. Ja kylmänä käynti on muuten vaan ailahtelevaa. Vakio-ECU ei oikein taivu kaikkeen mitä tuo vaatisi.
  11. Like
    Igor got a reaction from Turbo 69 in Mini R53 ropausta   
    Vaikea sanoa, riippuu vähän siitä haluaako säilyttää ns. normaalin ajettavuuden. Itse menin suoraan päätyyn asti, ja laitoin Catcams 469:n, joka vaati aika paljon säätöä, että sen sai käymään nätisti tyhjäkäyntiä. Siltikin se satunnaisesti sammuilee tyhjäkäynniltä täysin varoittamatta, tai nikottelee kun lähtee paikaltaan liikkeelle. Ja kylmänä käynti on muuten vaan ailahtelevaa. Vakio-ECU ei oikein taivu kaikkeen mitä tuo vaatisi.
  12. Like
    Igor reacted to Jarge in Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)   
    KAVSin pakettia odotellessa ahdin huolleltu ja tulinpa tilanneeksi uuden vesipumpunkin ettei tuonne ahtimelle tarvii sit kaivautua enää uudestaan. X8R Limitediltä tilatussa huoltokitissä oli kaikkea tarpeellista kuten kampiakselin asentotunnistimen ja mittatikun putken tiivisteet, joten samalla päästiin eroon kohtuullisesta öljyvuodosta 👍
    KAVSin paketti saatiin perjantaina iltapäivästä haltuun joten homma pääsi jatkumaan. Valmiiksi huollettuun ahtimeen siis KAVSin -17% pulley kiinni ja lyhempi remmi paikolleen ja romut kiinni autoon. Kirsikaksi kakun päälle tuli pudotettua KAVSin isompi cuuleri.
    Nesteet koneeseen ja ilmaus - auto päiväksi liikennekäyttöön jotta sai pienen testilenkin ja samalla siirrettyä auton uudelle tilavammalle harrastetallille!
    Kyllä muuten oli mukavasti vetoja, on kyllä helppo viritys tää pulleyn vaihto!
    Kevättä vaan uupuu, valkoista sotkuakin pukkas illasta lisää (facepalm)

     


  13. Like
    Igor reacted to MikaJ in Mini R53 ropausta   
    Mäntä tosiaan ylös niin että on venttiilit kiinni puristustahdissa. ei sillä väliä vaikka sinne alumiinisilppia sylinteriin tippuu, paineilmalla pois puhaltelee sen sitten. Alumiini on pehmeää kamaa, erittäin epätodennäköistä että mitään jälkeä mihinkään tulisi vaikka löisi koneen käyntiin niin että siellä sylinterissä olisi vielä joku jämä alumiinilastu.
  14. Haha
    Igor got a reaction from FD100L in Mini Cooper S R53 takalasin "vesiongelma"   
    Mä olen tän vinkin antanut kyllä ennenkin, mutta ehdottomasti helpoin keino päästä eroon tuosta(kin) ongelmasta on poistaa koko turhake, ja tulpata se letku. 🤔
     

     

     
  15. Haha
    Igor got a reaction from Kirurgi in Mini R53 ropausta   
    Kyllä se öljypohjan tiivistekin olis kohta lähtenyt vuotamaan kuitenkin... 😁
  16. Haha
    Igor got a reaction from Kirurgi in Mini Cooper S R53 takalasin "vesiongelma"   
    Mä olen tän vinkin antanut kyllä ennenkin, mutta ehdottomasti helpoin keino päästä eroon tuosta(kin) ongelmasta on poistaa koko turhake, ja tulpata se letku. 🤔
     

     

     
  17. Haha
    Igor got a reaction from Micke in Mini Cooper S R53 takalasin "vesiongelma"   
    Mä olen tän vinkin antanut kyllä ennenkin, mutta ehdottomasti helpoin keino päästä eroon tuosta(kin) ongelmasta on poistaa koko turhake, ja tulpata se letku. 🤔
     

     

     
  18. Like
    Igor reacted to minapamina in Mini R53 ropausta   
    Katsastus tässä kuussa, joten viime viikonloppuna pientä laittoa sitä varten. Takaluukun kahva oli irronnut ja roikkunut johdon varassa, sillä kiinnitysreiät oli sen verran ruostuneet ja laajenneet, että ei pysynyt kiinni. Vähän ruuvien ja vastakappaleiden uudelleenjärjestelyä, niin saatiin kahva pysymään kiinni - ainakin toistaiseksi. Uutta luukkuahan tuo pidemmällä aikavälillä kaipaisi.
     
    Toisena hommana jarrujen kulumissensoreiden juottaminen. Edelliset kulumisanturit kului rikki palojen mukana, ja muovi osa suli epämääräiseen muotoon. Poikkastiin poikki, ja kolvattiin ja sukitettiin anturit niin, että muodostaa taas suljetun piirin, enää ei varoitusvalo pala nopeusmittarissa.
     
    Isoimpana hommana flektin 1. nopeuden korjaus - vielä ei ole tullut huomattua näillä kylmillä keleillä toimintaa, mutta eiköhän se toimi. Minille tyypillisesti vaati etupään huoltomoodia. Oppikirjan mukaan koko radi olisi pitänyt irrottaan, mutta irrotettiin vain letkut ylhäältä ja onnistuttiin saamaan tarpeeksi rakoa termostaatin irrotukselle


    Yksi johdoista oli katkennut poikki

    eikä vastus/termari ollut myöskään priimakunnossa

    Noh, osan vaihto uuteen, ja sukkaa kolvausten päälle, ainakana ei polttanut sulakkeita

    Seuraavaksi vuorossa varmaan öljypohjan tiivisteen vaihto, josko jeesaisi öljyn vuotamiseen. Lisäksi tuli ostettua jakoketjusarja, välillä kilisee niin varmaan voisi kokeilla kiristimen vaihtoa. Lopuksi vielä 3d-printatun CAI:n asennus, niin alkaa tulemaan hyvä. Sitten pitäisi enää tehdä jotain korin ruosteelle, joka on melkeen joka paikassa 😄
     
  19. Like
    Igor reacted to Jarge in Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)   
    Kalenteriin raivattu Minitilaa joten kesken jäänyt kiillotus pääsi jatkumaan, säkillinen helmanipsuja kutkutteli pöydännurkalla myös joten hommiii hommii!
    Hiontavaiheessa tulleet hologrammit saa kiillotusvaiheessa kyytiä ja lopullinen kiillon syvyys alkaa valjeta
    Helmat ja kaaret on upeata varustella uusilla nipsuilla ja napsautella paikoilleen

    En ole harmaan muovin ystävä ja pakko myöntää että kromattu muovi on samassa kategoriassa joten sen määrää on tarkoitus vähentää, joten samalla päätin ensiavuksi edes peittää osan siitä. Rulla ehtaa ja aitoa hiilikuitua 🙄sattuu löytymään, joten

    …omaa silmää miellyttää:

    Kiillotuksen hupuksi auton päälle nanopinnoitus niin sitten auto onkin pari-kolme vuotta helppo hoitaa. Helppo ja helppo, no onneksi kaikki oleelliset vehkeet löytyy auton ylläpitoon.

    Jotenkin alkaa tuntua että tuota alkuperäistä ruutulippua en olekaan asentamassa takaisin 🤔

  20. Like
    Igor reacted to Jarge in Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)   
    Yksi varsin ikävä virhe tässä oli sisustassa, ratin harmaa väri oli kulunut puhki ja ruori eli ajotyökalu oli aika inhottava hypisteltävä.
    Siispä paikkakunnalta operoiva Liikkuva verhoomo paikanpäälle! 
     
    Rattinahka oli imeskelly itseensä edellisen omistajan näppirasvaa ihan huolella eikä uusi nahkamaali meinannut ottaa kiinni. Sitkeän tekemisen kautta maali saatiin kiinni rattiin ja sormet ristissä ajellaan, josko se myös pysyisi siinä.

    Samalla kuskin penkin etureunaan laitettiin pienen kuluman vuoksi väriä myös.
    Rattia on tullut pyöritettyä vasta jokusia kilometrejä, koska…
  21. Like
    Igor reacted to Tommik in Tommin R56   
    Korkeapainepumppu tuli vaihdettua samalla kun tuo LPFP alkoi tinttailemaan.
    Tuon liittimen irroitukseen olisi ilmeisesti pitänyt olla joku erikoispihti. Siihen tuli tuunattua pari pienempää haulia teipeillä niin ajoi asiansa.

    Tuon ylimmäisen liittimen kanssa sain aikaan pienen palovaaran kun työnsin tuota putkea pumppuun kiinni ja kiristin ruuvia. Sain pienen pensasuihkun aikaiseksi.
    Kun liittimen kiristi niin että tuon liittin "vei" putkea kohti pumppua niin vuoto korjaantui.

    2020 kesälle tuli hommattua ensimmäiset semit ratapyöritykseen. Alkuperäisien 17" nallevanteiden päälle hommasin Toyo R888R 205/50 
    Pienellä arvalla tuli tuon korkeuden puolesta mutta hyvin mahtui Koni Sport alustasarjan kanssa.

    Hiukka yllätyksenä tuli tuo 205 leveys semissä vastasi normaalia 225 rengasta.

     
     
    ,,,
  22. Like
    Igor reacted to Ek1 in Vettä jalkatilassa (ohjauspylvään läpiviennin kumi pois paikoiltaan)   
    Eipä tarvinnut onneksi mitään purkaa, työnsin Lysol spraytä ilmanottoaukkoon sekä suoraan raittarin aukosta sisään. Loppui pahan hajuinen ilma ja ikkunat pysyvät kirkkaina joten kuittaan tämänkin ongelman korjaantuneeksi👍
  23. Like
    Igor reacted to Ek1 in Kaasupolkimen kiinnikkeen irroitus?   
    No lähtihän se. Americanmotoringin sivulla oli ohjeet irrotukseen. Ruuvarilla piti vain vääntää parista hahlosta, mutta piti uskaltaa vääntää todella pitkälle että lähti irti. 
  24. Like
    Igor reacted to Mini1380 in Vettä jalkatilassa (ohjauspylvään läpiviennin kumi pois paikoiltaan)   
    Oletko tarkistanut että lämmitys-/ilmastointilaitteen vedenpoistoputket on auki.
    Sieltä tulee kesällä vettä aika paljon ilmastointia käyttäessä ja jos ei se pääse ulos valuu se lattialle.
    Usein jos kaikki lasit höyrystyy helposti johtuu se lämppärin kennon vuodosta, glygooli sisäilmassa saa sen aikaiseksi.
  25. Like
    Igor reacted to next in Vettä jalkatilassa (ohjauspylvään läpiviennin kumi pois paikoiltaan)   
    Tuo on vain koristelista. Jos vettä pääsee tuulilasin ympäriltä on se vaihdettu ja liimaa liian vähän käytetty.
    Sekään ei ole siis poissuljettu. Olen törmännyt yhdessä autossa että puuttui toisesta yläkulmasta liimaa isolta alalta.
    Sitten noi kolot tosiaan jos on lehtiä täynnä niin uittaa sisälle.
    Lisäksi ihan sivulasit voi vuotaa sateella jos ne ei paina riittävästi siihen tiivisteeseen. Omissa kaikissa olen näitä joutunut säätämään että painaa.
×
×
  • Luo uusi...