Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 16/08/21 in Posts

  1. Hei Kuten jotkut saattoivat huomata n. viikon ajan olleesta ilmoituksesta, että MINI² foorumista sammuivat valot ja meikämandariini lopettaa ylläpitohommat tämän osalta jollain aikavälillä. Foorumi on siirretty "sellaisenaan" Mini-klubin haltuun ja muuttanut nimensä "Mini Club Flying Finns foorumi":ksi. Kaiken pitäisi toimia aivan kuten ennenkin, mutta jotain pikku viilailtavaa vielä löytyy mm. tärkeiden asioiden, kuten logokuvan osalta. Joten tervetuloa uudelle vanhalle foorumille
    13 points
  2. Tässä joutessani tehä näppäsin - 79 Miniin penkkien verhoilut puretun sohvan nahkasta. Etupenkit on vanhemmasta mallista, ja niihin jouduin tekemään myös uudet patjat. Oon tehnyt näitä harrastuksena parinkymmenen vuoden ajan, kenkien ja muiden nahkatöiden ohella. Seuraavana työnä Miniin on sitten ratti, jonka aion päällystää myös samalla nahkalla. Kuuspulttinen keskiö on jo valmiina. Rungon teen rosterilevystä ja - putkesta. Sellaisen tein jo ensimmäiseen autooni, joka myös oli Mini, seitkytluvun puolessavälissä.
    5 points
  3. Tulipa suurena mieluisana yllätyksenä Olavi Sallisen palkinto raadin mielestä perustellusti minulle ministä!!Veti miehen nöyräksi ja hämmentyneeksi. Pirkanmaan alueella oli viime vuosi ennätyksellinen museotarkastuksen läpikäyneitä,194 kpl. Määrä oli suomen suurin. Näitten joukosta siis valikoitui allekirjoittaneen harrastepeli joka on nähtävissä Vehoniemen automuseossa kesän ajan ja ehkä myös koko ensi talven. Haluaisinkin kiittää kaikkia foorumilaisia jotka ovat seuranneet projektia ja osallistuneet keskustelupalstalla asioiden ratkaisemiseksi ja tietojen saamiseksi. Erittäin hienoksi asiaksi tekee se,että tämä foorumi sai jatkoa!Tämä on auttanut minua suuresti ja varmasti valtaosaa harrastajista! Suurkiitos ylläpitäjälle!! Terkuin ZepeteuZ
    4 points
  4. Aika näprääminen oli tuo ompelu. Ratti on alkuperäisen ratin kokoinen, eli ei tarvi keskimutteria vääntää.
    4 points
  5. Esko

    N14 imukanavien puhdistus.

    Tuossa pari kuvaa viimeisimmästä tehdystä puhalluksesta N14 koneisesta. Karstaa löytyi jo kunnon kerros venttiilien päältä ja oli myös alkanut kertyä imukanavien seinille.
    4 points
  6. Vikalöytyi, onneks oli toinen pumppu varastossa
    3 points
  7. karvalakki

    Mini mieles!

    Moottorikoodista päätellen kyseessä kuitenkin vanhempi korinen Mini eli R50? (R52?). Automaatista minulla ei ole mitään kokemusta. Moottori on kyllä luotettava. Jakopää on ketjulla, eikä siinä mitään erityisiä ongelmia ole. Kiristintä ihmiset ennakoivasti siihen vaihtavat, maksaa noin 15€ ja on helppo homma. Omissa Mineissäni ei ole ollut tekniikan kanssa juurikaan murheita. Tuossa koneessa ilmeisesti sytytystulpat kiertyvät omia aikojaan auki, mutta siitähän pääsee sillä että tarkistaa ne huollon yhteydessä. Bensapumppu minulla on mennyt kahdesta autosta siinä ~200tkm paikkeilla, mutta sekin on muutaman kympin juttu. Siitä ikävä vain että jättää tien päälle, jos näin käy, eikä nosta mitään vikakoodia. Moottorin flektistä on todennäköisesti ns hitaampi nopeus rikki, koska etuvastus on hajonnut. Tätä ei suurin osa Ministeistä edes huomaa. EBaysta saa tuohonkin uuden etuvastuksen muutamalla eurolla, jos ei halua ostaa koko flektiä ~150€. Kaikenkaikkiaan siis ikäisekseen oikein luotettava moottori. BMW on näissä uusissa retro-Mineissään ollut niin esikuvalleen uskollinen, että on säilyttänyt myös moottorin öljyvuodot ja ruostumisen. Näin sen tunnistaa helposti Miniksi Öljyt vuotaa yleensä: 1) kampiakselin anturin juuresta, 2) öljytikun juuresta, 3) öljypohjasta ja 4) kampiakselin stefoista. Muut on helppoja hommia, mutta vahdelaatikon puoleinen kampiakselin stefa on isotöinen vaihdettava. Ruostumiselle herkkiä paikkoja ovat 1) takavalojen ympäristö, 2) takaluukun kahvan yläpuolinen reuna (rekkarin valojen kohdalta), 3) ovien alareunat. Kohdat 1+2 ruostuu kaikista Mineistä, on nimittäin niin huono design. Ovien alareunat ei ruostu kaikista (ja on yleensä R53:ssa (Cooper S) vähän paremmassa suojassa, koska helma on erilainen). Lisäksi - sähköikkunoiden moottorit jumittelee. Tähän on ns nyrkkikikka joka auttaa joissakin autoissa. Mutta ei tämäkään mikään kallisremontti ole. - ohjaustehostimen pumppu on vähän heikko kohta. Itse en ole joutunut vaihtamaan, mutta hyvin tyypillisesti se visertää ennen hajoamista. Tosin viserrys on minullakin kuulunut useamman vuoden, joten ei se nyt heti hajoamista indikoi. Eikä sekään nyt mikään älyttömän kallis remontti ole, muutaman satasen. Kaiken kaikkiaan R50 on erittäin mukava auto, erittäin hyvä ajaa ja edullinen ylläpidettävä. Mahdolliset viat ovat pääsääntöisesti joko edullisia (korjaamolla) tai todella halpoja korjata (jos tekee itse). Vanhojahan nuo jo tuppaa olemaan, joten voihan sitä yhtä jos toista niissä olla, mutta jos auto on vain 170tkm ajettu, niin enpä osaisi olla tekniikasta murheissani. Kohta joku suosittelee R53:sta, kun se on remmiahtimineen hätäisempi. Itse pidän enemmän R50:stä, vaikka nykyinen auto onkin R53. R50 on kaikinpuolin miellyttävämpi, mutta silti ajajan auto. No, tämä on tietysti ihan pikkuisen makuasia :)
    3 points
  8. Jos Contin hihna mennyt huonokai tuossa ajassa, kannattaa katsoa miksi niin on käynyt sillä ne yleensä kestää hyvin ja eivät veny samalla tavalla kun esim. Gates. Kiristimen ja muut varaosat kannattaa tilata Aeromotrsin kautta, yleensä alle viikossa paketti on kotona. Powerflexiä myy Autoracing Helsingissä ja usein tavaraa löytyy hyllystä.
    3 points
  9. Vika löytyi ja on nyt korjattu! Kirurgilla oli tarjolla vaihto BCU, kokeiltiin sitä kiinni ja kas kummaa ilmastointi pörähti käyntiin, samoin nyt myös toimivat takalasin lämmitys ja sisätilan kierto. Joku edellinen omistaja oli vaihtanut minun r53:seen, r52.sen BCU:n. Varmaan täysin ehjä osa mutta käypä vain avomalliin. Nyt on onneksi oikea BCU ja kaikki näyttää toimivan moitteetta.
    3 points
  10. Tosta tuli mieleen yksi Citroen GS-mallien miitti, jossa jokaisen auton alle laitettiin pahvi, ja eniten valuttanut sai palkinnoksi kannun öljyä. Yhtään puhdasta pahvia ei tainnut olla.
    3 points
  11. Vois myös osallistua jos ajankohta on sopiva, ei Vantaalta pitkä matka ole. Aina on mukava kysellä mistä jokaisen Mini vuotaa öljyä
    3 points
  12. Sunnuntaipäivän harrastelusession jälkeen lisävalot ovat nyt kuosissa. Tässä opittua: - Kun footwell module on paikallaan autossa, alempi liitin on X14260 - X14260 sisäosa on harmaa, näkyy myös paketin päässä avaamatta liitintä - oikea johto on kelta-punainen, PIN 41 Halusin erillisen kytkimen lisävaloille, koska jos laitan jossain vaiheessa nokalle suuret ja tehokkaat kannut joissa käytän välillä muovisuojia, on hyvä pystyä kontrolloimaan milloin nuo menevät päälle. Minin tarjoama OEM-kytkin on ankea muoviviritelmä, paremman kytkimen piuhoitus onnistuu seuraavasti: - Lisävalot menevät stand by -moodiin (josta syttyvät sitten pitkien kanssa yhdessä), kun vihreä koskettaa maata. Seuraava kosketus ottaa stand by -moodin pois. - Ruskea: maa (sekä kytkimelle että mahdolliselle merkkivalolle) - Vihreä: kytkimelle menevä + - Sininen: merkkivalon +, kun lisävalot ovat stand by -moodissa Itse käytin tällaista kytkintä. Lisävalona tämä paketti asennettuna alasäleikön sisään, varsin huomaamaton kun ei ole päällä - ja mikä tärkeintä kaupungissa, mikään osa ei tule etupuskurin etupuolelle varomattomien taskuparkkaajien murjottavaksi. Kohtuuiso operaatio sivupolkuineen, mutta lopputulos palkitsi. Marko
    3 points
  13. Igor

    Mini mieles!

    Autoon pääsee kyllä sisälle vaikka lasi olisi jumissa. Toki jos se on lasi on jäätynyt kiinni ovitiivisteeseen, niin voi joutua vähän repimään..? Omassani ei ole koskaan päässyt noin käymään, mutta eipä se ole talvia ulkona viettänytkään (paitsi yhden, jolloin sillä ei tosin ajettu). En muista kuulleeni että näissä kahvat jäätyisivät kiinni. Vanhemmissa (2004 asti) kahvat saattoivat jumittaa pakkasella auki, mutta uudemmissa ne on nivelöity niin että ne saa "pakotettua" kiinni jos noin käy. Etutukivarsien taemmat puslat on todennäköisesti vaihtokunnossa, mikäli ei ole hiljattain vaihdettu. Eli semmoiseen kannattaa varautua. Kuluneet puslat aiheuttaa vetelyä urissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä.
    2 points
  14. Mulla tuli mieleen Matkailuautojen ja -vaunujen koritiivistyksissä käytetty butyylimassa. Ei kovetu jää joustavaksi ja pystyy helposti purkamaan kuitenkin. Kuitenkin noi korisaumat pitää tiivistää, ehkä sillä kotelomassalla ja toi koko tila pitäis päästä tuulettumaan (kondensio) sisäkautta tavaratilaan esim.
    2 points
  15. Igor

    Mini R53 ropausta

    Tarviiko nykyään vielä vaatimuksenmukaisuustodistuksen? Luulin että riittää tieto että on tarkoitettu kyseiseen malliin. Eli käytännössä kuvakaappaus valmistajan sivuilta. Ja miksi tuossa jarrusatulassa on väärä JCW-logo?
    2 points
  16. Nää samat horinat varmaan löytyis niistä edellisistä softatuunausketjuista, mutta koitetaan kerrata. Tollasella purkkisoftalla et saa todennäköisesti kuin liian laihalla käyvän koneen. +5hp on semmoinen realistinen lisäys mitä pelkällä ohjelmoinnin muutoksella näihin saa. Ja silloinkin puhutuaan rullilla tehdyistä custom-säädöistä, ei purkkisoftasta. Pienemmän ahtimen rullan kanssa custom-säädöillä saattaa tulla isompikin lisäys, kun vakiosofta ei kuitenkaan natsaa siihen järin hyvin. Orkkis puolapaketti on parempi kuin toi MSD, joten pienen lisäyksen saatat saada kun vaihdat sen. Katalysaattorin poistoa en suosittele jos et tykkää ajaa kuulosuojaimet päässä. Avarampi pakosarja parantaa hengitystä ainakin muutamalla hevosella, toimii hienosti vakiokatin kanssa. JCW:n kannella ei mitään ihmeitä saa aikaiseksi, siinä on vain aavistuksen isommat pakokanavat. Todennäköisesti halvempaa teettää vakiokanteen muutokset (porttaus, isommat venttiilit), ja saa taatusti enemmän tehoa. RMW:n kannella lisäys on 25-30hp, veikkaan ettei jonkun täkäläisen pajan tekele tuosta paljoa jää. Ylivoimaisesti helpoin ja halvin keino saada R53:een lisää tehoa (siis ahtimen rullan jälkeen) on vaihtaa nokka-akseli. Toki niissäkin voi mennä ns. pitkäksi, jolloin joutuu vaihtamaan softaa ja suuttimia ettei koneelta lopu aine kesken, tai että ne ylipäätään käy tyhjäkäyntiä, mutta on myös vaihtoehtoja jotka toimii vakiosoftalla. E85:llä tehonlisäys vaatii custom-softaa, ja sitten on ajettava vain E85:llä. Ellei hommaa Bytetronikkia ja vaihda softaa aina tarpeen vaatiessa. Tai standalone ECUa jolla kärrystä saa tehtyä flexfuelin. 10% lisäys lienee mahdollisuuksien rajoissa.
    2 points
  17. Kannattaisi varmaan lukea vikakoodit BMW-vikakoodin lukijalla, ja katsoa millaista diagnoosipolkua se ehdottaa. Esim ISTA/D tai DIS.
    2 points
  18. Igor

    Mini R53 ropausta

    En jaksa uskoa että noin pieni männän koon kasvu vaikuttaisi poljintuntumaan niin että sen huomaisi. Teoriassa näin toki tapahtuu. Mutta näihin on laitettu paljon isompiakin satuloita ilman että pääsylinteriä on vaihdettu. Takajarruja en ole itsekään koskaan joutunut säätämään kiinni päin palojen vaihdon yhteydessä. Polkenut vain poljinta kunnes palat on kiinni levyssä. Yksi tapa saada huono poljintuntuma on laittaa vanhat vinoon kuluneet palat uusien levyjen kaveriksi, mutta tässähän taisi olla koko setti uutta kamaa.
    2 points
  19. mikkoMallikas

    Yhdysputki?

    Tämähän on tosi aktiivinen keskustelupalsta, tai oikeastaan katselupalsta... Koodit 1, 2 ja 3 suuttimelle sekä rail pressure ja yhdysputki tulivat siksi että alunperin koodin antava nelos suutin rupes kusemaan läpi ja siksi ei pystynyt luomaan lopuille suuttimille painetta. Eli nelos suuttimen vaihto, josta inpa ja delphi antanut enään koodia vei viat mennessään.
    2 points
  20. Perinteinen MCFF avajaisajelu järjestetään ensi lauantaina 14.5 klo 11-14, Mobilian automuseolla. Kaikki paikalle, Minillä tai ilman! https://www.mcff.net/event/avajaisajelu-mobilia/
    2 points
  21. Igor

    Mini R53 ropausta

    Kyllähän se jarrujen suorituskyky aina kasvaa kun satulassa on reilummin mäntiä ja levyn halkaisija suurenee. Oletettavasti ero on huomattava. Samalla yleensä paranee myös jarrujen lämmönkesto, kun on enemmän massaa ja pinta-alaa. Toisaalta R56-kokoisilla jarruillakin on pärjännyt ~265hv tehoilla kun on kunnon palat. Mulla on omassa tuollaiset köyhän miehen jarrujäähyt, eli sumuvalojen tilalla suorat haitariputket sisälokasuojaan. Ne kun laittoi, niin ei ole enää vanteiden sovitinrenkaat sulaneet radalla... Kulumisanturien sopimisesta en osaa sanoa. Realoem.com:sta vois ehkä vakoilla onko niissä ylipäätään eroa. Mulla on ne anturit nippusiteillä kiinni jossain sisälokasuojien takana. Ne kun alkaa vilkuttelemaan valoa minusta vähän turhan aikaisin, ja aika harvoin menee montaakaan tuhatta kilometriä ettei palojen kuntoa tule tutkittua, kun renkaat on irti syystä X tai Y.
    2 points
  22. Micke

    Mini R53 ropausta

    Vakio jarrut ovet kyllä onnettomat, Ahvenistolla ajelin vajaat 2 kierrosta ja ne loppui. Nyt on R56 jarrut edessä Carbotechin paloilla. Aluksi oli EBCn palat ja ne ei kestä jos radalla ajaa. Renkaina itselläni 215/45/17. En tiedä onko paras koko. Ja jos paino huolettaa niin vakio vanteet (s-spoke) kannattaa vaihtaa toisiin.
    2 points
  23. Poistettu myynnistä, ehjä vaihteisto hankittu.
    2 points
  24. MikaJ

    Öljynvaihto?

    10tkm on nykyisillä longlife öljyillä rahan haaskuuta, jos siis ei vuoden aikamääre tule täyteen. En ole yhtään öljyanalyysiä nähnyt missä öljyn ominaisuudet olisi huonot alta 30tkm ajoilla. Toki taas moottorin pitää olla kunnossa, esim öljysyöppö moottori pilaa öljyt nopeesti. Yleensä naureskellaan ”riittää kun vaihtaa suodattimia kun öljyä saa lisätä niin usein”. Tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, vaan sitä palotapahtumasta tulevaa moskaa menee sama määrä öljytilaan kun öljyä palotilaan…
    2 points
  25. Micke

    R53 Cooper S pohdintoja

    Ei se R53 ikinä mukava tule olemaan
    2 points
  26. Turbo 69

    IMM 2020

    Meilläkin ainakin kolmas siirto laivalippujen suhteen. Mini vielä korjatun turbon asennusta vaille, vielä harkitsen kattoluukun asennusta. Onkohan tulossa hellekesä? Mokessahan ilmastointi toimii aina..
    2 points
  27. inno75

    IMM 2020

    Joo sama meillä, neljännet liput (toivottavasti myös viimeiset) tuli viimeisen siirron myötä. Toivotaan , että enää ei tule siirtoa. Kyllä on ollut sitkeetö toi IMM:n pitäminen viime vuosina. PS Katkojan kärjet säädetty, eli Moke lähtövalmiina !
    2 points
  28. next

    Mini R53 ropausta

    Juurikin näin. Tästä syystä esimerkiksi mun faijan Alfa 159 ei mene ikinä läpi siitä testistä nykylain aikana koska sen jarrujen voima ei riitä auton massaan nähden. Tähän toimitti Alfan maahantuoja paperin millä piti tänä vuonna leimata kun vaikka autossa oli kaikki jarrut uudet ei pito jarruissa ollut riittävä siihen mitä ne vaatii.
    2 points
  29. Jykkepoika

    Täyssähkö MINI

    Kesällä hommatusta Maximisesta on nyt n. 4000 km verran kokemusta ja kuten tuolla ylempänäkin kirjoittelin, ei mitään vikoja/ongelmia. Mun yksilö on rekisteröity ekan kerran saksaan 11/20 ja olen yrittänyt googlailla onko tuohon mitään päivityksiä tullut mutta enpä ole sellaisiin törmännyt. Varmaan maahantuoja tietäisi mutta kun mitään tarvetta ei ole sinne ollut niin enpä ole kysellyt. Tossahan on kyllä ns. OTA päivitykset mutta niiden kautta taitaa vaan tulla navin kartat? Pelkästään positiiviset on fiilikset edelleen, lämpöäkin tuntuu riittävän ainakin näihin vajaan kympin pakkasiin mitä etelässä on nyt muutaman kerran päässyt maistelemaan. Rangekaan ei ole tuottanut mitään ongelmia mun ajoihin, kotilataukset on riittänyt tähän asti.
    2 points
  30. matikju

    Täyssähkö MINI

    Moi, oon ajanu SE:llä 17000 km, ja ei mitään vikoja tai ongelmia, todella hyvä ajettava.
    2 points
  31. Ei löytynyt vikaa motin vikinään vaikka purin koko koneen. Nyt on kone hoonattu, laakeroitu ja nokkaketjuasiat vaihdettu uusiin. Eli täys remontti vanhoilla männillä. Karvan päälle tonnin maksoi osat ja koneistukset mutta nyt toimii hienosti. Remontti kesti vaan vähän turhan kauan kun oli ulkomaanreissuja melkein kuukausi tossa samalla.
    2 points
  32. minapamina

    Mini R53 ropausta

    Mitäs tällä kertaa, ei mennyt katsastuksesta läpi. Vasen raidetangonpää löysä, pistin molemmat samalla vaihtoon. Itse pää irtosi helposti, mutta varsi oli niin saatanan tiukassa. Tila oli myös aika ahdas (mikä toimenpide ei mineissä olisi), joten vähän työmaa saada työkaluja mahtumaan. Onneksi hätä keinot keksii: Tuohon ei pitkä lenkki mahtunut, joten pienellä jakarilla kiinni ja tunkilla vääntäen, nätisti lähti irti. Seuraavaksi pyörien suuntaukseen ja katsastukseen, eiköhän se nyt mene läpi. Kaikki kuluvat osat kohta vaihdettu, joten huolettomia kilometrejä
    2 points
  33. drmrfi

    N14 imukanavien puhdistus.

    Nämä kuvat taitaa olla meidän mamman Ministä. Ajettu 122tkm. Iso kiitos Eskolle, homma toimi todella ammattimaisesti ja juuri niin kuin sovittiin. Suorituskykyä tuli perstuntumalla havaittavasti lisää ja nykiminen sekä tyhjäkäynnin vaeltaminen hävisivät. Suosittelen!
    2 points
  34. 4minis

    Outo tapahtuma.

    Vakuutusyhtiöstä tuli ilmoitus,että auton Morris Mini 850 vm.1970 kaskosta tulee palautusta kun vakuutus on päättynyt! Auto on ollut liikennekäytöstä poistettuna jokusen vuoden mutta palo- ja varkausvakuutus on ollut voimassa. En ollut tehnyt mitään asian suhteen joten soitin vakuutusyhtiöön. Traficomilta oli tullut ilmoitus että auto on romutettu. Romuttanut piste selvisi kahdella soitolla. Oli Muhoksessa eli entisessä Oulun läänissä kuten autommekin alunperin Kajaanissa. Romuttamo laittoi kuvia ja rekisterikilpi oli todellakin sama mitä meillä mutta auto ei ollut Mini vaan Glas farmari n.60-luvun alusta. Todennäköisesti oli käynyt niin,että Glas oli joko kolaroitu tai muuten poistettu eli siihen aikaan laitettu seisomaan. Silloin auto poistui automaattisesti rekisteristä joidenkin vuosien jälkeen eikä kilpiä tarvinnut palauttaa. Kun tuo Mini v.70 rekisteröitiin näytti että ko kilpi oli vapaa. Vasta näiden vuosien säilytyksen jälkeen auto ilmestyi kilpineen. Romuttamon ilmeisesti nuorta ja ystävällistä kaveria piti neuvoa että eihän tuo ole Mini. No luultavasti asia hoituu kuntoon kun ovat laittaneet Traficomille peruutuksen romuttamisesta. Enpä ole ennen kuullut vastaavasta. T.jp
    2 points
  35. Kiitos vinkistä. Kyllä täällä on täysi ruumiinavaus käynnissä.
    2 points
  36. Päivitetääs tilanne tännekin... Eli keväällä oli alun perin tarkoitus ko. projekti tehdä. Ikävästi ebay:stä tilattu luukku tulikin palasina perille (lasit oli ehjänä, mutta muuten kasetti oli valmiiksi rikki). Erinäisten reklamaatioiden jälkeen sain rahat lopulta takaisin. Uusi käytetty luukkusetti löytyi Saksasta ja se oli pakattukin asianmukaisesti. Vaihtoprojekti meni suunnitelmien mukaan. Paras apu oli newtis.info:n mallikohtainen ohje. Eniten aikaa meni verhoilun purkamiseen (häikäisysuojat, sisäkahvat, pilareiden suojat, peili, sisävalo, katon kytkinpaneeli, kattopahvi, sivu airbagien kaasupatruunoiden irroitus). Kattopahvin kanssa sai hieman taiteilla että sai sen autosta ulos ilman taitoksia. Itse luukun irroitus oli suoraviivainen operaatio: 18 kpl ruuveja auki ja luukkupaketti oli irti. Tässä kohti apumiehelle oli käyttöä, sillä luukkupaketti painaa n. 24 kg ja on kooltaan sen verran suuri. Kasetin asennuksessa ei ollut mitään ihmeellistä. Ohjeen mukaan hankin keskitystapit luukun asemoimiseksi oikein -- käytännössä olisi pärjännyt ilmankin. Lopuksi verhoilun takaisin asennus. Kasetista on tullut 2007:n jälkeen useampikin versio, itselle tuli nyt realoem:n mukaan viimeisin (2012>) versio.
    2 points
  37. Igor

    R53 JCW -06

    Päivitellääs vähän tätäkin tarinaa... -15% ahtimen rullan kiristyspulteille ei riittänyt se pehmeämpi Loctite, vaan rulla alkoi luistamaan Botniaringin pääsuoralla kun painoin kaasun ensimmäistä kertaa pohjaan. Tottakai se piti mennä toteamaan Pohjanmaalle asti... Konetta nostamatta kiristäminen on vähän hankalaa, mutta sen verran sain pultteja ruuvattua että pääsin ajamalla kotiin. Onneksi siihen väliin mahtui testit Legends-autolla ja yksi kosteahko saunailta, niin ei harmittanut enää kotimatkalla niin kovasti. Rullasta löytyi yhden pultinkannan vastinpinnasta kohouma, jonka varaan pultti jää kantamaan. En arvannut ryhtyä tuota porailemaan, joten pistin -17% rullan takaisin paikalleen. Moar boost. Paisarin korkki päätti aika pian remontin jälkeen, että paineensietokyky ei ole hänen juttunsa, joten järjestelmän kiehumispiste oli hieman totuttua alempi. Paisari on RMW:n tekele, joten marmoritiskin muovikorkkia sille on turha tarjota. Sopivien mittojen, toivotun paineensietokyvyn ja paikallisen varastosaatavuuden pyhä kolminaisuus löytyi lopulta S600-mallin mersun varaosaluettelosta. Hintaa vaivaiset 7,90€. Was zum teufel? Kerrankin helppo, halpa ja nopea korjaus! Vikakoodi P1125 on tullut nyt turhankin tutuksi. Koska koodi seuraa mukana kaasuläpästä toiseen, niin kai se on uskottava ettei se vika ole siinä. Kaasupoljin oli seuraava vaihtoehto syypääksi omalla listalla, joten tilasin uuden. Tai no, tilasin ensin halvimman löytämäni käytetyn, mutta opin aika nopeasti ettei R50:n poljin käy R53:een. Liitin on erilainen. Uudella polkimella vikakoodi pysyi poissa viikon, eli suurin piirtein yhtä pitkään kuin kaasuläpän liitintä edestakaisin kytkemällä. Seuraavana listalla on ko. kaasuläpän liitin. Sitten polkimen liitin. Hyvin pitkällä listan alapäässä on sitten johtosarja... Talvellahan on hyvää aikaa(?) käydä noita läpi. Uudet renkaat meni vielä hankintaan tähän syksylle, kun AD08R:t alkoi olla jo vähän vaarallisen oloiset kylmässä ja sateessa. Katurenkaiden virkaa toimittaneet Pilot Sport 3:t loppui kesken jo viime syksynä, ja silloin jo päätin että seuraavaksi alle tulee Pilot Sport 4:t, kun niitä näkyi listoilla 16-tuumaisina. No ei näkynyt enää, ei ainakaan R53:een sopivassa koossa. Pitkällisen Jaakobin painin päätteeksi pistin ostoslistalle 17-tuuman vanteet. @Micke bongasi Torista edulliset Team Dynamicsin vanteet, jotka kävin saman tien ostamassa pois. Niille kietaistiin 215/45 PS4:t. Ehkä ens kevään IMM-reissu ennemmin näillä kuin semislikseillä... Spacereita nuo ehkä vielä kaipaa, sen verran syvälle lokasuojiin ET45 jättää renkaat. Reipas rata-camber vielä vähän korostaa "ongelmaa".
    2 points
  38. Igor

    Sähköminiin vanteet

    Joo ei näissä vehkeissä kyllä mitään järkeä ole. Sähköminissä sentään sen verran enemmän, että siinä öljynkulutus pysyy kurissa.
    2 points
  39. Muistetaan lisätä sitä öljyä..
    2 points
  40. karvalakki

    Flexfuel vai Fuelflex?

    Nuo taitaa olla auton ajotietokoneesta katsottuja lukemia? Nämä flexfuel purkit toimivat siten, että ne pidentävät suuttimen aukioloaikaa polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan. ECU ei siis itseasiassa tiedä, että sylinteriin ruiskutetaan enemmän polttoainetta kuin se itse on määrännyt. Ajotietokone seuraa ECUn lähettämää viestiä ja laskee polttoaineenkulutuksen sen mukaan. Käytännössä siis ajotietokoneen lukema näyttää paljonko kulutus olisi ollut bensalla; jos mittaat kulutuksen tankkausten perusteella, niin huomaat että auto kuluttaa 28% enemmän kuin bensalla. Huomaahan sen toki myös siitä, että tankilla pääsee 28% lyhyemmän matkan. Tämäkin kannattaa huomioida ajotietokonetta seuratessa; range on todellisuudessa paljon lyhyempi kuin mitä ajotietokone ehdottaa. Tuo 28% tulee bensiinin ja etanolin energiasisällön erosta. Sille ei mahda mitään, sen verran kulutus nousee jos ajotyyli pysyy samana. Tämö tulee fysiikan laeista; auton siirtäminen vaatii tietyn määrän energiaa, joka otetaan polttoaineesta. Etanolimuunnos ei paranna moottorin hyötysyhdetta, joten polttoainetta menee väkisin sen verran enemmän kuin mitä energiasisällössä on eroa.
    2 points
  41. Min1

    Flexfuel vai Fuelflex?

    Menen huomenna Pirkkalaan asennuttamaan eFlexFuel-purkkia. FuelFlex Finland ei vastannut tiedusteluihini, joten valinta oli helppo... olivat varmaan lomalla. Pitäkää peukkua pystyssä, kerron sitten viikonloppuna miten meni ja miten auto toimi paluumatkalla.
    2 points
  42. Ei se nyt ole vippaskonstein tehty. Yleensä vain siis asiakkaalle noita ei noin tehdä kun siinä on silti vaara että se kansi pitää nostaa ylös. Jos on pakko käyttää "hovimekaanikkoa" niin sanoisin että älä vie jos ei oikeasti halua. En mäkään suostu tekemään sellaista toiselle mistä tiedän riskin olevan että menee puihin. Omaan autoon noita voi tehdä mm. Vedin yläkautta tulppahelicoilin minin koneeseen itse tehdyillä työkaluilla kun koneistamon mukaan kyseinen helicoil pitää tehdä alakautta/niin että näkee alapuolelle. En tiedä tuostakaan miksi mutta ilmeisesti hekään eivät riskeeraa. Päivä meni ja 4 helicoilia tuhosin. On se sen jälkeen ollut ajossa 4 vuotta ilman ongelmia.
    2 points
  43. Toi tonni on halpa hinta jos ne Jakopään sinne uusii samalla. Pelkät osat on tosta summasta jo vähän yli puolet. Olettaen että osat on Suomesta eikä mistään autodocilta tms. Jakopää on sama uusia kyllä jos kannen nostaa ylös. Tämä moottorihan on herkkä tuolle öljynvähyydelle ja sitä pitää kytätä joka välissä ettei kulu liian vähäiseksi. Öljynpainevalokin on tosiaan sitä varten että jos se syttyy on peli jo menetetty....
    2 points
  44. Meinasin että oleellista jos laittaa tuon JCW:n tai GP:n softan. Mutta, hmm moottoripuoleen taitaa olla, facelift R53: - JCW airbox, ITG filter - Scorpionin pakosarja ja katti. Tossa extra-ulostulo omalle lambdalle - Milltekin pakoputki - JCW:n suuttimet 380cc/min - 15% ahdinpyörä - Ati 2% damper - GP välijäähy - M7 oil catch can - MSD puola ja johdot - Deatschwerks dw65v uprated fuel pump - Kavs +10% Alternator Pulley - jokkut tuuninkitulpat - Detroit Tuned Bypass Valve - GP:n softa Toi yhen version sisusta. Näit R53sia on nyt kolme, tähän jää koukkuun niinkun noihin classikkoihinkin. Kun joku hajois kunnolla niin sais hyvän syyn kannen läpikäyntiin ja uuteen nokkaan.
    1 point
  45. Oli puhetta vaihteiston väljyyden vähentämisestä niin satuin huomaamaan tällaisen kitin: https://www.ebay.com/itm/125299979298 . Mun mielestä tuota kuvassa oikealla alhaalla olevaa kuluvaa muoviosaa ei saa Miniltä uutena yksinään. Koko hässäkkä missä toi on maksaa taasen satkun.
    1 point
  46. Igor

    Mini R53 ropausta

    Reikälevyt saattaa ratakäytössä alkaa halkeilemaan noista reikien kohdilta. Kannattaa tarkkailla tilannetta. Ei välttämättä aiheuta ongelmia, mutta on syytä tiedostaa... itse olen tavallisesti vältellyt niitä kuin ruttoa, mutta löysin reiälliset OEM JCW -levyt (joissa on myös kolot..) niin halvalla, että ne voi heivata metallinkeräykseen melko matalalla kynnyksellä. Ne kolot lienee tasapainotuskoneen jäljiltä...
    1 point
  47. jvaho

    Mini 1000 vm. 1978

    14.-18.4.2022 Inventoin selviä osapuutteita ja tein osatilauksen. Tilasin mm. uudet sytytysosat, jarrukilvet romppeineen sekä kaasuttimen, jarrujen, kytkimen korjaussarjat. Kaverin isän kolmen Minin avainnipusta yksi toimi takaluukkuun sen verran että se saatiin auki. Sisältö oli pieni pettymys, jonkun 80- tai 90-luvun hauskan yllätyksen sijaan sieltä löytyi tunkki, tyhjä akkukotelo, varoituskolmio ja roskia. 24.4.2022 Kytkimen pää- ja työsylinterit ovat nyt irti. Työsylinteri oli vaihdettava uuteen, mutta pääsylinterin sai vielä kunnostettua. Myös 2-piirinen jarrusylinteri on nyt irti ja siinä on uudet tiivisteet. Jarruputket tekisi mieli vaihtaa, mutta saavat nyt olla - toivon että ovat ehjät. Kytkin- ja jarrusylinterin poisto teki tilaa moottoritilaan, nyt pääsee hilseilevään maaliin ja ruosteisiin kiinni. Koitin fosforihappokäsittelyä: levitin pensselillä 85%:sta happoa suoraan ruosteen päälle. Toimii. 27.4.2022 Kaasuttajan on nyt irti kunnostusta varten. Samalla tuli lisätilaa moottoritilaan ruosteenpoistoa (rintapellistä) ajatellen. Kun ruoste on pois, pohjamaali ja auton korimaalia päälle? 28.4.2022 Tankissa oli vajaat 10 ltr vanhaa bensaa ja runsaasti ruostetta. Poistin vanhan polttoaineen ja huljuttelin tankkia muutaman kerran 1-2 litralla E85 -polttoaineella (etanolilla). Ruostemuhjua poistui pari kahvikupillista. Kun tankki oli kuiva, sai sieltä ravisteltua ulos 2-3 dl kuivaa ruostejauhoa, mutta seinissä on yhä ruostetta. Aikani nettiä opiskeltuani päädyin käsittelemään tankin fosforihapolla. Sekoitin 0,5 litraa 85%:sta fosforihappoa 3,0 litraan vettä ja kaadoin tankkiin reilun tunnin ajaksi. Kääntelin ja ravistelin n. 10 minuutin välein. Kaadoin ruosteiden hapon pois ja laiton vielä 1,5 litraa n. 30%:sta happoa tankkiin. Kääntelin ja ravistelin vielä noin 20 minuuttia ja kaadoin loput pois. Tankki puhdistui kyllä, mutta ei ole vielä valmis: ruostetta on yhä ja vanhan polttoaineen yläpuolisen tankin osat ovat kummallisen violetin möhnän peitossa. Uusin huuhtelun jossain kohtaa väkevämmällä seoksella ja pidemmällä vaikutusajalla, jospa se auttaisi? 2.5.2022 Jatkoin pintaruosteen poistoa fosforihapolla sivelemällä sitä nyt hiukan vedellä lantrattuna takaluukun lattiaan. Irrotin jäähdyttimen päästäkseni kiinni polttoainepumppuun ja sotkuksi meni; ruostevettä valui lattialle ja Minille varattu aika kului lattian kuivaamiseen. No, syyläri on nyt irti odottamassa tarkistusta ja ehostusta. Jäähdyttimen yläkannake on happolitkussa puhdistumassa, ja myös termostaatti on irti. Päädyin irrottamaan myös jäähdyttimen tuuletinpropellin että polttoainepumppuun pääsisi paremmin kiinni. Samalla avautui myös lisätilaa konehuoneen pintojen kunnostamiselle.
    1 point
  48. Flippikeulaa näihin uusiin ei ikävä kyllä pysty rakentamaan lain takia, toisin kuin vanhoihin. Tosin kuvassa olevassa ei ole flippi, vaan irrotettava. Joutuu tästäkin yli 20 pulttia aukomaan. . Tehty n.15v sitten, omistaja ei halunnu flippiä. Nyt pajalla moottori rempan takia.
    1 point
  49. Siis huoltomoodihan on vähän sillä ajatuksella suunniteltu. Kun se on kerran aiemmin tehnyt, niin seuraavalla kerralla keula onkin auki yhdessä hujauksessa. Hienoa insinöörityötä. Ei se tietenkään mikään sellainen pit-stop juttu ole, mutta silitikin nerokas ratkaisu. Saisi olla muissakin autoissa! Onkohan yleiskorjaamot muuten tietoisia koko hiltomoodin olemassolosta?
    1 point
  50. Minä löysin R50:stä ja R53:stä ylempää rattipylvään juuresta M8 pultin. Se oli ihan liian ylhäällä vaijerin kiinnitystä varten joten pulttasin siihen kiinni lattaraudan jonka avulla sain sitten tehtyä kiinnityspisteet vaijerille suoraan jarrupolkimen alle. Olisiko R60:ssä mitään tuollaista?
    1 point
×
×
  • Create New...